Neurotische paarden die routes lopen door weiland...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 09:31

Onze paarden maken ook paadjes in het weiland en paddock. Van waterbak naar stal etc. Maar ook wel rondjes. Ze racen ook wel eens rondjes door het weiland. Gewoon spelen of een enge luchtballon. Ook dit is bijna altijd een vast partroon. Als het bij paarden TS bewegingsdrang is ben ik voor deze paarden heel blij dat ze lekker 24h buiten staan. Wat zou er gebeuren als ze op stal staan?.....

Ariebren

Re: Neurotische paarden die routes lopen door weiland...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 09:39

Het is een echte eigenschap van paarden dat ze zelf paadjes maken.
Het gebeurd bij mij op de grote wei al jaren dat ze dit doen.
Zelfs als de samenstelling van de kudde verandert, blijven ze de paadjes gebruiken.
Ik gebruik ze ook, loopt makkelijker dan door het dichte gras.

Er werd mij eens verteld dat ze de paadjes precies boven de positieve aardstralen maken.
Maar zo zweverig ben ik niet, dat ik dat geloof. :D

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 09:58

svdijk86 schreef:
ik denk dat ze ontvoerd zijn door aliens en door ''graancirkels'' te lopen dit aan ons duidelijk willen maken....

Ik ga toch met svdijk mee _O-

MilaMila

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 10:03

Hier doen ze het ook!
Soms wel met zes paarden in een treintje, en ze kunnen het uren volhouden. Ik heb wel eens met mijn mond open staan kijken... Echt een vaste route, neus op kont en maar uiterst serieus rondjes aan het lopen.
Ze maken inderdaad echt een 'hoefslag' in de weide.
Ik vroeg me ook al af waarom ze dit doen..

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 11:29

Ik ken wat eczemers die dit doen. Sommige helemaal in hun up, andere die er een paar vooruit sturen en zelf achteraan lopen. Als er veel muggen zijn, leggen ze het rondje desnoods in draf of galop af.

MxP

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 16:15

Ik denk puur uit verveling..
Ze hebben dan wel een wei, maar van nature zijn het dieren die rond trekken en nooit zo lang op 1 plek blijven.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 16:18

Lopen ze daar wel echt rondjes? Heb je langere tijd zitten kijken?
Want zo'n uitgesleten pad kan ook gewoon de normale route zijn, paarden maken nu eenmaal een pad waar ze langslopen naar de waterbak, het hek en het weiland rond.
Wij hebben ook zo'n pad lopen maar dat wordt alleen functioneel gebruikt, ze lopen daar niet eindeloos rondjes op.

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-11 16:22

Halleluja wat een hoop reacties!

Even over de vliegjes/exceemtheorie: deze paarden staan in de zomer alle 6 ingepakt in vliegendeken met hals. Op dit moment en de afgelopen dagen dan weer niet. Ik weet dat ze het nu doen, maar ik geloof dat ze het ook deden mét deken op, en in de winter. Het is nu weer minder mooi weer aan het worden dus ik zal eens goed opletten of ze er de komende weken ook mee bezig zijn!

En verveling, tsjah, er zijn zovéél paarden die niet in een paddock-paradise wonen oid maar in een gewoon vierkant groen weiland of in de paddock, maar er zijn er lang niet zoveel die dit doen, toch?

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-11 16:24

anneliesdj schreef:
Lopen ze daar wel echt rondjes? Heb je langere tijd zitten kijken?
Want zo'n uitgesleten pad kan ook gewoon de normale route zijn, paarden maken nu eenmaal een pad waar ze langslopen naar de waterbak, het hek en het weiland rond.
Wij hebben ook zo'n pad lopen maar dat wordt alleen functioneel gebruikt, ze lopen daar niet eindeloos rondjes op.

Ja dat doen ze :j het pad loopt ook echt in een ovaal(met meerdere naast elkaar op sommige plekken) en niet echt ergens heen! En ik heb er inderdaad wel eens een tijdje staan kijken van verbazing, om te kijken wat er ging gebeuren... niks! :')

edit: langs de omheining zijn geen paadjes te zien

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 17:17

In de natuur wandelen de paarden ook een 40 km per dag om te eten en te drinken.
Ze hebben in principe de zelfde looproute elke dag.
Ze lopen van een stukje gras naar een ander stukje gras en daarnaast een keer naar de rivier of meertje om te drinken.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 21:21

Heb dit ook een paar keer gezien bij verschillende paarden, maar dat waren geen gevalletjes die sommige hier beschrijven. Bij de eerste was haar baas een paar dagen weg, toen ze spontaan constant hetzelfde rondje ging lopen. Ik heb de baas gebeld, die is meteen gekomen en toen was het over :)
2e paard was een paard wat gewoon nooit aandacht kreeg en naar mijn idee gewoon een beetje kierewiet werd...

Het rare aan deze paarden is dat je hun ook niet uit hun trance kon breken. Ze blijven doorlopen, misschien stoppen ze 1 seconde of lopen hooguit een halve meter om je heen, maar ze stoppen gewoon NIET.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 21:29

Maeve schreef:
Even over de vliegjes/exceemtheorie: deze paarden staan in de zomer alle 6 ingepakt in vliegendeken met hals. Op dit moment en de afgelopen dagen dan weer niet. Ik weet dat ze het nu doen, maar ik geloof dat ze het ook deden mét deken op, en in de winter. Het is nu weer minder mooi weer aan het worden dus ik zal eens goed opletten of ze er de komende weken ook mee bezig zijn!

Wij hebben er eentje (een eczemer) die het volledig ingesprayd en ingepakt, inclusief hoofdkap doet zodra ze ook maar één mug hoort... :\ Kijk, en dr hoeft er maar één bij die zes te zitten die de rest opdrijft he...

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 22:21

Ariebren schreef:
In de natuur wandelen de paarden ook een 40 km per dag om te eten en te drinken.
Ze hebben in principe de zelfde looproute elke dag.
Ze lopen van een stukje gras naar een ander stukje gras en daarnaast een keer naar de rivier of meertje om te drinken.

Dat is wat anders dan als ze constant uren achter elkaar op een volte rondjes lopen. Dat is geen normaal gedrag lijkt me.

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 22:23

Wow ik herken dit echt, hier twee shetjes met twee weitjes achter elkaar, worden de heletijd afgewisseld, op het begin dacht ik dat ze gelongeerd worden want precies in een cirkel kapotgetrapt gras. Inmiddels is het me opgevallen dat ze gewoon altijd met zijn tweetjes achter elkaar aan sjokken op dat cirkeltje.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 22:24

Nee, dat is niet normaal.
Maar dat gedrag heb ik nog nooit meegemaakt bij mijn paarden.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 22:32

Ariebren schreef:
Nee, dat is niet normaal.
Maar dat gedrag heb ik nog nooit meegemaakt bij mijn paarden.

Nee bij mijn paarden ook niet maar ik zie het wel vaak bij paarden met zomerexceem waar niets aan gedaan wordt.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 22:34

Ik ken dit, een verzorghaf van mij deed dit ook. Nooit begrepen en wel afgevraagd. Stond met 2 vriendjes en zij kon echt tijdenlang rustig een ronde volte stappen op dezelfde plek midden in het land. Vriendjes deden dat nooit. Was echt groot land, dus geen ruimte tekort en ook niet kaal. Paard stapte rustig en ingetogen zelfde rondje. Was echt een cirkel geworden in het land. Was wel zomers exceemklantje trouwens. die zomers deken op kreeg.

Aroree

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 22:45

Vooral in wat ruigere weides zie ik het vaak voorkomen. :j Volgens mij zijn het gewoon de makkelijkst te lopen routes langs kuilen en grote graspollen. Vanzelf ontstaan er dan paadjes. :j

Anonimo12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 22:49

Ik heb een paard gekend dat in het weiland dat aan onze tuin grensde elke dag een perfecte ovaal liep. De hele dag liep hij dat rondje, echt jarenlang. Ik vond het zelf wel gedrag wat aan verveling deed denken.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 23:19

aisie schreef:
Nee bij mijn paarden ook niet maar ik zie het wel vaak bij paarden met zomerexceem waar niets aan gedaan wordt.

Zie het ook bij paarden met zomereczeem waar alles aan gedaan wordt. TS zegt bijvoorbeeld ook dat de paarden waar zij het over heeft in de dekens staan. Heb zelf het idee dat ze door te lopen de vliegbeesten proberen te vermijden.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 00:15

Ik heb ook excemers maar die doen dat niet. Maar die stal ik ook altijd op als de vliegjes actief worden.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 00:46

aisie schreef:
Ik heb ook excemers maar die doen dat niet. Maar die stal ik ook altijd op als de vliegjes actief worden.

Nee als je ze opstalt, zie je ze inderdaad geen rondjes door het weiland lopen. :D Maar zonder gekheid, stal is een prima schuiloord tegen alle steekbeesten. Geef je eczemers de keuze, gaan er veel rond de schemering inderdaad vaak binnen staan. Andere mogelijkheden zijn rollen of dus rondjes wandelen.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 07:30

Ik heb het ook wel paarden met zomereczeem zien doen vooral met een dek op, schuurt lekker.

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-11 11:45

Hm, grappig dat bij de meesten die het herkennen het toch excemers waren!
Inderdaad staan deze paarden s' zomers met vliegendeken+hals om, maar ik weet niet of het excemers zijn. Kan natuurlijk best dat de 1 er ooit mee is begonnen en er zo een soort ''cultuur'' is ontstaan, daar heb ik wel eens van gehoord :j

edit: ik zie ook wel echt een verschil tussen dit gedrag en de ''gewone'' paadjes. Waar mijn paard staat bijvoorbeeld lopen bijna overal langs de omheining paadjes, en dan naar de waterbak enzo. Maar dit is dus echt een ovaal! En bij ons op stal heb ik ze ook nooit in een treintje zien gaan...