Ben ik nou gek of???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dreamybol

Re: Ben ik nou gek of???

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 08:39

Als ik 'lege' paarden zou zien, zou ik niet achter de paarden aangaan, maar hun berijder(s) zoeken. Voor hetzelfde geld liggen die ergens in een sloot met ernstige verwondingen...

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-11 09:54

Dreamybol, gelukkig toch nog iemand.
Ik denk maar zo, als jij een totaal aan gort gereden auto die tegen een boom hangt tegenkomt, dan fiets je ook niet zomaar door. :=

Het topic gaat over het wel/niet handelen van omstanders bij een ongeval met paarden, het is nogal vervelend als mensen dan compleet offtopic gaan. Dat heeft niks te maken met wel/niet met me eens zijn.
Ik ben overigens via dezelfde weg als de paarden naar huis gegaan (paarden hebben de snelste weg naar huis gepakt) juist om te kijken of ze nergens iets aangericht hadden. Daar had was ik gewoon zo bang voor.

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 10:28

Ik begrijp het eigenlijk niet helemaal. Je kwam deze mevrouw toch tegen terwijl ze je tegemoet fietste? Wie zegt dat ze niet tegelijkertijd haar ogen open hield voor een eventuele gewonde ruiter?

Ik vind echt niet dat je deze mevrouw iets kwalijk kunt nemen. Tuurlijk, het is fijn wanneer mensen adequaat reageren, maar juist in een geval met loslopende paarden is het voor een leek eigenlijk onmogelijk om te bepalen wat de beste actie is. Ik zou als leek waarschijnlijk ook m'n weg vervolgd zijn en tegelijk m'n ogen open houden voor iemand die de paarden zoekt, zodat je kunt vertellen welke kant ze op gerend zijn. Veel meer kun je als buitenstaander volgens mij in zo'n situatie niet doen. Politie bellen zou ik erg voorbarig vinden, ik ga níet altijd van het slechtste uit. Maar dat heeft dus volgens mij meer met je wereldbeeld te maken.

De vergelijking met een auto vind ik compleet scheef, in dat geval kun je namelijk als leek wel heel duidelijk bepalen wat je moet doen (bijv. kijken of er nog iemand in zit).

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 10:56

Hm, lastig.
Als ik iemand tegenkom die gewond is of hulp nodig heeft met iets zal ik helpen.
Als ik ergens een paard zie lopen en ik kan hem redelijk veillig pakken doe ik dat

Maar als ik een paard voorbij zie sjezen in een bos of uit het bos zie komen dat redelijk groot is denk ik dat het niet echt opschiet om op de fiets of te voet te gaan zoeken.

Ook vraag ik me af wat de politie doet als je ze belt met de melding dat je een paard voorbij hebt zien rennen en dat er mogenlijk ergens een ruiter ligt.
Ik verwacht eigenlijk dat ze niet direct het hele bos gaan uitkammen hoor.

Ja het klinkt allemaal rot enzo, maar ik ben bang dat meer mensen zo denken.

Vraag me wel af wat er precies gebeurd is eigenlijk en ook een beetje raar om dat niet gewoon in het topic erbij te zetten ;)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 13:18

Nou, ook zo'n 20 jaar geleden reageerden mensen zo hoor, alleen was ik toen 14 en dacht er niet zo bij na, maar ik had destijds een vz pony waar ik ook wel eens afgevallen ben. Mensen die mij in het bos zagen lopen zonder pony (wat toch wel op moet vallen aangezien je je rijkleding aan hebt) reageerden ook niet. Maar moet erbij zeggen dat ik zelf ook niet echt op anderen reageerde, ik wilde zo snel mogelijk die pony weer vinden! Die stond overigens allang weer lekker te grazen toen ik eindelijk bij stal kwam :+

Andersom vind ik dat ruiters ook niet altijd dankbaar reageren als ze wel geholpen worden, jaren terug kwam ik eens ergens waar ik niet mocht rijden en zag een paar boswachters lopen. Ik dacht "omdraaien!" maar toen zag ik dat ze een paard probeerden te vangen. Wat niet lukte overigens. Dus ik afgestapt, paard gepakt. Bleek een jong paard te zijn, ruiter op eerste buitenrit er van af gevallen. Dan zou je toch zeggen dat je blij bent dat je paard ongedeerd en wel gevangen is, maar een bedankje kon er niet van af.

Ik vind trouwens wel dat je erg krampachtig reageert, niet de reden ed erbij vermelden alles via PB ed. Ik denk ook dat de politie/ambu ed echt niet gaan komen als je ze belt met de mededeling dat je een loslopend paard voorbij hebt zien komen. Dan moet je eerst echt 100 % zeker weten dat de ruiter ergens moet liggen en moet je ook de exacte locatie terug kunnen vinden. Ik kan me van die mevrouw ook wel voorstellen dat ze, als ze jou gewoon rond zag lopen, gedacht moet hebben, die heeft geen hulp nodig. En je had ook zelf om hulp kunnen vragen als je dat nodig had ;)

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 13:25

Helaas TS, maar dat is de realiteit!
Mijn pony is ook ooit losgebroken, niemand deed wat. En ze liep notabene door een drukke woonwijk! Mensen gingen gewoon voor haar aan de kant en wilde me niet even helpen of een fiets uitlenen. :( Terwijl ze heel rustig draafde, makkelijk te pakken dus.

En wie haar uiteindelijk te pakken had? Een dapper jongetje van 5...
>;)

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 20:14

Dit topic is een afspiegeling van de samenleving in mijn idee. Echt onverstelbaar dat mensen dan gewoon door kunnen lopen zonder actie te ondernemen en dan de reacties op dit topic. In mijn idee stelt de TS gewoon een vraag. Ik zo niet weten waarom er geen politie zou komen als je hun belt met de mededeling dat er een paard los rent.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 20:18

Pfft. Wat een gedoe.

Ik heb het zo vaak mee gemaakt als de paarden van de buren weer eens losliepen. Die gaan ze echt niet zelf vangen. Mensen belden mij op een gegeven moment op als ze losliepen. En mensen reden altijd gewoon door, met auto/fiets, zijn er maar weinig die stoppen om te helpen. Vrachtwagenchaffeurs zijn erg loyaal en helpen me vaak door de weg af te sluiten, dan kan ik ze zo vangen. :)

Wees blij dat het goed is afgelopen, en op veel hulp hoef je niet te rekenen.

Degene die niet bang zijn hebben echt geen zin om te helpen paarden vangen. Helaas. Haha.

Edit: Die waren dus niet gezadeld. Een gezadelt paard heb ik één keer meegemaakt, toen hielpen mensen wel maar er liepen toevallig bekenden wie ik net had gezegd dat paard zo braaf was toen bokte ze me eraf. :D

Het gaat helemaal niet om het hoe het gebeurd is, paarden kunnen altijd loslopen maar men reageert daar niet of nauwelijks op. Ik persoonlijk vind dat gek. Als ik honden/schapen/koeien zie loslopen kijk ik altijd waar ze vandaan komen. :j
Laatst bijgewerkt door Chaos op 28-09-11 20:49, in het totaal 1 keer bewerkt

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 20:36

Gek dat sommige mensen hier op iets reageren (en daar helemaal op gefocussed zijn) wat helemaal de vraag/stelling niet was. TS heeft in de OP en daarna nog 10x geschreven dat het haar eigen fout was, ze daar helemaal de verantwoording voor neemt, en dat je als je tóch door wilt zagen dat per pb mag doen. En dat ze niet verwacht dat iemand de paarden gaat vangen.

Het gaat hier heel simpel om een voorbijganger op de fiets die 2 paarden (de ene met een leeg zadel dus) voorbij ziet denderen en gewoon verder fietst alsof dat de normaalste zaak van de wereld is.

Ik denk dat zelfs mensen die geen verstand van zaken hebben dat een lampje doet gaan branden. Dat je de paarden laat voor wat het is, prima. Maar dan weet zo iemand dat die beesten ergens vandaan komen en dat er dus ergens iemand ligt/loopt die eigenlijk bij de paarden hoorde. Dan zou ik ook verwachten dat iemand "wat" doet. Al is het maar gaan kijken in de tichting waar de paarden vandan kwamen, of inderdaad de politie bellen (want ja, daarvoor komen ze wel degelijk!). Of iemand anders waarschuwen.

Ik had het eens in het klein. Ik wilde 's morgens één voor één mijn paarden in het land gooien en toen ik de eerste aan het halster had en het hek wilde openen, brak het hengsel (heet dat zo?) af. Hekwerk viel dus half naar beneden. Paard schrikt zich wezenloos (ik ook) en rukt zich los. Om zich om te draaien en weg te draven. Door het straatje, richting de grotere weg waar ze 100 kmh rijden :wow:
Ze draafde langs het huis van de buurvrouw, die buiten de parkeerplaats stond te vegen. Mens kijkt op toen paard voorbij kwam, met halster en bungelend touw, en gaat rustig verder met vegen. Vervolgens kom ik aangerend, ze kijkt weer op, zegt "goeiemorgen!" en gaat weer verder met vegen... toen was ik ook behoorlijk verbaasd. Dat ze niet voor mijn paard springt, lijkt me logisch. Maar het leek alsof ze het de normaalste zaak van de wereld vond dat er een paard-met-bungelend-touw voorbij gedraafd kwam en de eigenaresse er rennend achteraan :o?

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 20:45

Tja en als ze probeerd het paard te vangen en vervolgens omver gelopen wordt door het paard en gewond raakt roept heel bokt weer dat je ook nooit voor een wegrennend paard moet springen. Dus het is nooit goed, wat je hier ookt zegt ;)

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 20:59

Maar blabla, lees eens goed wat er staat: TS (en ik ook) gaat er juist NIET van uit dat iemand de paarden vangt. Het gaat om het domweg doorgaan met waar je mee bezig bent, zonder je ook maar iets aan te trekken van een overduidelijke niet-gewone situatie. Goed voorbeeld werd al gegeven: als er een auto om een boom gevouwen ligt, rij je dan ook vrolijk fluitend verder?

Kiichi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 21:06

Ik heb even dit topic door gelezen en ga hier na deze reactie waarschijnlijk niet verder op in. Ik heb ook nog geen mening over wat goed/slecht is in zulke situaties en wat je mag verwachten. Ik was enkel beniewd naar het volgende:

Wat had mevrouw dan wél moeten doen?

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 21:09

De "verwachtingen" worden ook al eerder genoemd ;)
Mijn "verwachtingen" in de zin van, wat ik ook zou doen. Ook als het niets met paarden te maken heeft, maar een andere ongewone situatie. Ik zou bniet gewoon doorgaan met waar ik mee bezig was.

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 21:09

Ja van Ts had ik al begrepen dat ze niet verwachtte dat iemand de paarden zou vangen. Maar dat begreep ik uit jou verhaal niet ;)
En ja het is wel een beetje raar dat de buurvrouw helemaal niet reageerd. je verwacht minstens dat ze even om de hoek kijkt waar jij blijft :P

Maar je zegt dst politie wel degelijk iets doet als je belt "ja, ik zag net een paard zonder ruiter voorbij rennen, kunnen jullie even het bos gaan uitkammen om zeker te weten dat er niks ernstigs is gebeurd met de ruiter" Ik vraag me echt heel erg hard af of ze dan direct gaan zoeken.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 21:15

Kiichi schreef:
Ik heb even dit topic door gelezen en ga hier na deze reactie waarschijnlijk niet verder op in. Ik heb ook nog geen mening over wat goed/slecht is in zulke situaties en wat je mag verwachten. Ik was enkel beniewd naar het volgende:

Wat had mevrouw dan wél moeten doen?

Hetgeen je kunt. Maar dat is volledig afhankelijk van de situatie, en dat is ook iets dat mensen die geen verstand van paarden hebben niet kunnen. Paarden gedrag inschatten. Misschien is het dan wel goed dat mensen niet helpen nu ik er zo over nadenk. :+

Situaties zijn zo verschillend, paarden kunnen lekker op hun dooie gemakje rondlopen maar ook in dolle paniek. Heb zelf mogen ervaren dat ze dan gewoon over je een springen als het moet. :D

Denk aan sloot, drukke weg, prikkeldraad etc. Ik persoonlijk zou altijd trachten de paarden te vangen. Per toeval heb ik altijd een halster in de auto, dus dat is dan mooi genemen. Zeker als ze gezadelt zijn en ruiter niet binnen mijn bereik direct politie bellen.

Dát snap ik niet van mensen, dat ze niet eventjes kijken of ze iig de weg voor de paarden kunnen blokkeren, dat ze niet nog verder -het dorp/kruising etc- naar evt. gevaar toe rennen.

Moeilijk onderwerp eigenlijks.... :P

Mensen die niet zouden durven vangen zouden op zijn minst de politie kunnen bellen of iets dergelijks. Helemaal niks doen zou ik niet kunnen.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 21:17

Ik schrijf er toch ook bij dat het logisch is dat ze niet voor mijn paard springt ;)
Sterker nog, als ik een op hol denderend paard tegen kom, spring ik er ook niet zomaar voor hoor. Maar in ieder geval een teken van "hee, iets niet ok" was er dus helemáál niet, en het was onmogelijk dat ze het niet gezien heeft. In mijn situatie had ze best even kunnen kijken waar ik inderdaad blijf, of even vragen, roepen. Ik had geen hulp van haar verwacht, maar doen alsof er helemaal níéts aan de hand is, vind ik gewoon wat vreemd.

WeCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 21:25

Gypsy schreef:
Oké Lindsey, dat zal dan de gedachtegang van die vrouw zijn geweest. Maar, je moet even weten, op stal was er niemand thuis, en soms rijd ik op plekken waar iig urenlang geen mens komt. Wat als ik ergens lig, bewusteloos ben dus niet kan bellen oid, en niemand mij vind? Dan is mijn enige kans dat iemand die paarden ziet, en denkt hé hier klopt iets niet.

Ik snap, zoals ik al zei, voor hondert procent dat niemand die beesten gaat vangen. Je moet ook aan je eigen veiligheid denken, daar geef ik niemand de schuld van. Maar gewoon de andere kant op fietsen alsof er niks gebeurd is???

Natuurlijk, als ik zeg ik ben 2 uurtjes weg en ik ben er niet na die 2 uur, dan gaan ze wel zoeken. Maar wat als ik zeg ik ben een hele dag weg? Dan betekend dat dat ze me s'avonds laat vinden, wanneer het wie weet als het al te laat is.

Ik vind het gewoon zo'n enge gedachte...

Maar wat had die mevrouw moeten doen dan. Behalve eventueel die paarden vangen.
Ze heeft geen idee waar die paarden vandaan komen, dus ook geen idee waar die ruiter eventueel zou moeten kunnen liggen?
Als het geen paardenmens is kan ik me ook goed voorstellen dat ze ze niet probeert te vangen.
Als het bv mijn moeder was geweest die is als de dood voor paarden, die zit binnen no time aan de andere kant van de stad als ze 2 paarden tegenkomt.

Ik ga ook altijd buiten rijden en altijd alleen. Dat is het risico wat ik neem. Ik ga er vanuit dat als mijn paard alleen op stal verschijnt dat ze mij wel gaan zoeken, maar een willekeurig iemand die een paard voorbij ziet komen, ik vind niet dat ik van die mensen wat mag verwachten.

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 21:43

Je bent niet de enige die deze rare reactie kreeg.

In het parkje vlak bij stal, hooguit tweehonderd meter door een woonwijk, dus zachtijdende auto's laat ik mijn paarden altijd uit :Y).
Nou heb je daar een heuveltje, die de paarden graag in galop op rennen. Dus ik moedigde het berijdertje aan om aan de hand mee te rennen. Maar het paard was zo vrolijk dat de berijder haar niet meer kon houden, en die galopeerd leuk door naar de uitgang. Nou wij er snel achter aan gerend. en jahoor, halverwege de weg naar huis was ze al omgedraaid naar mij, en zat ze naar mij te hinneken en te kijken van 'Kom je nog??? :D' Haha. Maar ondertussen fietsten er gewoon mensen langs die heel raar naar haar keken, maar haar niet even pakte! terwijl ze al stil stond. Zo vreemd!

Al heb ik het ook meegemaakt die iemand wel een paard dat los was ( en behoorlijk druk) heeft gevangen. :)

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 08:18

Ik denk dat het gewoon komt omdat een mens nu eenmaal tijd nodig heeft om
1) iets te registreren
2) te bepalen wat je ermee moet
3) te reageren

Omdat de meeste mensen gewoon niet wéten wat ze met een paard aan moeten blijven ze in 1) hangen. Het zou misschien anders zijn als het een fiets was of een auto, maar ook in dat geval komen mensen vaak niet voorbij 1).

Heb zelf trouwens wel het tegenovergestelde meegemaakt toen ik zelf er een keertje afgevallen was. Maar kan ook komen omdat ik zelf keihard "PAKKUM EVEN!!!" tegen iemand schreeuwde ... die persoon stond ook helemaal verstijfd te kijken naar mijn paard wat aan kwam draven. Toen "ontvroor" ze en ging op de weg staan zwaaien, waarop hij terugdraafde en ik hem zelf kon pakken.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-11 11:23

Thx GamblersCup! :)

Ik heb wel eens meegemaakt dat 2 lieve penny meisjes heel trots met onze shet aankwamen, ze hadden haar "gevangen". (Pony liep op 5 m afstand van ons.) Laat maar weer los schat, dat mag altijd hier. :+ (Stuk ver van de openbare weg, met een pony die beter luisterd dan de gemiddelde hond.) Maar vond het wel superleuk en lief van ze haha. Alleen als het dan nodig is gebeurt het niet, da's nou net ff jammer. Mischien moet ik op shetten gaan rijden, iets met een hoog aaibaarheidsgehalte dat mensen wel willen vangen. :=

Zie hier wel uiteenlopende reacties, mensen die netjes helpen, en mensen die inderdaad gewoon niks doen...

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 11:33

lindsey schreef:
De politie bellen zou ik ook niet snel gedaan hebben. Ja je zou gewond in de bosjes hebben kunnen liggen maar in de meeste gevallen staat de ruiter gewoon weer op. Dan zou ik ook niet onnodig polite mensen willen hebben laten komen.

Liever 10 keer te veel de politie bellen dan dat iemand gewond en bewusteloos in de bosjes ligt te creperen!!!!!!!!!!

Tequilaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 11:49

Ja als ik een paard zie lopen zonder iemand in het zadel wil ik toch echt zeker weten dat de ruiter ok is.
Inderdaad hulpdiensten bellen en zoeken.

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 10:19

Hoi,
Ik heb niet alles gelezen hoor,
Maar ik help dus wel als ik wat los zie lopen.
Zo heb ik al eens 2 shetten van de weg gehaald, en via via erachter gekomen van wie ze waren.
Maar helaas ook wel eens een bang paard dat op een 80 km weg me tegemoet kwam rennen. zijn hoeven op een haar na mijn autoruit ontweek.
Ik auto op de weg neergezet met alarmlichten paard stond gelukkig toen stil.
het paard kon ik pakken. in de verte zag ik een meisje aan komen rennen.
dus ik rustig met paar gewacht auto stond nog op de weg

Toen het meisje aankwam heb ik het paard overhandigd en de auto in de berm gezet.

Ging ze tegen mij tekeer dat ik m et mijn handen van haar paard af moest blijven!!!

Ik werd me daar wel een beetje boos. haar gezegd dat als ze het paard onder controle had gehad ik het beest niet aan hoefde te raken. en dat ze heel blij moest zijn dat er geen schade aan de auto was.
En ik de volgende keer haar paard wel door zou laten rennen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 10:29

Herkenbaar, heb hetzelfde vorig jaar mee gemaakt. Viel op de veluwe van mijn paard (niet echt een klein bosje) Ben buitenbewust zijn geweest en toen ik bij kwam was mijn paard weg. Kon tot en km of 3 zijn hoefsporen nog volgen maar daarna ook niet meer.

Kom op een t-splitsing wandelaars tegen, 'Goh ben je je paard kwijt?' ^) 'Volgens mij ging hij die -of die kant op'

Baalde als een stekker dat ze niet eens wisten welke kant hij op was gegaan, valt wel op toch? Maar goed had gedacht dat mijn paard nog steeds in wilde paniek rond galopeerde, dan zou ik er ook niet zomaar voor springen. Niet veel later kwam ik een auto tegen die een paard zonder ruiter tegen kwam en dus maar op zoek ging naar de bijbehoorende ruiter. Paard bleek helemaal niet in paniek te zijn maar gewoon 'rustig' rond te stappen en de meneer kon hem zo pakken en aan een paaltje binden en mij zoeken.

Ben nog een hele poos verbaas geweest dat de wandelaars zo onverschillig de ene of de andere kant op wezen en niet precies wisten waar het paard ook al weer was. Ook niets vroegen, helemaal omdat ik daarna 6 uur op de spoed heb door gebracht omdat de verwachting er was dat mijn rug gebroken was. Maar goed, er zijn natuurlijk mensen die doodsbang zijn voor paarden en dan kan ik mij voorstellen dat je er niet achter aan gaat.

DaisyE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 21:01

Vervelende situatie!
Wel vreemd dat ze niets deden! :s