zweep of sporen ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jolliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 21:38

love_shyboy schreef:
Eerst goed aan het been krijgen, sporen zijn ter verfijning van de hulpen, niet voor de snellere/betere reactie, daarvoor moet je paard gewoon goed aan t been zijn.

Ik heb dit ook gehad met mn pony, tot k t zat werd en em een paar x flinke tik heb gegeven, en nu looptie al ruim halfjaar perfect voor t been, kuit aandrukken en heb meteen reactie, goed consequent zijn, en goed timen!

Precies! Timing is idd wel belangrijk en natuurlijk idd consequent! Geeft hij geen reactie, dan kun je hem best een keer aanpakken. Maar ik denk dat je dat al door had met de vorige berichten :P

angela_mij

Re: zweep of sporen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 18:52

Ik zou ook niet te snel op sporen overstappen. Sporen zijn niet om je paard naar voren te krijgen, maar juist om je hulpen te verfijnen. Als je paard nu niet goed reageert op je been, krijg je de kans dat hij over een tijdje ook niet meer reageert op je sporen.
Ik heb een tijdje een haflinger verzorgd die ook niet goed aan het been was. Met stemhulpen en consequent beenhulpen (dus aandrijven en zodra ze liep stoppen met aandrijven, het paard moet dan vanuit zichzelf gaan lopen) ging dit stukken beter! :)

x__Saartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 21:36

Eerst kuiten, daarna sporen en als laatste tikje met de zweep.

Mijn pony luistert meestal voldoende naar kuiten en sporen gelukkig.

Het hangt natuurlijk af van pony tot pony, van paard tot paard.

Jolliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 21:54

x__Saartje schreef:
Eerst kuiten, daarna sporen en als laatste tikje met de zweep.

Mijn pony luistert meestal voldoende naar kuiten en sporen gelukkig.

Het hangt natuurlijk af van pony tot pony, van paard tot paard.

Het sporen en zweepje had ik andersom gedaan....
Maar ieder zijn eigen :P
Heb je daar een reden voor? Ben ik wel nieuwsgierig naar. :)

RoefNikkie

Re: zweep of sporen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 22:01

zweep dat vind ik veel prettiger, die gebruik je bewuster vind ik

floor191196

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 14:29

Ik doe probeer het eerst altijd in fases te doen. Eerst drijven, dan wat harder, luistert hij nog niet, dan een tikje met de zweep. Als dit een te zachte aanpak is voor jou verzorgpaard, zou ik eens een keertje flink reageren aan het begin van je les/tijd dat je rijdt. Luistert hij niet naar de zachtere aanpak, boos worden en een tikje erbij. Bij mij werkt het altijd, succes!:)