Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Heb eigenlijk ook misschien maar 2 wedstrijden gehad waar ik geen winstpunten bij had en dat was in het begin, en ik heb veel 2 winstpunten in 1 proef achter elkaar gereden dus daar gaat het niet om, het gaat om mijn gevoel na het rijden, niet eens om mijn punten
Morrie05 schreef:Girassol schreef:De tip van Setteke vind ik een goede
Ik denk ook dat je moet leren om je eigen gedachtegang te kunnen onderbreken en op iets anders te richten. Na je wedstrijd ben je niet tevreden omdat er dingen zijn die beter kunnen en vervolgens baal je ervan dat je nooit tevreden bent na een wedstrijd, op die manier worden negatieve gedachten juist versterkt omdat je van het ene negatieve naar het andere negatieve gaat. Natuurlijk is dit makkelijker gezegd dan gedaan en moet je zelf iets vinden wat voor jou werkt om je negatieve gedachten te kunnen stoppen en er positieve voor in de plaats te zetten (of om de negatieve gedachten in ieder geval los te kunnen laten).
Als ik een wedstrijd heb gereden, heb ik ook altijd punten in mijn hoofd die (veel) beter konden maar ik word nooit boos op mezelf of het paard of wie dan ook. Ik heb wel eens een wedstrijd gehad die voor geen meter ging, maar waar ik wel lol had met het paard. Dan zeg ik daarna ook 'het ging voor geen meter, maar het was wel leuk!' als iemand vraagt hoe het is gegaan. Afgelopen weekend heb ik een wedstrijd gereden en toen ik klaar was, vond ik het zelf niet goed genoeg. Ik wist dat het paard en ik dat veel beter konden dan wat we daar hadden laten zien, maar alsnog kijk ik dan ook naar het positieve. Ik vond dat ik de proef te rommelig had gereden, het kan een stuk beter, maar ik vond het leuk om het paard te rijden en was blij dat hij zo braaf was en zijn best deed ondanks dat het erg warm was. Tot mijn verbazing bleken we nog 1e te zijn ook, dat had ik totaal niet verwacht en dat was een leuke verrassing maar daar doe ik het niet voor. Ik doe het om mijn rijden te verbeteren/meer te leren en omdat ik er veel plezier in heb. Een leuke en ontspannen tijd met het paard en mijn rijden verbeteren zijn voor mij de belangrijkste punten. Een prijs, een compliment en alles wat goed gaat, is extra winst. De dingen die fout gaan, zijn verbeterpunten en die neem ik gewoon mee om verder aan te werken.
Wat ik wil zeggen (na zo'n lang verhaal), is dat je vooral je plezier in het rijden van wedstrijden terug moeten vinden en naar wedstrijd rijden te leren kijken op een positieve manier. Nogmaals, dat is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan maar het is denk ik wel het belangrijkste punt dat je nu hebt om aan te werken en dat heeft waarschijnlijk op geen enkel protocol gestaan als verbeterpunt. Laat onzekerheid en negatieve gedachten de tijd die je doorbrengt met je paard niet verpesten en start met genieten
Jeetje wat een verhaal!! Super bedankt! Als ik het verhaal zo lees krijg ik een beetje een opluchting van binnen... Ik ga dit denk ik nog vaker lezen en zeker voor de wedstrijd
Het lukt je echt wel om de knop om te zetten en weer te genieten van wedstrijd rijden. Dat zit nog in je want anders was je er waarschijnlijk allang mee gestopt. Succes!

Morrie05 schreef:Ja het blijft zeker een jurysport en daar gaat dit ook niet om....
Ik zat er tijdje over na te denken en in het begin dat ik begon met wedstrijden een jaar geleden was ik ook al blij met kleine dingen en elke keer haalde ik maar winstpunten en vaak 2 per proef en voelde super goed en mensen zeiden ook wat ga je goed joh! En vaak zo van jij haalt toch wel winstpunten, waardoor ik mezelf een beetje een druk oplegde en zeker niet wilde falen tegenover hun en werd de druk hoger om goed te rijden... Denk eerlijk gezegd dat het daardoor gekomen is... Want dit had ik in het begin veel minder.

Cash87 schreef:Morrie05 schreef:Ja het blijft zeker een jurysport en daar gaat dit ook niet om....
Ik zat er tijdje over na te denken en in het begin dat ik begon met wedstrijden een jaar geleden was ik ook al blij met kleine dingen en elke keer haalde ik maar winstpunten en vaak 2 per proef en voelde super goed en mensen zeiden ook wat ga je goed joh! En vaak zo van jij haalt toch wel winstpunten, waardoor ik mezelf een beetje een druk oplegde en zeker niet wilde falen tegenover hun en werd de druk hoger om goed te rijden... Denk eerlijk gezegd dat het daardoor gekomen is... Want dit had ik in het begin veel minder.
Als het goed gaat wordt er gelijk vanuit gegaan dat het altijd goed gaat!
Paard kan weleens een slechte dag hebben en de ruiter ook.
Als je wedstrijd goed gaat komt het omdat je paard goed is, gaat het een keer niet goed is komt het omdat de ruiter niet kan rijden..Altijd jammer dat sommige mensen zo denken!
xcares schreef:Dit herken ik wel. Ik had daar ook altijd last van, tot ik ben gaan rijden op de merrie die ik nu nog steeds rij & waar ik aankomend weekend ook voor het eerst officieel mee ga starten.
Zij kwam binnen als een paard waar je niet met je been of hand aan kon komen, dat was een en al drama. Nu kunnen we er gelukkig lekker aan rijden, maar is ze nog steeds erg snel in de stress als er iets gebeurd, wat er dan ook niet meer uit te krijgen is.
Ik heb van haar heel erg geleerd, om het per keer aan te kijken & vooral geen verwachtingen te stellen. de eerste proef die we reden, stapte ik op met het idee; we zien het wel, gaat het goed, gaat het goed, gaat het niet goed, is het jammer. Door die instelling & met die verwachtingen ben ik zelf heel anders en relaxed op haar gaan zitten & resulteerde dat in mijn eerste proef met 197 punten & de tweede proef 179. Tussen de proeven zat een wereld van verschil. Binnen was ze ontzettend relaxed & heb ik echt genoten. Ik was ook zodanig tevreden dat het niet uitmaakte hoe ze buiten zou lopen. Zo ben ik ook daar mijn proef in gegaan, omdat ik weet dat ze buiten alles eng vind. Dat bleek ook tijdens de proef & er kwam niet meer terecht dan een paard dat sterren keek & van de hoefslag sprong, over de hekjes wilden gaan. Ik ben daar toen heel relaxed mee omgegaan, omdat ik weet hoe zij in elkaar zit & het anders alleen maar erger werd.
Toen ik daar klaar was, ben ik voor het eerst na een wedstrijd, helemaal tevreden & trots op mn paard afgestapt, ondanks de belabberde proef in de buitenbaan!
superlise schreef:Ik was ook nooit tevreden, tot ik er geen zin meer in had om zo saggerijnig te doen. Ik wordt al snel zenuwachtig wat zich uit in saggerijnigheid voor de wedstrijd laat staan dat ik dat ook nog ben na de wedstrijd.. Ik was er zo klaar mee dat ik het niet leuk meer vond, toen ben ik voor de lol gaan rijden, gewoon als training, gaat het niet lekker dan is dat maar jammer. Nog steeds ben ik niet snel heel tevreden maar ik kan wel sneller zeggen dat ik fijn gereden heb. Binnekort ga ik starten met mijn jonge paard en zit me nu echt al een tijd elke keer toe te spreken dat het niet om de punten gaat maar om de ervaring. Hopen dat ik dat inderdaad na de wedstrijd ook heb, dat ik gewoon fijn rond gehobbeld heb.
.
.setteke schreef:Dit is een leuk en fijn topic.
Het is ook maar net waar je je grenzen legt.
De een is blij als diegene zonder bokkesprongen of gespook door de ring komt.
De ander is pas blij, als het paard het goede gevoel tijdens de training geeft.
Weer een ander is pas blij, als de jury goed punt.
Ik ben pas blij als het paard een goed gevoel gaf, de voorlezer het er goed uit vond zien en de jury goed gepunt heeft.
Ik heb hier veel over nagedacht, waar liggen je prioriteiten, waar ben je tevreden mee en wanneer verleg je je grenzen om meer te willen.
Leuke denkstof TS!
Makkelijker gezegd dan gedaan...
xHAGELSLAGx schreef:Ik herken het HE-LE-MAAL!
En ja ik heb hetzelfde hoor. echt extract hetzelfde!
Ik rijd Lilo in een proef, half uur later is iedereen geweest denk ik: Ja ik word straks laatste!!
En ja hoor, word ik zomaar 2e met een winstpunt en 224 p.t.!!
Nog 'n picture zien van Lilo & Ik op eerste proef??
http://maaiko.hyves.nl/fotos/1341424494/0/x8as/?pageid=54KNDMPILA80KWGWS

Gelukkig was mijn kleine nichtje van 5 toevallig bij me, die net zo hard mee ging doen, dus leek ik niet geheel gestoord
("We hebben weer een winstpunt! We hebben weer een winstpunt!" zie je het voor je?
).
.