Eigen paard goed te combineren met fulltime baan?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 11:43

Ik heb alle punten die je noemt. Fulltime baan, paard, huishouden, vriend die nog weleens aandacht wil en heb ook nog andere huisdieren.

Soms is het even moeilijk als ik bijv een drukke dag op het werk heb gehad, maar over het algemeen trek ik het nog wel aardig. Ik heb een bijrijdster voor 2x per week, soms 3x en ik ben echt superblij met haar! Zo hoef ik me niet bezwaard te voelen als ik het echt niet red om naar mijn paard te kunnen. Ikzelf ben er vaak 2, 3 a 4x per week. Dat verschilt vaak. Scheelt misschien ook dat we recreatief rijden, dus geen trainingen voor wedstrijden. Ze staat ook volpension, maar komt soms voor dat de eigenaren van stal eens weggaan voor een weekendje of een week, en dan nemen we met een paar mensen de verzorging over. Is dan wel altijd rennen, vliegen, en haasten uit het werk :') Paard heb ik dan wel om te ontspannen. Zoals met lekker weer een buitenritje maken met stalgenoten en lekker genieten. Kom dan weer helemaal tot rust :)

*edit* mijn vriend is een fanatieke wedstrijdwielrenner, dus die is zelf praktisch elke dag aan het trainen of heeft wel een wedstrijd :Y)

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 11:46

Ik werkte 4 dagen van 9 uur totaal 36, had een pony en eigen huis met smetvrees en dan nog een keer een vent

nu heb ik 2 paarden werk gemiddeld 45 uur per week 5*9 uur per dag.
Smetvrees heb ik aanzienlijk minder want daar is geen tijd meer voor

Je sociale leven kakt in..ik heb vrienden die niet in de paarden zitten, zij zag ik bijna elke week en nu 1x in de maand moet ik ver van te voren afspreken zodat ik alles kan plannen met paarden en huishouden.

Vent is makkelijk :D intresseert hem niet of ik vrijdag om 8 uur binnen stap of om 11 uur.
Gemiddeld kost het me 3-5 uur per dag..tot nu toe vind ik het heerlijk..behalve mijn huis daar moet ik echt aan wennen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 11:46

Ik heb het tot januari van dit jaar gedaan.
Fulltime in het onderwijs, samenwonen en 2 paarden.

Ik vond het een combinatie die prima werkt. Mits je het goed verdeelt.
Zeker met 1 paard!

Ik ging vaak recht uit mijn werk naar stal en daarna naar huis. Maar ook weleens eerst naar huis en om 1900 naar stal.

Kwa huishouden, als je het goed bijhoud heb je toch geen uur werk per dag?

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-11 11:48

Equimotion schreef:
Ik zou er in elk geval nooit aan beginnen als je jezelf + paard zonder de financiele inbreng van je partner niet zou kunnen bedruipen.

Amen. Dit is exact de reden dat ik er nooit eerder aan ben begonnen. En daar heb ik best veel commentaar op gehad. Maar mijn hobby, mijn keuze, dus ook zelf de kosten betalen.

Iedereen trouwens bedankt voor de uitgebreide reacties!

Rosebud

Re: Eigen paard goed te combineren met fulltime baan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 11:50

Wat ik er trouwens nog wel aan wil toevoegen is dat als je je paard aan huis kunt zetten, dat dat de zaak wel veranderd. Ik moet namelijk 5 km heen en 5 km terug fietsen.. dat kost je ook weer allemaal tijd. terwijl ik in 10 min. de stal heb uitgemest

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 11:52

ik heb een fulltime baan, relatie, eigen huis en 2 paarden (+ hond + 2 katten)
maar ik kan het gewoon goed combineren, ik heb ook wel een heel fijn rooster :D

mijn vriend is ook helemaal niet voor paarden, maar weet dat er paarden bloed door mijn lijf stroomt en hij heeft zich erbij neergelegd.
ook vind hij het weleens lekker om een avondje alleen te zijn :D

ik sta op een stal waar wordt gevoerd en uitgemest, in de zomer periode wil ik graag dat ze 's nachts op stal staan en dat moet ik dan zelf doen, in de winter worden ze binnen en buiten gezet.

ik train met allebei fanatiek, maar ze hebben allebei 1 of 2x per week vrij, net hoe het uitkomt.

alle kosten zijn voor mijn eigen rekening, tenzij er in een maand heel veel DA kosten zijn (heb net een periode gehad dat ze allebei ziek waren) en dan springt mijn vriend wel bij.
DA moet gewoon komen als het nodig is, niet afhankelijk van of ik genoeg geld heb.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 11:52

Och vind van niet mijn paarden staan fullpension ruim 17km verder op elke dag 35km heen en weer karren maar ik hoef er maar 1x per dag naar toe en weet zeker dat ze 6x per dag eten krijgen en elke dag buiten komen in de weide (pony altijd in de wei) of paddock en met dit goede weer staan ze lekker tot uurtje of 5 buiten en ik kan geld verdienen waardoor zij een leuk leven hebben :D

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 11:53

Dat hoeft geen probleem te zijn. Ik zelf werk 36 uur, doe een opleiding heb ook nog een hond en zit tevens in het bestuur van de rijvereniging en we mogen er graag wandelen. Druk??? ach, je moet goed kunnen plannen en ik heb een stalling gevonden die veel doet binnen/buiten zetten en uitmesten (op de vorige stal moest ik dat zelf doen) dat scheelt best wel veel. Door de opleiding trainen we niet meer hard voor de wedstrijden. Als de boel achter de rug is gaan we weer naar wedstrijden. Vriendlief heeft heel veel taken van het huishouden opzich genomen, maar koken doe ik altijd en lekker (doe een koksopleiding) eens in de week doen we boodschappen. Eens in de twee weken plannen we een uurtje en nemen dan het hele huis goed onderhanden. Er wordt door hem dagelijks stofgezogen... dat moet wel ivm de hond (maar is eigenlijk een klusje van niks). Ondanks dat kan ik wekelijks nog 4 tot 5x rijden.
Ach we doen het al jaren zo.... en het gaat prima. Er is wel een nadeeltje familie zie ik nog maar weinig.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 11:53

Oja ik heb ook nog 4 katten

Conclusie

* sociaal leven met 2 paarden is minimaal
* huis wordt goorder want je hebt minder tijd om te poetsen
* 4 verwaarloosde katten want ik kom aanzielijk later thuis en wil in alle rust eten en soms ga ik gelijk door naar bed dus bijna geen aandacht van baas

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 11:54

tita schreef:
Ik werkte 4 dagen van 9 uur totaal 36, had een pony en eigen huis met smetvrees en dan nog een keer een vent

Je sociale leven kakt in..ik heb vrienden die niet in de paarden zitten, zij zag ik bijna elke week en nu 1x in de maand moet ik ver van te voren afspreken zodat ik alles kan plannen met paarden en huishouden.

Vent is makkelijk :D intresseert hem niet of ik vrijdag om 8 uur binnen stap of om 11 uur.
Gemiddeld kost het me 3-5 uur per dag..tot nu toe vind ik het heerlijk..behalve mijn huis daar moet ik echt aan wennen

3 tot 5 uur per dag! Hoeveel paarden doe je dan?

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-11 11:54

Grace schreef:
Wat ik er trouwens nog wel aan wil toevoegen is dat als je je paard aan huis kunt zetten, dat dat de zaak wel veranderd. Ik moet namelijk 5 km heen en 5 km terug fietsen.. dat kost je ook weer allemaal tijd. terwijl ik in 10 min. de stal heb uitgemest

Paard aan huis is voor mij geen optie. Ik woon in een burgerlijke woonwijk :D Ik neem de reistijd trouwens ook voor lief. Ik denk namelijk dat je per saldo veel meer tijd aan verzorging kwijt bent, wanneer de paarden aan huis staan.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 11:55

hier komen ook inderdaad alle kosten uit eiegn portomene en mijn vriend zijn hobby uit de zijne. Daar dus ook geen ruzie's over. Mocht er echt een keer een rekening komen die hoog zal worden maken we samen de keuze doorzetten en het geld eraan uitgeven of we hakken een knoop door en zeggen het is genoeg.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 11:56

Het hangt er ook sterk vanaf wat je met je paard wilt doen!

Ben je een fanatieke wedstrijdruiter, zodat je je training dagelijks echt goed bij moet houden en regelmatig naar les gaan, of ben je een recreatieruiter die haar paard makkelijk eens een dagje vrij geeft?

En ga je naar je paard puur om te rijden of wil je dagelijks ook tijd hebben om daarnaast nog op stal wat te 'klungelen' met je paard en daar ruim de tijd voor te hebben?

Ik heb 2 paarden, maar werk parttime en dat zou ik niet anders meer willen. Daardoor heb ik ook de mogelijkheid om extra tijd naast het rijden door te brengen met de paarden, om bijv aan de hand te grazen, ze buiten te zetten of mee te wandelen.

Dat is natuurlijk een keuze en je moet ook de mogelijkheid hebben om zo'n keuze voor parttime werken te kunnen maken, afhankelijk van je financiele situatie, wensen van je werkgever, etc. Zelf vind ik het fijn om wat ruimer in mijn tijd te zitten en niet de paarden telkens na een volle drukke werkdag 's avonds (snel?) te moeten doen. Uiteraard moet ik wel regelmatig 's avonds nog werken als het druk is, maar dat plan ik dan zelf in.
Ik heb het geluk dat mijn partner ook paard rijdt en dat daarover dus geen discussie over is. ;)
Laatst bijgewerkt door simodi op 24-10-11 11:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 11:56

tita schreef:

Conclusie

* 4 verwaarloosde katten want ik kom aanzielijk later thuis en wil in alle rust eten en soms ga ik gelijk door naar bed dus bijna geen aandacht van baas

Mag ik zeggen dat ik dit een raar iets vind? Je kunt je huis toch wel schoon houden naast werken en 2 paarden?

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 11:58

vonneke schreef:
tita schreef:

3 tot 5 uur per dag! Hoeveel paarden doe je dan?

Ik heb er 2 en anderhalf uur ben je zo kwijt met 1 paard dus
1 paard poetsen,rijden, na-verzorgen ....... wordt altijd van mijn werk afgehouden door stalgenoten dus ben ik zo 2 uur verder.
En dan nog paard 2 doen.

Ik ben niet zo snel.. gister moest ik er maar een doen dat was van 11 uur tot 14.00 uur op stal geweest en dan een uur buitengereden.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 12:00

Ik werk 32 uur, heb een paard, heb een relatie/woon samen heb een hond, 3 katten en 2 konijnen :D ik vind het wel pittig en het lukt me dus ook niet altijd...Ik vraag me altijd af waar mensen de tijd vandaan halen, want naast mijn vriend heb ik ook familie/vrienden die ik graag wil zien, sociaal leven onderhouden met een paard is voor mij topsport i.i.g. Ga graag even eruit, feestje of dagje weg......En dan nog je huishouden, andere lopende afspraken...Een hond die veel, heel veel beweging nodig heeft (en dit kan ik niet combineren met meenemen naar het paard)

Gelukkig sta ik volpension, alles wordt gedaan en hij komt iedere dag op het land...Ik ben er denk ik 4 a 5 keer per week.

netam12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 12:02

De helft van mijn stalgenoten werken full-time. De meeste werken van 8.30 tot 16.30/17.00, ze gaan dan eerst na huis omkleden en daarna gaan ze gelijk naar stal om te rijden etc. Maar sommige gaan ook eerst thuis eten en komen rond de klok van 19.00.De full-time mensen betreden allerlei functies van verzekeringen afsluiten tot managers.
Je rijd natuurlijk niet elke dag en de dagen dat je niet rijd kun je natuurlijk tijd besteden aan je vriend/man of aan het huishouden;) En als het weekend is kun je, je tijd natuurlijk een stuk makkelijker indelen. Je moet natuurlijk wel een man/vriend hebben die het niet erg vind dat je ook tijd aan je paard besteed.

Zelf ga ik nog vier dagen na school, loop ik één dag stage, heb ik een vriend en werk ik op zaterdag en zondagochtend. Het is een druk leventje maar het is allemaal wel te combineren mits je gewoon goede afspraken met elkaar maakt.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 12:02

vonneke schreef:
tita schreef:

Conclusie

Mag ik zeggen dat ik dit een raar iets vind? Je kunt je huis toch wel schoon houden naast werken en 2 paarden?

Hoe?

Ik werk van 07.00-16.45h dan rij ik naar mijn paarden meestal ben ik 17.00-17.15h op stal.
Dan probeer ik rond 20.00h klaar te zijn (doe ik er maar 1 rijden ander vrij anders wordt het richting 9 uur of later)
Goed ben ik rond half 9 thuis.
Eten koken, opruimen, bakken verschonen dan is het al gauw 21.45 eer ik klaar ben.
Dan heb ik dus 45 min voor mijzelf ik ga dan echt niet stofzuigen :n

In weekend heb ik steeds wat anders... stallen ontsmetten, of met oma weg. En op zondag doe ik enkel stofzuigen
Kan je een ding vertellen.. 3 katten verharen ander kat is speciaal haar....die verhaart niet maar met 4 katten wordt het vies.
En de hele grote klussen zoals badkamer helemaal soppen daar ben ik ruim 3 uur mee bezig dat lukt niet meer op standaard zaterdag..tenzij ik mijn paarden vrij geef

Zoals ik al eerder vermelde ben dus echt traag

paardjes123

Re: Eigen paard goed te combineren met fulltime baan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 12:06

Waar een wil is is een weg. Als je het echt wil dan vind je het niet erg om andere dingen ervoor aan de kant te zetten...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 12:08

Vind het een beetje vies eerlijk gezegd hihi.

Hier 2 katten en moet al iedere dag stofzuigen.

Maar dat is de discussie hier niet. Dus terug ontopic.

Als je niet traag bent moet het makkelijk kunnen. En een fulltime baan en een relatie en een huishouden en 1 paard en ook nog een sociaal leven :)

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 12:08

Equimotion schreef:
Ik zou er in elk geval nooit aan beginnen als je jezelf + paard zonder de financiele inbreng van je partner niet zou kunnen bedruipen.

Dat sowieso niet.

Ik heb 2 paarden, en ik rijd nog een paard voor iemand anders, en een sociaal actief leven, en een eigen huis, en een fulltime baan. Ik werk van 9 tot een uur of 6 a half 7, dan eet ik thuis snel iets, en dan ga ik naar mijn paarden. 1 van mijn eigen paarden is met pensioen dus daar hoef ik niets mee te doen. Ik ben rond half 10 a 10 uur thuis (maar dat ligt er aan hoelaat ik wegga). En ach, zolang je s'avonds tegen elkaar kan kruipen, moet het toch geen probleem zijn.

Oh, en ik heb thuis ook twee katten, en ik stofzuig om de dag... Maar ik ga wel een schoonmaakster nemen, want ik ben er teveel tijd naar mijn zin aan kwijt.
Laatst bijgewerkt door Vienna2007 op 24-10-11 12:09, in het totaal 1 keer bewerkt

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 12:09

Tita je kan toch iedere ochtend thuis stofzuigen-dweilen en de kattenbakken doen. Dan kan je in het weekend om de beurt badkamer-keuken-tuin etc doen

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 12:10

Fulltime baan, vriend en 4 paarden. 2 er van worden gereden. Het is te doen, het vraagt wat opofferingen (door de week kan ik niet tot half 1 in het cafe hangen zeg ma) maar niks onoverkomelijk.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 12:11

Vienna2007 schreef:
En ach, zolang je s'avonds tegen elkaar kan kruipen, moet het toch geen probleem zijn.

Nou ja, dat vraag ik me dus af. Even los van de vraag of je partner het ook zo leuk vindt, ik zou zelf mijn relatie niet zo leuk vinden als we doordeweeks alleen maar 's avonds tegen elkaar zouden kunnen kruipen. Het is mooi dat het voor jullie werkt maar dat hoeft niet voor iedereen de standaard te zijn.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 12:12

paardjes123 schreef:
Tita je kan toch iedere ochtend thuis stofzuigen-dweilen en de kattenbakken doen. Dan kan je in het weekend om de beurt badkamer-keuken-tuin etc doen

Duhhh ik sta om 6 uur op dan doe ik iid de bakken maar ren ik naar benee smeer mijn boterhammen..was mijzelf...kleed me aan..sjees naar mijn auto...rij 20 min naar mijn werk want ik begin om 07.00h

Ik ga dus echt niet om half 6 s'morgens stofzuigen :') zullen de buren (3 verschillende) leuk vinden