Mijn paard wil niet vast worden gezet.... enz.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Re: Mijn paard wil niet vast worden gezet.... enz.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 15:51

Dan heeft de pony je goed opgevoed...(ipv jij de pony opgevoed)...

Een paard leren te blijven staan zonder dat hij vaststaat is mooi, maar ze moeten ook leren om vast te staan. En dat valt ook te leren, voor ieder paard, als je weet waar je mee bezig bent!

PINK

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 16:05

@ Cassidy, Gaat dit om wat Moonlightt net heeft gezegd?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 09:22

Dat gaat idd om wat Moonlight heeft gezegd.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 09:35

Een pony maar niet vast zetten omdat ze het niet fijn vind? Nee dat is ook niet goed.
Maar mijn pony raakt in paniek en heeft hele erge angst.Hij is 23 jaar oud en ik ga hem niet meer opnieuw leren om vast te staan,dat ga ik hem niet aandoen.Mijn oplossing werkt prima zo.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 09:43

Ok.
Kijk even over de rand van je bord heen, probeer je voor te stellen dat er meer paarden zijn zoals de jouwe, die jonger zijn en waar je dit probleem aan wilt en kunt pakken.
De oplossing die voor jouw paard werkt, daar heb jij voor gekozen in combinatie met deze pony.
Ga je ook met andere pony's in de toekomst dit probeem uit de weg?

Ook voor je 23 jarige pony is er een oplossing.
Deze oplossing is de safe clip of de tie ring.
En die werkt voor jouw pony, en voor iedere andere pony of voor ieder ander paard dat problemen heeft met vaststaan.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 09:52

Ik heb hem geprobeerd vast te zetten met een longeertouw,die is vrij lang en kan hij heel ver mee achteruit lopen.Hij loopt net zo lang achteruit tot het einde van het touw.
Het punt is dat hij al in paniek raakt als hij de vastzet balk ziet.Hij staat dan nog niet eens vast.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 09:54

En hoe reageert hij als je hem ergens anders vastzet? (Moet wel veilig kunnen natuurlijk)

Ook helpt het als je de pony leert wijken voor druk. Ook aan dat hoofd. Als je gaat werken met touwhalster en leadrope en weet hoe je daar mee om moet gaan, zal hij merken dat het alleen maar heel onaangenaam is, dat scherpe touwtje achter zijn oren.
Alleen, een touwhalster is een werkhalster. Zonder safe clip of tie ring niet mee vastzetten, ook niet mee losgooien.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 10:01

Je moet niet hopen dat het gaat lukken !!!!!! je moet weten dat het gaat lukken, das iets heel anders.
Een paard zoiets gaan anleren is altijd mogelijk maar echt niet zo makkelijk als dat het in eerste instantie lijkt.
Je kan een paard dit aanleren, in één enkele training, ook jouw paard dus, en als je daar al zo lang problemen mee hebt dan blijkt het gewoon dat je het echt verkerd aanpakt, de fout zit niet bij het paard maar bij de begeleider, stel je vragen gewoon eens heel anders.
En bij het trailer laden is dit idd ook net hetzelfde, ieder paard kan de trailer in, en tis verbazend op hoe een korte tijd dat dit lukt, ook hier heb je eigenlijk maar één training voor te doen, uiteraard nadien de dingen nog een paar dagen herhalen en inprenten dus.

Romybakker schreef:
Ik word 12 in oktober, ik verzorgp mijn pony al jaren en ik vertrouw haar en zij vertrouwt mij.
Ik ga gewoon rustig aan beginnen en als ze dan weigert dan haal ik de boerin er wel bij.
Maar wel bedankt voor jullie tips ik ga het proberen en ik hoop dat het gaat lukken!:)

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 10:01

Touwhalster ook geprobeert,hij begon ook daarmee te trekken en raakte alleen maar nóg meer in paniek door de druk achter zijn oren.We hadden hem toen ook nog niet vast gezet,liepen alleen naar de vastzetbalk toe.Je ziet in zijn ogen de angst en paniek.
Ook een andere plek hebben we geprobeert,maar ook daar precies hetzelfde.
Er is iets gebeurt met een verzorgster die hem vast zette,ik zag hem opeens opgezadeld en al keihard weg rennen door het weiland heen.Wát er gebeurt is weet ik helaas niet,de verzorgster zei dat er nix gebeurt was.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 10:04

Nee natuurlijk is er niets gebeurt....

Nogmaals, ik bespeur de onwil om naar oplossingen te zoeken en het dier met behulp van grondwerk voldoende voor te bereiden.

Is er een andere plek waar je de pony veilig vast kunt zetten? Een plek waar hij de ruimte heeft om achteruit te lopen?

Ik ben er zeker van dat het met een sessie bekeken kan zijn gohya. Ook bij die 23 jarige pony. Als je de goede tools gebruikt en weet waar je mee bezig bent.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 10:07

Ik zal het eens gaan proberen aan de andere kant van het weiland,ver weg van de vastzet plek.
Ik kan hem vast gaan zetten aan het grote metalen hek met een longeertouw,en hij kan daar heel ver achteruit lopen.Ook zal ik proberen dat te filmen,miss. ziet iemand iets waarom hij dit doet?

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 10:12

Nogmaals zoek de fout niet bij je paard, zoek de fout bij jezelf.
Ieder paard kan je vastzetten, dus ook dit paard.
En dat kan echt al na de eerste training.

gohya schreef:
Ik zal het eens gaan proberen aan de andere kant van het weiland,ver weg van de vastzet plek.
Ik kan hem vast gaan zetten aan het grote metalen hek met een longeertouw,en hij kan daar heel ver achteruit lopen.Ook zal ik proberen dat te filmen,miss. ziet iemand iets waarom hij dit doet?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 10:12

Ok. Les 1 bij vastzetten: NOOIT AAN IETS VASTZETTEN DAT BEWEGEN KAN. Dus ook niet aan een hek, deur van een schuur, deur van een stal.

Een paard dat gaat hangen, kan een schuurdeur uit zijn scharnieren trekken en als hij er vandoor gaat, die schuurdeur achter zich aantrekken met alle gevolgen van dien.

Voor vastzetten, gebruik een spoorwegbiels.
Die je tot de helft ingraaft.
Zorg voor een goede zachte ondergrond.
gebruik een touwhalster, en minstens 14 m lange leadrope.
gebruik een grondwerkstokje.

Ga grondwerk doen, leer je paard wijken voor druk.
Leer hem flexen.
Leer hem dat de druk op het halster vervelend kan zijn als hij tegendruk geeft.
Leer zelf de druk los te laten op momenten dat hij nageeft.
Laat het touw vallen alsof je je verbrand hebt.

Kijk daarna nog eens de filmpjes door die eerder in dit topic zijn gegeven.
Probeer te begrijpen wat er gebeurt....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 10:17

PINK

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 17:28

Cassidy schreef:

Een paard leren te blijven staan zonder dat hij vaststaat is mooi, maar ze moeten ook leren om vast te staan. En dat valt ook te leren, voor ieder paard, als je weet waar je mee bezig bent!

Cassidy schreef:

Dan vind ik het als nog een rare opmerking. ;) Mijn pony staat zo nu en dan wel vast.
Je weet niet wat het verleden is van mijn pony en dat ga ik hier ook niet neer zetten.
Dus ik zou voortaan voor je dat neerzet even nadenken dat de pony ook een verleden kan hebben. Dat houd dan niet gelijk in dat ik niet weet waar ik mee bezig ben, want dat weet ik wel.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 17:30

Het maakt niet uit wat het verleden is.
Paarden leven in het hier en nu.
Ze zijn bereid om nieuwe dingen aan te leren.
Je moet alleen weten waar je mee bezig bent.
En wat je moet doen.

Een paard leert niet door het vermijden van situaties of dingen.
Hij leert op de momenten dat je hem ermee confronteerd....

Je moet als eigenaar/trainer/persoon die ermee omgaat alleen maar bereid zijn om daar mee bezig te gaan.
En negen van de tien keer zie ik dat situaties vermeden worden.
Of dat nu de zweep is.
Of die vuilnisbak of brievenbus bij de buitenrit,
of het probleem met vaststaan.
Mensen gaan dingen ontlopen, ipv gericht problemen aan te pakken...

PINK

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 17:34

Ik heb je even gepbt. ;) Ga er hier verder niet meer op in.

aeolusnr1

tjaaaa als je alles al weet kan niemand je helpen hé.
ieder paard heeft een verleden, en ieder mens heeft dat ook, maar dit is gewoon basis opvoeding, dat is toen mssn niet heel goed aangeleerd ok geen probleem, maar dat kan altijd nog.
ieder paard kan en moet ook kunnen vaststaan, en slecht verleden heeft hier in weze niets mee te maken, das zoeken naar uitvluchten.

Dreamerr schreef:
Cassidy schreef:

Cassidy schreef:

Dan vind ik het als nog een rare opmerking. ;) Mijn pony staat zo nu en dan wel vast.
Je weet niet wat het verleden is van mijn pony en dat ga ik hier ook niet neer zetten.
Dus ik zou voortaan voor je dat neerzet even nadenken dat de pony ook een verleden kan hebben. Dat houd dan niet gelijk in dat ik niet weet waar ik mee bezig ben, want dat weet ik wel.

Cassidy

PB ontvangen en ik blijf bij mijn mening.

ALLES is aan te pakken.
Je moet alleen weten waar je mee bezig bent.

Romybakker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-11 18:42

Neej

PINK

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 18:59

Prima dat je bij je mening blijft. :) Ieder zijn mening toch en ik blijf bij mijn mening/stand punt.

@ Romybakker, Wat bedoel je met: Neej?

Romybakker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-11 19:36

aeolusnr1 schreef:
Nogmaals zoek de fout niet bij je paard, zoek de fout bij jezelf.
Ieder paard kan je vastzetten, dus ook dit paard.
En dat kan echt al na de eerste training.

gohya schreef:

De andere baas heeft hem al eens aan een ijzeren hek vastgezet maar dat hielp ook niet hoor!'
Ik heb haar gisteren vastgezet ze is over haar paniek heen, gwn in 1 x
zonder deze tips ik zette haar gewoon vast en voila!'
Maar wel bedankt voor de tips als ik nog eens met zo'n probleem kom weet ik wat ik moet doen! :)

Romybakker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-11 19:37

Dreamerr schreef:
Prima dat je bij je mening blijft. :) Ieder zijn mening toch en ik blijf bij mijn mening/stand punt.

@ Romybakker, Wat bedoel je met: Neej?

Uhm.... iemand had hier voor mij gereageerd maar die heeft waarschijnlijk zijn bericht verwijderd.

Romybakker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-11 19:39

Hebben jullie nog tips voor de trailer laden iemand had gezet zet er een ervaren pony naast.
Maar op de boerderij hebben ze een trailer waar een paard in kan :D
Ik denk dat ik er niet aan gaan prutsen ik laat het gewoon zo dat ze haar hele leven niet in de trailer wil denk ik :D

Romybakker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-11 10:01

Ik heb mijn pony eens aan een trailer vastgezet maar toen heeft ze de trailer een heel stuk meegetrokken.