Help mijn paard rent steeds weg :-(

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 21:47

Ariebren schreef:
hestejente schreef:
Niet. Je kunt alleen maar goed voorbereid zijn. Dus voorlopig hem vasthouden aan de kinriem van het halster, je elleboog tegen de hals ('t is een haffie dus dat moet lukken) en zodra hij ook maar een fractie versnelt METEEN je elleboog in die hals peuren en hoofd naar je toe trekken. Als hij gebogen is in de hals kan hij die ook niet op slot gooien en als je 'm naar je toe trekt kan hij ook geen vaart maken.

Maar dat moet je de eerste tijd zo consequent doen tot hij het niet eens meer probeert. Na verloop van tijd leer je het paard lezen en weet je wanneer je 'm in de wei halstert in wat voor bui hij is. Mijn paard loopt nu meestal braaf mee aan een touwtje. Maar af en toe probeert hij het toch weer. Vooral bij mensen die 'm niet (goed) kennen }> Touw over de neus werkt bij hem trouwens niet, been there done that.

Juist de meeste problemen bij een paard ontstaan doordat men het paard aan het halster vast houdt of maar enkele centimeters van het touwtje gebruikt.
Niemand, ook ik niet, is sterk genoeg om een hoofd van een paard vast te kunnen houden.
Aan halster, kinriem of de klip onder het halster.
En wanneer een paard dit door heeft, werken zelfs de andere manieren ook niet meer.

Als je nou even leest. Ik schrijf juist dat je de hals moet buigen door de kop naar je toe te trekken. Paard kan er niet meer van tussen als je z'n halsje buigt. En dat buigen doe je het best door van je elleboog (aan de hals) en hand (aan de kinriem) een hefboom te maken.

Ariebren

Re: Help mijn paard rent steeds weg :-(

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 23:02

Dus jouw arm is sterker dan het hoofd, hals en nek van een paard ???
Ik ga maar een sigaartje roken :7

Ik zou heel graag zien dat je bij mij langskomt om dat te doen bij deze merrie.
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-MUGRCMJD.jpg
Zelfs mij lukt dat niet, en ik ben echt niet de eerste beste.

_Layco_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 23:06

Jij bent niet de baas over je paard.
Ben je op die momenten bang voor je paard? Hapt hij naar je,
slaat hij naar je of rent hij gewoon alleen weg? Als hij weer zoiets doet,
niet bang worden. Je moet laten zien dat jij de baas bent.
Praat zacht tegen hem en ga vooral niet tegen hem schreeuwen of
wanhopig doen, dat maakthet alleen maar erger. Je moet zijn vertrouwen
(zoals ik kan lezen) zien te winnen.

Succes!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 23:07

Ariebren schreef:

Daar ben je natuurlijk al te laat. Je moet 'm buigen op het moment dat je paard sneller wil dan jij wil. Op het moment dat het paard het tempo wil gaan bepalen moet je ingrijpen. Jij bent te laat geweest.

Ivana22

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 23:10

1 tip GRONDWERK ,

Iedere keer als je paard voor je loopt zet je hem achteruit en loop je weer verder
En blijven herhalen :)

Absoluut geen GEWELD !! Paard is toch veeel sterker ;)

xLianneZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 23:12

Hier nog één.

Ik heb precies het zelfde met mijn Paard gehad. Een Andalusier ruin van 5 jaar, zit en zat in zijn pubertijd en vond het dan ook onwijs leuk om er spelletjes van te maken. Elke keer als ik hem uit de wei wou halen rende hij weer terug achter in de wei, in volle galop. En zo ging het door. Op een geven moment is er iemand met een longeerzweep achter hem aan gelopen als we de wei uit gingen en als hij zich omdraaide had hij zeg maar een probleem. En hij wist dat donders goed. Omdraaien deed hij ook niet meer. Na een tijd weer zonder iemand geprobeerd en dat ging weer de put in. Hiervan heb ik veel geleerd, ik letten goed op mijn paard en ik kon zien wanneer hij zich wou omdraaien. Als ik zo'n voorgevoel had ging ik stil staan en liet hem een paar pasjes achteruit lopen. Gewoon hem bezich houden of juist iets harder stappen.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt! :j

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 23:17

hestejente schreef:
Ariebren schreef:

Daar ben je natuurlijk al te laat. Je moet 'm buigen op het moment dat je paard sneller wil dan jij wil. Op het moment dat het paard het tempo wil gaan bepalen moet je ingrijpen. Jij bent te laat geweest.

Daarom wordt jij uitgenodigd om deze merrie te corrigeren.

Als deze 700kg merrie gaat lopen wil ik graag zien hoe jij aan haar hoofd hangt. :7

En neem dan maar ter versterking een stuk of tien shetlandertjes mee.

En naar de mods toe, soms wordt er te veel ondeskundigheid in de topics geventileerd.
laat dit staan, want ik hoop dat er paarden meiden zijn die er wat van leren.

urbanmove

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 23:26

Ik zou vooral geen geweld gebruiken, je krijgt alleen maar meer geweld terug.
Waarom rent je paard weg? Bang of speelt/eigewijs.
Ga eens niet acher hem aan rennen, maar ga eens met de rug naar hem toe staan.
Kijk hem niet aan, kijk naar de grond. Verhef je stem wanneer hij iets fout doet, sla niet.

Helpt bij mij altijd, super. Ze zijn gewend dat je recht streekt naar ze toe loopt, wanneer je eens iets heel anders doet staan ze raar te kijken.
En komen ze kauwend en onderdanig naar je toe.

En vooral veel grondwerk doen waar je respect eist.

Succes!

Milan_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 23:29

urbanmove schreef:
Ik zou vooral geen geweld gebruiken, je krijgt alleen maar meer geweld terug.
Waarom rent je paard weg? Bang of speelt/eigewijs.
Ga eens niet acher hem aan rennen, maar ga eens met de rug naar hem toe staan.
Kijk hem niet aan, kijk naar de grond. Verhef je stem wanneer hij iets fout doet, sla niet.

Helpt bij mij altijd, super. Ze zijn gewend dat je recht streekt naar ze toe loopt, wanneer je eens iets heel anders doet staan ze raar te kijken.
En komen ze kauwend en onderdanig naar je toe.

En vooral veel grondwerk doen waar je respect eist.

Succes!

En dat werkt zeker niet bij ieder paard, en ik weet bijna wel zeker niet voor de paarden die hier ter sprake worden gebracht ;)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 00:20

Prima, breng d'r maar hier Ariebren.

Paard in de hals buigen werkt altijd. Dat is geen geweld. Dat is het paard bij je houden voordat hij de benen kan nemen. Je moet 'm voor zijn.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 19:33

hestejente schreef:

Paard in de hals buigen werkt altijd. Dat is geen geweld. Dat is het paard bij je houden voordat hij de benen kan nemen. Je moet 'm voor zijn.

Hoeveel uur vliegen van Goudswaard zit je ??

Ja, paard in de hals buigen doen we hier altijd met onze eigen paarden om het te leren.
Ze lopen mee aan een lang touw, achter ons, dus dat probleem hebben we niet.
Nu is er sinds de winter een merrie op stal die heeft geleerd op haar vorige stal dat ze gewoon kan doorlopen.
Je krijgt die hals echt niet meer om.
En om nu elke keer de hengstenketting door het halster te halen, heeft een tijde resultaat gegeven, maar kom op.

Dit paard weet gewoon dat ze door kan lopen, en ze doet het.

luckymelody

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-11 21:41

heel erg bedankt voor jullie reactie's . Het gaat al iets beter. IK neem elke keer een zweepje mee en houd die voor zijn neus. En dan durft hij niet meer. Ook doe ik iets meer grondwerk met hem. En nu heb ik nog wat meer dingen die ik kan proberen.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 20:04

Ariebren schreef:
hestejente schreef:

Hoeveel uur vliegen van Goudswaard zit je ??

Ja, paard in de hals buigen doen we hier altijd met onze eigen paarden om het te leren.
Ze lopen mee aan een lang touw, achter ons, dus dat probleem hebben we niet.
Nu is er sinds de winter een merrie op stal die heeft geleerd op haar vorige stal dat ze gewoon kan doorlopen.
Je krijgt die hals echt niet meer om.
En om nu elke keer de hengstenketting door het halster te halen, heeft een tijde resultaat gegeven, maar kom op.

Dit paard weet gewoon dat ze door kan lopen, en ze doet het.

Tja Ariebren, je bent nogal overtuigd van je gelijk en de ondeskundigheid hier. Vertel jij dan hoe het volgens jou wel moet?

lollyke_p

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 20:10

als hij wegloopt moet je terug keren (naar waar je hem hebt weg gehaalt) en dat doen tot hij niet meer wegloopt! en dat moet je elke keer doen tot het beter gaat!

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 20:14

lollyke_p schreef:
als hij wegloopt moet je terug keren (naar waar je hem hebt weg gehaalt) en dat doen tot hij niet meer wegloopt! en dat moet je elke keer doen tot het beter gaat!

Ik begrijp wel de logica maar denk dat het ondoenlijk is.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 21:02

Pieszze,

Heb diverse hengsten gehad en nog hengsten rond lopen ook.
Dus over hengsten opvoeden heb ik al het meest rare meegemaakt.
Ik kom er eerlijk vooruit dat ik na jaren, vele hengsten te hebben gehad, nog steeds weer een foutje kan maken.
Het probleem wat ik hierboven aangaf betreft een zware, hele mooie Tinker merrie, die helaas niet van mij is.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 21:08

ketting voor ze mond rijgen zweepje mee in je andere hand als die dribbelt elleboog in ze nek parkeren. En als die m peerd even niet aan zijn glazuur denken en is goed corrgeren.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 21:12

WhySoWhite schreef:
ketting voor ze mond rijgen zweepje mee in je andere hand als die dribbelt elleboog in ze nek parkeren. En als die m peerd even niet aan zijn glazuur denken en is goed corrgeren.

Ik lees hier al weer een verhaal van een ervaren hengsten houder. :7

BillyBubbles

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 22:38

Zo'n pony heb ik ook gehad.
Ik heb het probleem aangepakt met Natural Horsemanship (ookwel Parelli).
Weet niet of je hiermee bekend bent?
Hiermee win je het respect van je paard en zal hij beter op jou lichaamshouding gaan letten en reageren.
Bij mij heeft het super gewerkt! Mijn pony loopt nu braaf mee en loopt naar me toe ipv van me weg.
Hoop dat je hier iets aan hebt.
Veel succes!

spiritgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 23:36

jazzgps schreef:
Je paard heeft geen Respect voor jou , hier gaat alleen grondwerk goed bij helpen :D

mee eens .....absoluut respectloos als ik het zo lees grondwerk ....parellie zou idd wat zijn en denkelijk uitkomst brengen

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 13:37

Hier ook een merrie die gewoon door dendert als zin heeft.
Ze heeft genoeg respect met grondwerk ed, gaat allemaal prima. Ik kan haar zelfs zonder lijn longeren maar naar en van de wei wil mevrouw het nog wel eens in haar mooie koppie krijgen om maar alvast te vertrekken. En de pest is, je hebt het niet in de gaten...Het ene moment loopt ze braaf achter/naast je mee en het volgende moment kijk je haar na. Ze rent gelijk naar de wei of naar haar stal dus in dat opzicht is het niet zo heel gevaarlijk dat ze de straat op rent maar prettig is anders zeg maar (en dan druk ik me nog voorzichtig uit).
ik zit nu zelf te denken aan een dually halster (loop nu met touw om de neus als een soort van strop, niet handig) met longe, of in ieder geval een langer touw dan normaal, eraan en dan af te wachten totdat ze het weer probeert. Ik kan het ook niet triggeren, dat is het lastige ervan. 100x loopt ze als een hondje achter je aan en de 101ste x gaat ze er vandoor. Ze doet het ook als ze iets heeeel eng vindt, ratelende tractor of vuilniswagen oid.
ze weet gewoon dat ze sterker is en dat ga je niet oplossen met een elleboog in haar hals, ze drukt gewoon door. Die eerste galopsprong kun je gewoon niet opvangen. In vergelijking met een paard (zoals de mijne) zijn wij een vervelende vlieg...

Ik heb veel paarden gehad en ook in handen gehad en ben dus echt niet de eerste de beste knurft maar dit heb ik nog nooit eerder meegemaakt.
Hebben jullie hier een andere oplossing voor dan dat ik nu doe?

Cootjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 13:39

hij loopt je gewoon zwaar te fokken dus! moet toch maar is goed leren wie van jullie de baas is!!

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 14:00

Veeeeel grondwerk gaan doen met begeleiding! Mijn shet had er ook een handje van om mij wel even mee te sleuren naar dat overheerlijke grasspiertje aan de andere kant van de weg. Na een paar goede grondwerklessen haalt hij zich dit niet meer in zijn hoofd. Je leert daarbij ook dat terugtrekken geen zin heeft, paard zal het toch altijd wel winnen van een mens!
Kijk eens of er iemand in de buurt is die les geeft in grondwerk (parelli bijvoorbeeld, maar andere stromingen zullen ook werken). Een paar lessen kunnen al genoeg zijn dat jij weet hoe je ermee om moet gaan en je pony leert dat hij dat moet laten!

luckymelody

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-11 15:24

Wij hebben inmiddels een dually halster voor hem gekocht. En ik moet zeggen sindsdien doet hij het niet meer. Van de week nog wel een keer bij iemand anders maar die had zijn gewone halster gebruikt met hengstenketting. Grondwerk doet hij goed, dus denk dat het meer zijn eigenwijze karakter is.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 15:28

@ariebren: timing is everything. Ik neem aan dat je de betreffende merrie niet achter je laat lopen? Want dan ben je inderdaad nergens op het moment mevrouw besluit te vertrekken.
Ik heb een stevige gelderse ruin van 1,74m gehad die het geintje van zelfstandig besluiten weg te denderen ook goed beheerste. Op een gegeven moment was ik het meer dan zat en heb het halstertouw aan de linkerkant van het halster vastgemaakt, dan heb je al iets meer te vertellen. Op het moment dat hij vertrok bracht ik mijn 2 handen (beiden vast aan het halstertouw) met een zwaai naar linksbeneden (dus zelf bukken) en gooi zo je gewicht in de strijd (de mijne is bijna 60 kilo dus heel veel is blijkbaar niet nodig 8-) ). Wanneer je dit op het moment doet dat het paard net wegspringt, en dus met een aantal benen niet op de grond staat, trek je hem zo zonder veel problemen om. Daarna heb ik hem de huid volgescholden :D . Ik had de volgende dag wel spierpijn maar het paard heeft het nooit meer gedaan (bij mij tenminste, anderen hadden nog steeds geen schijn van kans)