Paard zeer eenkennig, wie kent het

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 15:39

Net als bij Cinnndy gaat de liefde van mijn Haflinger ook door de maag :+ , dus in dat opzicht is ze niet eenkennig. Wel als iemand met haar wil werken. Ik heb dan ook - net als de TS - een tijd geleden besloten om er zelf niet meer bij te zijn als iemand op haar wil rijden. Zo kan diegene ook fijn rijden in plaats van continue naar het hek te worden gesleurd om te kijken waar ik ben. :D

idefix4

Re: Paard zeer eenkennig, wie kent het

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 17:00

Weet je, als mijn paard echt laat merken iemand niet te mogen, ben ik op mijn hoede. Als mijn trio geen interesse in iemand toont, blijkt dat achteraf altijd terecht. Het kan ook mensenkennis zijn. :) Ik vind het trouwens helemaal geen slechte eigenschap, dat ie jou belangrijker vindt dan iemand anders. Ik zie dat meer als een compliment.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 20:04

Als ik jou was, zou ik dit koesteren en vooral ook respecteren. Je paard zal ook vast een goede reden hebben om zich niet zomaar open te stellen voor andere mensen.
Mijn oudste merrie heeft dit gedrag ook, en ik begrijp ook heel goed waarom. Ik zou haar dan ook nooit met een bijrijder opzadelen waar zij niks mee heeft en niks mee wil. In dit opzicht sluit ik me dan ook aan bij idefix4; paarden hebben 'mensenkennis', ze voelen aan wie wel en wie niet "deugt".

BullyCotton

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 21:22

Mijn paard is het vooral met rijden, met een ander erop? Gaat hij stilstaan, kun je trappen duwen schreeuwen wat je wil, hij loopt alleen alsik hem dan mee neem en ook loop, erg lastig soms!
Verder gallopeert hij naar het hek als ik er aan kom, anderen moeten hem persoonlijk komen halen :+

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 21:26

Mijn pony is op een andere manier eenkennig, ik mag álles bij hem doen, maar 9 van de 10x kan een ander een gerichte trap verwachten. De hoefsmid die hem nu al 2 jaar bekapt (heel rustig en netjes!) moet soms nogsteeds uitkijken omdattie wil uithalen, en als er even iemand anders op stapt (zoals een vriendin van me, rijd ook al aardig wat jaartjes) dan verzet hij geen stap en kijktie echt zo van 'je denkt toch niet dat k t voor jou doe?', en zodra ik dr dan naast loop, looptie wel gewoon :')
Ook ging iemand me een keer helpen door van achter te drijven, zodat hij door een plas heen liep (moest even want konden er niet langs), nou die kreeg toch bijna een trap, of als een vreemde zn deken/dekje/zadel op wil doen, dan fliptie nog net niet, en als ik het doe zettie hooguit 2/3 stapjes, maar blijft wel rustig. (altijd al bang geweest voor dekens, dekjes en zadels etc, gewoon omdat het groot is en op je rug word gelegd :'))

Brainfail

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 21:42

Mijn pony is best eenkennig maar elk paard doet natuurlijk meer voor zijn trouwe baasje dan voor een vreemde. Sommige dingen lig ik wel van dubbel. Ik was een keer met iemand naar het crossterein naar de mosten gegaan en we hadden gewisseld nou ik spring door zoon heg en die ander wil ook gaan springen met mijn Tarik en Tarik wouw er niet.
Ik ging weer op Tarik en hij springt wel. (diegene had al wel eerder op Tarik gereden 2x daarvoor)

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 21:48

JoviBan schreef:
Als ik jou was, zou ik dit koesteren en vooral ook respecteren. Je paard zal ook vast een goede reden hebben om zich niet zomaar open te stellen voor andere mensen.
Mijn oudste merrie heeft dit gedrag ook, en ik begrijp ook heel goed waarom. Ik zou haar dan ook nooit met een bijrijder opzadelen waar zij niks mee heeft en niks mee wil. In dit opzicht sluit ik me dan ook aan bij idefix4; paarden hebben 'mensenkennis', ze voelen aan wie wel en wie niet "deugt".

onzin...sommige paarden zijn gewoon eenkennig van karakter.. heeft niets met wel of niet deugen te maken... :)

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 23:54

caresje schreef:
Mijn pony is best eenkennig maar elk paard doet natuurlijk meer voor zijn trouwe baasje dan voor een vreemde. Sommige dingen lig ik wel van dubbel. Ik was een keer met iemand naar het crossterein naar de mosten gegaan en we hadden gewisseld nou ik spring door zoon heg en die ander wil ook gaan springen met mijn Tarik en Tarik wouw er niet.
Ik ging weer op Tarik en hij springt wel. (diegene had al wel eerder op Tarik gereden 2x daarvoor)

Maar wij gaan nog wel een keertje wisselen van pony! Ik jou Tarik uitproberen, en jij mijn Danser!

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 00:00

niet eens mijn eigen paard :+
maar mijn bijrijdpaardje is zo,
de eigenaar waar ik les van krijg rijd niet zelf dus rijd ik erop,
voor mij gaat hij door het vuur maar als er iemand anders opzit is ie vaak niet zo lief :o
is erg vervelend aangezien we een 2e bijrijder zoeken omdat ik niet iedere dag een uur heen en weer kan reizen
heeft iemand tips?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 10:09

gekvanfleur schreef:
onzin...sommige paarden zijn gewoon eenkennig van karakter.. heeft niets met wel of niet deugen te maken... :)

"Deugen" is een groot woord en bedoel dat ook niet letterlijk.
Maar je wel of niet voor bepaalde mensen willen openstellen, tegen bepaalde mensen naar, afkerig of afstandelijk doen, heeft niet zozeer met karakter te maken, maar met aanvoelen. Honden hebben dat ook heel sterk.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 10:17

mijn merrie is ook eenkenning (een PRE) maja ze staan hier ook wel bekend om..
Hoe ik haar pas kreeg ik nog niet eens contact met haar (blinde ruil gedaan)
kon haar niet uit de wei halen en ze accepteerde mij niet echt bepaald.

Nu anderhalf jaar later kunnen we lezen en schrijven en loopt ze los achter me aan overal naartoe,
Vreemden (echt vreemden) hoeven bij haar niet aan te komen daar moet ze niks weten en de hoefsmid is iedere x weer een nieuw feestje :+
net als ze geënt moet worden enz enz
de mensen van stal kent ze dan nu wel onderhand en daar gaat ze wel naartoe maar daar blijft het dan ook bij ze loopt dan ook weer weg als ze het gezien heeft wat ze wilde zien.

hoe ik ermee omga heel simpel ik ben juist blij dat ze zo is en vertrouw haar echt voor 1000%

GWR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 14:32

Misschien rare vraag he, maar waarom vind je dat hij meer naar andere mensen toe moet trekken dan (om het maar even zo te zeggen)?
Mijn lusitano deed het ook, heel erg zelfs. Hij was schuw tegen anderen (eerlijk meer richting angstig dan ongeinteresseerd), maar dat is toch juist geweldig dat het zo jóu paard is dan? Ik vond het heerlijk dat wij zo'n duo waren. Het is lastiger als ik bijvoorbeeld op vakantie ging, maar het is niet zo dat hij zich niet liet pakken uit de wei o.i.d.
Ik zou genieten van de band die je hebt, en zolang het 'ongeinteresseerd' is zou ik het niet erg vinden.. Zo'n band krijg je niet (ik wil niet zeggen dat het 'nooit' meer zo zal zijn, maar zo voel ik het zelf wel) snel meer..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 00:39

idefix4 schreef:
Weet je, als mijn paard echt laat merken iemand niet te mogen, ben ik op mijn hoede. Als mijn trio geen interesse in iemand toont, blijkt dat achteraf altijd terecht. Het kan ook mensenkennis zijn. :) Ik vind het trouwens helemaal geen slechte eigenschap, dat ie jou belangrijker vindt dan iemand anders. Ik zie dat meer als een compliment.

Je hebt helemaal gelijk in dit geval! Mijn paard is eenkennig, maar laat wel andere mensen toe, maar heeft het liefst mij. Dat heb ik met andere mensen gezien, maar in dit geval met deze bijrijder heeft ie helemaal gelijk en is alles duidelijk:
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=117&t=1557759&view=unread#unread

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 00:41

GWR schreef:
Misschien rare vraag he, maar waarom vind je dat hij meer naar andere mensen toe moet trekken dan (om het maar even zo te zeggen)?
Mijn lusitano deed het ook, heel erg zelfs. Hij was schuw tegen anderen (eerlijk meer richting angstig dan ongeinteresseerd), maar dat is toch juist geweldig dat het zo jóu paard is dan? Ik vond het heerlijk dat wij zo'n duo waren. Het is lastiger als ik bijvoorbeeld op vakantie ging, maar het is niet zo dat hij zich niet liet pakken uit de wei o.i.d.
Ik zou genieten van de band die je hebt, en zolang het 'ongeinteresseerd' is zou ik het niet erg vinden.. Zo'n band krijg je niet (ik wil niet zeggen dat het 'nooit' meer zo zal zijn, maar zo voel ik het zelf wel) snel meer..

Wanneer je een eenkennig paard hebt en een ander rijdt daarop is het wel zo fijn, dat hij bij een ander ook vriendelijk is en goed mee te werken. Kijk reed ik hem zelf, dan heb je het probleem niet, maar met een eventuele bijrijder wel.