erg bezweet na rit op vrachtwagen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

stunning

Re: erg bezweet na rit op vrachtwagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 10:31

Mijn paard was de eerste keer ook drijfnat toen ze van de trailer af kwam. Er lag ook een plasje zweet onder haar. Keer daarna weer op de trailer was er niks aan de hand. Ze moest er gewoon aan wennen. Die van mij had ook nog nooit op de trailer gestaan.
Ik denk dat het allemaal goed gaat komen met jou paardje :)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 20:41

Wirobelgje schreef:
Dan zal het een vermenselijking van mijn kant zijn want ik heb er zo een not-done-gevoel bij ;)
Misschien moet ik het gewoon eens doen? Zien wat er van komt en dan nog beslissen of er opdroogtijd moet gerekend worden...

morgen nieuwe rit op de planning, ik ben benieuwd

jep, ik denk dat je idd wat vermenselijkt ;)
maar dat moet je gewoon eens proberen, het kan zijn dat ze zich effectief stresst in de trailer (zoals de mijne in het begin) en ze tijdens het rijden dan ook al leeg is voor je begint, als het beter is met wat opdroogtijd zou ik dat meerekenen.
na een tijdje zweette de mijne nog op de trailer, maar was het niet van gestress maar puur van de warmte (had ze met haar winterdeken op de trailer gezet, was iets teveel van het goede :D )
en toen was ze tijdens het rijden totaal niet leeg, eventjes uittesten, en je kunt je aanpassen ;)

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 20:52

Als paarden gestresst zijn op de rit ,moet je altijd zorgen dat ze ruim kunnen staan. Dus zodanig dat ze hun benen wijd onder zich kunnen zetten . Ze hebben dan vaak angst dat ze vallen. Ik heb het vaak meegemaakt met jonge paarden die de eerste keren mee gingen op de vrachtwagen. Zet ze anders schuim , dat helpt ook. en veel oefenen.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 21:00

Zo als je het beschrijft en bij mij overkomt is het toch gewoon innerlijk opbouwen van spanning (wat men dan wel "stress" noemt), omdat ze het niet echt vaak gewend is.
Is lijkt mij vrij normaal.
Ik heb ze ook wel zwetend en "trilllend" (bevend) uit de trailer zien komen, als ze dat niet gewend zijn.
Vaker doen helpt vast en zeker, hoewel je er natuurlijk altijd stresskippen bij blijft houden.
Maar op zich lijkt me het niet abnormaal, hooguit heel oncomfortabel voor het paard, en lastig voor jezelf.
In geval van keuring of wedstrijd: iid eerder vertrekken.

bonzwa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 20:08

Hoe ging het vandaag? Waar ik nog aan dacht is ze al geschoren? Als ze wat meer haar heeft kan dat ook nog helpen

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 22:52

ik zou het nog even aankijken. Mijn paard kwam afgelopen week ook 2x flink nat uit de vrachtwagen, terwijl ze nooit zo zweet. De temperatuur is op dit moment ook flink hoog en in de vrachtwagen is het nu ook best warm.

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-11 11:06

@bonzwa: heb niet kunnen gaan dit weekend spijtig genoeg. had nog wat werk aan de verlichting in het paardengedeelte. van verlichting kwam ni veel (lampen stuk?) dus dan maar de rest vd tijd het raam gedeblokkeerd, dit is wel in orde nu.

ja, ik ga het idd eventjes aankijken of ze met regelmatig reizen wat kalmeert.
eind deze week zakt de temperatuur ook ineens gevoelig dus dan kunnen we dat ook ineens testen :)
ga afspraak maken met vriendin die op de manege in de buurt staat. Kunnen nog eens een keertje samen rijden zo, jeeej
Zo kan ik ook weer ineens testen hoeveel fut paardlief nog heeft en er opdroogtijd gaat gerekend moeten worden...

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 11:52

Inderdaad even kijken of ze met meer reizen gaat kalmeren.
Die van mij stond de eerste paar keer ook kletsnat toen ik hem ervanaf haalde, nu is dat stukken minder.

Het went vanzelf!

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 11:55

Hooi in de trailer doen.

Mijn paard maakt zich ook altijd druk op de trailer, gaat dan lopen draaien enzovoorts. Toen hebben we een hooinet op de trailer gedaan en toen was ze lang niet meer zo erg bezweet als normaal. Toen we haar op gingen halen (toen ik haar net gekocht had) was ze drijf en drijfnat van het zweet.

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-11 11:14

Hooi geven doe ik pas met langere ritten.
Ze is trouwens ook een stresseter, als ze gestressed raakt dan gaat schrokkend beginnen grazen (als ze bvb geschrokken is als ze op de wei staat).
Dus als ik haar voor die korte ritten hooi ga geven dan gaat ze dat hoogstwaarschijnlijk ook binnen schrokken maar kalmeren doet ze daar niet van.

Ik hou het voorlopig op gewenning, volgende keer als ze mee is gegaan dan laat ik zeker weten of het al minder is geworden.
Ramen kunnen allemaal open nu
de temperatuur zakt al gevoelig
transportbandages blijven af (enkel springschoenen ga ik aandoen)

het was idd de afgelopen dagen erg warm, dus ik weet wel dat dat zeker mee gespeeld heeft in dat overdreven zweten.