Wedstrijden rijden (M1) en wintervacht

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 11:47

Ik kan me heel goed voorstellen dat je dit als een probleem ziet. Andere vinden het misschien overdreven, maar voor mij zou er al reden genoeg zijn om te stoppen als ik met zo'n harig paard moest starten. Ik vind het er gewoon niet uitzien, dus kan me heel goed voorstellen dat dat je gewoon niet lekker zit. Daarbij kun je ook nog eens niet lekker trainen en niet goed losrijden. Ik denk dat als ik jouw was dat ik wel op de eigenaar zou inpraten en goed zou uitleggen waarom ik het paard zou willen scheren. En dan een beetje de keus bij hun leggen; of jij blijft hem rijden en dan wordt hij geschoren, of ze scheren niet en jij stopt er mee. Een andere keus heb je denk ik niet.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 13:49

Ik snap wel dat je het paard graag netjes geschoren wilt hebben.
Zowel voor het 'mooie' als het functionele. Mijn paard is ook al 2x geschoren
ik wil ook niet aankomen met een wollenbaal in de ring. :n

Als je je er zelf echt niet prettig bij voelt, en de eigenaren willen echt
niet meedenken, dan kun je stoppen. Wat wel zonde is want jullie zijn
al M1 natuurlijk. Tja, nog maar een keer proberen erover te praten en
misschien eens laten zien op CC hoe mooi de paarden eruit zien die daar
geschoren rondlopen en hoe goed ze hun wartme kwijtkunnen. Ook kun
je natuurlijk aandragen dat het voor de gezondheid van hun paard niet bevordelijk
is om steeds zeiknat bezweet te raken met een enorme wintervacht.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 18:53

HTM schreef:
ik zou ook niet met zn wolbaal willen rijden.
Het ziet er in de proef niet uit.
En je krijgt dan wel geen punt voor verzorging in de M, maar bij elk onderdeel kun je net even iets minder scoren omdat het totaalplaatje minder is, en daardoor wordt je dus tijdens je gehele proef wel beoordeeld op de verzorging.
Ik reed Z met een fjord, en had zeker wel veel verschil in mn punten als die net geknipt was, of niet (de manen) en over de hele proef dus, dus een goed verzorgd paard is wel belangrijk.

Ook is het voor TS erg vervelend dat dit paard niet met een ander in de trailer mag.
Je moet dus een keer extra rijden (of een paard minder starten) terwijl je alles betaald..
Waar zijn ze bang voor? dat jou paard die van hen iets aandoet?

Ik zou zeker gaan praten bij deze mensen, want ze krijgen op deze manier wel lekker een goede merrie waar ze zelf niks voor doen, en hun veulens worden alleen maar meer waard, en de merrie ook.
Dus of geld ervoor krijgen, en aan hun regels houden, of niks en meer in overleg.

Dan zou ik als ik jou was van regio veranderen.

(zie trouwens dat Kyra een Drageset is, moeders vader van mijn fjord ook een Drageset, super paardjes!)
Hier wordt er dus echt niet minder gepunt in de M, omdat je toevallig langharige hippie rijdt.
Totaal plaatje met rijden heeft geen bal te maken met de verzorging, al zit ie van voor tot achter onder de blubber,
als ie goed loopt loopt ie goed.
(Heb overigens wel een keer opmerking gehad over mijn eigen haar in de M2, kon haarnetje nergens meer in de auto vinden
en had haar in laagjes, keurige jury meneer (oudere) die altijd met bolhoed kwam jureren, had het keurig onderaan protocol vermeld.
Dat met haarnetje netter was geweest.)

Reed toevallig ook Z met mijn fjord tusen de paarden en heb echt niet minder punten gehad, wegens dwaas kapsel en geloof me.
Ik ben kampioen dwaas kapsel.... met die fjord.

Vraag me af, hoe goed de haren van je fokmerrie overigens groeien, als die heel goed groeien zou je namelijk paar keer per winter moeten scheren.
Dus zou je kunnen voorstellen, nu 1 x scheren verder niet meer.
(Ik schoor 4 a 5 x per siezoen, heb vorig jaar augustus/september nog geschoren (de fjord) en daarna niet meer en in januari stond ze zonder deken, buiten!)

risky

Re: Wedstrijden rijden (M1) en wintervacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 10:04

Het argument dat een wolbaatlje er niet uit ziet vind ik onzin, het mooi zijn is maar 1 cijfer op je protocol en in de M niet eens van toepassing. Het gaat tenslotte om het rijden wat je laat zien.

Functioneel scheren vind ik prima dus probeer eerst de luchtpijp eens te scheren als dit na goed overleg en uitleg aan de eigenaren mag

Bambino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 13:28

Tja maar het oog wilt ook wat hoor.. Zou ook niet met een harig paard starten..ziet er niet uit..+ dat het ook totaal niet praktisch is

Thorn2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 13:39

Succes met je gesprek vandaag.

En ik ben blij dat ik wedstrijden rijd en geen geschoren paard onder mijn reet heb!! Hebben open stallen en staan veel buiten maar hebben we een deken op.

En ja dressuur is wel een jury sport.

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 23:19

risky schreef:
Het argument dat een wolbaatlje er niet uit ziet vind ik onzin, het mooi zijn is maar 1 cijfer op je protocol en in de M niet eens van toepassing. Het gaat tenslotte om het rijden wat je laat zien.

Functioneel scheren vind ik prima dus probeer eerst de luchtpijp eens te scheren als dit na goed overleg en uitleg aan de eigenaren mag

Tja dat is een leuke theorie, alleen jammer dat het in de praktijk niet zo werkt ;)

Morrie05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 07:48

Maar het was ontzettend warm nog laatst om binnen wedstrijden te rijden, heb ze er nu niet minder last van?? Die van mij kreeg ook al beetje een wintervacht was nog niet heel erg maar tijdens de wedstrijden was ze zeiknat en best slecht voor het been... Nu dat het kouder is gaat het weer veel beter...

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 10:11

Wat een diva's hier op bokt zeg, die zeggen dat ze ook zouden stoppen als ze alleen al met een wollig beest op wedstrijd moeten :+ :D Snap echt niet dat je dat zo belangrijk kunt vinden dat je stopt met wedstrijden.. geef je dan wel echt om de sport?
Ik scheer mijn pony ook hoor, daar niet van, maar wel om functionele redenen (hij blijft lang nat, en koelt dan veel te snel af op de trailer en het duurt heel lang voordat hij enigzins droog wordt). Maar als het scheren niet functioneel was geweest, had mn pony ook lekker in zn wintervacht mogen blijven lopen hoor :j het gaat tenslotte om het rijden, en naar mijn mening zijn de jury's kundig genoeg om door een wintervacht heen te kijken :j toen ik vorig jaar nog een tijdje met wintervacht op wedstrijd startte haalde ik ook gewoon mn punten..

lucille

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 10:24

ik vind het ook een beetje doorslaan hoor.

scheren doe je puur om je paard niet te lang in het zweet te laten staan.
kortom in het belang van je paard, niet voor jezelf.

ik vind een geschoren paard ook mooi hoor, maar dat is dus niet belangrijk. Haren zitten er niet voor niks. Ik ben altijd voorstander van functioneel knippen en scheren, niet voor de mooi. ;)

Morrie05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 10:32

Ik snap wel dat het voor een paard heel vervelend kan zijn als ze keihard moeten werken in hun warme vachtje, ze verliezen daarin tegen naar mij idee ook veel meer mineralen en zouten als ze zoveel zweten en lijkt me ook niet echt goed voor hun vacht. En ook ik vind het mooier een geschoren paard, maar als het paard er echt last van heeft met rijden zou ik er ook niet voor kiezen om door te gaan... Niet geheel eerlijk tegenover je paard toch...

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 12:03

wake_up schreef:
Wat een diva's hier op bokt zeg, die zeggen dat ze ook zouden stoppen als ze alleen al met een wollig beest op wedstrijd moeten :+ :D Snap echt niet dat je dat zo belangrijk kunt vinden dat je stopt met wedstrijden.. geef je dan wel echt om de sport?
Ik scheer mijn pony ook hoor, daar niet van, maar wel om functionele redenen (hij blijft lang nat, en koelt dan veel te snel af op de trailer en het duurt heel lang voordat hij enigzins droog wordt). Maar als het scheren niet functioneel was geweest, had mn pony ook lekker in zn wintervacht mogen blijven lopen hoor :j het gaat tenslotte om het rijden, en naar mijn mening zijn de jury's kundig genoeg om door een wintervacht heen te kijken :j toen ik vorig jaar nog een tijdje met wintervacht op wedstrijd startte haalde ik ook gewoon mn punten..

Niet vervelend bedoeld maar bij de pony's is het toch wel een ander verhaal als bij de paarden. En helaas kunnen jury's daar niet altijd door heen kijken. Hoe vaak wordt een op en top blinkend tot in de puntjes verzorgde combinatie met laklaarzen, spetterend paard maar helaas wat minder goed rijdende ruiter geplaatst boven een 'gewoon' uitziende combinatie met een doorsnee paard maar wel correct rijdende ruiter? Juist.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 13:14

Ik herken je probleem wel een beetje...Ik zou zeggen speel het eens op deze manier.

Leg uit dat je erg blij bent het paard te mogen rijden, dat het een fijn paard is en dat je verwacht dat ze zeker nog veel vooruitgang kan boeken. Leg ook uit dat je haar graag zo optimaal mogelijk voorstelt in de ring en dat je een zo goed mogelijke prestatie met haar neer wilt zetten. Voor veel paarden is rijden in wintervacht nog tot daar aan toe, maar de temperatuur binnen tijdens een wedstrijd (hal hele dag in gebruik) kan flink oplopen ten opzichte van buiten waardoor het paard zijn warmte onvoldoende kwijt kan, je minder goed los kan rijden, mindere prestatie neer kan zetten en voor het paard is het ook niet prettig werken.

Ik begrijp je overigens heel goed en vraag me heel hard af hoeveel van de mensen die hier nu roepen dat je prima gewoon kan rijden met een wintervacht ook daadwerkelijk in de winter regelmatig in een benauwde binnenhal rijden/gereden hebben. Dat verschil is gewoon heel groot met buiten rijden, en zeker in een geïsoleerde hal waar de hele dag al meerdere paarden lopen te zweten kan het best warm worden. Als het dan buiten bijna of helemaal vriest kan een paard daar ineens wel veel moeite mee hebben.

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-11 15:43

Dank jullie voor alle reacties.. Een heleboel reacties waar ik iets aan heb, maar ook een paar die het probleem totaal niet zien. Het scheerpatroon is een goede optie, daar denk ik over na. Maar de mensen die zeggen dat je met een dikke wintervacht prima kunt trainen, praten naar mijn mening echt onzin. Dit paardje heeft het echt enorm snel warm. Waardoor ze erg zweet, flink buiten adem is, en er bovendien (NIET DE BELANGRIJKSTE REDEN DUS) er na het losrijden niet uitziet. Als het allemaal zo ideaal is een wintervacht, dan vraag ik me af waarom ik zo weinig teddyberen in de ring zie. Ook van de mensen die hier reageren dat het allemaal zo goed kan.
Belangrijkste, ik heb gepraat met de eigenaren. Die wilden liever niet dat ik stopte, en ik mag haar nu dus scheren.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 15:45

*\o/*
Top! Veel plezier deze winter!

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 17:21

Super, Uppojono!! Fijn dat ze naar je geluisterd hebben +:)+

Hindo2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 18:04

Fijn dat je haar mag scheren, kan me helemaal voorstellen dat het lastig zo niet bijna onmogelijk is om haar fijn te blijven trainen met zo'n dikke vacht.. Heb je haar wel eens eerder geschoren? Heb namelijk wel eens meegemaakt dat een drachtige merrie zo in de stress was geschoten van het scheren dat ze twee dagen later haar veulen verwierp..

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 19:07

Super! Veel plezier met je wedstrijden!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 19:35

Super dat het geregeld is!

Veel plezier nog met wedstrijden rijden.