hoe een nette knot ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

S_uus

Re: hoe een nette knot ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 02:18

Ik zal, als ik er morgen aan denk een foto maken van mijn netje.
Ik heb een standaard kralen netje, als ik het zo goed omschrijf.
Ik heb daaraan een elastiekje gemaakt, die ik om mijn haar doe, en zo het netje eroverheen 'trek' .
Blijft goed en stevig zitten.

Ik maak van te voren een staart en draai mijn haar gewoon in een knot vervolgens maak ik het dus vast.
Knotten kan ik je niet bij helpen, ik maak hengsten vlechten.
Bij mijn springpaard die ik voor mijn ongeluk had, maakte ik gewoon vlechten, deed ik dubbel 2x, werkte dat plukje onderaan weg, en gooide er een elastiek omheen, maar of me dit nog zo goed afgaat weet ik niet :')
Over een paar jaar mag ik dat mooi uitproberen bij mijn jaarling haha.

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 13:10

Ik maak altijd mn haar in een vlecht en die vouw ik een paar keer dubbel tot een knot. Dan elastiek eromheen om het vast te zetten & parelnetje erover en een sier elastiek :j

Mijn haar komt tot onder mn behaband en het is in laagjes gesneden en dit is voor mij dé manier om losse piekjes in toom te houden :D

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 13:19

dan vraag ik me af wat jullie lang en dik haar noemen. Die parelnetje die jullie noemen geraken niet over mijn knot heen ongeacht of ik eerst vlecht of de boel opdraai. Mijn knot is zo dit dat m'n cap over mijn ogen zakt :o
Maar iedereen vind het zonde als ik het laat korter knippen (komt nu tot op de rand van m'n broek)

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 13:21

Petitparis, dat is niet te dik maar dan heb je hem te hoog zittten. Als ik mijn cap opzet met een gewone knot heb ik dat namelijk ook. Vandaar dat ik zo'n heel lage vlecht maak en hem opvouw met mn cap op, weet je zeker dat je cap goed op kan.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 13:23

hij zit absoluut niet hoog, hij is gewoon zo dik. Als ik hem met speldjes zou vastzetten heb ik onderaan niks om hem vast te zetten. Ik bind mijn eerste rekker al onderaan de haaraanzet.

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 13:25

Dan moet je dus zorgen dat je knot lager zit dan de rand van je cap, als je een dik elastiek doet zit je knot zo een cm lager. Dus niet je knot tegen je hoofd maar dat ie een klein beetje ''hangt'' zegmaar :)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 13:28

dan ga ik maar voor knippen, als die hangt, kom ik met 4 elastieken nog niet toe om die bijeen te houden, die weegt veel te veel...

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 15:02

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 16:33

petitparis schreef:
dan ga ik maar voor knippen, als die hangt, kom ik met 4 elastieken nog niet toe om die bijeen te houden, die weegt veel te veel...

Dat heb ik nou ook, mijn haar komt dan niet tot mijn broekrand, maar wel in de buurt, een knot komt of te hoog of hij zakt uit. En als ik hem laat hangen zoals hier boven word geschreven dan klappert ie tijdens het doorzitten zo hard dat het zeer doet :S

wat ik nu doe, gezien knot niet verplicht is, is mijn haar in een vlecht, die laat ik hangen en dan doe ik daar mijn jasje overheen, valt amper op en het is niet slordig. als ik straks Z ga starten (hopelijk in jan. of feb. ) dan moet ik wat anders gaan verzinnen, want ik wil natuurlijk wel een hoedje.

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 22:48

Dit is mijn wedstrijdhaar:

Afbeelding

Ik maak eerst een staart en een knotje, daarna doe ik de speld erboven en het netje dat eraan vasthangt, gaat om mijn dot. Blijft makkelijk de hele dag zitten!

melissa256

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 15:40

ik maak altijd een lage staart dan doe ik die staart door de donut heen dan doe ik me hoofd voorover en doe ik mijn haar goed om die donut verdelen en met een elastiekje maak ik dan een knot (dan zie je die donut niet meer) dan doe ik zo'n haar netje over me hoofd en draai die een paar keer over die knot heen dan doe ik er een dikke zwart elastiek omheen dan dat parelnetje en dan om dat parelnetje vast te maken van die schuifspeldjes en dan nog zo'n dikke zwarte elastiek gewoon er omheen doen. ik zal wel even een foto maken.

vlechten doe ik altijd met naald en draad, de voorpluk doe ik altijd invlechten en dan doe ik het onderste gedeelte met het elastiekje onder het ingevlochten gedeelte door steken want daar zit altijd een gaatje en dan doe ik hem nog een keer omvouwen als de "knot"dan nog te lang is en dan doe ik daar altijd gewoon een elastiekje in.

shet_rules

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 01:41

uggy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-11 17:35

oke jammer zeg wel een mooi paardje zal het gewoon gaan proberen

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 20:26

ik hou van met naald en draad vlechten. heel makkelijk en ziet er mooi uit. Ben er ook zo mee klaar, ongeveer 20 min half uur.
Hier een fotootje:
http://img253.imageshack.us/img253/7964/img0430c.jpg

en met mijn eigen haar zit ik ook altijd te prutsen.. ik maak een vlecht, bind m vast en doe m twee keer dubbel, bind dat ook vast, doe mijn kralenhaarnetje eromheen met nog een elastiekje. blijft altijd wel zitten gelukkig. Heb hier geen foto van.

Irisx94

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 17:54

@ hierboven.

Ik heb dus nou naald en draad gekocht bij de ruitersport,
alleen pff.. ik kan me er niet overheen zetten, het lijkt me veel te lang en moeilijk werk.
Heb op internet wel een filmpje gezien. Maar alsnog snap ik het idee nog helemaal niet.
Een knoop in een touw aan het uiteinde halen en dan door het vlechtje doen? Dat blijft toch niet zitten?
En doen jullie bij het vlechtje ook nog een elastiekje eromheen?

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 18:02

Vlechtje maken, uiteinde stiekje in de kleur van de manen, dan knoopje in touw en dan dat door het elastiekje halen, dan onderlangs touw door bovenkant van het vlechtje halen, (= dus 1 x dubbel gevouwen) dan nog eens dubbel vouwen, uiteinde van het dubbel vouwen tegen de manekam aan er onder zegmaar... en dan weer reigen met de naald en dan een paar keer op en neer, en dan proberen zo dicht mogelijk bij de manen kam te blijven voor mooi resultaat.

(hopelijk is het duidelijk)

floor191196

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 18:05

Ik maak altijd eerst een vlecht, dan maak ik er een knot van door hem dubbel te vouwen. Daarna doe ik er een netje overheen voor over mijn hele hoofd (en knot), voor de losse plukjes. En als laatste mijn mooie haarnetje.

Pattyy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 18:35

Irisx94 schreef:
@ hierboven.

Ik heb dus nou naald en draad gekocht bij de ruitersport,
alleen pff.. ik kan me er niet overheen zetten, het lijkt me veel te lang en moeilijk werk.
Heb op internet wel een filmpje gezien. Maar alsnog snap ik het idee nog helemaal niet.
Een knoop in een touw aan het uiteinde halen en dan door het vlechtje doen? Dat blijft toch niet zitten?
En doen jullie bij het vlechtje ook nog een elastiekje eromheen?

ik maak nooit een knoopje aan het uiteinde, hou gewoon 2cm over zodat ik de uiteinden aan elkaar kan knopen ;)
zie je niets van en ben je er zeker van dat het niet uitzakt.

het lijkt veel werk maar als je het een paar keer gedaan hebt krijg je er handigheid in. In mijn vorige post in het topic heb ik een filmpje geplaatst, deze vind ik zelf heel duidelijk.

crystal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 12:40

Knotten

-Allereerst maak je een mooie verdeling van knotten. Ik heb er meestal 7.
-Daarna gewoon een vlecht maken , zo strak mogelijk.
-Vervolgens het uiteinde dubbel klappen en een elastiekje erom. (wat zij niet doet in het filmpje bij het voorbeeld , maar wel bij 0.32 de vlechtjes die al gevlochten zijn)
-Dan pak je je naald en draad, in het uiteinde een knoop maken.
-Met de naald door het uiteinde van de knot (in het midden) draad erdoor halen.
-Naald door de manen halen, zo dicht mogelijk bij de manenkam. Goed in het midden, anders gaat je knot scheef. De naald komt er aan de andere kant weer uit.
-De draad aantrekken. Dan gaat de vlecht vanzelf dubbel.
-Dan maak je de knot zoals je hem wilt hebben, nog een paar keer heen en weer steken.
-Ik stop altijd aan de achterkant en knip de draad daar zo kort mogelijk af.

Daarna doe ik altijd haarlak erop, vaak ook als de vlecht erin zit.
Zo weet je zeker dat alles netjes op zijn plaats blijft zitten.
Afbeelding¨
http://www.youtube.com/watch?v=z7I_58yxK4k

voorpluk
de voorpluk gewoon invlechten, aan de uiteinde dubbelklappen en elastiekje eromheen.
draad en naald erbij pakken, je hebt een lange naald nodig want die doe je als het kan in 1 x naar boven, en dan weer naar onder , dan weer naar boven... totdat hij voor jou gevoel goed vast zit.
dan knip je het draadje af
Afbeelding dit is een voorbeeld van een voorpluk , maar zelf doe ik hem liever altijd anders.. dat de vlecht langer door loopt. alleen kan ik daar geen plaatje van vinden.

eigen knot
maak je haar vast in een staart, je haalt je staart door zo een donut ding , vouw je haar over de donut en maak het vast met een elastiekje. zelf heb ik altijd een haarnetje met kristallen zonder strik doe die erover, en dan een grote witte of zwarte elastiek omheen. haarlak en klaar.

http://www.youtube.com/watch?v=882m4QKu0sg&feature=related

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 14:40

Vlechten met naald en draad hoeft echt niet lang te duren en blijft veel beter zitten (zeker als je de dag van tevoren wilt vlechten). Ik ben altijd binnen 20 minuten klaar en mijn paard heeft vrij lang en dik haar (voor vlechten met elastiekjes zijn ze iig te lang en ik heb ze ook nooit uitgedund). Heb helaas geen foto's van dichtbij.

Ik denk dat ik ook maar een donut ga halen, hoewel ik nog steeds niet snap hoe dat werkt met heel lang haar :)

malouvdb

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 16:08

Eerst allemaal gelijke plukken maken, en dan pas gaan vlechten.
strak vlechten.
dan het touwtje door het elastiekje van het vlechten je heen,
en via onder dan het vast zetten,
2x op en nee dan duw je de al 1x dubbele vlecht nogmaals dubbel en duwt hem een beetje omhoog
waardoor je het effect krijgt dat de knot op de hals ligt.
groetjes

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 14:19

Knotjes paard, heel eenvoudig: Roosjes met naald en draad en het liefst zo min mogelijk, vind ik veruit het mooist ! Ook voorpluk doe ik gewoon met naald en draad !

Eigen knot heb ik meer moeite mee !
Eerst gebruikte ik altijd en donut, dat ging goed.. Maar daar is mijn haar nu te lang voor!
Ik heb erg vaak dat mijn knot uitzakt tijdens het rijden. Ja zelfs een keer tijdens de proef, kon versierseltje nog net op tijd naar voorlezer gooien.

Dit als iemand hier de geweldige tip voor heeft. Ik gebruik zo een versiersel zonder speld, dus wat je bij een donut ook gebruikt, daar is mijn haar lang genoeg voor..

Veradressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 17:16

Ik gebruik hier ook en donut. Ik heb nogtans ook vrij lang haar maar het lukt me goed. Ik maak een staart, doe de donut om de staart heen en doe dan de staart over de donut en dat vast met een elastiekje, de overblijfselen van mijn staart die draai ik erom heen en doe ik vast met enkele speldjes. Dan een netje over alles heen en een dikke elastiek om alles af te werken.

Er stond ooit eens een goed artikel op de site van Anky (met foto's enzo) maar ik vind het niet meteen terug.

crystal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 16:58

de filmpjes die ik heb geplaatst lijkt me toch wel duidelijk?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 17:13

Mijn haar is nog te kort voor een donut. Ben het na een korte bob weer lang aan het laten groeien en het zit nu op zo'n onbestemde lengte dat het te lang is voor een staart of vlecht, een knotje met alleen eigen haar eruit ziet of mijn haar een soort door ratten aangeknaagd inieminie frutseltje is, en een donut niet goed genoeg vastkan en dus loslaat tijdens het rijden. Dus ik zoek ook nog een nette oplossing tot het weer lang genoeg is voor een donut.
En hoe bewaren jullie je donuts netjes? Bij mij worden het al snel pluizige gevallen met een paar keer in en uit doen en dat is ook niet echt charming.