Wat is de boete voor een chiploos paard ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

rabin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 16:31

als ik de advertentie zo lees kan je ook denken dat jullie op zoek zijn naar een gratis pony

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 16:37

Nu begrijp ik het wat beter :) . Chippen is je laatste zorg. Nogmaals ik zou dat lekker even laten rusten.

MarvanTom schreef:
Wij zijn dringend op zoek naar een pleegpony om onze Tom gezelschap te houden.
Een pony kopen zit er even niet in, maar misschien dat wij iemand kunnen helpen met een gratis stal?
Dan kunnen we elkaar helpen. ;)

Ik kan hieruit wel lezen dat je de kosten van een eigen pony niet wil dragen en daarom alleen gratis stalling wil aanbieden in ruil voor een maatje voor jullie pony. Heb je daarnaast ook duidelijk gezegd dat de dierenarts kosten voor hun zijn en niet voor jullie? Zijn er afspraken gemaakt omtrent het bekappen en wie dat betaald. Zo ook w.b. het ontwormen?

MarvanTom schreef:
Da-kosten; daar gaat dit alles om...

Welke da kosten, het chippen, enten etc...

MamboBeach

Re: Wat is de boete voor een chiploos paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 16:40

De advertentie van TS lijkt me duidelijk! TS wil helemaal geen gratis pony, wil een maatje voor haar paard en biedt een weide en stal aan. Pony van TS gelukkig want die heeft een maatje en eigenaar van andere pony ook gelukkig want die hoeft geen stalgeld te betalen, allebei blij!
Alleen heb ik nu de indruk dat de eigenaar van die andere pony van dat diertje af wil... Beetje laf van die eigenaar om dat op zo'n manier te spelen!

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 16:42

Bramasole schreef:
Nu begrijp ik het wat beter :) . Chippen is je laatste zorg. Nogmaals ik zou dat lekker even laten rusten.

MarvanTom schreef:
Wij zijn dringend op zoek naar een pleegpony om onze Tom gezelschap te houden.
Een pony kopen zit er even niet in, maar misschien dat wij iemand kunnen helpen met een gratis stal?
Dan kunnen we elkaar helpen. ;)

Ik kan hieruit wel lezen dat je de kosten van een eigen pony niet wil dragen en daarom alleen gratis stalling wil aanbieden in ruil voor een maatje voor jullie pony. Heb je daarnaast ook duidelijk gezegd dat de dierenarts kosten voor hun zijn en niet voor jullie? Zijn er afspraken gemaakt omtrent het bekappen en wie dat betaald. Zo ook w.b. het ontwormen?

MarvanTom schreef:
Da-kosten; daar gaat dit alles om...

Welke da kosten, het chippen, enten etc...

Het lijkt mij heel logisch dat de eigenaar daar zelf voor opdraait?! Er is toch geen ander die de DA-kosten hoeft te betalen dan de eigenaar zelf? Eigenaar wil er naar mijn mening gewoon onderuit komen!

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 16:46

Ja MamboBeach, dat is voor mij ook duidelijk maar kennelijk niet voor iedereen (alleen al kijkend naar de reactie van Rabin ;) ). Met dit soort overeenkomsten kun je beter maar checken dat je op 1 lijn zit. Daar kun je dan op terug komen wanneer het nodig is.
Laatst bijgewerkt door Bramasole op 04-10-11 16:47, in het totaal 1 keer bewerkt

blazelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 16:47

Ik heb dan ook even een vraag:

ik ben er nog niet zo lang geleden achter gekomen dat mijn paard niet gechipt is (hij is 21)
als ik nu een chipper bel en paspoort en al regel, heb ik dan niet ook kans op een boete?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 16:49

Waarom zou je voor een paard van 21 nog een chip regelen?

Nee, je krijgt geen boete als je nu een chip laat zetten. Je bent alleen heel veel geld kwijt. Onnodig veel geld kwijt Paar/Pony mag niet meer naar de slacht, ook niet met chip.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 04-10-11 16:49, in het totaal 1 keer bewerkt

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 16:49

Bramasole schreef:
Ja MamboBeach, dat is voor mij ook duidelijk maar kennelijk niet voor iedereen (alleen al kijkend naar de reactie van Rabin die ook aangeeft dat het voor haar niet duidelijk is). Met dit soort overeenkomsten kun je beter maar checken dat je op 1 lijn zit. Daar kun je dan op terug komen wanneer het nodig is.

Volgens mij leest Rabin dan niet goed. :o Het is namelijk echt heel duidelijk. :)

Sja, ik zou dit ook niet checken, voor mij is dat de normaalste zaak van de wereld en ik denk dat dat voor het overgrote deel zal gelden. Maargoed... je hebt altijd mensen die het proberen. Volgens mij heeft zo'n persoon dan geen poot om op te staan want het staat niet op papier, volgens mij, dat TS die kosten zou overnemen.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-11 16:49

@ Cassidy: natuurlijk wil de eigenaar nu van de pony af: er zitten DA-kosten aan vast en niet te weinig ook!
Die wil de DA-kosten niet betalen, die wel terecht gemaakt zijn (anders was ie dood gegaan) en wij hadden zelf nooit deze pony willen kopen of hebben of krijgen, onze voorkeur gaat niet uit naar deze pony.
Is puur geweest om Tom een maatje te bezorgen met gratis stalling, want wat kost een Shet nou?
Als de eigenaar de DA-kosten al niet wil betalen, zal het chippen ook niet betaald worden.
Dit is ook een gevalletje pony dumpen geworden.
En daar zijn wij niet mee klaar.

@ rabin: :"Een pony kopen zit er even niet in, maar misschien dat wij iemand kunnen helpen met een gratis stal? "
Is dit in jouw ogen een vraag voor een gratis pony?

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 16:50

blazelover schreef:
Ik heb dan ook even een vraag:

ik ben er nog niet zo lang geleden achter gekomen dat mijn paard niet gechipt is (hij is 21)
als ik nu een chipper bel en paspoort en al regel, heb ik dan niet ook kans op een boete?

Heb je een paspoort?

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 16:52

Cassidy schreef:

Nee, je krijgt geen boete als je nu een chip laat zetten. Je bent alleen heel veel geld kwijt. Onnodig veel geld kwijt Paar/Pony mag niet meer naar de slacht, ook niet met chip.

Daar kun je nog soort van omheen volgens mij, bij de slacht... Het missen van een chip. Het missen van een paspoort met medisch inlegvel en stempel is lastiger. Dan is het in laten slapen door de DA en/of paardje op transport naar Hongarije bijvoorbeeld, dat wil je niet. ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 16:54

MarvanTom schreef:
@ Cassidy: natuurlijk wil de eigenaar nu van de pony af: er zitten DA-kosten aan vast en niet te weinig ook!
Die wil de DA-kosten niet betalen, die wel terecht gemaakt zijn (anders was ie dood gegaan) en wij hadden zelf nooit deze pony willen kopen of hebben of krijgen, onze voorkeur gaat niet uit naar deze pony.
Is puur geweest om Tom een maatje te bezorgen met gratis stalling, want wat kost een Shet nou?
Als de eigenaar de DA-kosten al niet wil betalen, zal het chippen ook niet betaald worden.
Dit is ook een gevalletje pony dumpen geworden.
En daar zijn wij niet mee klaar.

Ergens is het jullie probleem niet.
Pony is van een ander, is ziek geweest en jullie hebben de DA ingeschakeld.
Is bij de DA bekend dat jullie de eigenaar niet zijn?
Dan geef de DA het adres door van de eigenaar, en laat daar een rekening heensturen.
Als daar geen gehoor op komt is het zaak van de DA om er een incassobureau achteraan te sturen.

Verder, als jullie een rechtsbijstandsverzekering hebben, zou ik die even inschakelen.
En maak even melding bij de politie dat de pony gedumpt is.

blazelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 16:55

Cassidy schreef:

Ikzelf ben dan nu ook aan het twijfelen, en de enige reden die ik nu kan bedenken is omdat het verplicht is.
verder wil ik die van mij zowiezo niet naar de slacht brengen maar cremeren (ja dat is echt zo, ik heb er over nagedacht en sta 100% achter deze keuze) en nu ben ik dus ook bang dat ik, als de tijd zover is, ze hem niet willen aannemen omdat hij niet gechipt is!

ja sorry ik bedenk me altijd van die scenario`s :+

nee heb ook geen paspoort! nogmaals: sinds kort ben ik na een hoop gedoe met de vorige eigenaar erachter gekomen dat hij schijnbaar niets van papieren of paspoort oid heeft (ja een entingsboekje van de dierenarts :+ )

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 16:56

Dat is een rot situatie. Ik blijf erbij dat ik wel even duidelijk had gemaakt dat de da kosten, bekapping etc... voor hun zijn (hoe voor de hand liggend dan ook). Maar dat maakt in dit geval weinig uit. Het fatsoen is ver te zoeken bij deze mensen en kennelijk had een dergelijke afspraak ook geen nut gehad.

Wat ga je nu doen? Zijn jullie degene die de da hebben gebeld voor deze medische zorg of zijn zij dat geweest? Is het ook jullie da geweest die heeft behandeld?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 16:57

MamboBeach schreef:
Cassidy schreef:

Daar kun je nog soort van omheen volgens mij, bij de slacht... Het missen van een chip. Het missen van een paspoort met medisch inlegvel en stempel is lastiger. Dan is het in laten slapen door de DA en/of paardje op transport naar Hongarije bijvoorbeeld, dat wil je niet. ;)

En waarom zou ik mijn paard niet willen laten inslapen door de DA? Ze kunnen zelfs nog naar de slacht, als dierenvoer, maar niet meer voor menselijke consumptie. En je krijgt er dan ook geen geld voor (volgens mij moet je er zelfs voor betalen)

Tegenwoordig moeten alle paarden op een half jaar gechipt worden. Ze krijgen een paspoort en dan zijn ze voor de slacht, of - als er dingen gebeuren zoals castratie of operatie of pijnstillers gegeven moeten worden waardoor het paard niet meer geschikt is voor de slacht/als de eigenaar beslist niet voor de slacht - niet voor de slacht.
Een paard dat nu ouder is dan een half jaar, en waar nu nog een chip in wordt gezet, is niet meer bestemd voor de slacht. Die wordt namelijk behandelt als een paard dat wel was gechipt maar het paspoort van zoek is geraakt, en waar een vervangend paspoort voor moet worden aangevraagd. Je kunt namelijk nergens centraal genoteerd zien wat voor medicijnen een paard heeft gehad. Je kunt nergens centraal genoteerd zien of paard wel of niet voor de slacht is bestemd. Dat staat alleen in dat paspoort.

Dus paspoort zoek en vervangend paspoort? Paard ouder dan een half jaar en geen chip? Paard automatisch niet meer voor de slacht. Ook als je nu wel laat chippen en een paspoort aanvraagt.
Dus waarom zou je in hemelsnaam een ouder paard nog laten chippen als hij niet voor de slacht mag? (Of je moet echt wedstrijden willen rijden, en het van het stamboek verplicht zijn)
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 04-10-11 17:02, in het totaal 1 keer bewerkt

MamboBeach

Re: Wat is de boete voor een chiploos paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 17:02

Het paard mag wel geslacht worden, alleen niet binnen de EU... Dus wat gebeurt er nu veel?

Dit is echt een probleem... Zo wordt het in de hand gespeeld dat er veel paarden op transport gaan, helaas. Door deze regels.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 17:03

Het paard mag idd geslacht worden, ook binnen Nederland. Maar niet voor menselijke consumptie.

En het is helaas ook zo dat heel veel slachterijen in het buitenland goedkoper werken dan in Nederland.
Dus worden hele vrachtwagenladingen naar het buitenland gebracht, en komt het geslachtte vlees weer terug.
Biefstuk die een rondje Europa heeft gehad anyone?

babet1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 17:04

Aaaa hier een soort gelijk iets...
ik heb hier dus een nieuw paard...
zit alleen een geel boekkie bij,
en een papier,die door de oude eigenaren nog altijd opgestuurd moest worden...
beestje heeft wel chip maar geen paspoort..inprincipe lijkt me,

ben erg benieuwd als hier dan nog kosten achter weg komen?
als ik het papier opstuur?
staat namelijk niets over vermeld..
en neem aan dat paard dan ook soort van illigaal is vervoert:P hihi

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 17:06

Cassidy schreef:
Het paard mag idd geslacht worden, ook binnen Nederland. Maar niet voor menselijke consumptie.

En het is helaas ook zo dat heel veel slachterijen in het buitenland goedkoper werken dan in Nederland.
Dus worden hele vrachtwagenladingen naar het buitenland gebracht, en komt het geslachtte vlees weer terug.
Biefstuk die een rondje Europa heeft gehad anyone?

Maar veel mensen hebben daar niets aan, dus gaat het op transport.

Eh nee, ik pas... Dank je.

blazelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 17:06

Nou dan laat ik het niet doen! het is een recreatiepaardje, op vervoer gaat hij alleen incidenteel en is sowieso niet voor de slacht.
vind dit trouwens net zo belachelijk als de regel van het ontwormen met recept! het heeft totaal geen nut en het kost je alleen maar meer geld!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 17:09

blazelove' schreef:
Ikzelf ben dan nu ook aan het twijfelen, en de enige reden die ik nu kan bedenken is omdat het verplicht is.
verder wil ik die van mij zowiezo niet naar de slacht brengen maar cremeren (ja dat is echt zo, ik heb er over nagedacht en sta 100% achter deze keuze) en nu ben ik dus ook bang dat ik, als de tijd zover is, ze hem niet willen aannemen omdat hij niet gechipt is!
)

Als je daar over inzit, neem even contact op met een paardencrematorium en stel je vragen die je hebt.

Er doen zoveel indianenverhalen over de chip de ronde, van een DA tot een Dierenkliniek die een niet gechipt dier niet gaan behandelen, tot de Rendac die niet komt ophalen tot crematoria die geen dier willen verbranden....Ik ben de DA, de Dierenkliniek, de verzekeringsagent, de medewerker van het destructiebedrijf nog niet tegengekomen die naar die chip heeft gevraagd, of die er een probleem van maakten dat mijn paarden niet gechipt zijn.

Als je vragen hebt, blijf er niet mee rondlopen, ga je informeren. Slaap je een stuk beter van.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 17:18

babet1991 schreef:
Aaaa hier een soort gelijk iets...
ik heb hier dus een nieuw paard...
zit alleen een geel boekkie bij,
en een papier,die door de oude eigenaren nog altijd opgestuurd moest worden...
beestje heeft wel chip maar geen paspoort..inprincipe lijkt me,

ben erg benieuwd als hier dan nog kosten achter weg komen?
als ik het papier opstuur?
staat namelijk niets over vermeld..
en neem aan dat paard dan ook soort van illigaal is vervoert:P hihi

Er komen idd nog extra kosten bij als je dat papier naar de paspoortuitgevende instantie stuurt. Voor de chip is waarschijnlijk al betaald. Voor het paspoort niet. Het gele boekje dat je er nu bij hebt gekregen is het inentingsboekje

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-11 17:28

@ cassidy: ik snap je standpunt.
Na de vele telefoontjes heb ik al begrepen dat eigenlijk niemand weet wat die boete is.
Wel dat er een boete op staat.
Aangezien de eigenaar mij heeft voorzien van dwaling, verzwijging en oplichting wil ik weten wat het bedrag van de boete is.
Altijd handig voordat ik aangifte ga doen.

Thanks MamboBeach: ik lees mij ad ook niet anders dan wat er staat...
En dan achteraf zo moeilijk doen...
Wij kunnen niet anders dan drakengedrag tonen na andermans drakengedrag.
Was dan gewoon eerlijk geweest vanaf het begin als eigenaar en geen blabla: eerlijkheid duurt het langst. :j

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 17:37

Dwaling, verzwijging en oplichting zijn grote woorden hoor.
Hebben jullie het geld voorgeschoten, hebben jullie de DA al betaald? Indien ja: ook als particulier kun je een incassobureau inschakelen. En de extra kosten die een incassobureau in rekening brengt, die bereken je door.
Heb je een rechtsbijstandsverzekering? Pittige brief van een advocaat doet wonderen :D
En idd aangifte doen. Maar niet van dwaling, verzwijging of oplichting, maar van het feit dat de pony is gedumpt.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-11 17:51

@ Cassidy: Pony dumpen? Leg eens uit?