IJzers en winterweer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marije_jiplover

Re: IJzers en winterweer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 15:45

Nog steeds niet voldoende voor een paard dat echt alleen maar buiten staat.
En ik betwijfel of het echt genoeg werkt voor >8 uur buiten achter elkaar, maar goed, ik heb het niet uitgetest, ik weet alleen dat 2x vetten per 24 uur niet voldoende is (dat heb ik nl gedaan voordat de smid tijd had om de ringen ertussen te zetten, nadat we vorig jaar eind november wat vroeg verrast werden door sneeuw.

Vankje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 15:49

@TS: Is geheel kunstof beslaan geen optie voor je? :)
Weet niet of dat in jouw geval zou kunnen, maar daar hoor ik wel goede dingen over :j

Bij mijn merrie gaan de ijzers er straks onderuit, maar als dat geen optie is zul je idd creatiever moeten zijn.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 23:49

Marije_jiplover schreef:
Nog steeds niet voldoende voor een paard dat echt alleen maar buiten staat.
En ik betwijfel of het echt genoeg werkt voor >8 uur buiten achter elkaar, maar goed, ik heb het niet uitgetest, ik weet alleen dat 2x vetten per 24 uur niet voldoende is (dat heb ik nl gedaan voordat de smid tijd had om de ringen ertussen te zetten, nadat we vorig jaar eind november wat vroeg verrast werden door sneeuw.

Als je het sneeuwbeslag er niet onder hebt zitten bij de eerste sneeuw kan je ook zelf van die sneeuwringen tussen het ijzer klemmen. Werkt hetzelfde maar is niet permanent. Kennis van me heeft die van mij nagemaakt van oude fietsspaken en aquariumslangetje. Werkte prima, kostte alleen even wat moeite om ze in de juiste vorm te buigen.

Elmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 07:36

Wanneer zetten jullie het winterbeslag eronder?
Mijn smid komt volgende week en ik zit te twijfelen of ik ze er komende week al onder moet slaan..
Ze moet elke 6 weken nieuwe ijzers dus anders wordt het in de week van 1 december..

Zouden we in november al sneeuw krijgen?? :=

Mariekje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 07:46

Wil ook sneeuwzolen proberen, maar daar heb je alleen wat aan als er ook echt sneeuw ligt, als t glad is kunnen ze alsnog niet naar buiten, want daar helpen die ringen niet tegen.....

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 08:02

Elmira schreef:
Mijn smid komt volgende week en ik zit te twijfelen of ik ze er komende week al onder moet slaan..
Ze moet elke 6 weken nieuwe ijzers dus anders wordt het in de week van 1 december..

ik zou als je echt om de zes weken doet nog een ronde wachten.

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 08:05

Mariekje22 schreef:
Wil ook sneeuwzolen proberen, maar daar heb je alleen wat aan als er ook echt sneeuw ligt, als t glad is kunnen ze alsnog niet naar buiten, want daar helpen die ringen niet tegen.....

daarom vind ik sneeuwbeslag niet heel handig! want t is toch vaak een combinatie...

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 08:17

Vorig jaar was de smid natuurlijk net geweest toen het ineens begon te sneeuwen.....
Ik probeer al jaren van alles en nog wat.
Vetten helpt niet bij die van mij. Ook al prop ik die halve pot in die hoef.
Sokken liep ze binnen korte tijd kapot, dus ook niet handig.
Uiteindelijk heb ik van deksels van emmers zooltjes gemaakt en die tussen het ijzer geklemd.
Dat werkte wel redelijk tot goed.

Voor komend jaar heb ik ringen die je tussen de ijzers klemt. (hufflex)
Gaan we die eens proberen.
Er zijn daar verschillende ervaringen van, dus ben benieuwd hoe ze bevallen.

En als dat niet helpt ga ik toch met de hoefsmid in conclaaf over die vaste sneeuwringen.

Het grootste probleem is wanneer je van die vaste ringen er nu onder moet gaan zetten.
Want nu is mijn paard in Oktober beslagen en zal pas ergens halverwege december nieuwe ijzers krijgen.
Dus als ik pech heb, begint het (net als vorig jaar) eind November/ begin december al met sneeuwen.
Dus is het alweer te laat.

Een ander probleem is dat mijn paard niet van koude voeten houd :+
maar dat is weer een hele andere zaak en eigenlijk geheel offtopic :P

Elmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 08:46

kinel schreef:
Elmira schreef:

ik zou als je echt om de zes weken doet nog een ronde wachten.

Ik zit echt in dubio.. Ja ze gaat elke 6 weken ivm extreme platvoeten, zo houden we het nog enigzins onder controle..
Maar wat nou als er in november opeens weer sneeuw ligt.. Grr :')

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 08:47

Elmira schreef:

Ik mag toch hopen dat het niet voor begin december komt :=

Niezel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-11 10:37

Vankje schreef:
@TS: Is geheel kunstof beslaan geen optie voor je? :)
Weet niet of dat in jouw geval zou kunnen, maar daar hoor ik wel goede dingen over :j

Bij mijn merrie gaan de ijzers er straks onderuit, maar als dat geen optie is zul je idd creatiever moeten zijn.

Kunststof slijt te snel af, dat is op dit moment voor haar geen optie. :\

Mariekje22 schreef:

En dat inderdaad ook. De weide maak ik mij niet zo'n zorgen over, mijn paard is nog niet zo heel stabiel met haar immens grote lompe lichaam, als ze over de stenen moet met een laagje sneeuw cq ijs ben ik bang dat ze verschrikkelijk uitglijdt.

Maar eens een pakje sportsokken maat 48 ergens op te kop zien te tikken :+

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 10:40

Sneeuwringen helpen idd alleen tegen die sneeuwklompen. Maar ook al ligt er sneeuw of is het bevroren; ook met ijzers gaan ze bij ons gewoon naar buiten. De paden naar de weide en longeercirkel maak ik gewoon goed vrij. In de weide passen ze wel op. Althans dat is mijn ervaring.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 06:52

Ik weet dat dit topic al even stil ligt, maar hoe staan de zaken ervoor? Jip heeft gisteten zijn sneeuwbeslag gekregen, dus we kunnen ertegen!
Staan al meer paarden op winterbeslag? Of hebben jullie voor andere oplossingen gekozen?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 11:34

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 11:41

Ik zit ook in twijfel.
Vanmiddag komt de smid weer.
Ik hoop zo ontzettend dat mijn paardje van de ijzers af kan, maar ik denk dat hem dat niet gaat worden.
En dan moeten er dus weer nieuwe ijzers onder.
En ook ik hou een beetje rekening met de (hopelijk) komende winter.

Hij staat 's nachts op stal en overdag altijd buiten. Wat voor weer ook. Alleen bij extreme gladheid blijven ze binnen.
Daarnaast rij ik hem enkel buiten, dus geen bak die we ijsvrij kunnen maken.

Twijfel dus wat ik zal doen als er nieuw beslag onder zou moeten.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 11:42

Mijn paard heeft vorige week winterbeslag gekregen.

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 12:09

De mijne krijgt half december winterbanden :j
Ik heb er op gegokt dat het dit jaar in november nog niet zou gaan sneeuwen, en ik houd mijn duimpjes gekruist dat het nog even zo blijft :+
Ik combineer sneeuwringen altijd met kalkoengaten en zodra het glad wordt staat ze 24/7 op die kleine kalkoenen met wideapuntjes. Smid doet dat bij zijn eigen paarden ook zo, en dat werkt als de brandweer!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 12:26

Ik heb hem voor alleen op widiapuntjes tijdens het rijden, hij vouwt zijn hoeven zo onder zich tijdens het liggen, dat de takken van zijn ijzers bij zijn ellebogen, in zijn oksels, rusten. Daar wil ik geen widia's bij in de buurt.
Maar achter houdt hij de widia's wel in als het glad wordt.
Afgelopen beslagbeurt had ik achter al stiftgaten, en stond hij met widia's in achter, want tegen gladheid van regen helpt het ook goed bij ons in het bos. Hij begon onzeker te lopen door de aanhoudende regen in september en toen heb ik die heel korte stiftjes met widia ingedraaid en toen liep hij veel veel zekerder en gleed niet meer weg. Ideaal dus, deze combi.

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 12:56

Wat voor soort sokken gebruiken jullie om over de ijzers heen te trekken? Ik wil dat ook wel eens proberen. Kunnen ze toch naar buiten in de sneeuw. Met ijs durf ik het niet zo goed maar een buitenrit in de sneeuw lijkt me wel gaaf. Kan dat ook met die sokken of heb je dan echt winterbeslag nodig?
Die van mij is net 2 weken geleden opnieuw rondom beslagen, dus voorlopig komt de smid niet. Maar als het weer zo blijft als het nu is, dan vind ik het ook wel prima. Maar het zal in de loop van de komende weken toch wel een keer gaan omslaan denk ik... .

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 15:08

Sokken om de ijzers zijn zo kapot. Dat heb ik wel eens geprobeerd.
Mijn paard staat nu voor de derde winter op sneeuwbeslag. Zo kan hij toch in het land of paddock als er sneeuw ligt.
Tegen uitglijden gebruik ik 5 mm stiftjes met wideapunten. Echter, als het echt heel glad is, dan ga ik er met mijn paard niet uit.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 11:53

Ik lees even mee! Mijn paard moet komende week naar de smid en zit dus ook in dubio.
Ik moet om bij de bak van onze rijvereniging te geraken ongeveer 500 meter door een bospad, dan kan ik wel gewoon binnen dus geen probleem. Maar de weg er naartoe... Ik weet niet goed wat ik moet doen, klontervorming valt nogal mee omdat het niet zo heel ver is, ik smeer vantevoren goed in en neem mijn pot hoefvet mee om nog eens te smeren voor de terugweg. 't Is het uitglijden waar ik zo bang voor ben!

Thuis houden we trouwens gewoon de paddock sneeuwvrij en dan kunnen ze daar in.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 11:59

Gelukkig stond de smit er wel achter om het blootvoets te proberen :D
Mocht het nog niet gaan, dan gaat er inderdaad winterbeslag onder.
Hij heeft alles uitgelegd en laten zien, maar ik hoop dat het niet nodig zal zijn.

Silver_Bolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 15:47

mijn paard gaat volgende week ook op winterbeslag. Vorig jaar heb ik haar van de ijzers gehaald maar toen de sneeuw weg was liep ze binnen de korste keren haar hoeven weer scheef af. Vandaar dat ik haar dit jaar op ijzers hou

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 21:24

De mijne heeft ook al sneeuw beslag met die randen aan de binnenkant.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 21:58

Misschien moet je het gewoon eens aankijken (wie weet valt er helemaal geen sneeuw dit jaar). Mijn paard heeft ook alleen voor ijzers en ik doe er niks speciaals mee in de winter. Vorige winter stond de 24/7 op de wei en had ze geen last van ijsklompen in d'r hoefijzers en ze heeft gewoon normale ijzers.