met of zonder bril rijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

naomi_mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 22:24

Ik rijd bijna altijd met bril, ik heb nergens last van met hoe mijn cap zit. Ik voel me
een stuk zekerder als ik een bril op heb, vooral buiten, ookal heb ik niet zulke hele slechte ogen ( -2 ),
ik voel me fijner met bril voor het geval dat ik iets over het hoofd zie of wat dan ook. In de bak rijd ik soms wel zonder bril,
alleenmaar omdat soms mn bril beslaat door de warmte.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 22:26

Altijd met bril, anders vind ik het niet te doen, heb -2,75 en -3,25. Zie geen diepte en kan dan de letters echt niet fatsoenlijk zien zitten.
Heb een vriendin die zonder bril rijdt (heeft ook niet zo'n heel heftige sterkte), omdat ze anders ziet hoe hoog ze zit en niet meer durft. :+

Maar ik ben ook van mening dat iedere bril fatsoenlijk passend zou moeten zijn. Heb er ook wel 2 die afzakken, maar dat is eigen laksigheid omdat ik nog niet naar de opticien ben geweest om dat te laten fiksen. := Maar ik heb zo'n 6 brillen die ik afwissel. :)

JLLN_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 22:28

Met bril rijden vind ik eigenlijk gruwelijk irritant. Vooral in de winter willen mijn glazen nog wel eens aanslaan _O-

Met rijden doe ik ook altijd lenzen in :j Rijden zonder lenzen doe ik nooit.

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-11 22:32

Mijn brillen zakken ook een beetje door de vettere huid op mijn neusbrug. 8-) En de monturen zijn altijd breder dan mijn gezicht, de pootje moeten altijd naar binnen worden gebogen, maar daar wordt-ie wel ietsjes minder stabiel van.

Ik heb ook een cillinder, ik zal eerst eens mijn ogen fatsoendelijk laten opmeten, misschien door een oogarts.
Mijn laatste bril heb ik inderdaad bij een middenklasse keten gekocht.... O:)

Dreamybol

Re: met of zonder bril rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 22:47

Mijn brillen komen ook van de goedkopere ketens (anders kon ik er geen 6 hebben :o ), maar ook die krijgen de poten versteld hoor. Ook van dat kunststof dat ze eerste moeten verhitten enzo. Maar ik sta in de winkel ook altijd bijkans op mijn kop om te checken of ie nu goed zit. :=

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 00:47

Ik heb een hele poos op de tast rond gelopen / gereden, op m'n 14e kreeg ik een bril maar werd er veel mee gepest zette hem dus nooit op. Toen ik opgevemoment 16 werd en een scooter kreeg droeg ik hem alleen op de scooter, op school en bij de paarden had ik hem dus nooit op. Op school ivm het pesten en bij de paarden omdat ik bang was voor een kopstoot, een val, of doordat ie simpelweg toch valt om wat voor reden dan ook. Bij mij zul je ook altijd zien dat er dan net een paard op gaat staan ofzo. :=

Op m'n 18e durfde ik het ook aan hem op school op te zetten, steeds vaker zette ik hem gewoon op omdat ik er alleen mezelf mee belemmerde (en ik wou ook wel eens weer achteraan de klas kunnen gaan zitten, niet zo hoeven te knijpen wanneer ik toch niet vooraan zat etc.). Ondertussen totaal andere klas & school natuurlijk, en tja ik had nou eenmaal een bril nodig en zo kinderachtig ben je niet meer op die leeftijd dat je daarom gaat 'pesten'. ;) Dus toen ben ik hem steeds vaker gaan dragen, opgevemoment ook steeds vaker bij de paarden. Met m'n auto rijlessen vond ik het wel irritant (geen mee kleurende glazen, dus had soms wel eens heel irritant zonnebril over m'n gewone bril). Tot ik steeds meer paarden ging zadelmak maken en die bril eens in de bak is gevallen en we hem een week niet hebben terug gevonden (toen was ik het ook zat en heb lenzen genomen, mocht eerder nooit van m'n ouders, te duur etc. zeurde er al jaren om). Had dus toen lenzen genomen, na ong. een week komt de bril weer boven water uhh zand.. Beetje verbogen maar gewoon nog heel (en we hebben gewoon doorgereden, gelongeerd, en zadelmak gemaakt.. _O- ), had hem dus weer terug. Op het moment kies ik vaak, of bril of lenzen of toch maar op de tast. Soms heb ik zo'n drukke dag, dat ik er zo giga vroeg uit moet (dan krijg ik me lenzen echt niet prettig in, heb ik er de hele dag last van) dat ik snel m'n bril op zet. Kom ik thuis en ga ik naar de paarden heb ik 9 van de 10 keer ook geen tijd om m'n lenzen in te doen (en nu gaan ze bij mij al snel en makkelijk in), dan rijd ik vaak gewoon zonder bril (helemaal met jong spul... maarja dan ben je ook alleen in de bak en zo heel slecht zie ik ook weer niet)

Buitenritten e.d. vind ik het wel belangrijk dat je gewoon goed zicht hebt, dus of bril of lenzen. :j

Ik heb mezelf trouwens ook aangeleerd al vrij jong tot zo'n 18 jaar ongeveer om dingen op de vormen te zien, je kent niet anders en je merkt het eigenlijk niet eens dat je steeds iets slechter gaat zien. :n Ook met mensen die verder weg waren, gezichten kon ik niet zien (jah ik zag waar de ogen of de mond zaten, kleur haar en of het lang of kort was (en alles er tussen..)) dus leerde aan de hand van hele lichaamshouding om mensen in te schatten. ;)

Bij mezelf ging ik het merken toen ik opgevemoment het bord niet meer fijn kon lezen in de klas, en toen ik steeds meer moeite kreeg om dingen van echt ver weg goed te onderscheiden. Dat zie je dan weer aan de hand van snelheid of het bv. een fietser of toch een bromfietser is. ;)

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 00:57

Heb al sinds mijn negende een bril en ben toen ook begonnen met paardrijden. Heb altijd met bril gereden,geen enkel probleem. Een goede cap zorgt ervoor dat je bril ook aardig vast zit.

Ik ben in het verleden twee keer aan mijn ogen geopereerd en de meest zachte lenzen geprobeert,maar het blijft gevoelig in mijn ogen en in mijn linkeroog schuift hij steeds in het litteken.
Zwemmen met lenzen gaat wel prima.

Ikzelf heb ook een smal gezicht en om die reden een kinderbril. Misschien een tip voor die mensen die ook een smal gezicht hebben daar ook eens naar te kijken. :D

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 06:43

Ik heb altijd lenzen gehad, sinds een jaar heb ik weer een bril. Dit is omdat ik met lenzen een leesbril op moet en daar heb ik zo'n hekel aan.
Mijn maandlenzen heb ik nog steeds, die doe ik in met rijden. Met een bril rijden voelt erg onwennig. Wel heb ik ook een doe-bril naast mijn nette bril. Die is wat steviger en heeft meekleurende glazen.

Maar rijden doe ik dus altijd met lenzen.

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-11 10:06

Konderbril, nooit aan gedacht! Die zijn tegenwoordig ook best hip!

nicole1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 13:40

heb altijd lenzen gehad maar dat is nu niet meer mogelijk.
ik rijd altijd met mijn bril op en heb er totaal geen problemen mee.
wel heb ik met rijden altijd een oudere bril op.

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-11 13:47

Het zal ook een kwestie van wennen zijn. Ik denk dat er een wereld voor me opengaat als ik dat ding op heb!
Ik heb alleen maar oude brillen, ben er ook niet echt zuinig op, eerlijk gezegd.....

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 13:50

Grote voordeel van een bril? geen stof in je ogen als je over het zand in de Drunense Duinen sjeest. Ik heb één keer nog zonder bril gereden en nu heb ik hem altijd op. Mijn ogen zijn nogal verwend, omdat ik meestal een bril draag. Ik heb geen lenzen, omdat ik dat een onveilig gevoel vind. Dat is persoonlijk. Ik rijd sinds mijn 19e met mijn bril op en ik koop een bril altijd met de mededeling, dat ik nogal sleets ben. Gemiddeld gaan een bril 5 jaar mee hier. Dan zijn de glazen meestal aan vervanging toe en de pootjes. :P

Cavaletto

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 13:52

Met bril, anders zie ik niks. 8-) Het is wel een sportbril, zit stevig op je neus!

blingpiggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 17:10

Marinke, wat sneu dat je werd gepest vanwege je bril....!

Ik heb altijd mijn bril op, sinds mijn tiende wel ongeveer. Voor die tijd zat ik ook altijd vooraan de klas, en herkende ik vooral schimmen en vormen. Toen ik eenmaal een bril kreeg was ik stomverbaasd dat je zo helder de takjes kon zien aan de bomen... :roll: Dus bril nooit meer afgedaan.

Vaak zijn er wel acties (gratis zonnebril op sterkte), handig voor in de auto!
Lenzen lijken me heel eng en lastig, dus daar begin ik niet aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 17:15

Ik rijd ook altijd met bril. Eerder schoof hij met rijden wel af, komt door het zweten want normaal blijft hij prima zitten. Nu heb ik dus rubber 'oortjes' aan mijn bril, die kan je er voor het rijden omschuiven, en na het rijden er af, daardoor blijft je bril perfect zitten. Kosten 10 euro bij specsavers
Hier een foto van het pootje van mijn bril het het rubber oortje er aan.
Afbeelding

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 17:33

Met lenzen ging erbij mij altijd stof tussen zitten en dat voelt niet fijn haha.
Ik rijd gewoon met bril heb er geen last van en heb kunstof glazen inplaats van echt glas dus bij een val breekt die minder snel.
Al hoewel mijn vorige wel gewoon glas was en zovaak van me kop geslingerd werd als ik van paard viel die ook nog niet stuk was.
Gevaarlijk vind ik persoonlijk wel mee vallen.

Kan liever gewoon zien dan op tast want ik heb wel eens gehad dat ik op wedstrijd geen bril had en steeds in de weg reed met inrijden of tegen iemand op reed dat is nog gevaarlijker hihi.

Eastpak

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 20:13

Ik met bril, maar natuurlijk is het veel leuker zonder :o

sanniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 10:48

ik doe altijd mijn bril af.. ben inderdaad bang dat als ik val men bril kapot is of glas in mijn oog krijg. of dat hij tijden het rijden af valt.
wil gaan kijken voor een sport bril die kun je alle kanten op buigen dus dat is wel ideaal met paardrijden.
:)

fury58

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 13:26

Rij al 14 jaar met bril en helm (endurance helm) op en heb geen last van de bril tijdens training en wedstrijden.
Misschien voor een goedkoop brilletje kijken die wat beter geschikt is voor paardrijden, gebruik meestal oude montuur voor paardrijden.
Beterschap met je enkel.

NiG

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 13:28

Altijd met bril. Ik zou zeggen ga eens caps passen met je bril op zit er vast wel een bij die goed zit, en geef jezelf de
tijd om te wennen, op een zker moment voel je t niet meer.

shyso2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 00:00

ik rijd met bril en soms met lenzen... maar me bril zit fijner lenzen is veiliger.... overgens heb ik geen problemen met me cap en me bril

Enya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 15:20

Ik heb -1,25 en -1,5.
Gelukkig bestaat er voor mij zoiets als nachtlenzen, ideaal, je hebt ze 's nachts in, en overdag geen bril of lenzen nodig :D
En al zou ik ze niet in doen, is het voor mij niet gevaarlijk om zonder iets te rijden, zie veraf alleen ietsjes minder.

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 15:30

Ik vind rijden emt bril geen succes :') Draag altijd m'n lenzen, ook als ik over het strand ga of de hele dag op stal ben. Nooit problemen met stof of zand gehad, een enkele keer iets ertussen maar dat gebeurt soms ops traat ook.

zwieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 15:32

Meestal rij ik zonder mijn bril, buiten als mijn ogen weer eens ontstoken zijn :Y) Ik heb altijd een potje oogdruppels mee, als ik last heb van mijn droge ogen, gewoon wat druppelen en ik kan er weer tegen :)

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 15:34

hier ook een briel op. Kan het wel zonder maar dan is soms bordjes lezen en alles wat ingewikkeld (al kan ik net als meeste veel ontcijferen aan vorm/kleur)

Wel heb ik mijn briel al een paar keer naar de opticien mogen brengen omdat hij half uit elkaar lag door kopstootjes en andere kleine ongelukjes.

Met inrijden maar dat doen we in een ruimte die ik goed kan en afgesloten is doe ik hem meestal wel even af maar dan hoef je nog niets op letter te rijden. Bij mijn dressurles rij ik ook wel eens zonder zeker met regen anders zie ik niets meer door de druppels. Maar dan ga ik me richten op een paaltje om goed uit te komen of als richtpunt