Geen paspoorten maar de DA komt zo enten.. what to do?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pashon

Re: Geen paspoorten maar de DA komt zo enten.. what to do?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 12:41

Een paspoort heeft weldegelijk waarde! Met een paspoort kan je een duplicaat papier aanvragen met als gevolg dat je plots eigenaar bent van een paard als je kwaad zou willen.

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 12:42

Wauw van zo'n pensionklant als jij zouden er meer moeten zijn! Wat super dat je dit allemaal (uit vrije wil!) regelt! Complimentje. :)
Ik zou het ook hanteren, geen paspoort- geen enting. Ze hebben tijd genoeg gehad!

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 12:44

bij ons op stal worden alle paarden tegelijk ge-ent.(vallen in de zelfde periode)je krijgt de mededeling van er wordt dan en dan geent ,zorg dat je het paspoort in je kast hebt liggen.werkt perfect.
dat geldt ook voor de hoefsmid(zorg dat je het geld alvast betaald hebt).nooit geen problemen!
en als er niet wordt betaald ,gaat ze er wel achteraan.al gebeurt dat niet snel

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 12:45

Vienna2007 schreef:
Gewoon laten enten, kosten doorbelasten (mits ze aangegeven hebben dat ze ook geeent wilden worden), en dan regelen ze zelf maar wat met de dierenarts mbt stempeltje en handtekening in hun eigen boekje.

ja zou ik ook zo doen...met een klein verschil. Straks mag jij het geld voorschieten en als iemand zo laks is het paspoort niet op tijd in te leveren zou je ook weleens heel lang op het geldbedrag kunnen moeten wachten.

Laten enten, rekening direct naar de eigenaar, aftekenen in hun paspoort is hun probleem. Zij krijgen problemen als ze naar een wedstrijd willen en het paspoort niet in orde is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 12:52

Pashon schreef:
Een paspoort heeft weldegelijk waarde! Met een paspoort kan je een duplicaat papier aanvragen met als gevolg dat je plots eigenaar bent van een paard als je kwaad zou willen.

Als je je eigen stalgenoten niet vertrouwt met je paspoort moet je gewoon überhaupt niet meedoen aan zo'n entingsactie. Niet eerst aanmelden en dan je paspoort niet willen inleveren.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 12:55

nouks dat is een tweede, er werd net aangehaald dat een paspoort geen waarde heeft ik zeg enkel dat een paspoort dat wel degelijk heeft. Wil niet zeggen dat pensionklanten ts niet vertrouwen dat is nergens geplaatst althans niet dat ik gelezen heb.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 12:56

Bij ons leverde je je paspoort met 20 euro in. Als de enting dan uiteindelijk 17 euro bleek te zijn, kreeg je het wisselgeld terug. Ik zou echt niet voor de hele stal gaan voorschieten hoor.

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 13:00

Complimenten dat jij dat op je neemt! Super hoor!

Ik zou ook zeggen, geen paspoort = niet enten. Dan regelen ze het zelf maar..

Wel is het tegenwoordig zelfs verplicht (?) dat de paspoorten altijd op de pensionstal aanwezig moeten zijn oid. Dat is een of andere nieuwe regel oid.. Heb ik gehoord laatst toen ik mijn paard voor een paar weken in training zette en ook waar mijn veulen in de opfok staat moet het paspoort gewoon aanwezig zijn..

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 13:03

Dat is geen nieuwe regel hoor Sita :) Die bestaat al een tijdje. Maar bij mijn stallen namen ze genoeg met een kopie van het paspoort. Omdat het wat vervelend was om elke keer met wedstrijden e.d. dat paspoort weet te pakken te krijgen. Dan waren ze niet thuis, dan kon je ze niet vinden. Lastig!

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 13:07

Ik heb het vroeger ook geregeld op stallen, de entingen, de smid, de tandarts etc etc... door schade en schande wijs geworden.
Gee geld of paspoort = niet enten bij mij !!!

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 13:09

Wij regelden het voorheen ook altijd zelf op stal maar je moest wel geld met paspoort inleveren.
Wel paspoort en geen geld werd paard niet geënt en geen paspoort wel geld werd paard ook niet geënt omdat onze DA destijds ook geen praktijk had en wij aardig uit de richting zaten. Ze mogen blij zijn dat jij dit in je vrije tijd allemaal regelt. Zou me niet bezwaard voelen als er een paar niet geënt zijn dat is dan toch echt hun eigen schuld.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 13:10

_Hyperion_ schreef:
Even voor de duidelijkheid:

Jij biedt aan in je eigen vrije tijd om een heleboel paarden te laten enten, zodat ze goedkoper uit zijn.
Het kost jou een hoop geregel en een hoop vrije tijd.
Wellicht ben jij in geld uitgedrukt nu wel goedkoper uit, dan wanneer je de DA gewoon alleen voor jouw paarden liet komen.... maar als je ziet dat het ten koste gaat van jouw vrije tijd en tijd ook even als geld ziet.... is dit dan nog steeds zo'n goede deal?

Voor de anderen ook lekker makkelijk....die hebben de enting goedkoper....EN hoeven er zelf verder niets voor te doen. Het enige dat ze er wel voor moeten doen is op tijd hun paspoort bij jou inleveren. En nu is er klaarblijkelijk een groepje dat het niet gelukt is deze inspanning zelf te verrichten.
En jij gaat je schuldig voelen....

Wat is de reden daarvan? Waarschijnlijk dat jij je verantwoordelijk voelt...schat ik zo in. Maar wie is er werkelijk verantwoordelijk voor het enten van het paard? De eigenaar toch zeker? En als die eigenaar de geringe inspanning van het op tijd inleveren van het paspoort niet kan volbrengen...tja...dan houdt het toch zeker hier en nu op?

Stel....stel dat de DA wel de paarden gaat enten waarvan het paspoort er niet is....dan heb jij vervolgens straks nog weer het één en ander uit te leggen wat ze allemaal moeten doen om toch de sticker en stempels in het paspoort te krijgen....misschien gaan ze daar ook weer niet achteraan....met als gevolg dat de enting niet geregistreerd staat....en ze wel moeten betalen....welk gezeur komt er dan weer voor jou achteraan???? Kortom...allemaal werk en gedoe voor jou, rondom iets dat helemaal niet jouw verantwoordelijkheid is.
Wil je dat?

Om een lang verhaal kort te maken....geen paspoort...niet enten...klaar.... Jij hebt moeite genoeg gedaan lijkt me...en als ik jou was zou ik me de overige moeite besparen.... want deze mensen zijn zelf verantwoordelijk voor wat zij hebben nagelaten en niet jij.

Deze post zegt het helemaal _/-\o_

Gewoon naar je paps luisteren meis: je hebt alles voor ze geregeld en nu zijn ze nog te laks om het paspoort in te leveren? Ja dag je bent toch zeker gekke henkie niet. Enige wat je zou kunnen vragen is idd of eigenaren later bij kliniek paspoort kunnen laten aftekenen...en zo niet: JAMMER DAN niet jou probleem, je hebt alles gedaan en meerdere malen aangegeven dat paspoorten moesten worden ingeleverd.

Je stalgenoten mogen zich allang in hun handjes knijpen dat jij dit allemaal regelt dus ga je nu echt niet schuldig voelen hoor...en achter ze aan blijven rennen? Dacht het toch niet. Kunt die tijd wel beter besteden dacht ik toch zeker.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 13:19

Ja maar wat is uiteindelijk het mogelijke gevolg? Dat er paarden op stal staan die niet geent zijn. Want als het al een probleem is om het paspoort in te leveren, zijn ze dan wel in staat om de entingen zelf te regelen? Wil jij je paard naast een paard hebben staan die een ziekte oploopt omdat hij niet geent is?
Jawel, ik begrijp helemaal dat een enting niet voorkomt dat je paard ziek wordt. Maar een ziek paard naast mijn paard die er wat langer over doet om eroverheen te komen, daar zou ik niet blij mee zijn.

Het is net als met wormenkuren, jij ontwormt je paard braaf maar er hoeft er maar een in te zijn die daar niet serieus mee omgaat, en dan heb jij evengoed een probleem met wormbesmetting (als ze allemaal op het land komen te staan, op stal is dat gevaar minder groot)...

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 13:29

Geen paspoort is niet enten, jij doet genoeg moeite, als het voor hun teveel gevraagd is het paspoort even in te leveren dan is dat hun probleem en regelen ze het maar lekker zelf.

Eventueel een optie voor op het inschrijfformulier; rijtje erbij waarin ze kunnen aankruisen of ze er zelf bij zijn, of dat ze het paspoort aan jou geven. Hoef je daar ook niet meer over te smsen. ;)

kaylah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 14:08

Precies geen paspoort niet enten.

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 14:32

Evelli schreef:
Dat is geen nieuwe regel hoor Sita :) Die bestaat al een tijdje. Maar bij mijn stallen namen ze genoeg met een kopie van het paspoort. Omdat het wat vervelend was om elke keer met wedstrijden e.d. dat paspoort weet te pakken te krijgen. Dan waren ze niet thuis, dan kon je ze niet vinden. Lastig!

Ja ik had er ook al vaker van gehoord, maar niet iedereen is er mee bekend nog merk ik wel..

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 14:34

Klopt :) van de 3 stallen waar ik tot nu toe heb gestaan, heeft er maar 1 om een kopie gevraagd.

_Hyperion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 14:50

Cassidy schreef:
Ja maar wat is uiteindelijk het mogelijke gevolg? Dat er paarden op stal staan die niet geent zijn. Want als het al een probleem is om het paspoort in te leveren, zijn ze dan wel in staat om de entingen zelf te regelen? Wil jij je paard naast een paard hebben staan die een ziekte oploopt omdat hij niet geent is?
Jawel, ik begrijp helemaal dat een enting niet voorkomt dat je paard ziek wordt. Maar een ziek paard naast mijn paard die er wat langer over doet om eroverheen te komen, daar zou ik niet blij mee zijn.

Het is net als met wormenkuren, jij ontwormt je paard braaf maar er hoeft er maar een in te zijn die daar niet serieus mee omgaat, en dan heb jij evengoed een probleem met wormbesmetting (als ze allemaal op het land komen te staan, op stal is dat gevaar minder groot)...

Daar heb je wel een punt...
Maar daar kun je vervolgens niets mee. Want wellicht zijn er ook nog talloze mensen op deze pensionstal die er überhaupt niet voor kiezen om te enten....
Is dit voor iemand echt een punt...dan moet zo iemand kiezen voor een pensionstal waar verplicht geënt en ontwormd wordt...
Zolang dat niet zo is...heeft het voor jou als pensionklant geen enkele zin iedereen achterna te lopen voor het enten van het paard...vanuit zorg voor je eigen paard.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-11 16:55

Bedankt allemaal! Uiteindelijk miste ik 1 van de 20 paspoorten, dus diegene heeft helaas geen enting...

De staleigenaresse heeft haar nog wel even gebeld toen ze hoorde dat dat paspoort nog miste en de DA op de stoep stond als laatste redmiddel, maar ze nam niet op. Dus dan houdt het toch echt op!

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 18:12

goed gedaan meid.geen paspoort geen enting.heel simpel!

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 09:26

Juist gehandeld, iedereen zou toch ook zelf moeten weten dat het paspoort nodig is voor een enting, daar hoef jij niet 10x achteraan te zitten. Ze mogen al blij zijn dat jij dit wil regelen.

Lambiekske

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 09:28

ingvdh schreef:
Juist gehandeld, iedereen zou toch ook zelf moeten weten dat het paspoort nodig is voor een enting, daar hoef jij niet 10x achteraan te zitten. Ze mogen al blij zijn dat jij dit wil regelen.

Vind ik ook! Helaas pindakaas en regelen ze het volgende keer maar zelf!

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 16:49

En wat zei de eigenaar met paard die niet geent was?