Hoe mee om te gaan? (ruiter te zwaar)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-11 17:52

kohtje schreef:
Als het echt zo erg is zie je dat terug in de hele proef. Ik reed z2 tussen de paarden op een e pony en woog ook 90 kilo. Ben er nooit op aangesproken. We waren een happy combinatie waar meerdere jury's erg over te spreken waren.
Zeg niets voor dat je weet hoe de vork in de steel zit.
Laat dat kind lekker dr b proefje rijden.

Ik weet inderdaad ook niet hoe de vork in de steel zit bij die combinatie, maar wat ik wel zag is een pony die niet fijn liep onder de ruiter.
Naar mijn mening dus geen 'happy combinatie'. Dan heb ik dus niet de neiging te denken 'ach laat haar lekker rijden'.

Urielle

Re: Hoe mee om te gaan? (ruiter te zwaar)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 14:36

Ik denk dat je er heel voorzichtig mee moet zijn als jury zijnde, omdat het lopen van het paard (of de pony) natuurlijk heel erg beinvloed kan worden door andere factoren (slecht zitten, blokkerende hand, zadel wat niet lekker ligt, spanning, noem het maar op). Ik denk zelf dat deze ook veel zwaarwegender zijn dan het ruitergewicht, maar dat is mijn mening maar.

MargrietJonk

Re: Hoe mee om te gaan? (ruiter te zwaar)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 17:03

Tja het is moeilijk. Dik hoeft nog niet altijd 'slecht mee zittend' te zijn. Maar om je de waarheid te zeggen, heb ik voornamelijk meer slecht zittende 'dikkerds' ( om t maar even heel kort door de bocht te omschrijven) 'mogen' jureren dan correct zittende. Laatst moest ik jureren. Een Fries, met een hele dikke meid. Dr celulite puilde door de rijbroek.... Als een worstje in dr rijjasje geperst en een hoofd zo rood als een tomaat. Ik zuchte, maar wilde geen vooroordeel vellen voordat het laatste cijfer op haar protocol stond. De proef was dramatisch. Door haar (over)gewicht kon het paard niet goed zijn balans houden. T was L2 dus ze moest ook nog doorzitten. Dit werd lichtrijdend doorzitten. Af en toe een beetje staan in de beugels. Ik heb toen onderaan haar protocol nadrukkelijk uitgelegd dat amazone flink moet investeren in t o(door)ontwikkelen van haar zit. Maar t ja overgewicht.... t blijft moeilijk. zucht.