Wat is dat toch met dekens?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 18:37

mang schreef:
En dan bedoel ik niet de mensen die hun paard een deken omdoen. Ik bedoel de mensen die gelijk volledig in de aanval schieten zodra ze het woord deken lezen..
Wat is er mis met een deken? Tsja in de natuur hebben ze ook geen deken om, maar ik vind dat gewoon geen vergelijking.. Als het allemaal zoals in de natuur moet, moeten we allemaal ons paard maar gewoon in het bos dumpen, aangezien bijna niks aan het paardhouden 'natuurlijk' is.

Wie durft..?

Ja wat is mis met een deken? Niks denk ik maar ik vind het soms wel sneu hoe ver wij mensen gaan met het opdringen van dingen aan paarden. Soms is deken nog niet genoeg en moet er ook geschoren worden of dingen om de benen buiten. Ieder moet de keus voor zich zelf maken maar ik laat hem lekker bolletje wol worden. Ja is gruwelijk lelijk maar t paard voelt zich er fijn bij. 1 jaar met deken geprobeerd en ik vond het maar sneu voor het peerd.
Ik pas me wel aan. Ik doe in de winter wat rustiger aan en laat hem binnen even opdrogen mocht hij toch wat nat zijn.
Ik zet hem ook nooit met halster buiten. Mij lijkt dat hoe minder hij om zijn lijf heeft, hoe fijner het zal voelen voor hem. Verder ben ik geen natural en vind dat je een paard gewoon mag gebruiken om te rijden. Met de vliegen zomers doe ik eigenlijk ook niks aan. Geen dure sprays of visnetten erom en ik geloof dat als ze lekker in een kudde lopen, genoeg ruimte hebben om de open vlakte te kiezen of beschutting en ze zichzelf lekker in de modder mogen wentelen het met de vliegen ook nogal meevalt.

emma525

Re: Wat is dat toch met dekens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 19:02

in de zomer doe ik wel een deken om als een paard echt zichtbaar last heeft van de vliegen. Schimmeltje vloog heen en weer tussen de vliegen en kon niet lekker stil staan. Dan liever toch maar een deken om dat ze rustig kan grazen.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-11 19:52

Vjestagirl schreef:
mang schreef:
Wat is er mis met een deken?Wie durft..?

Ik :D

Wat ik mis vind met een deken is dat het dier niet meer zelf kan bepalen of ze het wat te warm hebben, of wat te koud en dat lekker zelf kunnen regelen. Ook kunnen ze niet meer krabben bij jeuk, of eens even lekker rollen.

Daarnaast vind ik het gewoon super onhandig: dekentje om, dekentje af, warme dag ander dekentje om, koude dag ander dekentje om, nog koudere dag nog meer dekentjes om, instappen ander dekentje om, helemaal geschoren koude nek en buik, weer een ander dekentje om, beperkte bewegings vrijheid, hap van een ander paard: dekentje kapot, andere dekentje halen, maatje te groot, maatje te klein, haren op de borst weg, zou m'n paard het niet te warm hebben, zou m'n paard het niet te koud hebben, is het al tijd voor dunnere dekentjes etc. etc. etc.

Dát vind ik mis met een deken. Maar als jij dat allemaal niet vindt, waarom trek je je dan wat aan van de mensen die dat wel vinden? Zo trek ik me er niets van aan dat mensen het zielig vinden dat ik mijn paard zonder deken naar buiten gooi (met een vacht waar een ijsbeer nog jaloers op wordt). Ieder het zijne toch?

Kijk, dát zijn argumenten! Bedankt, hier kan ik me wel in vinden :)
Van veel dingen die je noemt heb ik overigens geen last. Paard staat gewoon dag en nacht met dezelfde deken en voelt daar gewoon heel de dag goed onder. Rollen doet ze trouwens ook net zo makkelijk met als zonder deken :+

Ik heb ook absoluut niks tegen geen deken omdoen hoor. Begrijp me niet verkeerd, als ik een ander paard had gehad die er wat beter tegen kon, had die ook gewoon naakt gestaan.
Ik heb iets tegen de mensen die duidelijk iets TEGEN dekens hebben, en tegen de mensen die hun paard een deken omdoen. Daar stoor ik me aan..

Joolien schreef:
Ik kan er niet tegen dat mensen hun paarden laten zweten eind van de zomer/begin vd herst zodat ze maar een MOOIE korte vacht behouden. Daar stoor ik me aan, en ook aan paarden die onder 800 gram staan in de winter, het zijn PAARDEN!!!!
En nu krijg ik m terug met; 'ja maar mijn paard'. Sorry maar dat hoeft niet.

Dit is weer iets heel anders. Het gaat hier om het principe deken, niet om een TE DIKKE deken. Een paard laten zweten onder een deken ben ik natuurlijk ook tegen :)

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 21:53

RT-D -> SV

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 21:56

Mijn pony krijgt een deken op omdat hij dag en nacht buiten staat en al extreem verkouden is en staat te hoesten sinds het weer kouder is.

mohica

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 09:40

Mijn verzorgpaardje heeft nu 's nachts al een deken op ...
REDEN: als het te koud is gaat ze letterlijk staan trillen van de kou ( en neen ze niet geschoren en een dikke wintervacht als een echte teddy krijgt ze niet) .
Dat ze nu op wei of op stal staat als het koud is begint ze te trillen van de kou en met een deken( nu nog niet zo dik) doet ze dit niet

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 09:58

Ik zou het liever niet doen, maar ik kan niet anders.

Mijn paard heeft eczeem en de knutten zijn nog niet weg, het is juist best heftig op het moment. Om haar niet met een natte eczeemdeken (ook de vacht wordt door en door nat)te laten lopen heeft ze nu een 0-grams regendeken met daaraan vast een eczeem hals. Onder deze deken wordt de wintervacht normaal gevormd, ook toen ze zonder deken liep had ze geen dikke wintervacht, maar wel voldoende om haar warm te houden.

Over een paar weken is het gras op en dan gaan ze van 24/7 buiten weer 's nachts op stal, op dat moment gaat de regendeken af en kan haar vacht weer zelf het werk doen.

Voor de pony van mijn dochter had ik eerst deze zelfde oplossing, maar die heeft inmiddels zo'n wintervacht dat hij echt niet door nat wordt met een natte eczeemdeken op, dus voor hem heb ik toch weer voor de eczeemdeken gekozen. Hij blijft 24/7 buiten, ook in de winter.

Van de week kreeg ik irl commentaar dat het zielig is dat ze nu na de eczeemdeken met een regendeken in de wei staat, die mensen kijken niet zo goed naar de individuele behoefte van mijn paard als ik zelf, dus dat leg ik naast mij neer.

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 10:55

alsof het natuurlijk is om op een paard te gaan rijden

dus wat maken wat dekens dan uit?? dat gezeur altijd..

Atalja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 11:03

Ach ik denk maar zo:
Als ik mijn paard een deken op doe, doe ik mijn paard een deken op.
Mijn eigen keuze!
Ik snap niet wat mensen allemaal moeilijk gaan doen.
Kijk als je een paard een deken op doet terwijl het paard niet gereden wordt, of geschoren dus gewoon in staat is een dikke vacht te krijgen, vind ik het wel een ander verhaal.

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 11:06

zo kun je het ook zien Atalja ;)

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 11:09

5 paarden: 3 staan er na een 2-uur durende regenbui te bibberen van de kou, 1 wordt zichtbaar te mager als de regen langer dan 2 dagen aanhoudt en 1 paardje heeft nergens last van: die kan makkelijk dekenloos door het leven zonder negatieve consequenties.

Mensen oordelen te makkelijk over dekens. Makkelijk oordelen als je een paardje hebt die idd dekenloos door het leven kan zonder negatieve consequenties.
Hoe paardvriendelijk is het daadwerkelijk om een paard die niet tegen regen kan.... dekens te onthouden ?

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 11:17

scoxxx schreef:
5 paarden: 3 staan er na een 2-uur durende regenbui te bibberen van de kou, 1 wordt zichtbaar te mager als de regen langer dan 2 dagen aanhoudt en 1 paardje heeft nergens last van: die kan makkelijk dekenloos door het leven zonder negatieve consequenties.

Mensen oordelen te makkelijk over dekens. Makkelijk oordelen als je een paardje hebt die idd dekenloos door het leven kan zonder negatieve consequenties.
Hoe paardvriendelijk is het daadwerkelijk om een paard die niet tegen regen kan.... dekens te onthouden ?

Amen!

De individuele behoefte, daar draait het om bij de verzorging van ieder paard. Niet één gebruiksaanwijzing die voor alle paarden werkt, dat is wat mij stoort aan de meningen van z.g.n. naturals.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-11 11:20

tiwi1969 schreef:
scoxxx schreef:

Amen!

De individuele behoefte, daar draait het om bij de verzorging van ieder paard. Niet één gebruiksaanwijzing die voor alle paarden werkt, dat is wat mij stoort aan de meningen van z.g.n. naturals.

_O_

m_ss

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 11:30

als onze paarden in de natuur leefden zou meer dan de helft allang gestorven zijn: die dieren zijn doorgefokt en door alle liefde (lees dierenartsen ed) die wij ze geven is er niets meer dat ook maar een beetje raakt aan natuurlijke selectie. dat hebben we zelf gedaan: laten we het dan goed maken door het leefbaar te maken voor onze paarden: een deken voor de gene die dat nodig heeft hoort daar gewoon bij! (begrijp me niet verkeerd: ik ben zelf ook dol op smeerseltjes en kleurtjes en mijn honden liggen snachts bij de kachel waardoor ze het overdag buiten koud hebben: maar ik heb dat zelf gedaan en moet dus zelf ook zorgen dat ze het overdag niet koud krijgen!)

waar ik wel op tegen ben is mensen die hun paard nu onder een dun dekentje hebben staan en dat de rest van de winter zo laten: ja je paard zijn haren groeien wel: maar door de deken kan hij ze niet meer omhoog zetten. dus vanaf het moment dat je kiest voor een deken zul je mee moeten gaan met de temperaturen en dus ook dikkere dekens moeten hebben.

mohica

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 15:48

m_ss schreef:
als onze paarden in de natuur leefden zou meer dan de helft allang gestorven zijn: die dieren zijn doorgefokt en door alle liefde (lees dierenartsen ed) die wij ze geven is er niets meer dat ook maar een beetje raakt aan natuurlijke selectie. dat hebben we zelf gedaan: laten we het dan goed maken door het leefbaar te maken voor onze paarden: een deken voor de gene die dat nodig heeft hoort daar gewoon bij! (begrijp me niet verkeerd: ik ben zelf ook dol op smeerseltjes en kleurtjes en mijn honden liggen snachts bij de kachel waardoor ze het overdag buiten koud hebben: maar ik heb dat zelf gedaan en moet dus zelf ook zorgen dat ze het overdag niet koud krijgen!)

waar ik wel op tegen ben is mensen die hun paard nu onder een dun dekentje hebben staan en dat de rest van de winter zo laten: ja je paard zijn haren groeien wel: maar door de deken kan hij ze niet meer omhoog zetten. dus vanaf het moment dat je kiest voor een deken zul je mee moeten gaan met de temperaturen en dus ook dikkere dekens moeten hebben.

Hiermeen ik het wel eens ;-) en ook met wat hierboven ergens staat dat elk paard gewoon anders is en dat er niet voor alle paarden maar 1gebruiksaanwijzing is

blingpiggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 16:26

Ik voel me juist een uizondering omdat mijn pony geen deken op krijgt. Al 15 jaar niet. Hooguit een zweetdekentje na het rijden (en hij raakt niet snel bezweet).
Ik heb wel een deken, voor als we echt een hele strenge winter zouden krijgen. Maar niet om de vacht korter te houden. Maar ik rijd dan ook niet intensief wedstrijden.

Moet iedereen toch zelf weten?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 16:45

Wat er mis is met dekens? Heb je even?

-Verpest de werking van de vacht, door deze plat te drukken.
Is dat erg dan? Ja. Ik zie genoeg mafkezen die paardlief een regendek opgooien. Leuk bedacht, maar wat doet dat ding nu... Het drukt de haren plat, paard kan geen warmte meer vast houden. Isolatie is weg... Zorg bij regen liever voor een schuil of inloopstal, daar zijn ze veel beter mee af.

-Ze hinderen het dier.
Bij het jeuken, sociale contact, verzorgen van de vacht, etc.

-Persoonlijk vind ik het ook altijd een eng idee, ze zullen maar vast komen zitten op een rare manier...

Dat zijn alleen nog maar de nadelen voor het paard, ik zwijg maar over hoe onhandig, duur en arbeidsintensief ze zijn.

De voordelen aan gewoon niks doen...

-Zeker wanneer je vanaf jongs af aan gewoon van die vacht afblijft, kan een paard (mits voldoende ruwvoer en plek om te schuilen) prima voor zichzelf zorgen, hij zorgt wel dat hij het lekker heeft.

-Het scheelt zo veel werk. Even een borstel er over, zadel erop en rijden maar.

-Ook de ellende van zweetdekens kun je jezelf besparen. Voldoende uitstappen, in combi met even uit de wind verder laten drogen is al goed genoeg. Daarna gaan ze bij ons gewoon weer lekker de sneeuw in.

Nadelen?
Meer poetsen volgens veel mensen.
Zelf denk ik dat het wel meevalt. Ik heb een schimmel, en doordat ze altijd lekker buiten staat, is er nooit geen strontvlek op te bekennen. Hier en daar wat modder, nou dat borstel je er zo af.

Je kunt minder intensief trainen.
Echt zo niet waar. Ik reed gewoon mijn rondjes in de bak, of ging op sneeuwrit afgelopen winters. Lekker in galop door de sneeuw, en dan weer naar buiten. No problemo.
Wel schijnen er paarden te zijn die door hun berenvacht wat slomer zijn tijdens het werken. Daar kan ik op zich wel begrip voor opbrengen, als die deels geschoren worden. :j

Dus wat mij betreft, zijn dekens net zulke nonsens als pasen en kerst. Het idee op zich is oké, maar de commercie en massahysterie er om heen....

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 18:39

Helemaal niks mis met dekens. Mijn kwpn-er op pensioen (maar pas 14 jaar) staat 24/7 in de wei maar heeft al een regendeken op en straks een winterdeken. Hij valt heel snel terug in de winter ondanks voldoende voer en hooi, en dat vind ik niet nodig. Met deken ziet hij er goed uit en blijft netjes op gewicht.
Bovendien heeft hij heel snel rainrot en dat wordt nu ook voorkomen.
Mijn andere paard is een Noord Zweed en die maakt een heerlijke teddy vacht aan. Hem doe je het grootste plezier met kou en die staat dus dekenloos. Het is dus gewoon per paard en eigenaar verschillend.
Dus een deken, gewoon lekker doen als je dat nodig vind je kent je eigen paard het beste!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 20:44

JSeine schreef:
Een deken om doen is eigenlijk waardeloos idd. Waarom zouden we idd een deken omdoen als paarden in de natuur ook moesten leven zonder een doek om hun heen? Ik snap dat ook niet helemaal. Mijn paarden krijgen in de winter maanden en zomermaanden ook geen dekens om hoor. Ik vind het niets, en koop het daarom ook niet;) wie heeft er een verklaring voor van waarom ze nodig zijn? dat snap ik ook niet helemaal...

Kijk, en dat bedoeld ze volgens mij met haar post. Mensen die zo'n mening hebben. Totaal niet kunnen indenken in de redenen dat dekens worden opgelegd, maar gelijk kriebel krijgen bij het woord deken. Ik krijg kriebels van zulke mensen :o Inlevingsvermogen mist. Tuurlijk heb je een hoop mensen die 'omdat het hoort' een deken opgooien, maar er zijn ook heel veel mensen die het met weloverwogen redenen doen.

Ik snap beide kanten prima. Als het even kon had ik mijn paard zonder lopen. Mijn shet heeft een prima vacht en blijft ook zonder. Mijn grote train ik, heeft gevoelige lendenen (snel blokkades etc) en extra bescherming tegen kou is noodzakelijk. BIj kou en vooral bij regen & wind, wordt ze snel stijf. Tja, lekker paard vriendelijk :j Of ik meot haar opsluiten in een warme stal. Ook zo lekker natuurlijk. Deken op gaat het veel beter, en ik heb een blij paard bij slecht weer, ipv eentje die ik op stal moet houden omdat ze buiten zich ellendig voelt. En nee, dat heeft ze niet aangeleerd, want ze heeft tot haar 7e zonder dekens gestaan (en nu haar 2e winter met). En sociaal contact wordt tegen gewerkt? Paarden kunnen met dekens ook prima kriebelen. Mijn merrie doet het zonder deken ook niet overigens, dus die mist niets. En die mag vrijwel elke dag lekker in het zand rollen in haar blote billen.

Mijn shet een dek op gooien zou wel belachelijk zijn; die is prima gezond, soepel, laag in training, heeft van zichzelf een SUPER goede vacht, en vind daarnaast poespas p haar lijf vreselijk. Ik heb een zweetdeken voor haar, maar nooit gebruikt.

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 17:10

Ik heb niks tegen dekens. Laat iedereen zelf weten of die zijn paard wel of geen deken omdoet. Als je helemaal niets doet met een paard, vind ik het wel een beetje vreemd om een deken om te doen, tenzij het heel erg koud is. Als je een paard regelmatig rijdt/longeerd, is het volgens mij heel normaal om een deken op te doen. En toch niemand wil een paard met een lelijke vacht zien op wedstrijden? :)

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 19:55

Gucci_ schreef:
Ik heb niks tegen dekens. Laat iedereen zelf weten of die zijn paard wel of geen deken omdoet. Als je helemaal niets doet met een paard, vind ik het wel een beetje vreemd om een deken om te doen, tenzij het heel erg koud is. Als je een paard regelmatig rijdt/longeerd, is het volgens mij heel normaal om een deken op te doen. En toch niemand wil een paard met een lelijke vacht zien op wedstrijden? :)

Een paard kan prima tegen kou helemaal als hem de kans geeft een vacht te kweken.
99% van de nederlandse paarden staat tot hun 3e zonder deken. Een deken omdat je veel traint, paard een huidziekte heeft, oud is (zit er zelf aan te denken om er 1 aan te schaffen voor mijn 20 jarige haf...voor het geval dat omdat hij toch wat moeite krijgt met eten) etc prima daar zijn ze voor gemaakt. Maar ik sta op een stal met 60 paarden waarvan een deel zomaar een deken op heeft. Het gros van de paarden draagt dan ook nog eens een deken dat niet past. Bij een deel word het dek kapot getrokken, clips gaan stuk of hangen op half 7 na een rol partij, er loopt er al 1 met 3 dekens!! waarvan eentje tot halverwege het pijpbeen hangt, beest kan zijn nek wel breken als ie erop gaat staan.
En daar heb ik een hekel aan...als je het doet doe het dan goed...jij koopt ook een jas die lekker zit en niet eentje die bij je schouders trekt.

Verder heb ik zelf een spuug hekel aan het woord natural, zo werd ik van de week ook al genoemd. Alleen maar omdat ik mijn dieren buiten heb en zelf de voeten doe en een nogal nuchtere kijk heb op het houden van paarden.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 21:13

Ik ben niet tegen een deken, behalve dat ze duur zijn, ze regelmatig naar de stomerij moeten, je paard nooit aan één deken genoeg heeft, ze veel ruimte innemen in je schuur / kast, een mooie nieuwe deken er na één keer rollen er niet meer uitziet, ze gesloopt worden, aan mode onderhevig zijn............ :D

Onze paarden staan inmiddels inderdaad dekenloos in het bos. Niet uit principe, maar wel lekker makkelijk en goedkoop :o

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 22:28

Ik vind er niets mis mee. Paardje staat lekker ingepakt en wel
op stal ( oh nee ! Op stal !! :wow: )

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 22:32

xApple schreef:
Ik vind er niets mis mee. Paardje staat lekker ingepakt en wel
op stal ( oh nee ! Op stal !! :wow: )

Oh my god op stal, mishandelaar.......
:')

shyso2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 22:38

Mij pony krijgt ook gewoon een deken op.... En sommige vinden dat on nodig maar dan kunnen alle natuurfreaks zeggen dat het slecht is.... Jammer dan ;) ik vind het wel handig...