Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Ibbel schreef:Wat schakelen betreft, dat hangt van je auto af. Vuistregel die ik aanhoud: schakel pas op als je weet dat je toerental in je volgende versnelling voldoende boven het aantal toeren zit waarop je maximale koppel begint.
Max. koppel van mijn auto zit bij 1800 toeren (diesel). Ik houd aan dat ik minimaal met 2000 toeren wil rijden, liever nog iets meer. In de praktijk betekent dat dat ik meestal nét zo'n 5-10 km/u later schakel.
Het heeft in ieder geval geen zin gierende hoge toeren te rijden (boven 3000 toeren met een diesel bv), dat is misschien nog wel slechter voor je auto dan te laag in de toeren te zitten. Dan slaat-ie wel af, als-ie het niet aankan nl.
ikke schreef:Ibbel schreef:Wat schakelen betreft, dat hangt van je auto af. Vuistregel die ik aanhoud: schakel pas op als je weet dat je toerental in je volgende versnelling voldoende boven het aantal toeren zit waarop je maximale koppel begint.
Max. koppel van mijn auto zit bij 1800 toeren (diesel). Ik houd aan dat ik minimaal met 2000 toeren wil rijden, liever nog iets meer. In de praktijk betekent dat dat ik meestal nét zo'n 5-10 km/u later schakel.
Het heeft in ieder geval geen zin gierende hoge toeren te rijden (boven 3000 toeren met een diesel bv), dat is misschien nog wel slechter voor je auto dan te laag in de toeren te zitten. Dan slaat-ie wel af, als-ie het niet aankan nl.
Dat zou ik anders doen, namelijk zo schakelen, dat je net onder die 1800 toeren uitkomt en daarmee maximaal koppel beschikbaar hebt. Voor de rest klopt je verhaal wel voor een Diesel. Afslaan omdat ie onvoldoende power heeft geeft feitelijk aan dat de auto te licht is![]()
De gemiddelde benzinemotor moet je iets hoger in z'n toeren jagen om daarwerkelijk power beschikbaar te hebben. Mijn V8 zit rond de 2500 toeren met z'n koppel en max power zit bij 4750 toeren.
Duhelo schreef:ikke schreef:Dat zou ik anders doen, namelijk zo schakelen, dat je net onder die 1800 toeren uitkomt en daarmee maximaal koppel beschikbaar hebt. Voor de rest klopt je verhaal wel voor een Diesel. Afslaan omdat ie onvoldoende power heeft geeft feitelijk aan dat de auto te licht is![]()
De gemiddelde benzinemotor moet je iets hoger in z'n toeren jagen om daarwerkelijk power beschikbaar te hebben. Mijn V8 zit rond de 2500 toeren met z'n koppel en max power zit bij 4750 toeren.
hoe weet je dat je auto de maximale koppel heeft?
ja, ik kan wel autorijden, maar ik schakel meestal tussen de 2000 en 3000 toeren, heb er geen idee van wnnr mijn auto het max koppel heeft eigenlijk...
ikke schreef:Even het instructieboekje raadplegen; daar wordt het max. koppel en vermogen altijd opgegeven bij een bepaalt toerental. Je trailer trek je bij voorkeur rond het max koppel. Wil je je even uit de voeten maken, dan ga je liever richting je max vermogen.
smurffie schreef:laat maar is iemand achterin de trailer staan als jij rijd en vraag wat je verkeerd doetals zij kunnen blijven staan zonder moeite is het goed!
_Kiki_ schreef:Ik heb hem begin 2009 gehaald en was toen ook bijna 600,- kwijt.

Duhelo schreef:de wetgeving zou versoepelen in 2013 waardoor we met b rijbewijs iedere combi tot 3500 kilo mogen trekken.
ik zie dus het nut niet meer ervan in om mijn E te halen (hier aan 800 euro) als ik momenteel legaal kan rijden met men b tje, en in 2013 het totaal niet meer nodig heb
daarnaast leer je rijden met aanhanger, maar niet met een paard in die aanhanger
alvaro schreef:Ook hier zelfde raad van het glas water. Heb al 1000en kilometers met trailer afgelegd en ik ben begonnen met een plastic bekertje water op het dashboard. Krijg vaak complimenten om mijn rijstijl met de trailer en paarden staan er steeds rustig op. Dus niet denken dat er een staat, maar er echt een zetten. Dat geeft nog een wereld van verschil. Dan zie je pas hoe voorzichtig je moet rijden. Ook eens achterin trailer kruipen terwijl iemand rijdt. Dan merk je hoe moeilijk het is en op welke dingen je moet letten.
Succes ermee!
respect voor die beestjes dat ze er elke keer weer vrolijk in staan