kleine vrachtwagen met woongedeelte ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

quarterH

Re: kleine vrachtwagen met woongedeelte ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-11 13:40

ja had ik al gekeken. maar kon er geen vinden met echt een woongedeelte. alleen zadelkamer en een bankje ofzo meer niet

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 13:47

mm staan er inderdaad niet meer op, alleen grotere vrachtwagens met living. nu ja misschien gewoon een tijdje in de gaten blijven houden.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-11 13:55

precies dank je

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 15:25

Heb je ook al bij Roelofsen in Raalte geïnformeerd Pien? Die hebben ook wel eens tweedehands spul staan.
Da's hier vlakbij. Mocht je een keer gaan kijken dan kun je meteen hier binnenschuiven voor :9k , zou leuk zijn :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 17:06

quarterH schreef:
bedankt voor jullie meedenken.
maar... ik heb uiteraard alle andere opties al bekeken en dit is voor mij met mijn wensen en doelen de beste oplossing.

het is ook niet iets wat ik nu kan kopen maar wil me orienteren naar de mogelijkheden.
het werkt nu wel ok (mini caravan en paard laten vervoeren) maar het zou veel fijner zijn als ik volledig onafhankelijk was. vandaar dat ik een -alles in 1- oplossing zoek. zonder trailer+camper_BE rijbewijs ofzo te gaan doen.

verder nog iemand ervaringen met woongedeeltes in kleine veewagens?

De beste tip is nog steeds: neem er eentje op C-rijbewijs!! Met enig zoeken is er best leuk spul te koop tot zo'n 6000kg MTM. Die zijn niet groter dan eerder gememoreerde wagens, maar je hebt geen problemen meer met allerlei onzin rondom max laadvermogen, scheef laden en andere ellende.

Die wagens zoals o.a. Anemone ze bouwt (en Roelofsen Raalte en nog zo wat van die toko's) die kun je ook op een Mercedes Sprinter onderstel laten bouwen en laat datzelfde Sprinter-onderstel nou ook in een 5-tonse versie bestaan......
Bovendien betaal je geen BPM; scheelt je zomaar 10k euri's; daar kun je best een C-rijbewijs voor halen......

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-11 23:00

sonja: zoals gezegt, is nu puur orientatie naar wat er bestaat. moet nog beginnen met sparen ;-) maar als het ooit zover komt kom ik zeker even langs!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 00:09

O hell, als je nu nog moet beginnen met sparen dat hoop ik dat je op je negentigste nog wedstrijden wilt rijden :D Die dingen zijn echt donders duur. En dan kijk ik nog pas alleen naar de aanschaf. Van het onderhoud per jaar kun je ook met gemak twee keer op vakantie.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-11 00:12

precies :-)
heb op facebook al gevraagd naar sponsors maar helaas :-)

Active

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 00:25

quarterH schreef:
er zou in principe gewoon 1 paard op staan dan. ik heb er maar 1 in ieder geval ;-)

mmmm die grotere zijn weer erg duur snel.... pff waar blijft die staatsloterij??

tja wat is wijsheid... aanhangerrijbewijs of vrachtwagenrijbewijs?

Een tweepaardsvrachtwagentje kopen, je E halen en dan kan je gewoon de caravan achter de vrachtwagen hangen.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-11 00:36

Ja dat snap ik maar dat wil ik dus niet. Of een alles-in-1 oplossing oplossing of blijft bij het oude.

Nogmaals bedankt voor het meedenken maar mijn vraag was niet wat alternatieven zijn maar naar ervaringen en mogelijkheden van veewagen inc living.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 00:43

Kijk maar eens bij Roelofsen, en dan de Parados Limousine. Dat is een wagentje voor een B rijbewijs, maar iets verlengd. Past achterin nog een bank in en een mini keukentje(spoelbak en bijv een koelkastje). Bij de paarden zitten er bij mij 2 kasten ingebouwd.
Ze zijn alleen niet echt goedkoop.

Active

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 01:04

Nikka schreef:
Kijk maar eens bij Roelofsen, en dan de Parados Limousine. Dat is een wagentje voor een B rijbewijs, maar iets verlengd. Past achterin nog een bank in en een mini keukentje(spoelbak en bijv een koelkastje). Bij de paarden zitten er bij mij 2 kasten ingebouwd.

Die heb je niet onder de 40 duizend ex.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 01:40

de renault master is inderdaad volgens mij de enige bus die kwa ombouw het gunstigste is
ik heb er zelf 10 jaar mee gereden, wel een eigen bouw(door een ander gemaakt)
stevige motor, grote wagen en de grootste bak(aluminium) die er mogelijk is met b rijbewijs

ik mocht 950 kilo laden dus als ik niet teveel zooi mee nam kon ik 2 pony's meenemen

wat ik begreep is dat er een wijziging komt in de regels en dat je in de toekomst tot 4000 of zelfs 4500 mag rijden met een B rijbewijs
dan komt de ruimte om wel met een veewagentje te rijden met B rijbewijs

ik sliep wel in mijn wagentje, gezellig, tussendeurtje open en kijken naar je paard maar nu zou ik er mijn caravannetje achter hangen
je hebt natuurlijk geen E nodig om achter een veewagentje een caranvannetje te hangen, zelfs een 2paardstrailer mocht er gewoon achter

wat betreft kosten viel het bij mij reuze mee
masters zijn redelijk degelijk , je moet alleen de roest in de gaten houden maar mijn beide onderstellen( 2 x 5 jaar mee gereden) hebben gereden tot in de 20 jaar
wegenbelasting had ik niet, viel in de camper regeling en de verzekering was half geld omdat je er zo weinig mee rijdt(dit is wel in Belgie )

Active

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 02:25

spatter schreef:
de renault master is inderdaad volgens mij de enige bus die kwa ombouw het gunstigste is
ik heb er zelf 10 jaar mee gereden, wel een eigen bouw(door een ander gemaakt)
stevige motor, grote wagen en de grootste bak(aluminium) die er mogelijk is met b rijbewijs

ik mocht 950 kilo laden dus als ik niet teveel zooi mee nam kon ik 2 pony's meenemen

wat ik begreep is dat er een wijziging komt in de regels en dat je in de toekomst tot 4000 of zelfs 4500 mag rijden met een B rijbewijs
dan komt de ruimte om wel met een veewagentje te rijden met B rijbewijs

ik sliep wel in mijn wagentje, gezellig, tussendeurtje open en kijken naar je paard maar nu zou ik er mijn caravannetje achter hangen
je hebt natuurlijk geen E nodig om achter een veewagentje een caranvannetje te hangen, zelfs een 2paardstrailer mocht er gewoon achter

wat betreft kosten viel het bij mij reuze mee
masters zijn redelijk degelijk , je moet alleen de roest in de gaten houden maar mijn beide onderstellen( 2 x 5 jaar mee gereden) hebben gereden tot in de 20 jaar
wegenbelasting had ik niet, viel in de camper regeling en de verzekering was half geld omdat je er zo weinig mee rijdt(dit is wel in Belgie )

Met de huidige regels, mag je in Nederland geen 2paardstrailer achter een vrachtwagen knuppen. Als je alleen een B rijbewijs hebt.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 03:02

het is ook geen vrachtwagen maar een bus(je) wat je mag rijden met rijbewijs B
daar achter mag je gerust een aanhanger hangen en zolang het trekkend voertuig zwaarder is als de aanhanger heb je geen E nodig

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 09:25

spatter schreef:
het is ook geen vrachtwagen maar een bus(je) wat je mag rijden met rijbewijs B
daar achter mag je gerust een aanhanger hangen en zolang het trekkend voertuig zwaarder is als de aanhanger heb je geen E nodig

Daar zijn de regels in Belgie toch echt hetzelfde als in NL en dan mag het niet! Hoef ik niet eens je bus voor te kennen; je gaat fout op het treingewicht (MTM trailer + MTM auto)

Nikka schreef:

En als je dat gebakje nu op een Sprinter 5-serie had laten bouwen, met 5000kg toegestaan voertuiggewicht, dan had je dat 20% BPM gescheeld en je had "zomaar" 1800kg MEER laadvermogen gehad, tegen lagere kosten van bezit!

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 09:40

Wij willen onze goosenecktrailer verkopen omdat ik bijna geen wedstrijden meer start en voor die 2 of 3 x per jaar is het zonde om zo'n trailer te hebben staan...
Er zit een living in, met comfortabel 2-persoonsbed, tafeltje met 2 zitplekken, kastruimte, aanrechtje met 3-pits gasstel en hij is helemaal geïsoleerd en hij is voor BE rijbewijs. Maar je moet dan natuurlijk wel weer een auto hebben waar hij achter(op) kan...
Maar mocht je interesse hebben dan pb je maar !

Afbeelding

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 09:46

Ik heb er geen op B rijbewijs gehad, daarvoor zijn Ikke en ik het veel te eens :D Kwa veiligheid, wat uberhaupt mag enz enz is het gewoon niet mogelijk met een B rijbewijs blik fatsoenlijk en veilig te rijden met 2 paarden zeker niet, en bij de meeste met 1 ook al niet.
Al mijn blikken waren C rijbewijs. En dat zou ik dan ook adviseren. Haal je C en koop dan iets van 5 ton. Of 7,49 ton, die heeft dan net nog iets meer over en is vaak ook iets breder wat voor het rijcomfort ook prettig is. Die wil nl in de sporen van de vrachtauto's lopen kwa wielbasis.
Mijn Mercedes 508 was een 5 tonner. Konden 2 paarden op, maar echt veel ruimte om nog een bed erin te bouwen ed was er niet. De andere was een Daf 45 van 7,5 ton. Daar konden er 4 paarden op, en die had een living met bed, kookgelegenheid enz enz. Wat de wielbasis aanging was de Daf veel prettiger rijden dan de Merc, die was te smal voor de sporen en dan wordt je doodmoe als je een paar uur moet rijden.

Het was op de meerdaagse wedstrijden echt wel fijn zo in je bedje te kunnen slapen, en alles bij de hand te hebben. Maar zoals oa Sonja al aangeeft, de kosten voor onderhoud zijn behoorlijk. Ik heb mijn laatste vrachtauto vorig jaar dan ook verkocht. Ik reed er veel te weinig mee om het rendabel te houden.

Wat je mss nog kunt overwegen is inklapbaar spul te kopen en dan op het wedstrijdterrein je trailer om te bouwen tot tijdelijke caravan. Er zijn inklapbare keukentjes, stretchers die zo inklapbaar zijn dat ze maar weinig plek wegnemen en een kacheltje mee op stroom voor de verwarming. Ben je denk ik het goedkoopste uit.

@Storrum wauw die is gaaf :9

MissFreubel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 18:51

Ik snap QH wel. Wij zijn begonnen met een vrachtwagen. Alleen had alleen mijn man een c rijbewijs. Ik was dus afhankelijk van hem. De vrachtwagen verkocht en toen moesten we beslissen wat we gingen doen. Of een tweepaards trailer met dikke auto, die je dan ook op de weg moet houden. Of een oldtimer vrachtwagen die geen wegenbelasting meer kost. Gelukkig zijn we voor het laatste gegaan, want ik ben nu volledig zelf redzaam. Ik rij woonwerk met mijn oldtimer kever en met mijn paardje in mijn oldtimer vrachtwagenthje op B. De kosten die ik daar mee uitspaar, kan ik heel wat reparaties voor betalen hoor. Ik voldoe nog aan de eisen als ik er met 2 op ga qua gewicht. Mocht ik er alleen met 1 op gaan, dan zou er makkelijk ruimte over blijven om er een oud livinggedeeldte van een caravan in te bouwen.

x_joyce_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 18:58

Wij hebben een klein vrachtwagentje, B rijbewijs.
Neem voor meerdaagse wedstrijden 1 pony mee en dan de fietsen ernaast.
En daar achter de caravan.

Voor wedstrijden van 1 dag, en ik neem meer als 2 pony's mee, gaat de 2 paards trailer erachter :)

bolle_henkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 19:03

Hoe vaak wil je met je vrachtwagen weg? Je zou anders ook eens kunnen informeren naar een tweede hands onderstel, met een nieuwe opbouw. De achterkant is dus nieuw en veilig voor je paard, en tevens kun je hem inrichten zoals jij dat zelf wil. Enkel de "voorkant" heeft km gemaakt, en daar ligt dus ook het grootste gedeelte van de prijs: hoe jonger, hoe duurder. Ik ken wel een bedrijf die zoiets kan (laten) maken. Stuur me maar een PBtje voor naam en telefoonnummer! Ik blijf er wel bij; echt goedkoop zijn ze helaas niet... -O-

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-11 00:40

wederom dank voor jullie meedenken!
marja, die gooseneck van jou is top maar helaas dat trekt mijn opel corsa'tje niet hahaa!

ik zou hem dan een lang weekend/week of 8 ofzo gebruiken per jaar denk ik.

maar zoals gezegt, ik kan er nu zeker geen betalen, ben puur aan het orienteren of zoiets uberhaupt bestaat en mogelijk is.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 09:46

quarterH schreef:
wederom dank voor jullie meedenken!
marja, die gooseneck van jou is top maar helaas dat trekt mijn opel corsa'tje niet hahaa!

ik zou hem dan een lang weekend/week of 8 ofzo gebruiken per jaar denk ik.

maar zoals gezegt, ik kan er nu zeker geen betalen, ben puur aan het orienteren of zoiets uberhaupt bestaat en mogelijk is.

Kijk, ik heb hobby aan een specifieke dikke 4x4 en daarmee is mijn vervoers"probleem" geen issue, maar als ik objectief kijk, kun je voor die 8 keer per jaar veel goedkoper de boel bij elkaar huren. Je hoeft je dan geen zorgen te maken over dingen als trekgewichten en gewichtsverhoudingen en de kosten die het bezit van zo'n combi met zich meebrengt; je B-E rijbewijs volstaat.
Gewoon een dikke VW transporter of Ford Transit, of iets soortgelijks huren, passende trailer huren en weg ben je. Dat kost je zo'n 500 euro per (lang) weekend, inkl brandstof en aanvullende verzekeringen.
Als je 8 keer per jaar gaat, kost je dat dus zo'n 4000 euro.

Ik kan voor dat geld die 4x4 wel hebben, maar hey, ik heb ook alles in huis om die wagen 99% zelf te onderhouden (alleen voor de APK ziet ie de garage van binnen). Bovendien heb ik geen woon-werk-verkeerskosten; dat gaat per trein en wordt dus 100% vergoed door de baas.

Ben je minder handig en/of heb je die trekauto ook nodig voor andere doeleinden zoals woon-werkverkeer, dan ga je dat niet redden voor die 4 mille.
Als je Corsaatje op dit moment voldoet voor alles, behalve het trekken van die trailer, dan zou ik, in ieder geval voorlopig, kiezen voor deze optie.
Haal in de tussentijd je C-rijbewijs en ga op zoek naar iets wat juist boven die 3500kg-grens zit. Is ietsje lastiger aan te komen, maar fors goedkoper in de heb!

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-11 09:50

Nogmaals, ik WIL geen trailer dat is mijn probleem niet ik WIL een vrachtwagen voor paard + woongedeelte.
En 4K per jaar om dingen te huren en dan moet je dus ook nog een hotel vind ik veel weggegooit geld voor een oplossing die ik niet eens wil.
Ik herhaal mijn vraag nog eens, ik ben op zoek naar info en ervaringen en voorbeelden voor ! Rijbewijs wagentje met paard + woongedeelte. In andere oplossingen heb ik geen interesse.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 09:56

quarterH schreef:
Nogmaals, ik WIL geen trailer dat is mijn probleem niet ik WIL een vrachtwagen voor paard + woongedeelte.
En 4K per jaar om dingen te huren en dan moet je dus ook nog een hotel vind ik veel weggegooit geld voor een oplossing die ik niet eens wil.
Ik herhaal mijn vraag nog eens, ik ben op zoek naar info en ervaringen en voorbeelden voor ! Rijbewijs wagentje met paard + woongedeelte. In andere oplossingen heb ik geen interesse.

B-rijbewijswagentjes die ECHT voldoen aan je eisen, die bestaan simpelweg niet!! Domweg omdat je het niet binnen de gewichtslimieten kunt houden!

Je hebt dus maar een mogelijkheid: haal je C-rijbewijs en koop een wagen van 5000 - 6000 kg MTM; dan kun je voldoen aan de wettelijke eisen van het voertuigreglement EN aan je eigen eisen qua gebruik en indeling. That's it, deal with that.