Paard loopt doodlopend stuk in en springt over omheining??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 20:04

Ik weet ook niet wat muisjes zijn... kan iemand dat even uitleggen?
:o?

In_Black

Re: Paard loopt doodlopend stuk in en springt over omheining??

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 20:08

Muisjes zijn een sedatiemiddel.

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 20:14

het zelfde als tranquigel, maar dan niet in gel maar in korreltjes die zien er roze uit en lijken een beetje op roze muisjes...

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 20:23

Als er nu al een advies gegeven wordt over muisjes bij voeren dan vraag ik mij af of er bij de mensen die reageren wel enige paardenkennis aanwezig is.
Het gevalletje van mijn jaarling had ik al zien aankomen, heb het vaker meegemaakt dat veulens en jaarlingen even van box verhuizen door wat te springen.
Maar voor de uk is dit een leerproces, hé ik sta in de andere stal en er is niets verandert.
Ze was zo verbaasd, dat ze geeneens doorhad dat de deur van de nieuwe stal openstond.
Ze is weer terug gezet in haar eigen stal, zonder enige straf of beloning, hooguit de opmerking, dombo, hier schiet je niks mee op.
En tijdens de koffie hebben we weer sterke verhalen zitten ophangen hoe vaak dit al gebeurd was.

Een nieuw paard op stal ??
Gewoon buiten zetten in de bak met een goede hoge omheining waar flink prik opstaat.
Laat hem een tijdje met rust en ga niet met zijn allen kijken of de eigenaar echt zenuwachtig is als ze haar nieuwe paard weer moet pakken.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 20:38

Ik vind dat wel enge uitspraken hoor, een paard sederen om het natuurlijke gedrag te onderdrukken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 20:38

Caira schreef:
Ik vind dat wel enge uitspraken hoor, een paard sederen om het natuurlijke gedrag te onderdrukken

Nou inderdaad en dan ook nog hooi voeren.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 20:46

Caira schreef:

Geef mij maar een jaarling die in de stal springt van haar vriendinnetje.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 21:21

Ik had niet verwacht dat het zoveel los zou maken :oo
Bijzonder om jullie meningen te lezen...

In uiterste gevallen ben ik voor kalmeringsmiddelen ja :j
En beginner? Ik ga me daar niet eens over uit laten (of dacht je dat de voorbeelden die ik noemde over 1 week gaan? :+ ).
Liever dat als dat het paard uit (logische) paniek een been breekt.
In dit geval zie ik geen andere veilige oplossing.
Voor mij niet liever een jaarling die in de stal van haar vriendinnetje springt :n Sowieso geen jaarling in een stal...

Het paard kan NU naar geen andere stal (waar hij ook weer zo zou reageren, maar in grotere ruimte minder schade kan aanrichten),
Het is een hengst en daar zou ik absoluut niet mijn ruin voor te leen geven om bij te zetten, zeker niet in kleine ruimte :n
Hoe wil je dit paard in deze situatie vervoeren zonder ongelukken?

Dit is mijn ervaring, mening en advies.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 21:45

Zou het vanaf mijn pc niet weten.
Moet het in het echte leven meemaken.
Ter plaatse bekijken en dan ook samen met één van mijn vaste stalmeiden.

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 21:51

Doei, een normaal jaarling kan in een stal. Al moet dat niet 24-7 maar st moet een sportpaard in training ook niet. Verder moet je geen heetgebakerde hengst erbij zetten een oude merrie redt zich er wel mee.

_Emm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 21:58

@doei: Het feit dat je hem een kalmerende spuit EN hooi wilt geven laat zien dat je niet goed weet waar je over praat. Kalmeringsmiddelen/sedatie's moet je nooit in combinatie met eten geven, kans op slokdarmverstoppingen, verslikkingen e.d. is dan vrij groot.

Opzich is een keertje wat kalmerend middel geven (in lage dosering) niet zo'n slecht advies, het geeft de paarden de tijd om aan de omgeving te wennen zonder in paniek te raken.

Maar ik denk dat jullie nu al bezig zijn naar een betere oplossing, een andere stal met meer ruimte.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 22:03

Daar heeft mijn dierenarts mij niet op gewezen :n
Als ik het gebruik krijgen de paarden ook gewoon hooi en er is nog nooit iets gebeurt.

Heb je het zwart op wit ergens staan? Want dan ga ik wel even een belletje plegen ~~}>
Er staat er nu eentje bij ons op stal (niet van mij) met boxrust/ muisjes en onbeperkt hooi. Op advies van Da :=

_Emm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 22:12

Ik zal nog even zoeken, heb nu alleen maar 'lekensites' kunnen vinden waarop dat vermeld staat, maar je wilt een wat betrouwbaardere bron gok ik ;)

Het hangt wel heel erg samen met de dosering van de sedatie, als algemene regel wordt aangehouden dat je tot 2 uur na het geven van de sedatie niet mag voeren.

Het kan zijn dat die 'muisjes' heel lichte dosering zijn, maar ik had tot 10 minuten geleden nog nooit van muisjes gehoord dus kan er weinig over zeggen. Ik heb zelf alleen ervaring bij sedatie's die intraveneus gegeven worden en daarbij wordt standaard 2 uur niet eten als advies gegeven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 22:18

Doei, de reden waarom je op moet passen met voeren en sedatie is omdat je met sommige van die sedatiespuiten, -korreltjes en -pilletjes niet van tevoren weet welk effect het gaat hebben op het paard. Het is mogelijk dat het de slikreflex van je paard ook dempt (wat bij domosedan/methadon gegarandeerd zo is) waardoor je paard een reeel risico loopt op slokdarmverstopping. Voor de overige beginners wil ik nog wel even toevoegen dat je een slokdarm verstopping nog wel eens herkent doordat het paard stokstijf stil blijft staan en zich niet meer durft te bewegen.

Mijn advies is als je dit soort dingen allemaal NIET weet, ga dan niet klooien met kalmeringsrotzooi e.d.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 22:28

Ik ben het niet eens dat je mij beginner moet noemen -O-
Ik heb de muisjes hier niet op handbereik maar ga morgen eens kijken of de stoffen die jij noemt erin zitten.
Maar ben het absoluut eens met je onderschrift Lovely +:)+ +:)+ +:)+

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 22:30

Maar je roept dit soort dingen wel op een forum waar een groot aantal beginners zitten. Stel dat die op hetzelfde idee komen met misschien wel rampzalige gevolgen... Ik vind het gebruik van verdovingsmiddelen in dit soort situaties zowiezo not done, maar dat is weer een andere discussie, die hier niet gevoerd hoeft te worden.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 22:41

Caira
"Maar je roept dit soort dingen wel op een forum waar een groot aantal beginners zitten. Stel dat die op hetzelfde idee komen met misschien wel rampzalige gevolgen... Ik vind het gebruik van verdovingsmiddelen in dit soort situaties zowiezo not done, maar dat is weer een andere discussie, die hier niet gevoerd hoeft te worden."

Nu vind ik het prima worden, dacht ik zo hier :)
Veel succes met het paard in kwestie!
Laatst bijgewerkt door Tanja op 11-10-11 19:32, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Jezelf quoten is niet nodig, 1x een bericht plaatsennis voeldoende. quote uit het bericht verwijderd.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-11 23:39

Het gaat inmiddels idd beter, paard verhuist eind van de maand ook naar een andere stal begreep ik vanavond :)

Hij staat nu overdag in een klein, afgezet stuk en dat gaat iig goed.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 23:40

amyz schreef:
Het gaat inmiddels idd beter, paard verhuist eind van de maand ook naar een andere stal begreep ik vanavond :)

Hij staat nu overdag in een klein, afgezet stuk en dat gaat iig goed.

Dat is super nieuws +:)+
Straks is hij bij jullie op stal gewend en begint het verhaaltje weer opnieuw bij verhuizing :P

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 23:55

Maar wat is het probleem van een ander paard erbij zetten?
Er werd geschreven dat op die stal alleen hengsten en ruinen staan, dan kan er toch gewoon een ander paard bij lopen?

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 00:05

Het lijkt mij dat mensen niet aan schadelijke middelen kunnen komen voor hun paard.
Het was ook niet mijn intentie dat mensen hun paard zouden schade, juist het tegenovergestelde.

Puur natuur druppels en gel zit altijd een gebruiksaanwijzing bij. Voor andere middelen moeten ze eerst bij een DA aankloppen...
Daarbij geef ik ook aan dat men contact met de DA hierover op moet nemen, wat ook in mijn tekst staat, vandaar die quote!

Lijkt nu net of ik helemaal into de verdovende middelen ben :oo Dat is absoluut niet zo :n
Sterker nog mijn eigen paard heeft nog nooit een verdovend middel gehad (op castratie na :+ )

In echte hoge nood wanneer situaties gevaarlijk voor het paard worden ben ik voor...

Wie bepaald dat jezelf quoten "not done" is?
En wat die pb betreft? (Letterlijk gekopierde pb: " :r " )... Er is zo een spreekwoord over oogsten en zaaien, heeft niets met volwassenheid te maken, dat is het leven!

Ik ben blij dat de rust is gekeerd bij het betreffende paard, daar draait dit topic immers om.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 00:54

Beste doei, het is echt een beetje stuitend hoe kortzichtig je met deze kwestie omgaat. Je hebt duidelijk nog weinig kaas gegeten van het paardengebeuren en hoe je het beste problemen oplost met een paard. Mensen als Waves en Caira lopen al wat langer mee en hebben veel dingen zelf al een keer meegemaakt, je zou er verstandig aan doen om die adviezen en handreikingen wat serieuzer te nemen. Je bent een beginner en je hebt nog veel te leren, maar het kan nog.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-11 11:34

een paard er bij wordt lastig.. 2 hengsten bij elkaar vind ik iets te spannend, die van mij weet heel goed dat ie hengst is en voor zo'n risico is gewoon niet voldoende ruimte (hij heeft een fijne paddock hoor, maar voor 2 paarden wordt dat te krap, kunnen ze ook niet lekker van elkaar weg). Andere optie is dan de 2 veulens, en hun eigenaresse wil dat niet, snap ik ook goed :) Als er een groot stuk land was geweest had ik het nog wel willen proberen, maar dat is er niet en ze moeten wel van elkaar weg kunnen..

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 11:55

Ik wil even reageren op het begin.

Ik vind het vreemd dat er maar wordt aangenomen dat elk paard wel achter schrikdraad blijft. Ze zien dat simpelweg niet (alleen van dichtbij) en moeten leren dat het een schok geeft. Dat weten ze toch niet? Meer stroom er op heeft echt geen zin bij paarden die er door gaan omdat ze het niet zien of die bang zijn.
Ik zou nooit een paard zomaar achter schrikdraad zetten zonder het eerst aan te laten raken.

Ten tweede, waarom loopt een paard een smal paadje in? Omdat het zich in een nauwe ruimte kan verdedigen met de achterbenen en een verstandig prooidier ze daar niet nakomt omdat die het dan niet na kan vertellen. Een paard achterna gaan in zo'n situatie is dus levensgevaarlijk.

Een nieuw paard kun je niet zomaar alleen in een wei zetten. Het moet eerst begrijpen dat het voer krijgt en het de bedoeling is dat hij blijft, dus een nachtje op stal is een beter idee.
Daarna aan de hand introduceren in zijn ruimte, met hem langs de omheining lopen zodat hij weet hoe groot de ruimte is. Als hij niet bij andere paarden mag, zorg dan dat die gescheiden zijn op een manier dat het onaatrekkelijk is om erheen te gaan en dat is niet met stroomdraad, maar met een hoog zichtbaar hek, of hang op zijn minst fladders (plastic zakjes bv) aan het draad zodat het goed zichtbaar en hoorbaar is.
Paarden gaan niet zo op hun zicht af, daar vergissen mensen zich in. Wat voor ons goed zichbaar en overzichtelijk is, hoeft het niet te zijn voor paarden.

Als hij nu in een paddock staat waar hij in blijft, en hij gaat weer verhuizen einde van de maand, dan zou ik verder geen pogingen doen om er andere paarden bij te zetten ofzo.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 14:50

amyz schreef:
een paard er bij wordt lastig.. 2 hengsten bij elkaar vind ik iets te spannend, die van mij weet heel goed dat ie hengst is en voor zo'n risico is gewoon niet voldoende ruimte (hij heeft een fijne paddock hoor, maar voor 2 paarden wordt dat te krap, kunnen ze ook niet lekker van elkaar weg). Andere optie is dan de 2 veulens, en hun eigenaresse wil dat niet, snap ik ook goed :) Als er een groot stuk land was geweest had ik het nog wel willen proberen, maar dat is er niet en ze moeten wel van elkaar weg kunnen..

Die van jou is ook maar een kleintje, is het paard waar het om gaat niet veel groter?
En meer paarden staan er niet op stal?
Dan ben je idd een beetje door je mogelijkheden heen, waar gaat het paard nu heen verhuizen?