Wat moeten we met deze Shetlander?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 23:14

beauisvancie schreef:
Ik zou eens beginnen met grondwerk zodat de shet leert waar zijn grenzen zijn..

Op deze leeftijd denk ik dat de pony dat soort basisdingen wel kent?

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 23:16

Het is mij duidelijk: je wil dat dit slaagt.
Okee.
Dan heb ik enkele vragen:
a. loopt de Shet ook door jouw commando's heen, dat wil zeggen; doet hij wel wat jij, als
volwassene van hem wil? Of is hij dan ook dwars?
b. kan jij er elke keer bij zijn als het jongetje er mee aan de gang gaat?
c. misschien moet er meer aanlooptijd gestoken worden in het traject van... wandelen.. borstelen.. leuke dingen aan de hand doen (zoals over balkjes springen in een bak)
d. bij wie heeft de Shet dan zonder problemen onder het zadel gelopen (en heb je nog contact met die mensen

Misschien met de Shetlander toch een paar stapjes terug doen, en niet meteen alles wat hij kan ook er meteen van vragen. Je wil natuurlijk wel een vrijwel 80% betrouwbare Shetlander (100% bestaat bij niet een levend wezen). Dat hoeft niet ingewikkeld te zijn, maar ANDERS, een paar balkjes lopen, die hoog je op, sprongetje maken, dat de Shet ook weer wat zelfvertrouwen krijgt.Met 1 vast kind!!!

Daarna weer eens er op, leuk, rustig, aan de longe, BUITEN. JIJ er bij!
Je zult zien dat Shet er ook weer zin in krijgt, op die manier.

Je moet niet denken van"ja maar hij kan alles toch al?" (dat is ZEKER WAAR!) maar het feit is dat hij het op deze manier niet meer WIL.
Maak het weer leuk, denk over het Shetje als over een volwaardig paard.

Linsey_X

Re: Wat moeten we met deze Shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-11 09:48

Bedankt, hier hebben we wat aan.
We gaan nu veel met hem oefenen kwa in de bak lopen, stappen draven en halt.
En dat gaat zowel zij als haar zoontje doen, voor het vertrouwen.

Het is wel zo dat zij met hem kan lopen en niet door haar heen loopt en bij mij meer maar als
ik hem longeer dan luistert hij beter bij mij

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 10:35

misschien moet je hem een keer gaan inspannen voor de kar (als je de mogelijkheid hebt) niet gelijk voor de kar maar wel gaan trainen met dubbele longe, borststuk en de auto band, misschien vind ie dat wat? ben al best wat shetjes meegemaakt die geen ideale rijpony waren maar in het tuig waren ze kompleet anders! en misschien vind de ruiter dit ook wel leuk ,nu is het niet makkelijk om gepast tuig te vinden maar even rond vragen kan geen kwaad gelukkig hebben we tegenwoordig al heel wat meer op mini voormaat dan vroeger en ja grond werk is altijd okee zeker ook in dit geval maar dan wel in samen werking met de ruiter!

anuschkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 15:12

Hier de buurvrouw/eigenaresse van deze pony!

Allereerst niets meer dan lof richting Linsey! Je hebt er heel veel tijd/energie ingestoken en ik vind het heerlijk om te zien hoeveel plezier hij en het zoontje met elkaar hebben (als het goed gaat)!

Even wat meer info over de pony om het plaatje compleet te maken. Ik heb deze pony als 10-jarig meisje als hengstveulen gekregen. Als hengstpuber was het een enorme draak, nadat hij gecastreerd was, waren de scherpe randjes eraf en werd hij een stuk rustiger. Na ruim 3 jaar tussen andere pony's van verschillende leeftijden te hebben gestaan zijn we met hem op een manege gaan staan en daar heb ik hem onder begeleiding zelf ingereden. Ik werd toen al een stuk groter dus langer dan een half uur rijden zat er niet in. Op de manege was een toen 6-jarig meisje die helemaal gek van hem was. Zij heeft hem nog een jaar of 3 wekelijks gereden zowel in de les als buitenritten en daarna nog een ander meisje die hem ook nog een aantal jaren gereden heeft. Hij werd echt de knuffelpony van de manege. 3/4 kindjes die hem stonden te poetsen was geen uitzondering en hij genoot van alle aandacht. Toen hadden we de mogelijkheid om onze paardjes (ik had ondertussen nog een grotere pony) bij huis te zetten en gingen we van de manege af. In die tijd werd er minder met hem gereden, af en toe eens een nichtje, maar ik ging regelmatig met hem wandelen of hardlopen, of hij ging als handpony mee met buitenritten. Toen kwam mijn jongste zusje, zij heeft vanaf haar 3e met regelmaat op de pony gereden en hij vond het allemaal helemaal prima, we gingen regelmatig naar buiten en hij heeft nooit een stap verkeerd gedaan. Dus ik kan eigenlijk wel zeggen dat het echt een kinderpony is!
Toen ging ik het huis uit, grote pony verkocht en heeft hij nog een tijd alleen bij mijn vader thuis gestaan. Omdat ik vind dat een paard/pony niet alleen hoort en mijn vaders huis te koop kwam en ik het niet zag zitten om er een pony bij te kopen en er straks twee ergens anders onder te moeten brengen hebben we hem naar dit plekje verhuist.

Wat mij betreft hoeft hij niet weg, maar omdat ik zag hoeveel plezier de buurvrouw en buurjongetje met hem hadden heb ik besloten om hem (na 16 jaar!!) aan hen over te dragen omdat zij dat zo graag wilde... Ik zou ze heel graag verder met hem willen helpen maar ik heb gewoon de tijd niet om dagelijks een paar uur met hem bezig te zijn... (werk/eigen zaak/eigen paard/huishouden/enz) en daarom ben ik heeeeeel erg blij dat Linsey er is om te helpen... We hebben nu afgesproken dat ze de tijd nemen om de boel weer op orde te krijgen en pas als zij er 100% zeker over zijn ze de pony overnemen. Als ze het toch niet ziet zitten is dat geen probleem, dan blijft hij gewoon bij mij, maar dan lekker op de wei. Het was de bedoeling om hem in te spannen maar helaas is dat er nooit van gekomen. Ik heb wel alle tuig voor hem liggen en ik heb al tegen de buuf gezegd dat ik dat beschikbaar stel!

Zo het is een heel verhaal geworden :') sorry daarvoor! Maar dan hebben jullie in ieder geval wat meer info...

edit: longeren heeft hij nooit leuk gevonden en dit heb ik ook niet veel met hem gedaan!

Linsey_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-11 22:29

Hee wat leuk :D
Bedankt voor de extra info! Fijn om te lezen dat hij wél een kinderpony is
Longeren vindt hij inderdaad niet zo leuk, ja een paar rondjes galoperen en dan vindt hij het goed.

Linsey_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-11 21:15

Vandaag zijn we weer lekker met hem bezig geweest.
even door de wei stappen, halt en draf aan de hand, ze hebben allebei met hem gelopen.
Hij was super braaf, tuurlijk af en toe een grassprietje mee pikken maar verder niks.

Myrthe_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 11:48

Shetlanders worden vaak overschat... Het zijn eigenwijze pony's en absoluut niet gericht aan kinderen, tenzij je een hele lieve niet eigenwijze shetlander hebt, maar je kan beter een A Pony/Welsh nemen. Die zijn vrij lief. Shetlanders zijn gemaakt om voor de kar te gaan.

Ik noem ze ook wel ''ongelukker.'', omdat ze zo klein zijn kunnen er alleen kleine kinderen op, maar als je er voor kiest om koppig te zijn, dan is het afgelopen met rijden.

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 20:34

Wij hebben 9 shets, stuk voor stuk kinder ponys, juist wij vinden ze erg fijn omdat de kinderen alles zelf kunnen doen omdat hun hoogte past bij de kinderen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 20:33

Lees ik er over heen of krijgt hij niet wat veel eten? :)

anuschkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 12:24

Hij krijgt sochtends en savonds hooi en gaat overdag met een graasmasker de wei op. Daarnaast krijgt hij een klein handje weidemix van healthy herbs. Dus ik denk dat dat wel meevalt ;-)