Buitenrijden met je hond

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ilva

Re: Buitenrijden met je hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 12:25

Waar ik altijd rekening mee houd is het weer. Als het boven de 20 graden is, neem ik mijn honden alleen meer mee als ik blijf stappen. En ook een niet te groot rondje. Ik heb de riemen ook altijd bij me. Ik vind de hond aan de riem naast het paard laten lopen niet fijn. Als het paard schrikt en opzij springt of omdraait, is de hond altijd beperkt in zijn uitwijkmogelijkheden met een riem.

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 16:11

Het lijkt mij ook heerlijk om met mijn 2 beste vriendjes een buitenrit te maken.
Helaas luistert onze hond niet goed genoeg (hij heeft nogal eens bloemkool in zn oren als ie wat interessants ziet in het bos) en paardlief schrikt nog steeds als hij uit de bosjes komt gestormd, dus we moeten nog even oefenen....

jorienm

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 18:05

Ik neem mijn hondje ook altijd mee, vind ze geweldig, afgezien van die keer dat ze naast het een paard ging zitten die nog 1 stapje opzij zette. Ze kan een uur wel meelopen! langzaam opgebouwd natuurlijk en ze kan naast het paard lopen en luistert goed naar de stem wat betreft auto's en oversteken. Het is nog altijd leuk om te zien en eigenlijk wel een klein beetje een droom om met het hondje te rijden :D

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 18:10

gelukkig heb ik binnenkort ook weer een paard want mijn hond vindt het heerlijk om mee te gaan :D
Hij gaat dan ook al heel zijn leven mee op stap.
Belangrijkste commando;s vind ik stilstaan, naast me komen, doorlopen en van kant wisselen.
Heerlijk om zo het hondje uit te kunnen laten :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 22:11

Toen ik nog op een manege stond die vlak aan een groot bos lag waar je maar zelden iemand anders tegenkwam, nam ik mijn hond mee. Vond ik heerlijk! Het paard dat ik toen had was dit ook gewend.

Mijn huidig paard is echter een angsthaas, kan alleen maar met andere brave rustige paarden naar buiten, laat staan met een hond die haar voortdurend voorbij zoeft.. ik sta ook niet meer aan een bos. Dus voor mij is het (voorlopig) niet van toepassing om met de hond te gaan wandelen, helaas!

isabellamoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 13:20

onze hond ging vroeger ook altijd mee, liep keurig achter het paard. Nu gaan ze mee op de kar.

mizzwizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 23:30

ik verzorg een paardje en een andere verzorgster neemt haar hond altijd mee(mechelaar).
Zij rijd een friese ruin van net 4 en neemt haar hond aan de riem naast haar.
Ook heb ik de hond weleens naast me.
als ze los mag, springt ze met haar poten op de schouder van het paard en zo kan je haar los/vast maken.
Vind het helemaal geweldig om te zien.
ze verblikt of verbloost neit als we andere honden tegenkomen.
Zou eht graag met mijn eigen hond doen maar die is bang voor paarden en lomp ook nog bovendien

isabellamoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 08:06

En wat als er een boswachter is

uggy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-11 08:55

ehhh,, dan doe je hem vast ?

PaulineLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 12:59

Zelf heb ik het wel is gezien en het lijkt me best leuk! :j

Milan_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 13:04

Ik had het er gisteren nog over tegen mijn moeder :D Wat nou als ik paard en hond samen uit ga laten?! :)*
Hond gaat graag mee naar het bos en is niet bang voor paard, en paard gaat tegenwoordig superrelaxed mee op buitenrit :D
Wij hoeven hier alleen maar de hoek om en dan zitten we in het bos, en hond luistert erg goed naar naast en dat soort commando's :) Ik ga het gewoon proberen denk ik! Lange riem mee, die ik aan mijn zadel kan clippen :)

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 13:44

Omdat ik veel buiten rij, wilde ik graag een hond hebben die weinig jagdinstinkt heeft.
Ik vond de Briard altijd al een geweldig leuke hond, maar "leuk" alleen is natuurlijk niet genoeg. Het moet natuurlijk ook bij je wensen passen :+ .
Gelukkig voldeed dit ras aan al mijn "eisen" (kindvriendelijk, weinig jagdinstinkt, familiehond) en was de keuze snel gemaakt :) .

Mijn hond was 8 weken oud (en 1 dag bij ons) toen ik d´r voor het eerst mee naar stal genomen heb.
Afbeelding
Die eerste keer op stal heeft ze ook meteen een slechte ervaring gehad; voordat ik het kon verhinderen beet ze in het stroomband := ...
Vanaf die dag heeft ze groot respekt voor het stroomband ;) .
Bij ons op stal lopen veel honden; de paarden zijn er allemaal aan gewend en het interesseerd ze ook niet echt.
In het begin heb ik het hondekind gewoon mee op de paddock genomen als ik ging afmesten en toen ze wat groter werd, ging ik een rondje van 10 min. met paard aan de hand en hond wandelen.
In het begin wilde ze nog wel eens tussen de benen van de paarden lopen, maar nadat ze een keer door mijn ruin aan de kant werd geschoven (dit deed ´ie eigenlijk heel voorzichtig, zonder d´r pijn te doen <3 ), blijft ze meer uit de buurt.
De eerste keer dat ik op het paard ging en haar mee liet lopen, vond ze het wat vreemd, maar was het geen probleem.
Hondekind is nu 1,5 jr en luisterd goed; ik heb wel-is-waar altijd een lijn mee, maar ze loopt gewoon los mee zonder problemen.
Ik woon in een gebied waar je dagen kan rijden zonder steeds hetzelfde rondje te moeten gaan en de wegen hier zijn van die boerenlandweggetjes. Als ik over moet steken gaat ze altijd netjes zitten.
Ze vindt het nog steeds erg leuk om (als ik samen met iemand anders buiten rij) om tussen de paarden te lopen, maar als die daar geen zin meer in hebben geven ze dat wel aan en verdwijnt ze weer netjes naar de kant :) .
Als we met meerdere buiten rijden, gaan er meestal ook nog andere honden mee. Dan is het natuurlijk helemaal feest; lekker naar buiten met het vrouwtje én spelen met andere honden.

MarcovA

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 19:20

Geslaagd :D !!

Zeer binnenkort was dus vanmiddag. Dochter mee, hondje mee en lekker naar stal. Hond los en wij samen poetsen. Mijn dochter heeft eerst gereden, ongeveer 25 min. in de bak, samen met onze hond Timber los. Hij was erg enthousiast, sprong zelfs twee keer tegen de schouder van het paard aan tijdens draf. Hem gecorrigeerd en dat begreep hij.

Vervolgens naar het bos. Ik op het paard, fluitje bij de hand, hond los en mijn dochter te voet met de riem voor nood. Timber was heel relaxed, veel minder druk dan in de bak! Ook luisterde hij goed. Op stem en op de fluit! Komen, zitten en blijven en dat alles vanaf het paard, zonder dat mijn dochter er zich mee bemoeide. Onderweg een aantal ander honden tegen gekomen, geen probleem. Verder ook alle drie de gangen geprobeerd, Timber vond het niet eng, kwam ook niet te dichtbij, Super.

Nogmaals: Zeer geslaagd +:)+ !

Groetjes, Marco

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 19:26

Bij ons gaan de honden vaak los mee, mijn hond is bang voor de paarden dus ze houdt netjes afstand!
Over honden die niet los kunnen?! Mijn vriendin heeft twee husky's echte uitbrekers en los gaan ze er ook altijd vandoor. Alleen niet als we met de paarden gaan dat vinden ze zo geweldig dat ze perfect naast je blijven en ze je niet uit het oog durven te verliezen, zelfs niet als we andere honden tegenkomen!

Clovertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 19:34

Mijn 2 bassets en 1 corgi gaan ook wel eens mee, dan maak ik een minder lange rit of met een pauze of alleen stappen. Anders redden ze het niet met de korte pootjes:-)
Sinds ik in Zweden woon komen ze amper meer aan de riem, dus in het bos ook niet. Ze blijven netjes op de paden en bij mij in de buurt.

In NL had ik alleen mijn oudste basset, die kan naast het paard aan de riem. Waar ik het bos in/uit ging, lag een omgevallen boomstam, daar klom ze op terwijl het paard naast de stam stond, zo kon ik haar makkelijk aanlijnen of losmaken. Later heb ik haar ook geleerd dat tegen de stijgbeugel opkwam staan, dan kon ik er ook net bij. Uiteindelijk vond ik het toch iets te link, daarom liep ik liever naast mijn paard het stukje dat ik langs de weg moest, alleen die stomme opmerkingen die je dan krijgt.....

RoefNikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 22:17

Ik rijd ook wel eens met bril!

RoefNikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 22:18

oeps ben nieuw zat in verkeerde onderwerp, sorry :+

Baily12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 22:20

ik zag gisteren ook iemand rijden met haar hond :) ging heel goed en zag er leuk uit!

quater

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 22:38

Hier gaat de hond (golden retriever) ook mee en zowel baasje paard en hond vinden het geweldig. Hond blijft altijd netjes achter het paard lopen en paard vind het ook fijn en mist haar ook echt als ze even achterblijft voor een plasje :D en is altijd dan blij als ze het belletje aan de riem van de hond weer hoort.
Altijd wel riem bij me met een lerenslip halsband zodat ik vanaf het paard de halsband om kan krijgen.
Boven de 20 graden blijft ze eigenlijk altijd thuis, daar is de hond het dan niet mee eens maar dan is het gewoon te warm voor haar om mee te hobbelen of moet al een klein rustig staprondje worden.

Maar is top om zo met je diertjes een te kunnen zijn

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 22:43

Hier gaat onze Jack mee op de wagen, eerste stuk gaat over de weg, zit ze bij mij op de bok. In het bos gaat ze los, zodra we honden tegen komen moet ze op de wagen (ze kan achter erop springen), doet ze trouwens ook als ze moe is. Ze is nu 10 en niet de fitste meer.. Gelukkig ontwijkt ze mensen en honden wel! Heeft ze nooit wat mee gehad gelukkig!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 23:14

op vakantie met onze pony's gingen de honden ook mee, los in het bos dus ging prima.
Had teugels met clipjes, die ik even losclipte en aan de honden deed om een grotere weg over te steken, verder kwamen we nooit een weg tegen dus no problem. Ze gingen ook gerust het bos in en dan kwamen we de honden 10min later weer tegen, als ze de geur van een hert kunnen volgen, kunnen ze ons ook wel weer vinden ;) Had wel ook altijd een hondenfluitje bij me en had ze een naampenning met mijn nummer om.
Maar normaliter bleven ze goed bij ons hoor, ook in fikse galop wou het prima.
Na een week samen met de paarden op pad, liep mijn grote hond altijd nog twee weken achter mijn haflinger aan, uit gewenning :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

uggy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-11 08:10

die laatste foto <3 <3

Baily12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 10:42

@opisop_shop je hebt trouwens een leuk ''haflinger'' hond hihi precies dezelfde kleur! *\o/*

Lola96

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 10:52

Ik heb een Labrador en een bastaard.
De Labrador gaat nooit mee, ik moet langs de weg en vertrouw hem daar niet helemaal mee.
De bastaard wel, hij vindt het helemaal geweldig.
Fijne van hem is dat hij achter mijn paard blijft.
Heb ik hem overigens niet geleerd, dat doet hij uit zichzelf.
Als mijn paard opzij schiet of naar voren kan hij er dus nooit onder komen.
De eerste keer dat hij mee ging begon hij wel heel hard te gillen toen ik ging draven.
Denk dat hij dacht dat we hem af wilde schudden, haha.
Ik ken ook iemand die haar hond heeft geleerd tegen haar been op te staat zodat ze hem kan aanlijnen.
Dan moet je natuurlijk geen klein hondje hebben.

Xantha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 11:04

Ik had een border collie (is helaas in de hondenhemel)
Hij ging altijd mee.
Als ik in de bak reed lag hij in een hoek of was hij op het erf.
Als ik door de wijk reed, liep hij netjes mee. Hij op de stoep en ik op straat.
Als we een buitenrit gingen maken liep hij voor me uit of achter me aan en als het moest aan de lijn.
Hij is zelfs meegeweest op vakantie, heerlijk vond hij dat!
Nou bof ik wel dat hij zo ontiegelijk goed luisterde en mij zelf heel goed in de gaten hield!

Mis hem nog steeds! <3