Frustratie omtrent jureren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

raket

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-11 22:52

En dan weten jullie nog niet wat mij via pb ter oren is gekomen. Maar goed, die mensen sturen het niet voor niets via pb dus dat houd ik ook maar prive.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 22:53

Of ze sturen het per pb, omdat ze er niet zelf op aangekeken willen worden.

Als al die dingen uit dit topic om dezelfde persoon gaan is het best wel erg, het is dus al meerdere keren aangegeven bij de KNHS. :oo

Amytj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 23:00

Fitzroy schreef:
Ik vind het echt heel vreemd dat als Amytj zegt dat er al meerdere keren wat van is gezegd en Kathleen mogelijk dezelfde mensen heeft gezien gezien de regio, dat er vanuit de KNHS geen actie wordt ondernomen. Ze kunnen toch makkelijk een soort waarschuwing versturen naar betreffende combinaties?

Als er een melding gemaakt wordt zouden ze van mij gelijk een waarschuwing mogen geven of het nou wel of niet dezelfde zijn.
Laatst bijgewerkt door Amytj op 31-10-11 23:04, in het totaal 3 keer bewerkt

Fitzroy

Re: Frustratie omtrent jureren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 23:01

Ja, dat begreep ik wel. Maar het is toch van de zotte dat de KNHS daar geen actie in onderneemt?

mamabird

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 23:01

dit is wel een leuke casus voor tijdens de bijscholing! Is er al bekend wanneer die zijn? Toch maar eens een opfriscursus geven over de reglementen. lijkt me best zinvol!

raket

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-11 23:03

De echtgenote van een collega ging het als casus gebruiken bij een agressietraining. :+ :+ :+

mamabird

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 23:11

Hahahaha, dat is ook wel iets voor de KNHS! en sommige ouders/ ruiters en grooms, waar kunnen die aanmelden?

marietta

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 23:19

Het is zo moeilijk een kind teleur te stellen maar de ouders stellen zo 'n kind regelmatig teleur door regelmatig risico 's te nemen die veel groter zijn dan de meeste kinderen mensen beleven in een hun rustige omgeving.
Kleine kinderen zijn gesteld op regels en helpen juffen op school de regels te hanteren. Die begrijpen het belang van toepassing vrij goed.
Overigens is het gemakkelijk genoeg de regels te kennen en je eraan te houden.
Vaak zijn het steeds de zelfde mensen die problemen hebben met reglementen! Degenen die een ander graag laten wachten omdat er weer eens een zéer bijzondere situatie is waarin juist alle andere deelnemers dan weer last hebben van de uitzondering op de regels die op dat moment geprovoceerd worden.
Te weten:
-als laatste starten met een smoes zonder de andere deelnemers van de eerder tijd op de hoogte te stellen
-een FEI proef niet uit het hoofd te willen rijden en daarover willen onderhandelen met jury zodat andere combi 's veel later aan de beurt zijn
-zweep gebruiken in M dressuurproef

raket

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-11 23:29

Fitzroy schreef:
Ja, dat begreep ik wel. Maar het is toch van de zotte dat de KNHS daar geen actie in onderneemt?

Daarom hoop ik dat er op de startpas ruimte komt om dit in te voeren.
Om als voorbeeld dit bit te nemen, of bijvoorbeeld de suede chaps. Kijk dat kan 1 x gebeuren maar daarna niet meer.
En als die meldingen dan bij de KNHS zijn aangekomen, dan kunnen ze daar actie op ondernemen, geldboetes ofzo, tevoetstellingen oid. En dan houd je de juryleden ook uit de gevechtslinie.

(had even wat berichtjes gemist).

cillusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 23:56

Bitjes,..... als kinderen met dit soort bitjes rijden kun je er op rekenen dat ouders wel weten wat voor een werking het heeft & dat het niet toegestaan is; zijn geen standaard bitjes die iedereen in ponymaten in de kast heeft liggen!
En suede chaps; kinderen die daarmee rijden kunnen er zelf niets aan doen, hebben niet anders en die hebben ouders die geen paardenverstand hebben en geen kijk hebben op regelementen. Of te wel; zo kun je de ponykids snel selecteren in deze tijd!

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 00:03

Nou vind ik suede chaps wel weer een ander verhaal dan een niet toegestaan bit of sporen bv.
Maar de reglementen zijn er niets voor niets en daarom zou iedereen zich er aan moeten houden.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 00:29

Maar ik krijg het idee dat een KNHS jury lid helemaal alleen aan het werk is op de dressuur wedstrijden.
En dat is heel moeilijk.
Kan je nog beter scheidsrechter zijn bij de voetbal, heb je in ieder geval twee grensrechters die bij kunnen springen als het fout loopt.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 06:26

@ts
jemig, daar over je dan je vrije dag voor op om zo behandeld te worden door ouders/omstanders en in de steek gelaten door mede juryleden. :(:)
Ik, als ruiter/menner, geef je groot gelijk dat je de regels handhaaft in het kader van dierenwelzijn.
Daarvoor mijn complimenten!

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 09:23

Jammer he...jureren moet hobby zijn want voor het geld hoef je het niet te doen. Maar ja een hobby hoort leuk te zijn,want waarom zou je anders je spaarzame vrije tijd erin stoppen? Dat is precies waarom ik het bijltje er ook bij neergegooid heb, de lol was ver te zoeken en als je er dan ook nog achter komt dat de KNHS geen organisatie is die ook maar iets voor haar vrijwilligers doet, ja dan houdt het gauw op.

Bedreigingen zijn tegenwoordig aan de orde van de dag, het schijnt "normaal" te zijn om dat te kunnen doen. Het is echt dieptriest dat de KNHS daar niets mee doet, blijkbaar moet er eerst iets gruwelijks gebeuren voordat tot ze doordringt dat er actie nodig is.

Jammer hoor Raket, het zijn altijd de goeie juryleden die afhaken,dat zijn namelijk de mensen die de regels aanhangen en hun best doen om de sport zo eerlijk mogelijk te houden!

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 09:30

KG_Images schreef:
raket, ik heb een soort gelijke situatie meegemaakt. Had een moeder van een pony amazone al op een concours (toen ik nog geen jury was) vriendelijk gewaarschuwd dat het yankee bit waar ze mee reed niet toegestaan was. Meteen een hoop poeha over dat ze er al 2 jaar Brabantse kampioenschappen mee gereden had, etc. Kan wel zijn, maar het mag niet. Kwam ik dezelfde combinatie een aantal maanden later weer tegen. Nu was ik jurylid, zij was de eerste van het M1 en moest na mijn laatste rubriek rijden bij een andere jury. Ik tipte de jury die van mij het stokje overnam en liet haar een uitdraai zien van het KNHS waarin bevestigd werd dat dit specifieke bit niet mag. De moeder van de jonge amazone bleef volhouden dat het mocht (terwijl ik het dus zwart op wit bij me had) en herkende me dus van de laatste keer dat ik haar aansprak. Het jurylid riep de combinatie bij haar en bekeek het bit, maar wuifde het weg en liet starten. Ik werd dus compleet in mijn hemd gezet in het bijzijn van de amazone en aanhang, de amazone heeft gewoon haar M1 proeven mogen rijden. Later heb ik tegen dit jurylid gezegd dat ik het niet vond kloppen, moeder van de betreffende combinatie bleek ook nog bij de bond te zitten. Ik was behoorlijk boos, als er collega's zijn die zo inconsequent zijn, dan vind ik het niet vreemd dat menig ruiter/amazone of ouder/trainer een grote mond heeft op het moment dat ik de regels naleef en ik word vervolgens aangekeken en in het ongelijk gesteld. :n

Schandalig. Dan wordt je echt in de zeik gezet, en dat nog wel door een collega.

Raket; ik vind dat je 100% gelijk hebt. Die regels zijn er niet voorniks. Maar wat ik me nou afvraag. Staat een federatievertegenwoordiger in rang boven een jurylid?
Maw, als een federatievertegenwoordiger zegt dat een combinatie toch mag starten met iets wat reglementair niet toegestaan is, moet het betreffende jurylid dat dan opvolgen?

raket

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-11 09:38

Ja, de federatievertegenwoordiger geeft een bindende uitspraak. Deze wist niet dat ze de fed vert was. Is 10 jaar jonger dan ik, wat minder daadkrachtig denk ik, en volgens mij ook nog niet heel erg lang jury en was op dat moment voor de 1e keer fed vert hier wordt je verder niet extra in geschoold of wat dan ook.
Bovendien zat ze zelf te jureren.
Ik was op het secretariaat, want dat leek me de plaats om zoiets te bespreken, maar zij wa zo overbluft dat ze in haar auto die uitspraak deed, omdat ze niet zeker wist of het bit nu wel of niet mag. (ook zal zijn de reglementen daar dus wel heel duidelijk in. Er staan plaatjes met: deze mogen, heel de rest niet...)

Dus even voorop gesteld dat ik vind dat het jurylid wat fed. vert. was ook voor de leeuwen is gegooid. Ten eerste wist ze niet dat ze dit was. Ten tweede krijg je er geen enkele scholing over of begeleiding in.
Later heb ik wel contact gehad en uitgelegd hoe ik me onder dit gebeuren voelde en dat ik me te kakken gezet voelde. Verder heeft ze zelf contact opgenomen om ze alsnog uit te sluiten.
Wat mij betreft is het wat haar functioneren betreft ook goed afgesloten.
Ik blijf erbij dat het niet netjes is gegaan, maar ik blijf er ook bij dat de KNHS daar wat aan begeleiding had moeten doen.

Wat jammer dat er meerdere juryleden de brui aan gaan geven op deze manier zeg!

raket

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-11 09:44

Je hebt weinig echte ruggespraak op wedstrijd inderdaad. Van mij zou de KNHS wel op zaterdag en zondag open mogen zijn, dan heb je ze nodig. Kunnen ze wat mij betreft door de week 2 dagen dicht.
Overigens was dit niet de eerste keer dat de fed vertegenwoordiger me liet staan.

Vorige keer waren het alleen wel vriendelijke ouders (kind had ingeschreven op inschrijfsysteem en de 1e proef zat vol en toen hebben ze alleen de 2e (bij mij dus) gestart. Dat was echte onwetendheid.
Wedstrijdsecretariaat had niks doorgehad en hun wisten het echt niet....

Ik jureer inderdaad voor de hobby in mijn spaarzame vrije tijd. Met 1 uur overwerken verdien ik meer. Bovendien kost me dat maar 1 uur en jureren kost 4-6 uur....
Dan moet je nog weten dat ik verpleegkundige ben en om het weekend werk. Zelf ook nog weleens start en ook een sociaal leven probeer in te plannen. ;) En daarnaast jureer ik dus..

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 09:54

Klopt, ik ben nog nooit federatievertegenwoordiger geweest, ik heb dus ook geen idee wat je dan extra moet doen ofzo. Daar mogen ze best wat meer uitleg over geven.

Maar ik kan me voorstellen dat de zin om te jureren zo wel over gaat.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-11 09:55

Je kunt dus zomaar uit je auto geplukt worden omdat je de fed vert bent en er een conflict is, of je dat even ter plekke op wilt lossen.....

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 10:03

Kunnen jullie als juryleden als groep dat niet aankaarten bij de KNHS?
Voor dit specifieke geval is het nu al te laat, maar het komt dus blijkbaar vaker voor. Ik kan me helemaal voorstellen hoe vernederend en daarnaast niet-functioneel het is. Zo kun je gewoon je functie echt niet uitoefenen, want zo nemen mensen ook de rest niet meer serieus natuurlijk, ongeacht het gegeven dat jullie wellicht dijken van juryleden zijn.
Het zou zonde zijn als dit gedoe erop neerkomt dat alleen de juryleden die het niet zo nauw nemen met de reglementen en de mensen met veel haar op hun tanden blijven zitten.
Het lijkt me iig goed als er ingesteld wordt dat de federatievertegenwoordiger niet tegen de reglementen in mag gaan en dat er verplichte ruggespraak met de betrokken andere juryleden is.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 10:35

Ik vind het ronduit onbegrijpelijk dat de FV zonder overleg met jou deze beslissing heeft genomen, Raket. Ik vind dat ook echt niet kunnen.
Gelukkig heb ik zelf dit soort dingen nog nooit meegemaakt, bedreigingen overigens ook niet.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-11 10:49

Even ter verduidelijking: ik ben ook NIET bedreigd o.i.d.. hoor.
Dan zouden ze er zeker niet mee weg gekomen zijn, desnoods was ik dan via het strafrecht verder gegaan.
Er staat geen "welkom" op mijn voorhoofd, dus ik ben geen deurmat en ik laat niet over me lopen.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 10:59

Is het ook niet zo dat als een federatievertegenwoordiger een besluit neemt wat tegen de regels in gaat, hij/zij dit dan ook schriftelijk vast moet leggen in een verslagje naar de KNHS?

raket

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-11 11:14

Ja klopt, maar ik weet niet of je dat ooit weleens hebt ingevuld maar daar hoor je nooit meer iets van terug.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 11:17

Volgens mij kun je dit soort gebeurtenissen het beste ook altijd op het wedstrijdrapport invullen, met alle relevante gegevens van betrokken personen erbij.

Ik vind dat TS goed gehandeld heeft, het is alleen jammer dat ze op dat moment niet ondersteund werd door haar collega jurylid en federatievertegenwoordiger. Heel jammer dat kinderen hier de dupe van worden.