Nut van regendeken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Nut van regendeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 10:00

ik leg de regendeken erop bij...regen.
uit eigen gemak zodat ik mijn pony droog kan zadelen.
als het kouder wordt gaat er vrij snel een gevoerde deken op,omdat de ongevoerde het opzetten van de haren belemmert en dus de regulatie verstoort.

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 10:01

Ik leg er ook een regendeken op, maar meer als aanloop naar het winterdeken (en het scheren eventueel) dat nog moet komen. Als ik niets erop leg, dan is mijn haflinger 1 grote bol vacht en dan krijg ik ze met rijden niet meer op adem en niet vooruit, ze zit zichzelf erg in de weg door de hoeveelheid vacht die ze aanmaakt. Daarom dus dekens en minder vacht. Ook hier staan ze 24/7 buiten en zonder deken zijn ze inderdaad erg modderig :+ . Handiger dus om een deken op te leggen. Mijn 2-jarige en veulen staan natuurlijk wel zonder deken, die hebben ook al een veel dikkere vacht dan de haf aangemaakt :j

meerhofh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 10:08

mijn kruising fries-anda staat ook nog zonder deken in de regen. Ze heeft het prima warm en ik leg er ook een zadel op als ze nat is van de regen. Tenslotte worden ze in de zomer ook nat onder het zadel van zweet :D. Je moet natuurlijk wel zand weghalen. Doe ik meestal met een handdoek. Werkt prima zo, geen enkel probleem. Als je paard een goede vacht aanmaakt zal het minder snel schuren dan met een dun vachtje.

classeygurl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 10:19

In deze tussenperiode dat het al een stuk kouder word maar eigenlijk nog te warm is voor een winterdeken staat die van mij onder een regendeken op de wei, om haargroei tegen te gaan dus.
Daarnaast voorkomt het dat hij stijf word op de spieren!

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 10:53

passie schreef:
Het nadeel van alleen een regendeken (zonder vulling) is dat paarden zichzelf niet (goed) warm kunnen houden doordat er een deken opligt. In deze periode zal dat niet zo'n probleem zijn maar als het echt koud wordt is dat wat minder.

Ik heb een merrie gehad, die al de hele winter zonder deken buiten stond, en echt aan het hek stond om binnen te mogen. Ze voelde ook steeds helemaal koud aan en stond te rillen. Op een gegeven moment heb ik een regendeken op gelegd en ze stond achter in de wei en voelde heerlijk warm. Het was die dag -5 en er stond een gemeen koude wind. Ik vraag me dus altijd af waarop het gebasseerd is dat een paard met een regendeken zich niet warm kan houden?

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 11:21

Volgens mij is het idee dat een paard zijn haren dan niet meer op kan zetten zodat hij meer isolatie haald uit zijn vacht. Maar ik denk dat het bij koude wind en neerslag waarschijnlijk niet opweegt tegen de mogelijkheid van de regendeken om het paard helemaal wind en water dicht te hebben. Dat is iig de reden die ik het vaakst heb gehoord waardoor een deken het paard minder de mogelijkheid zou geven om zichzelf warm te houden.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 13:26

VSW-->SV

meerhofh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 14:01

Dat is idd de reden waarom een deken uiteindelijk minder warm zou zijn.
Mijn paard staat 24 uur op het land en als het kan zonder deken. Ze is jong en gezond en heeft het niet snel koud. Bij kouder weer zie je idd haar vacht rechterop staan.
Ze staat wel op open land en als het dan continu regent met veel wind, krijgt ze het wel koud. Ze had het bijv. in juli koud toen het zo onwijs regende en waaide en het niet meer stopte. De vacht kan echt niet rechtop staan bij zoveel regen en raakt doorweekt. Dan mag paardlief van mij de mobiele antiregenstal op, want een andere stal is er niet :D. Eerder stond ze bij een stal waar ze uit de wind stond en een schuilstal had. Toen kreeg ze geen deken op en had dat ook niet nodig.
Ik kan me voorstellen dat paarden met medische problemen er nog eerder baat bij hebben.
Het hangt dus van de omstandigheden en je paard af of je paard het nodig heeft of niet. En verder is het natuurlijk wat je zelf wil :)

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 14:27

Zilfstar schreef:
OK, in vervolg dan de vraag waarom je paard droog zou moeten blijven (wederom niet als dicussie bedoeld).

Mijn pony moet droog blijven vanwege rainrot, er hoeft maar iets te gebeuren en zijn weerstand dropt en dan kun je ervan uit gaan dat hij het weer krijgt. Afgelopen zomer heeft hij een paar weken zonder deken in de regen kunnen lopen, tot zijn vriendje plotseling overleed, hij raakte in een dip en met de eerste regenbui liet meteen zijn huid weer los :\ , vervolgens heeft hij zo'n beetje de hele zomer met een regendeken op gestaan.
In de herfst is hij er ook erg vatbaar voor, hij krijgt wel supplementen voor zijn weerstand en huid maar dus ook een regendeken.
Alleen omdat het met die herfstregen en wind erg koud met enkel een ongevoerde regendeken wordt moet hij dus gevoerde dekens om naast droog ook warm te blijven met als gevolg dat je dan dus de hele winter aan dekens vastzit ook al zou het weer en zijn weerstand na de herfst wel meezitten.

Als ik hem zonder deken zou willen houden dan zou hij op stal moeten en dat is geen optie dus hij staat gewoon 24/7 warm en droog met zijn jas aan buiten, zo is hij veel gelukkiger dan zonder deken op stal :) .

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-11 15:13

IcePrincess: Yep zo eentje hebben we op stal ook, ook snel last van rainrot idd.

Nou madam de pown was net keurig droog toen we aankwamen en dochter heeft lekker gereden. Pony was wel wat druk (eerste keer dat het wat frisser was en dat het regende en waaide. Dan is zo'n binnenbak zonder andere paarden erin best spannend. Maar ze heeft zich echt goed gedragen ook al liep ze vrij snel. Dochter heeft zelfs even aan de longe gedraafd binnen)

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 15:26

Mijn sportpaarden hebben ook allemaal een regendeken om, behalve met warm weer.
Dit omdat ze anders gigantisch gaan zeuren bij het draad, ze krijgen het niet koud en eentje moet ik zo veel mogelijk warm en droog houden want heeft gevoelige nieren en is een beetje een mierenn*uker. :j