Gelijke rechten tussen dressuur en springruiter

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zonnetje81

Re: Gelijke rechten tussen dressuur en springruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 11:15

Jawel vanuit dat oogpunt is die regel waarschijnlijk ontstaan.

Dat het alleen bij eventing zou zijn zou ik normaler vinden dan alleen het springen :)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 11:19

dat ben ik met je eens roos, en ik zou een heel groot voorstander zijn van flexibel starten in de eventing. Maar voor de dressuur zie ik er te weinig toegevoegde waarde in. Het grote voordeel in het springen (en eventing) is dat je in de wedstrijdsituatie (incl bijbehorende spanning) kunt werken aan vertrouwen van paard en/of ruiter zonder (te) grote risico's te lopen. Uiteraard moet je ervoor zorgen dat het thuis voor elkaar is (dat is hier de discussie niet) maar we weten allemaal dat het op wedstrijd toch anders is. Met de dressuur kan het dan niet echt fout gaan (anders dan 140 punten halen), met springen en eventing ligt dat anders.

Ik heb overigens regelmatig HC in een lagere klasse gestart, zowel met dressuur als met sgw (en in het verleden met springen) en dat vind ik een prima oplossing.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 11:20

Waarom houden ze het dan niet bij HC starten, dat is meer denk ik de vraag hier. Waarom moet er 'iets anders' op gevonden worden?

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 11:24

Lielle schreef:
Ik zie die misbruik echt niet zo, iig niet in de klasses en wedstrijden die ik rijd. Ik start nu bv graag B en L, ook al omdat ik dan niet voor maar 1 minuut op pad ben (twee parcoursen voor punten komt in onze regio maar zelden voor).

Het grote verschil zit hem erin dat je in springen en eventing met een vertrouwenskwestie van je paard te maken hebt. In de dressuur kun je hooguit een proef verkloten en 140 rijden, maar je belandt niet middenin in een hindernis. Bovendien is het (zeker in de eventing) heel gebruikelijk om eens een (veel) lager te rijden (zo zie je bv paarden die Boekelo hebben gelopen ook wel eens in de reguliere Z rubrieken starten), om het paard een vertrouwensrondje te geven.

Ik snpa echt je ophef niet, vind het nogal wat relschoppen en jaloezie. De grote waarde zit hem in het welzijn voor het paard, en niet in de prijzen voor de ruiter.

Je kunt natuurlijk ook nog gaan springen ;)

Marcella, het werkt anders met springen. Je mag tegenwoordig in twee aaneengesloten klasses starten voor punten en prijzen (mits je daarin startgerechtigd bent). dat is dus iets anders dan HC starten. En idd, ook met dressuur kun je degraderen (uit mijn hoofd bij 5 verliespunten, kan ook 10 zijn), of je kunt dispensatie aanvragen.

Mooie uitleg! Inderdaad je ziet ook vaak dat het eerste parcours bijvoorbeeld B is en de tweede L. Maar als je meer als 40 winstpunten in de bijvoorbeeld de B hebt mag dat toch ook niet meer en moet je topch HC starten?

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 11:30

Citaat:
Heb al met knhs "gepraat" dat is dus hetzelfde als bellen met Beatrix.
En voor springen train je ook thuis dus daat gaat niet op. En het uitgangs punt achter flexibel springen is
voor de training van het paard. Die is voor ons toch net zo? Ik zie heel veel frustratie op wedstrijden en denk dat sommige beter stapje terug kunnen doen dan door een te hoge proef heen ploeteren met lage punten, rot gevoel en gespannen paard. Maar het gaat mij erom dat knhs dus zelf maar even die verdeling maakt zonder zich af te vragen of je dit zo maar kan doen, met 2 maten meten.

vaak zijn die mensen die ploeteren in de proeven. mensen die 10 punten bij elkaar sprokkelen, en meteen overgaan naar de volgende klasse. Deze mensen ( en paarden) lopen vaak spaak. En gaat het niet lekker start dan gewoon HC een klasse lager?

happyhop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-11 11:44

Het gaat mij erom buiten alle details van hc enz, dat het knhs 6 afdelingen vertegenwoordigt. En ik het zelf heel merkwaardig vind dat zij 1 van die 5 andere spelregels geven. Ik vind zelf dat dit niet kan.
Maar ik als 1 persoon kan daar weinig tegen in brengen maar als er meer zijn die dat vinden kan je er tegen in gaan en voor je recht op komen. Het knhs is er voor ons wij zijn hun leden. Het is een machts positie want ik kan niet ergens anders heen als ik het er niet mee eens ben. En echt gehoord worden doe je er niet.
Dus dat is mijn insteek hierin, wil helemaal niet de springers tegen dressuurruiter gedoe gaat het niet om.
Maar creeert het knhs dus nu zelf wel met deze actie...
Laatst bijgewerkt door happyhop op 12-10-11 11:47, in het totaal 1 keer bewerkt

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 11:46

Wat een gezeur, start gewoon HC??
Of wil je graag voor prijzen rijden? Want voor de ervaring kun je gewoon HC doen..

Enne, gelijke rechten, dan wil ik ook overal 2 parcoursen springen voor punten, maar dat komt helaas maar weinig voor. Dressuur is wel 9 vd 10 keer 2 proefjes. Oftewel, keuzes.

sanne1221

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 11:47

met die plannen voor de sportpas van de knhs heb je dit probleem toch niet meer?

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 11:48

Niet zo zeuren hoor. Als er meer klachten binnenkwamen, dan zou de KNHS er wel wat aan doen. Zoals ze ook begonnen zijn met het uitproberen van bitloos in de dressuur. Blijkbaar is het voor niet zoveel mensen zo'n groot probleem als voor jou.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 11:50

De KNHS vertegenwoordigt wel even iets meer dan 5 afdelingen hoor...En al die afdelingen zijn verschillend en stellen andere eisen aan ruiters, paarden en reglementen. En de KNHS probeert dat (af en toe op wat knullige wijze maar vooruit) zo goed mogelijk te regelen voor iedereen.

Ik zie dus ook echt het probleem niet, bij dressuur is er de mogelijkheid om HC te starten en als je problemen ondervind nav de moeilijkheidsgraad kan je dat oplossen door thuis te blijven, HC lagere klasse te starten, of HC eigen klasse te starten met zweep bv. In een springparcours kan je niks, 3 weigeringen en je kan vertrekken (of is het 2 tegenwoordig) dus daar is zowel de ruimte om iets op te lossen veel kleiner, als (zoals al gezegd) het risico groter als het wel misgaat.

Ts, je komt over alsof je koste wat kost de KNHS ergens op wil pakken en dit wel een goede reden vind...Dat gaat niet werken. Er zijn inderdaad af en toe dubieuze regeltjes en ja, het is een enorm trage bureaucratische organisatie. Maar hier ga je niets mee opschieten...

happyhop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-11 11:55

hmm verdeling tussen parcoursen en dress. proeven gaat niet via knhs maar organisatie v/d wedstrijd.
Heeft er niet zoveel mee te maken, maar is wel vevelend mijn dochter springt alleen dan hoef je niet eindeloos op je punten te wachten. Dus dat zijn andere verschillen denk ik zelf. Dit is van hogeraf een beslissing die wel heel veel met zich mee brengt denk ik zo.

happyhop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-11 11:58

Wil niemand ergens op pakken, maar ben als lid niet zo blij met hun beslissing net zo als ik het raar vind dat ik paard en sport MOET nemen. Waarom ik vind het geen leuk blad en alle info kan online is dus geldklopperij.
Je moet dus zomaar alles ok vinden?

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 12:02

Nee, dat moet niet...maar als je iets wilt veranderen, zal je moeten beginnen met goede argumenten geven waarom je dat wilt.
'ik vind dat spring en dressuurruiters gelijke regels moeten hebben' is een onzin argument. Springen en dressuur zijn gewoon verschillende takken van sport...Voetballers en hockeyers hebben ook verschillende regels.

Dus, hoe word jij in de praktijk benadeeld omdat je bij dressuur niet flexibel mag starten? Als je hierop met argumenten kan komen, dan moet je daarmee naar de KNHS stappen. Het argument 'bij het springen mag het ook' is een drogreden van hier tot tokio en terug.

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 12:17

Marcella_e schreef:
Mooie uitleg! Inderdaad je ziet ook vaak dat het eerste parcours bijvoorbeeld B is en de tweede L. Maar als je meer als 40 winstpunten in de bijvoorbeeld de B hebt mag dat toch ook niet meer en moet je topch HC starten?

Als je 1 paard start kan je over de 40 wp met springen gaan. Mag je bij wijze van spreke alleen maar B springen.

Ik snap echter niet waarom je in de dressuur flexibel moet starten? Wat is de toegevoegde waarde daarbij? Springen en vooral eventing kan ik goed inkomen.
Als het enkel de reden is dat het gelijk moet zijn, zoals ik het lees, is dat geen relevante reden. Er zullen altijd verschillen zijn in de verschillende disciplines. Dit is juist goed omdat het ook verschillend is. Je kan dressuur niet gelijk trekken met springen of met de eventing, is een wereld van verschil.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 12:25

Marcella, klopt. Als je boven de 40 wp'en zit, mag je niet meer in die klasse starten (tenzij je maar 1 springstartkaart actief hebt, dan mag het weer wel).

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 12:29

Vergeef me als ik fout zit hoor, heb niet zo heel veel kijk op het springen. Maar is het niet zo dat je juist een klasse hoger MAG starten als je aan je punten bent gekomen? Oftewel, je zit in de B, het 10 punten en mag al naar de L, door het flexibele gebeuren mag je ook B ernaast blijven rijden?
Ergens staat mij ook iets bij dat er ook weer regles zijn m.b.t. selecties, dan mag je weer niet flexibel en moet je in de hoogst gestarte klasse? Kan het fout hebben hoor...

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 12:33

Ik krijg steeds meer het gevoel bij de TS dat ze vooral voor de prijzen rijdt, nu is vastgelopen in haar klasse en daarom weer terug wil. Vooral door de opmerking over het prijzengeld, maar hier in de buurt valt dat met springen ook wel mee hoor.

Kleinvosje, ik weet ook niet beter dat je met selecties/kampieonschappen in de hoogste klasse moet starten.

En nog even over verschil dressuur/springen. Door een blessure heb ik 3 jaar geen wedstrijden gereden, met de dressuur ben ik gewoon weer in mijn eigen klasse gestart, maar met springen start ik lager en dan door de redenen die Lielle aangeeft. Als ik niet flexibel kon springen had ik gewoon hc gestart ;)

PolleMaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 12:34

Dusss... >;)

Als de dressuurruiters nou tegen de springruiters moesten rijden hoe weet ik niet dan zou je een punt hebben.

Dit is een voordeel voor de springruiters. Geen nadeel voor de dressuurruiters.

En inderdaad, als de hockeyers een versoepeling krijgen gillen de voetballers toch ook niet: dat willen wij oooook!!
8)7

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 12:42

KV, klopt. Aan de andere kant was het zo dat ik bv L springen was met een paard, die heb ik na de invoering van het flexibel springen dus ook weer in het B mogen starten.

happyhop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-11 13:08

Voetbal en hockey zitten niet bij hetzelfde orgaan. Dat is appels met peren vergelijken denk ik.
En er kunnen heel veel redenen zijn waarom je terug wilt naar andere klasse. Bijv. een paard die het laag niveau wel leuk doet maar zwaarder net niet kan. Nu moet je hem dan maar of verkopen of altijd hc rijden?
Terwijl je in het springen terug kan en dan in die klasse dispensatie aan mag vragen.
Dit is ovrg. niet mijn rede even voor de goede orde. Maar goed ieder recht op zijn eigen mening. Zelf denk ik dat je als leden wel wat gewicht in de schaal mag leggen. Ook de startpas gaat dit nu meer kosten?
Worden mijn proeven nu nog duurder? Ik vind het nu al heel veel 10 e voor proefje toen ik begon was het 4 gulden. Vinden we dit ook allemaal ok? Of zeggen we wat als het 15e wordt? Dat is waar het mij over gaat.
Je kunt wel zeggen dat is wat anders, maar het is ook een beslissing die zomaar uit de lucht komt vallen.
Net als die proeven elke keer anders weer nieuw boekje, ja bestel maar enz enz.
Ben ik blij met knhs? hmm nou nee

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 13:12

Nou mevrouw, als je er niet blij mee bent, ga je toch niet wedstrijden rijden? Niemand die zegt dat dat moet hoor! Je bent nu overal commentaar op aan het geven wat in mijn ogen niet eerlijk is. Dat de proeven duurder worden komt niet vanuit de KNHS maar vanuit de organiserende verenigingen. Als je het dan over appels en peren hebt...

Proeven worden elke 5 jaar aangepast, dit weet iedereen en vind ik ook niet meer dan normaal. Verandering van spijs doet eten.

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 13:16

Als je het allemaal niet eerlijk vind vraag ik me af waarom je wedstrijden rijdt? Het moet niet, je moet wedstrijden rijden omdat je het leuk vind. Maar zoals jij hier dingen zegt komt het allemaal heel negatief over.
Daarnaast wij kunnen hier op bokt er allemaal niets aan doen, dan moet je bij de KNHS zelf zijn. Ik snap de nut van dit topic nog niet echt. Je begint over het 1 en haalt er steeds andere dingen bij.

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 13:26

Als je echt alleen maar nadelige effecten van wedstrijden kan vinden zal je moeten overwegen om er anders gewoon mee te stoppen. Wedstrijden rijden kost geld. Ik hou niet van dressuur omdat ik het een jruy sport vind en me daar niet altijd in kan vinden. Daarom ben ik gaan springen balk = balk, weigering = weigering. Dat vind ik leuk daarom rij ik ze. Als ik de lol er niet meer in heb dan houd het gewoon op. Als ik niet op lijn met de knhs kan komen houd het ook op. Tot nu toe heb ik nog nooit problemen gehad met de knhs en bevalt het mij prima.
Laatst bijgewerkt door Greentea01 op 12-10-11 13:27, in het totaal 1 keer bewerkt

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 13:27

1carryke schreef:
Voetbal en hockey zitten niet bij hetzelfde orgaan. Dat is appels met peren vergelijken denk ik.
En er kunnen heel veel redenen zijn waarom je terug wilt naar andere klasse. Bijv. een paard die het laag niveau wel leuk doet maar zwaarder net niet kan. Nu moet je hem dan maar of verkopen of altijd hc rijden?
Terwijl je in het springen terug kan en dan in die klasse dispensatie aan mag vragen.
Dit is ovrg. niet mijn rede even voor de goede orde. Maar goed ieder recht op zijn eigen mening. Zelf denk ik dat je als leden wel wat gewicht in de schaal mag leggen. Ook de startpas gaat dit nu meer kosten?
Worden mijn proeven nu nog duurder? Ik vind het nu al heel veel 10 e voor proefje toen ik begon was het 4 gulden. Vinden we dit ook allemaal ok? Of zeggen we wat als het 15e wordt? Dat is waar het mij over gaat.
Je kunt wel zeggen dat is wat anders, maar het is ook een beslissing die zomaar uit de lucht komt vallen.
Net als die proeven elke keer anders weer nieuw boekje, ja bestel maar enz enz.
Ben ik blij met knhs? hmm nou nee

Volgens mij kan je voor dressuur ook dispensatie aanvragen. Je mag dat jaar dan niet meedoen aan selecties en kampioenschappen. Tenminste dat is bij springen en evnting het geval.

Anon1mus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 13:31

De dispensatie regel is wel "eerlijk" lijkt mij, geldt namelijk voor alle disciplines.
Wedstrijd rijden kost nou eenmaal geld. Net als veel andere dingen duurder zijn geworden door de jaren heen, is het rijden van wedstrijden ook duurder geworden.