Lessers luisteren niet en doen geen moeite

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Vickz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-11 12:17

nathalie2302 schreef:
Jeetje...dat het er nu zo aan toe gaat. Ik weet nog, toen ik vroegah op de manege reed, dat de meiden uit mijn groepje en ik wel een uur voor de les aanwezig waren (en vroeger ook wel als onze ouders zo vroeg wilden opstaan op hun vrije zaterdag). Heerlijk was dat, paarden werden nog net niet met een tandenborstel haartje voor haartje gepoetst :') en dat hoefde niemand ons te vertellen..Daarna bleven we de hele middag (mochten wandelen in het bos met de paarden die niet verhuurd werden) en moesten bijna weggesleept worden...

Je vraagt je idd af waarom mensen willen paardrijden als het ze zo tegen staat om dingen te leren....

Inderdaad zo was ik vroeger ook, ik was een ganse middag op de manege en wou gewoon alles leren en met alles helpen 'te klein ik? helemaal niet! kan ik best zelf hoor! dan ga ik toch gewoon op een bak staan, zie je zo lukt het wel,....' Ik wou alles zelf kunnen en was vindingrijk genoeg om het zelf te doen ook, misschien daarom dat ik me nu zo erger aan het feit dat kinderen nu zo lui zijn.

Net zoals met opstijgen, man man wat is de jeugd van tegenwoordig stijf en stram!! ze willen allemaal een beentje of een zetje, niemand kan nog zelfstandig opstijgen met als uitleg dat ze te klein zijn... Sorry maar ik ben 1m65 en kruip zonder problemen op mijn vriendin haar paard die 1m80 groot is en dat op mijn springlengte... waar een wil is is een weg vind ik!

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 12:17

Ik pakte dat toch wel gemakkelijk aan. Ze betalen voor zeg een uur les. Je moet van tevoren aanwezig zijn om op te zadelen etc. Ik ga dat niet voor ze doen. Zijn ze dus te laat en dus later in de les, hun probleem, niet het mijne. Ik stop als het uur om is. Ze betalen gewoon voor het uur dat ze gereserveerd hebben.

Hetzelfde als ik alles kan blijven herhalen en het idee krijg dat ik tegen een muur aan het praten ben: dan hou ik gewoon een kwartier mijn mond. Als ze het allemaal prima zelf kunnen, laat maar zien. Ik hoor het wel als ik weer nodig ben.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 12:18

Misschien moet je de les eens zonder paarden doen, mensen aanspreken, regels afspreken?

Je bent blijkbaar niet duidelijk of streng genoeg, ze nemen een loopje met je. Doen paarden ook als ze geen respect voor je hebben

tesseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 12:21

Voor de lessen: gewoon veel strenger worden. Word eens boos en laat ze eens een keer werken!

Ik moet soms ook enkele lessen overnemen (ook beginners) en ze moesten doorzitten. De volwassene van de groep wou niet, nu ja, na 5 keer herhalen heb ik er genoeg van en dan moet die maar doorzitten zonder beugels. Had hij maar moeten luisteren.

Als de mensen zelf iets willen inbrengen, kan dit natuurlijk ook altijd. Ze hoeven het maar te vragen en ik zal dan wel proberen/bekijken of dat lukt.

Voor de rommel na de les: stop 10 minuten vroeger, ga per persoon (of misschien per 2 personen als dit ga) mee naar stal, leg ze uit wat ze moeten doen, ga de volgende halen en controleer de 1e 2. Als zij hun paard nadien niet fatsoenlijk willen verzorgen omdat ze naar huis moeten, doen ze het maar tijdens de rijtijd.

Vickz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-11 12:30

@phormicola: ik probeer mijn ruiters echt wel vertrouwen te geven, zoals gisteren een meisje rijd steeds op dezelfde pony, ik heb haar deze les een andere gegeven, zat ze te piepen dat ze wou wisselen, heb ik niet toegestaan en haar geholpen met de andere pony, uiteindelijk was ze super blij en zei ze dat ze die pony even leuk en lief vond als de pony waar ze anders op rijd.
Dat vind ik zelf ook leuk en motiverend.

Maar een ander meisje zit steeds te vragen of ze naar een hogere les mag, wat veeeel te vroeg is. En volgende week wou ze meedoen op dressuurwedstrijd meedoen op de manege. Dus heb ik haar vooraan laten rijden met als uitleg als je netjes vooraan kan rijden mag je overgaan van les (ik dacht dit is een extra motivatie voor haar om haar best te gaan doen) ook heb ik haar geholpen met oefeningen die in de proef voorkomen met extra uitleg enz en dat zo voor die proef zelfstandig haar oefeningen moet kennen.
Haar les was een tegenvaller, de pony had niet veel zin om te luisteren, zij kent haar oefeningen niet doordat ze gewoon steeds achter een andere ruiter aanrijd. Ze was dus redelijk gefrustreerd! Bij iedere oefening die niet lukte heb ik extra geholpen en haar vertrouwen gegeven dat als ze het zelf wil en op haar tanden bijt het lukt, en dat was uiteindelijk wel zo, en dan haar complimenten gegeven dat wat ze nu deed erg goed was enzo maar ze bleef met een kwade kop op haar pony zitten... Ligt dat dan aan mij?

Vickz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-11 12:36

tesseke schreef:
Voor de lessen: gewoon veel strenger worden. Word eens boos en laat ze eens een keer werken!

Ik moet soms ook enkele lessen overnemen (ook beginners) en ze moesten doorzitten. De volwassene van de groep wou niet, nu ja, na 5 keer herhalen heb ik er genoeg van en dan moet die maar doorzitten zonder beugels. Had hij maar moeten luisteren.

Als de mensen zelf iets willen inbrengen, kan dit natuurlijk ook altijd. Ze hoeven het maar te vragen en ik zal dan wel proberen/bekijken of dat lukt.

Voor de rommel na de les: stop 10 minuten vroeger, ga per persoon (of misschien per 2 personen als dit ga) mee naar stal, leg ze uit wat ze moeten doen, ga de volgende halen en controleer de 1e 2. Als zij hun paard nadien niet fatsoenlijk willen verzorgen omdat ze naar huis moeten, doen ze het maar tijdens de rijtijd.

Dat is misschien geen slecht idee, ga ik even voorstellen bij de baas. Want ik vind het erg vervelend als ik na mijn lessen nog een half uur alles mag gaan opruimen enz. Ik had al eens voorgesteld om een soort van instap lessen te geven, dus lessen met enkel omgang met paarden, poetsen, zadelen, afzadelen, rondleiding in de stal enz. Wie zelfstandig kan poetsen en zadelen mag naar de rijlessen overgaan. Dat maakt het voor de les volgens mij een stuk makkelijker want nu heb ik echt geen tijd om iedereen te leren poetsen, zadelen enz. zeker als niemand op tijd is. terwijl als ze kunnen zadelen en ze zijn niet op tijd jammer dan is er maar minder lestijd.
Maar de baas vond dit geen goed idee en zei dat dit niet ging werken, terwijl ik het wel graag had geprobeerd.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 12:40

Vickz schreef:
@phormicola: ik probeer mijn ruiters echt wel vertrouwen te geven, zoals gisteren een meisje rijd steeds op dezelfde pony, ik heb haar deze les een andere gegeven, zat ze te piepen dat ze wou wisselen, heb ik niet toegestaan en haar geholpen met de andere pony, uiteindelijk was ze super blij en zei ze dat ze die pony even leuk en lief vond als de pony waar ze anders op rijd.
Dat vind ik zelf ook leuk en motiverend.

Maar een ander meisje zit steeds te vragen of ze naar een hogere les mag, wat veeeel te vroeg is. En volgende week wou ze meedoen op dressuurwedstrijd meedoen op de manege. Dus heb ik haar vooraan laten rijden met als uitleg als je netjes vooraan kan rijden mag je overgaan van les(ik dacht dit is een extra motivatie voor haar om haar best te gaan doen) ook heb ik haar geholpen met oefeningen die in de proef voorkomen met extra uitleg enz en dat zo voor die proef zelfstandig haar oefeningen moet kennen.

Je moet niet eens tegen een kind zeggen van 'als je dit doet, mag je dat'. Dat is vragen om teleurstellingen en daarbij heeft zij er niets mee te maken wanneer ze naar een hogere les gaat. "Mag ik naar een hogere les?" Jij: "Nee, pas als de tijd daar is."

Haar les was een tegenvaller, de pony had niet veel zin om te luisteren, zij kent haar oefeningen niet doordat ze gewoon steeds achter een andere ruiter aanrijd. Ze was dus redelijk gefrustreerd! Bij iedere oefening die niet lukte heb ik extra geholpen en haar vertrouwen gegeven dat als ze het zelf wil en op haar tanden bijt het lukt, en dat was uiteindelijk wel zo, en dan haar complimenten gegeven dat wat ze nu deed erg goed was enzo maar ze bleef met een kwade kop op haar pony zitten... Ligt dat dan aan mij?

ja, dat ligt helaas aan jou. Dan weet je gewoon niet hoe je met dat kind om moet gaan. Ik vind persoonijk dat het nooit de schuld van het kind is, het is altijd de schuld van de instructrice. Kinderen zijn nog te vormen, dat moet je dan dus ook doen.
Hetzelfde geld voor alle troep die je op moet ruimen. Het komt echt door jou dat mensen het niet zelf opruimen. Je moet het zo doen, dat ze respect voor jou gaan krijgen. Dat krijg je niet zomaar.

Ik wil echt niet hard klinken hoor, maar zo is het nu eenmaal :)

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 12:43

Word eens wat strenger jo, niet op tijd om te zadelen poetsen = geen les. Zo heb ik dat als kind ook geleerd en dacht maar niet dat je met een vies paard de les in kon komen. Het is allemaal te zacht geworden als ik het zo lees, ik hoefde niet te klagen in een les hoor.. laat staan weerwoord te hebben tegen diegene die mij les gaf. Ik kwam voor hun immers, en zij niet voor mij ze kunnen je missen als kiespijn in een les. Geef ze dat idee maar, zij komen voor jou en hebben maar te slikken wat jij hun opdraagt. Zo niet, dan kiezen ze maar voor een andere manege.. heel simpel.

edit, de opstap les is wel een leuk idee inderdaad. Maak ze er maar heel erg op attent hoe belangrijk het is dat ze goed zorgen voor de paarden en het matriaal. Als ze weerwoord geven dan geef je ze even een lichte uitbrander dat jullie het zat zijn dat mensen niet voor de paarden willen zorgen, en zorgeloos met het spul omgaan van een ander. Als zij kinderachtig willen doen, moet je maar kinderachtig terug doen.

Edit, wat ik altijd wel leuk vond. Als we ons allemaal goed hadden gedragen en ons best hadden gedaan deden we wat leuks in de laatste 10 minuten. Zoals bv tikkertje te paard (<3, kunnen we niet een keer een bokt te paard tikkertje wedstrijd houden?? :') ik mis het best!! vind dat gruwelijk geweldig) of leuke gym oefeningen en staan op je pony en zwaaien naar je ouders.
Laatst bijgewerkt door Benfan op 06-10-11 12:50, in het totaal 2 keer bewerkt

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 12:47

Oei, dit is een vervelend probleem, erg herkenbaar helaas...
Nu ben ik geen instructrice, maar wil graag het verhaal doen van het miepende kind dat niets durfde.. :')

Zo eentje was ik dus ook. Paar keer goed gevallen in galop, resultaat; Nooit, never ever en nimmer meer in galop durven. Standaard naar het midden, express achter de langzaamste pony ever plakken, ook al schopte deze wel eens goed naar achter. Reden? Angst.

En waarom bleef ik dan rijden? Tja, ik hield van paarden en al mijn vriendinnetjes van school reden ook in diezelfde les (angstloos) dan wil je als kind van 10 niet achterblijven uiteraard.

Oplossing van instructrice? Precies zo als phormicola beschreef: aan de hand in galop gezet worden met de mededeling "Zo, gaan wij saampjes eens galopperen." Ik heb moord en brand geroepen, maar ik werd natuurlijk genegeerd. Na de galop gehuild en gejankt, geroepen dat ze stom was en niet naar me luisterde. Maar ja... stiekem he... stiekem vond ik het hardstikke leuk :)

Benfan

Re: Lessers luisteren niet en doen geen moeite

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 12:54

@phormicola, Ik ben het met je eens. Als dat kind er nog niet klaar voor is dan zeg je dat gewoon en geef je hun aan wat er moet verbeteren willen ze een les hoger. Zo weten ze dat ze eraan moeten werken en niet alles maar gewoon hun kant op kunt. Je moet immers je best doen en werken wil je wat bereiken en niet eindeloos zeuren. Over het opruimen, ik zou toch even goed boos worden, doen ze het weer dan moet er gewoon een straf komen voor het onzorgvuldig omgaan met andermans spullen. Ik zou het zelfs zover durven brengen dat er 1x gewoon geen les mogelijk is voor ze, en dat ze moeten leren hun spul op te ruimen. Moet jij eens opletten hoe snel mensen leren als ze leren dat jullie niks meer van ze pikken.

Vickz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-11 13:10

Ik heb dat kind dus proberen motiveren, door duidelijk te maken dat als ze goed vooraan kan rijden en haar oefeningen goed kent ze mag overgaan, net zoals dat bij de andere ruiters ook gaat trouwens bij ons. Eens ze de oefeningen kennen, goed zelfstandig kunnen sturen en hun houding goed is.
Ze bleef maar zeuren en zeuren zeggen dat ze nog niet goed genoeg is leek niet door te dringen, dus nu heb ik haar laten doen wat ze zou moeten kunnen om over te gaan en dat lukte dus nog niet, vandaar da kwade kop! Sorry maar als gewoon zeggen 'het is te vroeg' niet helpt moet je het op een andere manier duidelijk maken... Nu weet ze waaraan ze moet werken en dat vond ze jammer genoeg niet leuk om in te zien.

Over het opruimen op wie moet ik kwaad worden als iedereen al naar huis is? Ik geef de 1e les en direct daarna de 2de les, dus na de 2de les zijn de lessers van de 1ste les al lang naar huis. De rommel laten slingeren kan ik niet doen. De les niet laten doorgaan kan ik niet maken, daar zou de baas helemaal niet mee eens zijn. Het is ook niet zo dat alle ruiters dit doen, maar meestal maar een paar. Sommigen doen wel erg hun best. Dus voor deze mensen moet het wel leuk blijven.

Vickz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-11 13:14

Oh trouwens ik geef enkel de lessen zonder galop ;)
En ik blijf een vervanger, dus ze doen gewoon bij mij wat ze bij de vaste instructrice mogen. Want als ik een les van een andere instructrice overneem is er veeeeel meeeer disipline. Dat kan je niet in 1 of 2 lessen oplossen. Want nu was het pas de 2e x dat ik de woensdag middag lessen overnam (vroeger heb ik ze ook nog wel eens gegeven)

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 13:15

bij ons op stal leren alle beginners de eerste les met poetsen en opzadel en afzadelen en hoe en wat met tuigage..
dit is altijd een aparte les en alle kinderen en worden daarbij geroepen die het moeten leren ze krijgen daarbij een lesje over hoe een hoofdstel in elkaar zit en een zadel. ook zijn bij deze les een paar pony's in deze les die dan dienen als leer pony het eerste gaat natuurlijk al met een halster omdoen en je paardje mee uit stal halen hoe doe je dat en waar zet je ze vast en hoe hoor je ze vast te zetten etc..ook de ouders worden hierin vaak meegetrokken want ja je heb er angstige ouders tussen zitten.
zodra de kinderen de pony's hebben vast staan word er wat geleerd over borstels en welke ze moeten gebruiken etc.. als de pony's goed schoon zijn en ook de hoeven gekrabt etc dan word er eerst begonnen met het zadel en dan het hoofdstel

bij ons in de les moet je ook echt niet binnen komen met een vieze pony want je word gewoon weer terug naar stal gebonjourd..en dan pas terug komen als je pony schoon is..
soms met hoefjes krabben word dan in de bak geholpen onder les tijd maar kind moet wel zelf proberen

ik zou gewoon strenger wezen en eens met de manege houder praten over het beleid want in je 1tje red je het natuurlijk niet

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 13:21

Voor de 1ste les zeg je gewoon zoiets als dit:

"Jongens en ouders, ik heb een mededeling: Elke keer als ik de stal inloop na deze les, vind ik het tuig op de vloer (en wat je nog meer niet aanstaat). Dit kan echt niet. Je hoort normaal met andermans spullen om te gaan. Dus, gaarne na de les alles netjes opruimen."
Zorg ervoor dat je stevig en serieus klinkt. Dus niet met een lief stemmetje ;)

Als dat weer niet gebeurd, dan ga je gewoon telkens een stapje verder. Dan ga je volgende week tuig schoonmaken met ze (niet van te voren melden dat je dat gaat doen :P ).
Doen ze het wel, maar nog niet goed, dan kun je volgende week voor de les weer vertellen wat ze moeten verbeteren bij het opruimen. Communicatie is echt nummer 1 in dit werk :)

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 13:24

TS hoeveel mensen en paarden heb jij per les?

Gooiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 13:30

Bij ons heeft de instructrice een schrift waarin bijgehouden wordt welk kind aanwezig is én op welke pony of het vandaag rijd, aan het einde van de les, kiest elk kind op welke pony hij/zij volgende week wil rijden, zo weet je precies welke pony wel en niet mee doet in de les.

Bovendien zitten ze dan ook niet elke week op dezelfde favoriete pony.
Mocht er een keer 1tje kreupel zijn, wort er niet moeilijk over gedaan een andere pony te nemen en mag het kind alsnog de volgende week op de gekozen pony.

De hoodstellen,zadels en bitten is volgens mij op elke manege een drama, wordt bij ons ook vaak niet schoon gemaakt, maar wordt wel altijd terug gehangen in de zadelkamer bij het stikkertje van de pony, het ligt bij ons niet overal en nergens.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 13:31

En dan maar zeggen dat we niet moeten hangen naar vroeger... ;)

Vroeger werd hje gedrilled, kwam je soms jankend van je paard, maar volgende keer ging je weer vol goede moed heen om meer te leren. :D

Bulderstem opzetten, en melden dat als ze het niet leuk vinden om te rijden, ze maar weg moeten blijven en als ze het wel leuk vinden, dingen serieus moeten nemen inclusief alles eromheen dat ook bij de verantwoording van de ruiter hoort. En "als jullie ooit een eigen paard hebben doen jullie dan ook maar wat? Laat je dan ook alles maar slingeren hopende dat iemand het achter je kont opruimt? NU is de tijd om te leren hoe je met een paard om hoort te gaan."

En "hoe zouden jullie het vinden als je iets uitleent aan iemand en die gaat er respectloos mee om en laat het maar slingeren en houdt het niet schoon? Zal ik jullie mobieltjes eens lekker door de mest halen? Wij lenen jullie de paarden en het materiaal uit en verwachten dat je er netjes mee om gaat zoals het hoort!"

~~}>

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 13:40

Denk ook dat je veel te lief bent hoor, je bent juf, leidster, instructeur, oftewel JIJ hebt de REGIE? Maar zoals ik het hier lees hebben zij die, tijd om de rollen om te draaien dus. En dat doe je door je statement te maken, consequenties te verbinden aan hun gedrag, etc

maybe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 13:47

Snadrem schreef:
Ik pakte dat toch wel gemakkelijk aan. Ze betalen voor zeg een uur les. Je moet van tevoren aanwezig zijn om op te zadelen etc. Ik ga dat niet voor ze doen. Zijn ze dus te laat en dus later in de les, hun probleem, niet het mijne. Ik stop als het uur om is. Ze betalen gewoon voor het uur dat ze gereserveerd hebben.

Hetzelfde als ik alles kan blijven herhalen en het idee krijg dat ik tegen een muur aan het praten ben: dan hou ik gewoon een kwartier mijn mond. Als ze het allemaal prima zelf kunnen, laat maar zien. Ik hoor het wel als ik weer nodig ben.

_/-\o_

Vickz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-11 13:53

phormicola schreef:
Voor de 1ste les zeg je gewoon zoiets als dit:

"Jongens en ouders, ik heb een mededeling: Elke keer als ik de stal inloop na deze les, vind ik het tuig op de vloer (en wat je nog meer niet aanstaat). Dit kan echt niet. Je hoort normaal met andermans spullen om te gaan. Dus, gaarne na de les alles netjes opruimen."
Zorg ervoor dat je stevig en serieus klinkt. Dus niet met een lief stemmetje ;)

Als dat weer niet gebeurd, dan ga je gewoon telkens een stapje verder. Dan ga je volgende week tuig schoonmaken met ze (niet van te voren melden dat je dat gaat doen :P ).
Doen ze het wel, maar nog niet goed, dan kun je volgende week voor de les weer vertellen wat ze moeten verbeteren bij het opruimen. Communicatie is echt nummer 1 in dit werk :)

Daar heb ik ookal aan zitten denken om het zo te proberen oplossen. Deze week heb ik duidelijk gemaakt dat als er volgende week een vies paard in de les komt ze terug naar stal moeten en al 1tje terug gestuurd die het wolletje niet onder het zadel had gelegd en terwijl gezegd dat ze de hoeven proper moest maken. Dan volgende week ook maar eens duidelijk maken dat ze alles moeten opruimen en zoals hierboven nog iemand zei, met het voorbeeld dat je je uitgeleende spullen ook graag netjes terug krijgt en wilt dat die iemand zorg draagt voor je spul.

Er is werk aan de winkel.... ;)

Vickz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-11 13:54

AdnerB schreef:
TS hoeveel mensen en paarden heb jij per les?

Hangt er erg van af, tussen de 6 a 13 ruiters meestal.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 13:55

Goedzo!

Vickz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-11 13:59

Gooiske schreef:
Bij ons heeft de instructrice een schrift waarin bijgehouden wordt welk kind aanwezig is én op welke pony of het vandaag rijd, aan het einde van de les, kiest elk kind op welke pony hij/zij volgende week wil rijden, zo weet je precies welke pony wel en niet mee doet in de les.

Bovendien zitten ze dan ook niet elke week op dezelfde favoriete pony.
Mocht er een keer 1tje kreupel zijn, wort er niet moeilijk over gedaan een andere pony te nemen en mag het kind alsnog de volgende week op de gekozen pony.

De hoodstellen,zadels en bitten is volgens mij op elke manege een drama, wordt bij ons ook vaak niet schoon gemaakt, maar wordt wel altijd terug gehangen in de zadelkamer bij het stikkertje van de pony, het ligt bij ons niet overal en nergens.

De paarden worden verdeeld in de bar, zij houden bij welk paard wanneer en hoeveel werkt. Onderling mag ik wel wisselen van paard, ik heb bv die les 10 paarden nodig en dan krijg ik er 10 en mag ik wel kiezen wie op welk paard rijd. Ik probeer wel ervoor te zorgen dat iedereen eens op die ene pony kan en niet altijd dezelfde zijn lieveling heeft, word wel vaak de 1e 20min over gepiept dat ze niet willen. Maar uiteindelijk zijn ze meestal wel blij na een uurtje.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 14:03

Ik laat eerlijk gezecht ook wel een stro in de staart zitten :+ daar heeft het paard geen last van, en als ik veel anderen moet helpen dan heb ik niet altijd nog te tijd om die hele staart uit te pluizen. Bij mijn eigen paard doe ik dit wel altijd. Voorderest verzorgt bij ons op de manege de paarden pima :D

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 14:05

toen ik klein was reed ik op een manege daar was geen binnenbak dan had je weleens tijden dat je niet kon rijden.
Kregen we poets lessen, hoe we hoofdstel en zadels op moesten doen enz.
Maar alles was heel anders wij waren echt blij als we zelf de pony's mochten poetsen en opzadelen.
En helemaal als we bv leerde te vlechten.

Ik zou ook denken kom je te laat eigen schuld begin gewoon met de les.
volgende keer zijn ze echt wel op tijd zoniet hun probleem.
En overleg het even met degene die altijd les geeft hoe zij dit doet.

En of er geen lessen gegeven kunne worden hoe je een paard poetst en de hoeven uitkrabt.

Ik ben een kleintje kreeg niet overal het zadel op toen ik klein was maar dan werd er wel geholpen.
Ik vodn het vroeger echt stoer als ik zelf mocht poetsen haha.

zou zeggen bespreek het even met degene die normaal les geeft.
Des noods dat er huisregels komen die ergens opgehangen worden waar mensen het wel moeten zien!