Wel papier, geen paspoort of chip. Dat kan toch niet kloppen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 17:25

nolanlover schreef:
Cassidy schreef:
Eigendomsbewijs is niet gelijk aan stamboekpapier.

Koopcontract is eigendomsbewijs.
Want een paard zonder papieren heeft geen stamboekpapier...:D

Ja, maar dat heeft hij blijkbaar wel.
Alleen geen chip en paspoort, wel papier en eigendomsbewijs...

Je snapt me niet.

Jij vraagt of het stamboekpapier meteen het eigendomsbewijs is.
En ik zeg dat dit niet zo is.
Want stel je nu eens voor dat je een - willekeurig - paard te koop krijgt aangeboden. En dat paard blijkt een kruising te zijn, dus heeft geen stamboekpapier.
En als het stamboekpapier nu het enige eigendomsbewijs zou zijn
Dan kun je bij een papierloos paard (en dan bedoel ik niet dit paard mee) nooit aan kunnen geven van wie hij is...:D

Dus in geval van dit paard:

Als er een eigendomsbewijs en een stamboekpapier bij zit.
Dan neme men de telefoon.
Belle een chipper of je eigen DA
Laat er een chip inzetten
Neme het document voor de aanvraag van het paspoort in ontvangst
Sture dit op naar de paspoortuitgevende instantie
Betale braaf de chipper/DA en de paspoortuitgevende instantie
Wacht tot paspoort aankomt
Overhandige dat aan de stalhouder
En als je het helemaal safe wilt spelen, laat je nog een keer een basisenting zetten

KLAAR!

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 17:28

Ben nog even aan het nadenken hoe wat en waar...

Het volgende zou dus nog kunnen..
Ik heb een paard hier in de opfok. Rheinlandse papieren, zelfde principe Paspoort en Eigentümsurkunde.
Het eigendomsbewijs heb ik aan de eigenaar van het paard gegeven, maar ik heb zelf het paspoort omdat het paardje hier staat.
Op die manier zou evt. een Paspoort 'kwijt' geraakt kunnen zijn maar wel het eigendomsbewijs in het bezit zijn.

Aan de hand van het brandmerk en eigendomspapier zou je weer een paspoort aan moeten kunnen vragen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 17:40

Aanvragen van een paspoort is het probleem niet. Maar dan moet er in NL nu wel een chip in. En dat moet je net maar willen.
Bovendien: vervangend paspoort is per definitie dat paard is uitgesloten voor de slacht. Moet je ook maar willen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 17:49

Cassidy schreef:
Is dat echt 2 jaar? Volgens mij al na een half jaar...

Ja volgens mij ook een half jaar maar gezien ze het paard al 2 jaar heeft lijkt me dat een "vreemde" je niet zomaar wat kan maken. Vandaar dat ik 2 jaar gebruikte ;)

Jes

Re: Wel papier, geen paspoort of chip. Dat kan toch niet kloppen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 19:43

Even alvast een reactie voor ik verder lees.
In Duitsland krijg je bij je paard een stamboekpapier (indien ingeschreven in het stamboek) paspoort en een eigendoms bewijs.
Als je intresse hebt kan ik een foto maken van een eigendoms bewijs.. Daarop staan de meeste gegevens van het paard en ook de eigenaar staat erop vermeld. Deze krijg je van het stamboek en dien je bij verkoop in te vullen en op te sturen met de gegevens van de nieuwe eigenaar.
In Frankrijk bestaat een zelfde soort registratie maar dan vanuit de Haras Nationaux en niet vanuit het stamboek.

nolanlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-11 20:16

Saffier schreef:
Even alvast een reactie voor ik verder lees.
In Duitsland krijg je bij je paard een stamboekpapier (indien ingeschreven in het stamboek) paspoort en een eigendoms bewijs.
Als je intresse hebt kan ik een foto maken van een eigendoms bewijs.. Daarop staan de meeste gegevens van het paard en ook de eigenaar staat erop vermeld. Deze krijg je van het stamboek en dien je bij verkoop in te vullen en op te sturen met de gegevens van de nieuwe eigenaar.
In Frankrijk bestaat een zelfde soort registratie maar dan vanuit de Haras Nationaux en niet vanuit het stamboek.

Bedankt voor je reactie! Staan op het eigendomsbewijs ook de ouders vermeld, of dat niet?
En als die er wel op vermeld staan, maar er verder geen papier aanwezig is, is dat dan weer opvraagbaar?

Alvast bedankt!

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 20:31

Op de "eigentumsurkunde" van het Westfalen stamboek staan alle afstammings gegevens, geslacht, naam, kleur, geboorte datum, levensnummer, chip nummer (beide zijn namelijk gechipped), fokker en bij mijn merrie Casablanca staat ook het brandmerk vermeld.
Achterop staat mijn adres. Bij mij gaat het overigens om een wit A4 tje, maar ik heb ook andere kleuren gehoord. Er staan overigens geen aftekeningen vermeld.

Het Franse eigendoms bewijs is heel veel simpeler en minder compleet.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 20:32

Laatst bijgewerkt door Cassidy op 04-10-11 20:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 20:34

Volgens mij heb ik die ook gezien, een hengst toch? Heel vaag verhaal...

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 20:45

Ik heb hier een Eigentümsurkunde van het Rheinisches Pferde stamboek voor me liggen. Dit papier hoord bij een haflingermerrie die bij mij staat.
Fokker, ras, geslacht, geboortedatum, brandteken met nr , levensnr en de afstamming staat erop.

De eigenaar is op het moment bezig met het aanvragen van een paspoort, deze zat bij de koop er niet bij.

Nu blijkt dat er wel ooit een is uitgegevenen moeten we nu gaan uitzoeken waar deze is gebleven.

Hier is het ook een wit A4tje

herhalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 23:37

heb de advertentie ook zien staan. en het kriebelt wel. maar het verhaal is vreemd.

heeft hij nu wel of geen papieren.
waarom moet hij weg.

hij staat voor mij erg ver weg om het risico te nemen maar heb ook al mail contact gehad.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 23:54

Cassidy schreef:
Aanvragen van een paspoort is het probleem niet. Maar dan moet er in NL nu wel een chip in. En dat moet je net maar willen.
Bovendien: vervangend paspoort is per definitie dat paard is uitgesloten voor de slacht. Moet je ook maar willen.

Niet alleen in Nederland ;) Alle paspoorten aangevraagt na mei of juni 2009 moet nu ook incl chip in Duitsland. Dus als dat dier nu geen paspoort heeft en er wordt er 1 aangevraagt moet hij ook hier nu een chip krijgen.

Het is wel zo dat alle paarden die voor die datum een paspoort hebben gekregen geen chipverplichting hebben. Het kan dus wel gewoon, en er is niks raars aan. Het enigste is dat ze hem zonder chip/paspoort naar Nederland hebben geexporteerd en dat mag dus niet.
Op 1 na heeft er ook geen van mijn paarden een chip. En die heeft em alleen maar omdat ik die in Nederland gekocht heb.