Speelgoed schadelijk??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne_18

Re: Speelgoed schadelijk??

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 20:10

Wat je ook kan doen is een bos wilgentakken in de stal leggen (mogen best stevige takken zijn met blad en al). Zijn ze gek op en is nog goed voor ze ook. Daarnaast is het lekker bezigheidstherapie ;) .

dahnee24

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 20:50

Ik heb bij mij thuis ook een speel appel bal in de stal hangen bij mijn pony van 3 jaar.
hij speelt er veel mee en ik had hem zo een bal met er boven op een leksteen gekocht.
alleen die was zacht en die had die dus binnen twee dagen op :Y) .
nu heb ik een harde leksteen er in , daar speelt hij ook veel mee en we hebben een reuze bal in de wei liggen.
maar hij staat wel nog met een ander paard in de wei dus hij heeft ook een speel maatje.

Okielove75

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 19:09

Ik denk niet dat het fout is. Een hooinet is beter, maar je wilt geen kribbebijten ofzo ontwikkelen. Dan geef ik mijn paard liever een speeltje.

lampinaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 12:06

De wei waar mijn paard staat heeft de eigenaar ook een grote speelbal gelegd. Ik zou niet weten wat daar mis me is. Het paard geniet daarvan volgens mij.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 12:12

Waarom zou je een paard niet slimmer willen maken? Alleen maar heel fijn om mee te werken! Mijn pony is wel eens zn halstertouw komen brengen als ie t losstaan in de bak (na het ''werken mag een paard bij mij altijd ff scharrelen in de bak) wel gezien had :') (had hem het apporteren geleerd, maar niet met een halstertouw hihi. Was overigens geen toevalstreffer, wel vaker gebeurd).
Juist leuk joh! Een paard is geen robot en hoe meer je m beschouwt als een intelligent wezen, hoe meer ie dat ook wordt :+
Als jouw paard zo'n speelappel leuk vindt, waarom niet? Al moet ik zeggen; voor op stal zou ik ook kiezen voor gewoon voldoende ruwvoer. Ik heb zo'n jollybal in stal hangen maar wordt weinig mee gedaan, hooi is veeeel interessanter :)

Barbulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 12:16

amyz schreef:
Waarom zou je een paard niet slimmer willen maken? Alleen maar heel fijn om mee te werken! Mijn pony is wel eens zn halstertouw komen brengen als ie t losstaan in de bak (na het ''werken mag een paard bij mij altijd ff scharrelen in de bak) wel gezien had :') (had hem het apporteren geleerd, maar niet met een halstertouw hihi. Was overigens geen toevalstreffer, wel vaker gebeurd).
Juist leuk joh! Een paard is geen robot en hoe meer je m beschouwt als een intelligent wezen, hoe meer ie dat ook wordt :+
Als jouw paard zo'n speelappel leuk vindt, waarom niet? Al moet ik zeggen; voor op stal zou ik ook kiezen voor gewoon voldoende ruwvoer. Ik heb zo'n jollybal in stal hangen maar wordt weinig mee gedaan, hooi is veeeel interessanter :)

Haha hier hetzelfde! Als mijn bijrijdpaard gereden heeft laten we haar ook nog eventjes in de bak, lekker rollen, even stappen ed. En dan komt ze na ongeveer 5 minuutjes vanzelf bij het hek staan. "Ik ben klaar!" +:)+

Ryttare

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 12:57

Ik zie ook graag een paard in de wei, maar hoe is dat nu een paard een paard laten? Ook een wei met een hek om heen is geen natuurlijke omgeving van een paard. Er zijn geen roofdieren om ervoor te waken, er zijn bijna nooit een hengst of veulen en de sociale interactie is beperkt.
In de wei lopen is gewoon niet heel stimulerend voor een paard. Niet meer spannend dan voor mijn oma om koffie te drinken in de tuin met de buurvrouw. Gezellig, gezond en heel goed, zeker. Maar niet erg spannend. Het is meer stimulans dan op stal te staan, maar steeds niet genoeg. Er zijn ook gevalllen waar je een twee jaarige paard 'snachts op stal moet hebben. Bij voorbeeld als die niet de rust krijgt om behoorlijk te eten en te slapen. Dan is zekere speelgoed erg geschikt.

Heb je een paard als rijdier, opgesloten in en wei en/of een stal, dan heb je al met de natuur geknoeid. Dan kan je niet meer verwachten dat het paard genoeg heb aan in het stal te staan, 1 uur gereden te worden, en 8 uur in de wei te lopen. Het mijn mening dat je hoor de missende stimulatie en spanning in het leven van je paard te geven. Speelgoed is zeker een stap in de juiste richting.

Alleen hoof je zeker niet het duurste merk te kopen, waak kan je je eigen dingen maken. En je kan ze dan waker wisselen. Speelgoed voor grote honden kan aan de tralies gehangen worden, ze kan heen een weer geduwd worden over de tralies meer leuke geluid als gevolg. Grote takken zijn ook leuk, gewoon aan de zijkant van je box stevig vastbinden. En ketting hangend van het dak kan over de oren geringeld worden.... Je merkt snel wat jouw paard behoefte aan hebt en wat hij leuk vindt. Mijn eerste paard speelde uren met een voetbaal in de wei. Wel kapotgemaakt zodat hij erin kon bijten en ermee gooien.

Heb je een paard in training wil je graag dat hij goed slaapt en eet, zo dat hij genoeg energie heeft om te trainen. Dardoor heb je hem waak vanaf 'middags to 's ochtends op stal. Dat zijn er een heel aantal lege uren, ik zeg vul ze! Ik heb zeker heel goede ervaringen met speelgoed en heb het altijd gebruikt, in de wei en in de stal. Mijn eerste eigen paard was een krubbijter, en is totaal gestopt na dat ik een aantal speelgoed in zijn box gehangen had. Uur na uur was hij ermee bezig in volledig concentratie. Ik gebruikte hondenspeelgoed voor grand danois en hing het op aan de tralies. Hij schoof het heen en weer over de tralies, en begon ook met de paard naast te spelen. Hij duwde het helemaal omhoog zo dat het over de tralies viel en op de kant van het andere paard terecht en die deed dan het zelfde terug. Erg grappig en leuk om te zien. Ik kocht Marat en bleef in het zelfde stal staan. Hij stond bekend als onmogelijk in de wei te vangen, als agressief en gestrest in de box. Na 2 weken met speelgoed, was het de braafste paard in het stal. Sinds dien heb ik altijd altijd speelgoed gebruikt.