Hoe als ruiter droog en warm de winter door?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 13:40

Ik hoop binnenkort mijn mountain horse thermobroek weer ergens terug te vinden; Ideaal.. Soort ski-broek met een lederen zitvlak, ooit eens aangehad met -19 en het geen seconde koud gehad. Mijn grootste probleem is vooral het warm houden van; Tenen en handen *zucht* Als ik twee paarden achter elkaar moet rijden ben ik bij nummer 2 dusdanig bevroren dat ik m'n voet al haast niet meer in de beugel krijg hahah. Inderdaad eenmaal thuis gaat hier de kachel ook op standje frituurpan; Een koude douche (ja echt!) fleece deken om me heen en de thee staat alvast klaar. Brrrrr....

Britt

Re: Hoe als ruiter droog en warm de winter door?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 13:44

Dit draag ik in de winter;
Afbeelding
Afbeelding

En dan een jas, sjaal en handschoenen (en evt muts) :D

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 13:48

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 13:50

Ohh die moet ik ook nog hebben idd :Y)

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 13:52

Die neopreen chaps heb ik ook idd!Lelijke dingen en nog een kouwe kont maar verder een uitkomst!

xJasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 13:59

ik doe altijd een maillot onder mijn rijbroek, thermo shirt aan, dikke sweater en een jas, en rijden maar :)
Alleen ik zoek nog iets voor mijn benen, regenbroek glijd te veel...

Melisding

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 14:01

Tegen de regen heb je tegenwoordig ook van die speciale regenjasjes en broeken. Passen perfect over je rijkleding heen

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 14:23

Ik heb de laatste 9 jaar al geen binnenbak meer gehad dus:

Ow er is wel een groot verschil tussen koud en waterkoud ;) eerste is makkelijker te bestrijden.

Rainlegs: blijven toch ideaal en werken echt wel als je ze maar goed vast maakt. En ze houden ook wind tegen. Voel het iig wel als ze halverwege het rijden uitgaan omdat het droog is.

Laarzen: waterdichte voor in de blubber; ik heb het geluk dat ik "moddervrij" de bak in kan lopen, dus in de stal doe ik mijn rijlaarzen/chaps aan. In de winter: vooral warm... Dus maat groter en fleecesokken erin (haha heb nu mijn Ariat Mod busthers met fleecesokken, waterdicht en toch warm (l)) En om te rijden thermolaarzen.

Meerdere jassen: Als je met een vochtige jas de regen in moet, is het nog viezer! Dit ook bij handschoenen enzo :) Kunnen ze een dag drogen...

Thermobroeken: erover of eronder, wel lekker warm.

Voor de rest: laagjes!

Ow en wat ook lekker is: droge kleren op stal. Toen ik nog 1,5 ur moest met het ov daarna (geen rechtstreekse verbinding meer 's avonds) waren droge kleren echt ideaal. Voor die 5 minuten fietsen nu maakt het niet meer uit ;)

Bezig blijven scheelt ook veel!

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 14:25

Ow :$ voordat ik het vergeet... tandartshandschoentjes in je handschoenen doordat het plastic is, blijft het goed droog en door het laagjeseffect warm... Dus als je binnenkort naar de tandarts gaat... ;)

mrs_ed

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 14:46

thermo-ondergoed :j

of eigenlijk gewoon mn halve garderobe voor het skiën :D . Ik heb een thermo-shirt en broek onder mijn kleding aan, dan gewone rijbroek en t-shirt, daarboven een (dun) fleeceshirt met col. En daarboven dan weer een dikkere fleece-trui en dan een jas aan. Qua sokken had ik deze winter ook gewoon mn ski-sokken in mijn stalschoenen en daaroverheen mn chaps.

Ben wel benieuwd hoe ik dat laatste deze winter ga doen, want ik heb nu prachtige leren rijlaarzen, maar vrees dat dikke sokken daar niet zo goed in gaan :')

Als het regent altijd een waterdichte jas en liefst ook nog rainlegs. Qua handschoenen inderdaad leren met fleece-voering.

Beeezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 14:53

meiden; ik heb DE mest geweldige tip. Vind ik zelf dan. :D

Ik heb sinds een paar jaar een paardrij-overall. Ja, inderdaad; Michellin is er niets bij, maar ik heb het nooit meer koud! Tot ongeveer min vijf heb ik geen eens hadschoenen nodig!
Geen gaten die tochten, geen gladdigheid in het zadel, want er zit een nepleren zit in/ aan. Van enkel tot kin gewoon lekker warm!

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 14:54

Beeezel schreef:
meiden; ik heb DE mest geweldige tip. Vind ik zelf dan. :D

Ik heb sinds een paar jaar een paardrij-overall. Ja, inderdaad; Michellin is er niets bij, maar ik heb het nooit meer koud! Tot ongeveer min vijf heb ik geen eens hadschoenen nodig!
Geen gaten die tochten, geen gladdigheid in het zadel, want er zit een nepleren zit in/ aan. Van enkel tot kin gewoon lekker warm!

Dit vraagt om een foto en een link.

Beeezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 15:00

Ik was er al bang voor... :D

Afbeelding

En zo ziet het eruit te paard;
Afbeelding

Afbeelding

Ze worden (vooral) verkocht bij IJslanderwinkels zoals Atorka, maar er zijn vast wel meer bedrijven die ze verkopen.

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 15:07

Zijn ze ook waterdicht.. wat eeen geweldig ding om te zien! en ook in grote maten?

Beeezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 15:09

Susyb schreef:
Zijn ze ook waterdicht.. wat eeen geweldig ding om te zien! en ook in grote maten?

Jazeker waterdicht! :)
En ja, ook in best grote maten. Ik heb een Maddox, en ik heb er werkelijk niets op aan te merken.
De aanschafprijs is even slikken, zo rond de 200 euro, maar als ik dat vergelijk met wat een geld ik de jaren daarvoor al aan mutsen, jassen, leggings etc heb uitgegeven; is z'n overall zijn geld wat mij betreft in goud waard.

Ook niet onbelangrijk; er zitten ritsen aan je benen, zodat schoenen aantrekken makkelijk gaat. Er zit een soort bretels aan de broek vast, zodat het ook fijn zit, en dan die riem is ook erg prettig. Een stuk minder hobbezakkerig zo.
Laatst bijgewerkt door Beeezel op 13-10-11 15:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 15:10

Wel even koud als je naar de wc moet, of niet? :=

DameBlanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 15:11

Beezel ik vindt hem geweldig je tip!
Zelf doe ik altijd en skibroek aan met thermo ondergoed, rijd prima!
En van die rij wanten, 3 vingers bij elkaar maakt het toch warmer!

ORYX

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 15:12

hotchocolat schreef:
Iemand ervaringen met back on track voor de ruiter?

Ik heb twee jaar geleden mijn boven benen te koud (bevroren) gehad en dit blijft nu dus ieder jaar terug komen, het jeukt dan verschrikkelijk en doet zeer.

Ik zoek dus echt iets voor de benen. Ik rijd al met lange lederen chaps.

Hier heb ik dus ook last van.. Loop nu wanneer het onder de 15 graden is al met een panty onder mn rijbroek anders is het al te laat en liggen mn benen al open :x

Vorige winter heb ik me redelijk kunnen redden met m'n doe-het-zelf rainlegs. Ik heb gewoon fleece aan de binnenkant gemaakt :Y) Voor de koude droge dagen werkte dat prima :j

Denk dat ik dit jaar toch maar ga kijken voor een softshell rijbroek. Heb nu 4 paarden staan die toch getraind moeten worden en dan is een fatsoenlijke broek toch eigenlijk wel een must :)

Beeezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 15:12

Britt schreef:
Wel even koud als je naar de wc moet, of niet? :=

Och, als dat alles is!
Ik vind ook dat reuze mee vallen. Het jasgedeelte kan zo uit, zodat je het laat hangen. Bretels dan even op het toilet af en broek uit. Het ligt er dus maar net aan hoe koud je toilet is. Maar goed, dat gedeelte meot je op ieder toilet uit doen.

Ik vidn het ook zo'n voordeel dat je niet honderd lagen over elkaar aan hoeft. Totdat het vriest is een simpele legging en longsleeve eronder genoeg.
Als het echt kraakt dat het vriest doe ik er soms een fleecetrui onder, maar dat is al snel te warm!

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 15:21

Wauw, die overall ziet er goed uit! Ik heb ooit eens een IJslanderrit gemaakt in de winter en weet idd nog dat de mensen van dat bedrijf ook in zulke overalls liepen.

Ik doe in de winter altijd zo veel mogelijk lagen over elkaar aan (als in: thermo-ondergoed, rijbroek, skibroek onder, boven hemd, t-shirt, longsleeve, fleecetrui, jas), maar het nadeel is dan dat je toch minder bewegingsvrijheid hebt. Met een overall heb je dat waarschijnlijk niet, toch?

Alleen je chaps kunnen er zo te zien niet overheen. Ik rijd nooit met alleen schoenen, maar met zo'n overall kun je niet anders waarschijnlijk?

Beeezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 15:30

Rhys schreef:
Wauw, die overall ziet er goed uit! Ik heb ooit eens een IJslanderrit gemaakt in de winter en weet idd nog dat de mensen van dat bedrijf ook in zulke overalls liepen.

Ik doe in de winter altijd zo veel mogelijk lagen over elkaar aan (als in: thermo-ondergoed, rijbroek, skibroek onder, boven hemd, t-shirt, longsleeve, fleecetrui, jas), maar het nadeel is dan dat je toch minder bewegingsvrijheid hebt. Met een overall heb je dat waarschijnlijk niet, toch?

Alleen je chaps kunnen er zo te zien niet overheen. Ik rijd nooit met alleen schoenen, maar met zo'n overall kun je niet anders waarschijnlijk?

Dat klopt; je hebt gewoon bewegingsvrijheid.
Chaps kunnen inderdaad niet, maar die heb je ook niet nodig. Je hele binnenbeen is van nepleer. Laarzen kunnen ook niet. Nou ja; het zou wel eronder kunnen, maar dat lijkt me niet handig dragen.

Ik had ook van die zere bovenbenen in de kou nadat ze een keer te koud waren geweest. Nu met de overall geen last meer van. Ik gebruik hem in de winter zelfs dagelijks, ook voor andere dingen zoals hond uitaten, sneeuwballengevecht en bij extreem weer in de auto als noodpakket.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 15:33

Ik heb het dus nooit koud als ik met de paarden bezig ben of aan het rijden.
Stalgenoot heeft het ook altijd koud en weet ik niet hoeveel lagen kleding aan.
Zomer of winter ik heb dunne katoenen sokjes aan in mijn ariats en heerlijk warme voeten.
Ik heb wel warme handschoenen ooit gekocht bij de Welkoop, deze laten geen wind/regen door.

Sharkj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 17:11

wow , en dan dacht ik dat ik een koukleum was? :') hihih... heb ook alleen de beschikking over een buitenbak en bos om in te rijden maar
Ik draag nooit iets onder/over me rijbroeken , heb gewoon me leren laarzen aan met 2 paar sokken en mocht het echt extreem koud zijn dan heb ik nog thermolaarzen.
Verder gewoon een wind/water dichte jas aan en als het erg koud is een lekker dik vest er onder , en rijhandschoenen.

_KellyAV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 08:41

*meld zich ook*

Ik zie hier erg veel handige tips staan en ga er zeker wat mee doen!!
Zelf doe ik meestal thermo ondergoed aan, dikke handschoenen, oorwarmers, rijbroek natuurlijk, en dan nog wat lagen shirtjes en een jas :)
Met rijden krijg ik het alleen vaak te warm als ik mijn winterjas aan heb. Heb voor deze winter een softshell jas gekocht alleen die is nu al bijna te koud dus daar moet ook een trui onder :P

Zo'n pak lijkt me ook wel wat alleen wel erg prijzig maarja als het het waard is..

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 08:57

Wat ook helpt als je thuiskomt rustig opwarmen dus niet meteen de kachel hoog of onder een warme douch gaan staan maar even rustigw achten.

Zelf rij ik met een grote waxjas en heerlijke warme muts en sjaal. veder gewoon tuneu maar dat is wel aangepast op de winter met standaart outdoor laarzen (juist in de zomer ga ik over op andere schoenen omdat ze te warm worden) en leren handschoenen die ook geen vocht en wind doorlaten.