geen E rijbewijs, wel op wedstrijden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 10:09

Evelli schreef:
Vienna2007 schreef:
Ik heb geen E-rijbewijs, en ik rijd al jaren met de trailer. Ik word een beetje tureluurs van al die geruchten en berichten omtrent het trekken van, en het halen van een E rijbewijs.

Ik rijd nu al 7 jaar zonder E, en dat gaat prima.

Overigens wil ik mensen echt met KLEM afraden om op pad te gaan met combinaties die het allemaal net aan, aankunnen, doe het gewoon NIET... Het is veel te gevaarlijk. Bij een misbalans, of een slinger, moet je gewoon een hele dot gas kunnen geven, en dat gaat echt niet als je auto 1100 kgs mag trekken, en je fysiek 1200 kgs in je aanhang hebt staan...

Mocht je een ongeluk krijgen en je combinatie klopt niet, ben je onverzekerd en zal je voor alle kosten opdraaien :)
Dus je kan het maar beter goed voor elkaar hebben, want dat kan flink in de cijfers lopen.

Dan betaal ik dat toch gewoon? Maar als je al onzeker bent in een normale auto moet je al helemaal niet met een combinatie gaan rijden.

Wat bedoel je met "Combinatie klopt niet"?

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 10:10

Dan betaal ik dat toch gewoon?
Dan kan je gaan werken alleen maar om die kosten te gaan betalen. Dat kan héél véél geld kosten.
Dan is die hooguit 1000 euro voor een E rijbewijs peanuts :+

Als je combinatie niet voldoet aan de wetgeving (trailer zwaarder als auto e.d.) dan rij je onverzekerd rond.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 10:13

Vienna2007 schreef:
Ik heb geen E-rijbewijs, en ik rijd al jaren met de trailer. Ik word een beetje tureluurs van al die geruchten en berichten omtrent het trekken van, en het halen van een E rijbewijs.

Ik rijd nu al 7 jaar zonder E, en dat gaat prima.

Overigens wil ik mensen echt met KLEM afraden om op pad te gaan met combinaties die het allemaal net aan, aankunnen, doe het gewoon NIET... Het is veel te gevaarlijk. Bij een misbalans, of een slinger, moet je gewoon een hele dot gas kunnen geven, en dat gaat echt niet als je auto 1100 kgs mag trekken, en je fysiek 1200 kgs in je aanhang hebt staan...

neem aan dat je wel aan de wettelijke rijbewijseisen voldoet wat betreft het trekken van je trailer? Anders ben je inderdaad de sjaak als er onverhoopt wat gebeurt. Je zult maar iemand invalide maken, dat kun jij niet betalen kan ik je vertellen, die kosten lopen echt in de tonnen. (inkomensderving bijvoorbeeld....niet grappig)

Verder geef ik je helemaal gelijk wat betreft je laatste opmerking! Er rijden heel veel wannebee combi's rond waarbij het vaak wel goed gaat maar die eigenlijk niet kunnen...

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 10:16

Wedstrijden: hangt er helemaal vanaf, zijn er ook wedstrijden onder de man te bereiken?

Ik zie dat je TREC wilt gaan rijden, dan heb je grotere afstanden. Je zegt nu dat je een paardentaxi te duur vind. Is dat nog steeds zo als je een rekensom maakt van 'kosten E-rijbewijs' + 'kosten auto huren die kan trekken' + 'kosten trailer huren' versus 'kosten paardentaxi'?
Of 'huur paardenvrachtwagentje dat je met je B-rijbewijs mag besturen'

Hoe vaak per jaar ga je op wedstrijd?

Stel dat dit 5 keer per jaar is en het kost je 200 euro per keer op een vrachtwagentje te huren: 1000 euro. Daar rij je nog geen combinatie voor die een trailer kan trekken (en dan komt je E er nog bij).

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 10:17

Ik mag de auto van mijn vader lenen en heb zelf een goedkope maar goede trailer gekocht en terug laten keuren,
deze combinatie mag dus met B rijbewijs bestuurd worden :)

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 10:22

Evelli schreef:
Dan betaal ik dat toch gewoon?
Dan kan je gaan werken alleen maar om die kosten te gaan betalen. Dat kan héél véél geld kosten.
Dan is die hooguit 1000 euro voor een E rijbewijs peanuts :+

Als je combinatie niet voldoet aan de wetgeving (trailer zwaarder als auto e.d.) dan rij je onverzekerd rond.

Gaan werken? Wat denk je dat ik al zo'n 12 jaar doe? :+
Ik leg net uit dat ik al 7 jaar met trailer rijd, en waarschuw ik mensen dat ze niet de weg op moeten gaan, met "net aan" combinaties... Dan kun je aannemen dat ik dat dus zelf ook niet doe...

Keet

Re: geen E rijbewijs, wel op wedstrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 10:23

Het is ook meer een waarschuwing voor andere mensen die denken dat het wel kan zonder E ;)
Mocht er dan wat gebeuren, dan gaat de rest van je leven je salaris direct naar de tegenpartij als je pech hebt ;)

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 10:27

Als je een ongeluk veroorzaakt ja... Het gevaar op de weg ben je vaak niet zelf, maar je mede weggebruikers.

shirleyp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 10:41

Die nieuwe regels vanaf 2013, daar komt dus een B+ rijbewijs bij waarmee je meer dan 3500 totaal mag trekken? Begrijp ik dat goed? Daar gaat geldtrekker CBR vast weer een mooi examen voor maken...

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 10:45

het kan best zonder E zolang je combinatie maar klopt ;)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 10:51

shirleyp schreef:
Die nieuwe regels vanaf 2013, daar komt dus een B+ rijbewijs bij waarmee je meer dan 3500 totaal mag trekken? Begrijp ik dat goed? Daar gaat geldtrekker CBR vast weer een mooi examen voor maken...

nou, dat is niet helemaal waar... er blijven regeltjes voor zwaardere combi's dan 3500 kg, zie dit topic: [TAO] Nieuwe regels B met aanhanger 2012
die seikert in dat topic is mijn stalgenote die autorijinstructeur is van beroep (en geen man van 13 zoals in profiel ;) ) en die zegt dat er nog steeds geen uitspraak is gedaan over de werkelijke regels per 2012.

shirleyp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 10:55

cissy schreef:
shirleyp schreef:

nou, dat is niet helemaal waar... er blijven regeltjes voor zwaardere combi's dan 3500 kg, zie dit topic: [TAO] Nieuwe regels B met aanhanger 2012
die seikert in dat topic is mijn stalgenote die autorijinstructeur is van beroep (en geen man van 13 zoals in profiel ;) ) en die zegt dat er nog steeds geen uitspraak is gedaan over de werkelijke regels per 2012.

Thanks! Blijf het vaag vinden. Ik ga toch maar gewoon investeren in een E rijbewijs, extra oefening en tips zijn altijd zinvol...

mytje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 10:44

mytje1986 schreef:
wij hebben een trailer die is terugegebracht naar bepaald aantal kg...nu mogen we em met b rijbewijs trekken mts het paard niet et zwaar is:P

en de auto zwaarder is dan de trailer natuurlijk :j

mytje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 10:48

GBoterbloem schreef:
mytje1986 schreef:
wij hebben een trailer die is terugegebracht naar bepaald aantal kg...nu mogen we em met b rijbewijs trekken mts het paard niet et zwaar is:P

Maar dan blijft een auto die 1100 kan trekken wat aan de lage kant.

Een trailer weeg gauw 600 kilo, een paard snel 700. 1300 kilo bij elkaar dus.
Met een pony kom je over het algemeen wel weg met 1200 kilo max laadvermogen/trekgewicht met een 1 of 1.5 paards trailer.

ja en moet er nog bij zetten dat de auto zwaarder moet zijn..wij rijden in een sharan die mag 2 ton trekken dus geen b rijbewijs nodig!!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 10:58

mytje1986 schreef:
GBoterbloem schreef:
Maar dan blijft een auto die 1100 kan trekken wat aan de lage kant.

Een trailer weeg gauw 600 kilo, een paard snel 700. 1300 kilo bij elkaar dus.
Met een pony kom je over het algemeen wel weg met 1200 kilo max laadvermogen/trekgewicht met een 1 of 1.5 paards trailer.

ja en moet er nog bij zetten dat de auto zwaarder moet zijn..wij rijden in een sharan die mag 2 ton trekken dus geen b rijbewijs nodig!!

ehm, eerst even kijken wat je neerzet voordat je het neerzet, hoezo heb je met een Sharan geen B rijbewijs nodig? Je hebt met ELKE auto een B rijbewijs nodig.... :D anders mag je er niet mee rijden...
En dat een auto 2 ton mag trekken zegt nog niks over de kar die je er achter hangt, sommige mogen met B en anderen moeten met E.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 11:19

Vienna2007 schreef:
Als je een ongeluk veroorzaakt ja... Het gevaar op de weg ben je vaak niet zelf, maar je mede weggebruikers.

Ehhhh heel fout Vienna. Jij rijd op dat moment onverzekerd rond, en doet geen overtreding van de wet maar een misdrijf. Volgens artikel 107 van de wegenverkeerswet ben jij verplicht de bevoegdheid te hebben met een bepaalde categorie motorvoertuig te mogen rijden. Wegenverkeerswet houdt altijd in een misdrijf, het is nl een wet.
Jij hebt dat rijbewijs niet, dus ben jij niet verzekerd, en dus ook niet al veroorzaakt iemand anders dat ongeluk. Jij wordt dus altijd, omdat jij een misdrijf begaat, schuldig bevonden. En dus dan hang je. (en ja ook deze seikert was rij-instructeur :') )

Er loopt op Bokt nog een topic over het rijden zonder rijbewijs, en echt ik kan iedereen die er ook maar over denkt zonder rijbewijs te gaan rijden alleen maar zeggen "lees die openingspost". [NM] Auto rijden zonder rijbewijs

@TS 1100 kg blik voor een trailer, dat is in mijn ogen levensgevaarlijk. Je hebt echt 0,0 in te brengen als je paard onrustig wordt op de trailer.

DeniesRos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 11:24

Mijn vader heeft alleen zijn B rijbewijs en mag tot een bepaald gewicht een trailer trekken...

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 11:29

amanda1980 schreef:
nee onder 3500. trailer 1100 + auto 1145

Die 1100 kilo, is dat het ledig gewicht van de trailer, of is dat het gewicht van trailer + laadvermogen opgeteld?

mytje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 11:35

ik bedoel E rijbewijs!! :Y)