rijstijl met trailer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tivara

Re: rijstijl met trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 18:11

Ik heb hem begin 2009 gehaald en was toen ook bijna 600,- kwijt.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 18:31

Wat schakelen betreft, dat hangt van je auto af. Vuistregel die ik aanhoud: schakel pas op als je weet dat je toerental in je volgende versnelling voldoende boven het aantal toeren zit waarop je maximale koppel begint.
Max. koppel van mijn auto zit bij 1800 toeren (diesel). Ik houd aan dat ik minimaal met 2000 toeren wil rijden, liever nog iets meer. In de praktijk betekent dat dat ik meestal nét zo'n 5-10 km/u later schakel.
Het heeft in ieder geval geen zin gierende hoge toeren te rijden (boven 3000 toeren met een diesel bv), dat is misschien nog wel slechter voor je auto dan te laag in de toeren te zitten. Dan slaat-ie wel af, als-ie het niet aankan nl. :D

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 18:33

nou mijn vader reed met de trailer, en dan zat ik rrruuiiimmm voor een bocht al te gillen dat hij zachter moest :+ op rechte stukken dan je wel hard rijden, maar voor bochten moet je echt goed en rustig afremmen :D

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 18:40

Ibbel schreef:
Wat schakelen betreft, dat hangt van je auto af. Vuistregel die ik aanhoud: schakel pas op als je weet dat je toerental in je volgende versnelling voldoende boven het aantal toeren zit waarop je maximale koppel begint.
Max. koppel van mijn auto zit bij 1800 toeren (diesel). Ik houd aan dat ik minimaal met 2000 toeren wil rijden, liever nog iets meer. In de praktijk betekent dat dat ik meestal nét zo'n 5-10 km/u later schakel.
Het heeft in ieder geval geen zin gierende hoge toeren te rijden (boven 3000 toeren met een diesel bv), dat is misschien nog wel slechter voor je auto dan te laag in de toeren te zitten. Dan slaat-ie wel af, als-ie het niet aankan nl. :D

Dat zou ik anders doen, namelijk zo schakelen, dat je net onder die 1800 toeren uitkomt en daarmee maximaal koppel beschikbaar hebt. Voor de rest klopt je verhaal wel voor een Diesel. Afslaan omdat ie onvoldoende power heeft geeft feitelijk aan dat de auto te licht is :D

De gemiddelde benzinemotor moet je iets hoger in z'n toeren jagen om daarwerkelijk power beschikbaar te hebben. Mijn V8 zit rond de 2500 toeren met z'n koppel en max power zit bij 4750 toeren.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 18:47

Ik denk ook altijd maar: het stoplicht gaat op rood en ik doe alsof er een emmer vloeibaar goud achterin staat. Met 10km per uur de rotondes en bochten nemen. Uitrollen, zo min mogelijk remmen.
Ik heb ook een legale B-combi en heb met de lege trailer geoefend op een parkeerterrein voor het achteruitrijden.
Als ik achteruit ga zeg ik hardop tegen mezelf: ik wil naar rechts dus ik draai naar links. Dat werkt! :P
Maar meestal rij ik op bekend terrein en ga 'alle' problemen uit de weg door een goede voorbereiding.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-11 21:11

ikke schreef:
Ibbel schreef:

Dat zou ik anders doen, namelijk zo schakelen, dat je net onder die 1800 toeren uitkomt en daarmee maximaal koppel beschikbaar hebt. Voor de rest klopt je verhaal wel voor een Diesel. Afslaan omdat ie onvoldoende power heeft geeft feitelijk aan dat de auto te licht is :D

De gemiddelde benzinemotor moet je iets hoger in z'n toeren jagen om daarwerkelijk power beschikbaar te hebben. Mijn V8 zit rond de 2500 toeren met z'n koppel en max power zit bij 4750 toeren.

hoe weet je dat je auto de maximale koppel heeft?
ja, ik kan wel autorijden, maar ik schakel meestal tussen de 2000 en 3000 toeren, heb er geen idee van wnnr mijn auto het max koppel heeft eigenlijk...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 22:16

Duhelo schreef:
ikke schreef:

hoe weet je dat je auto de maximale koppel heeft?
ja, ik kan wel autorijden, maar ik schakel meestal tussen de 2000 en 3000 toeren, heb er geen idee van wnnr mijn auto het max koppel heeft eigenlijk...

Even het instructieboekje raadplegen; daar wordt het max. koppel en vermogen altijd opgegeven bij een bepaalt toerental. Je trailer trek je bij voorkeur rond het max koppel. Wil je je even uit de voeten maken, dan ga je liever richting je max vermogen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-11 09:39

ikke schreef:
Even het instructieboekje raadplegen; daar wordt het max. koppel en vermogen altijd opgegeven bij een bepaalt toerental. Je trailer trek je bij voorkeur rond het max koppel. Wil je je even uit de voeten maken, dan ga je liever richting je max vermogen.

oh, ideaal, het staat gewoon opgschreven. heel erg bedankt ! :D

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 11:47

smurffie schreef:
laat maar is iemand achterin de trailer staan als jij rijd en vraag wat je verkeerd doet :P als zij kunnen blijven staan zonder moeite is het goed!

Da's een goeie!!! Heb zelf wel eens rondje achterin de trailer meegereden, toen ik op zoek was naar een nieuwe en wou testen welke het hardste wiebelde :+

_Kiki_ schreef:
Ik heb hem begin 2009 gehaald en was toen ook bijna 600,- kwijt.

Ik heb de mijne ook in die periode gehaald. Lessen 650 euro + examen 150 euro. Slik. Maar goed, heb het nu wel!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-11 22:36

de wetgeving zou versoepelen in 2013 waardoor we met b rijbewijs iedere combi tot 3500 kilo mogen trekken.
ik zie dus het nut niet meer ervan in om mijn E te halen (hier aan 800 euro) als ik momenteel legaal kan rijden met men b tje, en in 2013 het totaal niet meer nodig heb ;)
daarnaast leer je rijden met aanhanger, maar niet met een paard in die aanhanger :D

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 23:06

Duhelo schreef:
de wetgeving zou versoepelen in 2013 waardoor we met b rijbewijs iedere combi tot 3500 kilo mogen trekken.
ik zie dus het nut niet meer ervan in om mijn E te halen (hier aan 800 euro) als ik momenteel legaal kan rijden met men b tje, en in 2013 het totaal niet meer nodig heb ;)
daarnaast leer je rijden met aanhanger, maar niet met een paard in die aanhanger :D

Nope; dat wil zeggen, zoals het voorstel er nu ligt.

Het voorstel:
De regels voor B-rijbewijs blijven identiek.
Met een proef (examen) mag je de beruchte optelsom verruimen van 3500 naar 4250kg. Dit zou weleens rijbewijs E1 kunnen gaan heten, gezien andere voorstellen die er ook liggen.
Met een tweede examen heb je een volwaardig E-rijbewijs.

Kortom, zoals de voorstellen er nu bij liggen, wordt het juist moeilijker...

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-11 22:51

oh, ik had begrepen dat de regels voor B hetzelfde bleven, behalve dat de mtm van de trailer nu niet meer lager moest zijn dan leeggewicht van de auto.
Maar dat je uiteraard wel maar mocht trekken wat de auto op papier mocht trekken, en de mtm van de totale combi op 3500 kwam te liggen?

Redneck1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 23:16

het aantal toeren is niet van belang(is geheel afhankelijk van je auto) rij zo dat je soepel op kan schakelen rustig de bochten in ,rotondes op en over drempels verder het belangrijkste hou afstand zodat je nooit in een keer hoeft te remmen en altijd goed vooruit kijken als je een 1 1/2 paards trailer hebt gaat je paard diagonaal in de trailer staan dan staat hij/zij beter in balans en nog een tip als je remt laat dan net voordat je stilstaat je rem pedaal los en dan zachtjes weer intrappen dan vang je de klap naar achteren op

alvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 23:31

Ook hier zelfde raad van het glas water. Heb al 1000en kilometers met trailer afgelegd en ik ben begonnen met een plastic bekertje water op het dashboard. Krijg vaak complimenten om mijn rijstijl met de trailer en paarden staan er steeds rustig op. Dus niet denken dat er een staat, maar er echt een zetten. Dat geeft nog een wereld van verschil. Dan zie je pas hoe voorzichtig je moet rijden. Ook eens achterin trailer kruipen terwijl iemand rijdt. Dan merk je hoe moeilijk het is en op welke dingen je moet letten.

Succes ermee!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 08:04

alvaro schreef:
Ook hier zelfde raad van het glas water. Heb al 1000en kilometers met trailer afgelegd en ik ben begonnen met een plastic bekertje water op het dashboard. Krijg vaak complimenten om mijn rijstijl met de trailer en paarden staan er steeds rustig op. Dus niet denken dat er een staat, maar er echt een zetten. Dat geeft nog een wereld van verschil. Dan zie je pas hoe voorzichtig je moet rijden. Ook eens achterin trailer kruipen terwijl iemand rijdt. Dan merk je hoe moeilijk het is en op welke dingen je moet letten.

Succes ermee!

Waarom denk je dat ik ECHTE chocomel advieseer........... }:)

Cash87

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 15:56

Ik heb een paard die bij ieder bochtje/slingertje verstapt, dus dan rij je automatisch wel rustig..
Zijn al genoeg tips voorbij gekomen over het rijden, maar je moet ook niet bang zijn met rijden..anders krijg je weer die vervelende mede weggebruikers op de weg die vol gas voorbij komen of zo bij je paard zn achterwerk naar binnen kijken omdat ze zo dichtop zitten.

1x heb ik in de trailer gestaan, moest een paard begeleiden..nou het is dus echt heel onstabiel zo staan! _O- respect voor die beestjes dat ze er elke keer weer vrolijk in staan ;)