Wanneer TE kritisch?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 18:33

Als het paard me hand niet wil volgen zou ik persoonlijk niet starten.
Want hij is inderdaad immers niet op de hulp.
Je basis zit er dan toch niet helemaal in.
En helaas vinden veel ruiters dat kennlijk ook niet meer zo belangrijk en zijn het een soort van kunstjes geworden in de ring on plaats van een ...............
........Hier is geloof ik in het duits een naam voor :+

Heel de basis is naar mijn idee gebasseerd op ontspanning......

Dat hij bijv eens op zijspring of af en toe spanning heeft........Dat is paard in zijn waarde laten en veel km maken op vreemd terrein.
Maar als het thuis al niet in staat is om ontspanning op te zoeken.

Je moet een paard ook een veillige haven geven bij ons is dat voorwaarts neerwaarts.
Dus bij spanning terug naar die basis.......

Bonita_Bon

Re: Wanneer TE kritisch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 19:45

Daar haak ik even op in (het halsstrekken), als alles goed gaat en tijdens het halsstrekken drukt ie zn neus er nog wat teveel uit ga ik toch echt zonder problemen op wedstrijd met een jonkie hoor (in de B), krijg ik niet de mooiste cijfers voor en probeer ik thuis en op wedstrijd wel te verbeteren maar het is voor mij geen stopteken... Net als dat de wissels niet iedere keer loepzuiver zijn, houd me ook niet tegen toch ZZ-licht te starten, als ik maar over-all tevreden kan zijn. Wanneer ben je te kritisch als je je eigen streven boven het doel stelt; het paard en jezelf stapje voor stapje verbeteren. Dressuur is er mijn inziens nog altijd voor bedoelt om je paard recht, soepel en correct een ruiter te laten dragen, en in plaats van gehinderd door- geholpen worden door de ruiter.

En TS, je mist geloof ik mijn punt een beetje (vandaar dat ik mezelf nogmaals citeerde) ik denk niet van te voren "owww nee, dat en dat punt lukt toch niet" Ik merk het tijdens mijn proef. Dus terwijl ik rij heb ik dondersgoed mijn eigen en paardlief zn fouten door dus het gevoel van hoe ik mijn proef rij veranderd daarna absoluut niet. Ook niet als ik daarna mn filmpjes ga kijken oid.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 20:11

Ik ga liever niet te snel (in een hogere klasse) starten. Het geeft mij persoonlijk rust om te weten dat ik alle onderdelen van de proef gemakkelijk moet kunnen doen. Natuurlijk kan het door spanning (ieeee eng juryhokje, bloembak, vlaggetjes!!!) niet zo gaan als je wilt, jammer dan. Heb met mezelf afgesproken dat ik pas overstap naar een hogere klasse nadat ik een aantal keer 190-200 punten gehaald heb. Of ik dan op 10 of 30 wp zit, maakt me niet zoveel uit.

Elk weekend op concours gaan en dan over maanden starten je 10 winstpunten bij elkaar scharrelen en meteen promoveren, dat lijkt me echt helemaal niets.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 10:37

_Jessie schreef:
@ Barcelano: dat is ook wel wat je moet doen hoor km maken want anders dan kan je nooit een hoger doel behalen.
Maar ik vind het wel verstandig dat je inderdaad eerst oefent op vreemd terrein en als dat bevestigd is je zegt ik ga starten.
Lijkt me dan dat je een veel reëler beeld heb van het rijden en je wedstrijd.

Dat vind ik dan weer minder belangrijk. Tuurlijk kun je eerst op vreemd terrein gaan rijden.
Is zeker voor een jonkie heel goed om te wennen. Maar je kunt ook meteen starten. Voor jezelf ook goed om te kijken hoe je met wedstrijdspanning omgaat.

Ik ben zelf meteen gestart. Een risico was het zeker, maar ik had geen verwachtingen, wilde graag starten en heb het gewoon gedaan.
We kwamen met 2 winstpunten en een heleboel commentaar/complimenten op het protocol thuis, dus dat was super leuk!
Ik ben met 10 winstpunten meteen over gegaan. Maar ik rij maar 1 wedstrijd per maand, alleen buiten seizoen. Dus tussendoor alle tijd om verder te trainen.
Ik heb dan ook in mijn hoofd, tot en met de L2 proberen een klasse per jaar te rijden.
7 wedstrijden in 6 maanden (elke maand 1 + 1x een weekend), dan is dat best haalbaar.
En lukt het niet, dan lukt het niet. Maar als je basis goed is, dan moet dat tot en met de L2 best lukken. :j
Start je inderdaad elk weekend en kun je na een jaar eens over door je punten bij elkaar te sprokkelen is het misschien eens goed om naar je eigen rijden te kijken :j

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 10:53

Ik ben behoorlijk kritisch, zo rij ik op dit moment wel eens een oefenwedstrijdje terwijl de omgeving al een half jaar zegt 'ga nou starten'.
Maar nee, sinds ik M2 heb gereden met mijn pony zoek ik hetzelfde stabiele gevoel bij mijn paard wat ik nog in de B moet starten (en ja, dat duurt dan wat langer :+ ).
Eigenlijk ook wat onrealistisch, die stabiliteit gaat groeien en zo groei je ook langzaam in de klasses mee. Net zoals dat bij mijn pony ging.
Waarom wil ik het met mijn paard andersom?

Ik ga nu toch maar mijn startkaart aanvragen omdat ik anders tegen een ander probleem aanloop: wedstrijdspanning & gewenning.
Heb ik mn paard zo lang thuis gehouden en vervolgens wil ze de baan niet rond ivm de bloembakken. Of blijk ik toch nog behoorlijk wat wedstrijdspanning te hebben.

Ik kan wel thuis blijven totdat ik straks zo het Z1 in zou kunnen, maar moet toch km maken en 'wennen', anders heb ik er niets aan.
Volgens de omgeving ben ik klaar voor de B, nou dan ga ik het B ook maar in is nu mijn beslissing. :Y)
Want inderdaad, je hoeft niet M klaar te zijn om B te starten (hoewel het wel fijn is wat vlot door te kunnen stromen, dus 1 klasse vooruit lopen qua rijden is wel fijn).
En anders hobbel ik wat langer door in dezelfde klasse totdat we wel over kunnen.
Laatst bijgewerkt door OdiEtAmo op 04-11-11 10:59, in het totaal 1 keer bewerkt

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-11 10:55

Bonita_Bon wanneer je wissels bijvoorbeeld niet altijd loop zuiver zijn oke maar lijkt me wel een zeer belangrijk onderdeel van die klasse. Tuurlijk als de rest gewaardeerd word met een 8 kan je prima een keer een steekje laten vallen want het blijft een moment opnamen maar als ze thuis al niet loopzuiver zijn...
Maar snap nu wel beter wat je met je punt bedoeld en in zoverre ben ik het wel met je eens. Als je tijdens je proef dingen voelt of merkt dan kan je daar thuis weer aan werken zonder dat je vooraf al denkt nou dit word niks. Ik snap :j

Barcelano ik weet wat je bedoelt met dat duitse woord maar ik weet hem ook niet haha
je hand volgens en scherp aan been en zithulpen lijkt me echt een pre. Tegenwoordig lijkt het inderdaad steeds meer op een kunstje vertonen dan je paard volledig "onder controle" te hebben met jou aanwijzingen.
Maar dat ga je ook niet aankaarten bij die ruiter bijvoorbeeld. Tenminste ik niet, ik ga me niet bemoeien met ander mans rijden maar vraag me dan altijd af of ze zelf niet merken dat er iets niet goed zit

Tango dat streven heb ik ook wel hoor. Zolang ik niet tegen de 200 score ga ik niet over. Lijkt me namelijk dat je anders niet echt een goede fundering hebt voor de klasse daar boven.
En de mensen die ieder weekend tweedagen op concours gaan ken ik zat ;) alleen de meeste (zeg 80% want een aantal kunnen het wel ne blijven ook kritisch en eerlijk naar paard en zichzelf!) lopen nu met hun snuffert tegen de muur en dan starten ze "pas" M

Maar wat voor gevoel had je gehad als je met 2x 150 thuis was gekomen? Ik maak uit je post op dat je wel genoeg hebt geoefend en gewoon hebt gekeken of je paard het aankon ;)
en 1 wedstrijd per maand is toch prima? Dat doe ik ook en soms vind ik dat nog snel achter elkaar dus sla wel eens een maand over. Gewoon omdat ik anders denk oliebol dat en dat ging toen fout en dat loopt nu nog niet lekker ik kan wel wedstrijd rijden maar alleen maar teleurstellend. Lukt het niet, dan lukt het niet ben ik met je eens maar lukt het dan niet omdat jij en je paard je dag niet hebben of omdat je lekker aan het proberen bent? Natuurlijk met beide niks mis hoor!! maar vraag me af wanneer je kan zeggen dit is goed genoeg.
Al blijft dat natuurlijk voor iedereen anders zoals te lezen is. Vind de reactie's wel heel leuk! :D

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-11 10:57

Pion schreef:
Ik ben behoorlijk kritisch, zo rij ik op dit moment wel eens een oefenwedstrijdje terwijl de omgeving al een half jaar zegt 'ga nou starten'.
Maar nee, sinds ik M2 heb gereden met mijn pony zoek ik hetzelfde stabiele gevoel bij mijn paard wat ik nog in de B moet starten (en ja, dat duurt dan wat langer :+ ).
Eigenlijk ook wat onrealistisch, die stabiliteit gaat groeien en zo groei je ook langzaam in de klasses mee. Net zoals dat bij mijn pony ging.

oeh pijnlijk herkenningspunt zeg :+ Ik zat je post te lezen en dacht echt ja....eigenlijk kan het niet :Y)
Maar toch zoek je die bevestiging voor je gaat starten. Eigenlijk ook krom daarom bedacht ik met al wanneer is het TE

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 11:00

In de L1 ben ik de 1e keer met 1x159 en 1x161 thuis gekomen :=
Gevoel was balen, maar had totaal niets met de rijtechnische basis te maken. Mijn haf was erg gespannen en ik vergat gewoon te rijden, waardoor hij alleen maar spanning opbouwde en vluchtgedrag vertoonde richting uitgang. Dat is ook de reden waarom ik wel elke maand start. Die kilometers. Die wedstrijd was voor mij zo'n enorm leermoment.

De westrijd erna heb ik er ook flink actief aan gereden en op 1 discussiemoment na 2 fijne proeven neergezet. Helaas bij een zesjes jury en had ik wat foutjes met wijken en de middengalop, dus alsnog geen winst (had zelfs commentaar op mijn zwarte handschoentjes :? :+ ), dus dat heb ik maar niet al te serieus genomen. Mijn gevoel was goed en dat was na het fiasco ervoor even het belangrijkste :D

Ik moet wel zeggen dat ik nooit had gedacht überhaupt ooit te starten en eigenlijk doen we het best aardig :D

En inderdaad, leuk om de verschillende reacties te lezen :D

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 11:04

_Jessie schreef:
Pion schreef:

oeh pijnlijk herkenningspunt zeg :+ Ik zat je post te lezen en dacht echt ja....eigenlijk kan het niet :Y)
Maar toch zoek je die bevestiging voor je gaat starten. Eigenlijk ook krom daarom bedacht ik met al wanneer is het TE

Ik begin nu dus ook wel in te zijn dat het TE is. :j
En je gaat het 'km maken' helemaal voorbij, wat ook belangrijk is.
Zo zei mijn instructeur: start gewoon B, kijk hoe het gaat. Je mag versneld naar de L1 wanneer je dat zou willen en de punten ernaar zijn.
En vervlogens groei je langzaam mee en kun je gericht dingen die op je coupons staan verbeteren zodat je kunt 'groeien' in een klasse.
Dat is natuurlijk ook zo. :)

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-11 11:07

Dat zijn inderdaad punten waar je wel eens een baal gevoel aan over kan houden. Zo waren mijn eerste punten in de B 1x168 en 1x 160 :+ Dat was onze eerste wedstrijd ooit en hij was toen 3,5. Wel onderling maar ik was nog nooit op vreemd terrein geweest en ik ben zelfs de baan uit geweest :+ toen wist ik ook dat die wedstrijdspanning bij ons een probleem gingen worden (wat het nu absoluut niet meer is). Maar daarnaast was er rijtechnisch nog veeeel te veel te sleutelen daarom start ik pas vanaf dit jaar (hij is nu 5)

Maar daar zit inderdaad wel een groot verschil in. Spanning bij paard en ruiter of rijtechnisch niet kloppen. Maar ik kan mezelf echt (te?) druk maken om fouten in het rijden van zowel mijzelf als mn paard.

ja ik begin langzaam ook wel in te zien dat mijn doelen misschien helemaal niet reeel zijn tegen over mijn paard maar niet tegenover mij zelf.
Zo leer ikzelf heel erg makkelijk en heel erg snel en mijn paard heeft concentratie problemen :+ vind het erg lastig om daar dan mee om te gaan en het resultaat te behalen dat je zou willen.
Of dat nou in training of wedstrijd is. Je instructeur heeft wel gelijk dat je gewoon moet starten en moet kijken hoe het gaat. Lekker KM maken. Wij krijgen bijvoorbeeld genoeg complimenten van mensen maar het blijft aan me knagen :+

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 11:12

Haha ik kan me ook ontiegelijk ergeren aan mezelf, wanneer ik mn binnenhand bijvoorbeeld niet los kan laten. Of wanneer ik merk dat ik niet goed zit.

Fouten van mijn paard komen bij mij vandaan. Dus daar kan ik me niet druk over maken.
Hoewel, soms doet ze om niets debiel en dan denk ik wel 'hallo, even normaal graag'. :+

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-11 11:15

ja die fouten bedoel ik. Alle fouten komen uiteraard bij mij vandaan maar die van mij wil nog wel eens zijn aandacht laten verslappen of bedenken dat hij 3 meter geleden wel kon schrikken en gaat hij op zijn muil :')
Herken het wel wat vele hier vertellen hoor. Ben het ook met veel dingen eens en ik snap gewoon niet waarom ik zo kritisch moet zijn :+
oke tuurlijk wil je wat goeds bereiken maar dat kan ook zonder maar dat kan ik echt niet los laten :n

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 11:16

Is ook Pion. Ik zou gewoon de B gebruiken om te wennen aan het wedstrijden rijden. Niet voor jou, maar voor je paard en als combi. En dan als je er aan toe bent over naar de L1. Of dat nou versneld is of niet, dat voel je zelf het beste :j

Die punten had ik niet balen van hoor. Die waren volkomen terecht. Had meer de balen van mezelf :+
Als ik toen gewoon iets strenger had gereden, maar tussendoor wel de ontspanning had opgezocht, was het heel anders gegaan. Ik wachtte teveel af, bouwde zelf spanning op... Tsja, dan kun je er donder op zeggen dat die van mij aan de haal gaat :+
Dus de wedstrijd erna alleen maar met ontspanning en actief rijden bezig geweest en toen ging het gewoon heel fijn. Toen had ik wel de balen van mijn punten (2x 171), want ik heb zeker de 1e proef een winstwaardige proef neergezet. 2e proef was hij moe, dus teveel impulsverlies. Maar goed, het was een zesjes jury en als je kijkt wat ze met welke punten op plek 1 plaatste... Ik heb het echt niet zo serieus genomen :o

Die concentratieproblemen ken ik. En juist dan moet je heel actief rijden. Bezighouden, maar wel ontspannen. Als jij spanning opbouwt, verliest je paard nog meer concentratie. Want blijkbaar is er iets spannend :D
Dat is ook puur km maken. Zorgen dat het voor jou en je paard gewoon wordt.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 13:21

Dat sommigen gelijk de wedstrijd in gaan en nooit op vreemd terrein hebben gereden,moeten alles voor zich weten.

Maar ik vind dit tot een stukje opvoeding horen.
Dan moet ik erbij zeggen dat ik het dan heb over een groen paard wat nooit op vreemd terrein heeft gelopen.
Als je gaat starten heb je toch de meeste wel wat spanning, zo paard moet hier ook mee om leren gaan.
Oefen je op vreemd terrein kan je het als ruiter ook zo spannend vinden maar nooit zo erg als met wedstrijd en het is niet voor het echt.

Hoe vaak heb ik niet gezien dat een paard door de ruiter er wordt op afgerekend dat hij dingen spannend vond.
Omdat het immers de 1e keer was of nog niet zo vaak was weggegaan.

En ik heb ook in praktijk gezien dat als die personen lagen punten hadden toch verschrikkelijk baalden.
Misschien leg je dan de lat te hoog, te veel factoren voor het paard

Daar ben ik ook best kritisch in voor dat ik start.
Ik wil weten wat ik aan me paard heb op vreemd terrein en het paard verwacht dat ook van de ruiter/leider
Dus als sommigen dingen in de basis niet helemaal kloppen rijd ik wat langer voor dat ik start.

Liever goede ervaringen voor mijn en het paard dan constant een gevecht te moeten leveren in ring en voorrijring

Want hoe vaak zien we niet dat mensen met inrijden nog even dingen recht gaan zetten en corrigeren, dat zijn vaak dingen die thuis ook niet voor elkaar zijn.......

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 14:24

Dat is ook zeker. Maar met op vreemd terrein rijden ben ik dan misschien wat makkelijker.
Scheelt misschien ook wel dat ik naast bakwerk ook regelmatig buiten wandel of rij. Dan wennen ze ook aan andere dingen dan thuis en jij leert om te gaan met zijn reactie.
Afstraffen omdat iets spannend is vind ik echt not done. Mijn haf is soms echt een klier en daar krijgt hij ook gewoon voor op zijn donder. Maar dan is het ook klaar. Als ik hem zijn zin geef heb ik daar later last van.
Maar dat is niet omdat iets in een niet goed proef gaat of omdat er spanning is. Dat is dominantie en ik moet dan mijn grens aangeven. Is die grens er, is er niets aan de hand.
Maar dat doet hij thuis net zo goed :+
Het is een haflinger met karakter, verleden en volop in de pubertijd. Dat gaat een keer over :D

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 15:35

Amanda schreef:
Dat is ook zeker. Maar met op vreemd terrein rijden ben ik dan misschien wat makkelijker.
Scheelt misschien ook wel dat ik naast bakwerk ook regelmatig buiten wandel of rij. Dan wennen ze ook aan andere dingen dan thuis en jij leert om te gaan met zijn reactie.
Afstraffen omdat iets spannend is vind ik echt not done. Mijn haf is soms echt een klier en daar krijgt hij ook gewoon voor op zijn donder. Maar dan is het ook klaar. Als ik hem zijn zin geef heb ik daar later last van.
Maar dat is niet omdat iets in een niet goed proef gaat of omdat er spanning is. Dat is dominantie en ik moet dan mijn grens aangeven. Is die grens er, is er niets aan de hand.
Maar dat doet hij thuis net zo goed :+
Het is een haflinger met karakter, verleden en volop in de pubertijd. Dat gaat een keer over :D

Dat buiten rijden scheelt zeker al, ook dit is een stuk van de opleiding van een paard.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 16:13

Het is volgens mij heel simpel, je gaat starten wanneer je je paard thuis netjes door een proefje kunt rijden (en liefst nog een paar oefeningen beheerst van een klasse hoger dan waarin je start).
Wanneer een jong dier dan wat spanning heeft vanwege de nieuwe omstandigheden, dan is dat geen probleem, gewoon accepteren.
Maar dat zou je ook vooraf al een keer kunnen testen, door bijvoorbeeld naar een wedstrijd te gaan en alleen op het voorterrein te rijden.
Wanneer je thuis nog niet in staat bent een fatsoenlijke proef te rijden, dan moet je gewoon niet op wedstrijd gaan :n
De meesten rijden thuis eenmaal beter dan op wedstrijd.

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-11 16:25

Dat afstraffen voor schrikken is ook belachelijk net als het nog even proberen aan te leren van een oefening bij het inrijden :?
en het lijkt met toch een logisch gegeven dat je baalt als je lage punten rijd zeker als je voor jou gevoel wel een keer een goede wp waardige proef hebt gereden. en Barcelano ik ben het wel me jou eens dat het een stuk opvoeding is van het paard.
Bijna ieder paard kan zich gewoon netjes gedragen op vreemd terrein of buiten maar dan moet de ruiter dit wel goed begeleiden. Denk dat het daar vaak al fout gaat op wedstrijd terrein.

en zoals jij al aangeeft Amanda scheelt het veel als je ook veel buiten rijd met je paard.
Tenminste ik merk daar de voordelen wel van :j en die grens moet je inderdaad gewoon aangeven.
Ik denk dat ieder paard dan wel een oplazer kan verwachten als ze je in de maling nemen maar dan moet je ook wel echt weten/voelen wanneer dat is.

Manie ik ben inderdaad wel met je eens dat je thuis een net proefje moet kunnen rijden en ik denk eigenlijk dat je al bijna volledig op een hogere klasse thuis moet oefenen. Dat hoeft inderdaad niet helemaal vlekkenloos maar wel zodanig dat je dat niveau beheerst.
En thuis blijf je inderdaad rijden zonder die wedstrijd spanning en dat scheelt voor beide vaak een hoop.
Denk dat het inderdaad voor vele wel goed kan werken om op het voorterrein te gaan rijden een paar keer.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 16:55

Bonita_Bon schreef:
Daar haak ik even op in (het halsstrekken), als alles goed gaat en tijdens het halsstrekken drukt ie zn neus er nog wat teveel uit ga ik toch echt zonder problemen op wedstrijd met een jonkie hoor (in de B), krijg ik niet de mooiste cijfers voor en probeer ik thuis en op wedstrijd wel te verbeteren maar het is voor mij geen stopteken... Net als dat de wissels niet iedere keer loepzuiver zijn, houd me ook niet tegen toch ZZ-licht te starten, als ik maar over-all tevreden kan zijn. Wanneer ben je te kritisch als je je eigen streven boven het doel stelt; het paard en jezelf stapje voor stapje verbeteren. Dressuur is er mijn inziens nog altijd voor bedoelt om je paard recht, soepel en correct een ruiter te laten dragen, en in plaats van gehinderd door- geholpen worden door de ruiter.

En TS, je mist geloof ik mijn punt een beetje (vandaar dat ik mezelf nogmaals citeerde) ik denk niet van te voren "owww nee, dat en dat punt lukt toch niet" Ik merk het tijdens mijn proef. Dus terwijl ik rij heb ik dondersgoed mijn eigen en paardlief zn fouten door dus het gevoel van hoe ik mijn proef rij veranderd daarna absoluut niet. Ook niet als ik daarna mn filmpjes ga kijken oid.

Ik ben het wel met je eens. Bij ons is het halsstrekken altijd slecht geweest icm met haar korte halsje is het gewoon vaak een 5. Toch mogen we bijna M1 , dus als 80% echt goed gaat er zitten een paar dingen tussen die minder gaan, gewoon beginnen. Het is net wat je doel is. Als je altijd prijzen wilt en voor de kampioenschappen gaat, gaat het misschien niet lukken als er zwakke punten zijn. Anders kun je gewoon beginnen (zoals ik heb gedaan) en ook ver komen :j (en toch boven verwachting in vaak in de prijzen gereden)

Chessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 17:37

Hey Jes,

je kan idd ook te kritisch zijn.. was ik ook, wilde eigenlijk nog niet gaan starten, instructice vond dat het wel kon.. ik nog vragen aan m´n zus 'vond je het een winstpunt waard?' blijk ik er 5 te hebben :o

Voor mijn gevoel moeten jullie gewoon idd lekker km´s maken.
Als je hem thuis fijn voor elkaar hebt, maar op wedstrijd nog niet is het een kwestie van oefening..
als je vaker gaat wordt het voor jezelf ook meer routine, zul je minder zenuwachtig zijn.
Je hoeft echt niet te wachten tot je 200 punten rijdt voor je overgaat, als je consequent een goed gevoel overhoudt na de proef (en je het idee hebt dat je alles onder controle had) of merkt dat je iedere keer net een beetje meer kan geven dan de keer ervoor.. bijv net iets gewaagder rijden dan is het wel goed..
Bij sommige jury´s kom je nou eenmaal niet zo hoog uit, dat moet je eigenlijk ook treffen

Met Ches heb ik voordat ik wedstrijd ging rijden alleen heel veel buiten gewandeld en gereden,
paar keer op Kleihoeve in de les meegereden en vervolgens zo mak als een lammetje op ieder terrein (helaas nu wel anders)
het hoeft dus niet perse een wedstrijd terrein te zijn om hem aan vreemde dingen te laten wennen

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 19:06

Zoals hierboven ook gemeld wordt, punten zeggen inderdaad niet alles. Als je 4 keer op rij eerste wordt in een behoorlijk deelnemersveld (dus minstens 10-15 man, niet een ring met z'n drieën) hoef je echt niet op de 200 punten te wachten met promoveren :)

Wat ik zelf fijn vind: mijn eerste start heb ik wel zaterdag en zondag twee proeven gedaan. Het begon met 169 (zenuwen!!!) en eindigde met 189 (tweede plaats). Ik ga proberen bij promoveren naar een hogere klasse dat ook weer zo te doen.

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-11 18:52

haha hilarisch Marjan om er gelijk 5 te rijden :D Dan ga ik inderdaad wel geloven da je TE kritisch bent :P
En vreemde dingen wennen hoeft inderdaad niet alleen wedstrijd terrein te zijn nee. Ik rij ook bij vrienden in de bak en dat soort dingen.

Tango aan jou stijgende lijn te zien in je onderschrift gaat het behoorlijk de goede kant op ;)
Maar kwa deelnemers veld maakt het niet uit denk ik. Tuurlijk hou je steeds een beter gevoel aan je proeven over als je in de top 4 staat met een veld van 10-15 man en dan word je vanzelf denk ik iets makkelijker.

Ladypronk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 12:00

Ik ben vorrige week voor het eerst gestart en een keer 171 en een keer 187 (4e) gereden. Ik vond het vnl belangrijk om te starten om over mijn zenuwen te komen. Ik weet dat er nog het eea is om aan te werken, maar ik heb het gedaan en denk nu, yes we gaan snel nog een keer. Wat ik ook erg lastig vond, was dat ik tegen mijn eigen instructrice moest starten die met twee paarden in de b startte en met haar andere paard al in de z2 rijdt. Ja, daar kan ik gewoon niet tegenop en dat zul je ook tegenkomen. Ik heb gewoon nog geen wedstrijdervaring en als ik moet gaan wachten tot het perfect is zijn we nog wel even bezig.
Nee, ik geniet gewoon van de ervaring en wat ik met mijn paardje samen kan verbeteren. Een prijs is mooi meegenomen maar niet het doel.

loes__ke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 21:35

Ik ben afgelopen zaterdag voor het eerst gestart(hc->startkaart is in januari binnen), ik vond dat ik er nog niet aan toe was, maar we hadden een afmelding(was thuis), dus toen heb ik toch maar meegedaan, de galop was flut maar daar werken we nog aan, toch nog 184&183.
Dit geeft me wel de geruststelling dat we op de goede weg zijn. En misschien was het ook wel gewoon geluk, maar het geeft toch een fijn gevoel!
Nu trainen we verder en hopen dat we in december onszelf kunnen evenaren!