Ik ga me wapenen tegen de kou!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-11 12:01

Klinkt goed, Evelli! Ik ga zo eens kijken op de site van Lipica :)

Serendip; Dat kan dus niet. Ik heb Thermolaarzen nodig waar ik 3KM (in totaal 6 als ik mijn paard ook nog eens rij en weer terug wil brengen) op kan lopen en dus ook mee kan rijden. Op die goedkope rubber dingen kan ik simpelweg géén 6KM lopen.

Bjarni

Re: Ik ga me wapenen tegen de kou!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 12:12

Warme laarzen, ik zweer bij mijn Ariat laarzen met Gore tex! Dit zijn de enige laarzen waarmee ik vorig jaar 3 uur in de kou kon staan lesgeven zonder volslagen bevroren tenen te hebben, zelfs nog lekker warme voetjes aan het eind van de avond. Zijn erg prijzig maar heel af en toe kom je zulke laarzen dus een keer in een aanbieding tegen bij een webshop, dus vantevoren passen in de winkel en dan internet afspeuren.

Ook heb ik mezelf vorig jaar een lange jas van Kingsland cadeau gedaan, dat scheelt echt een heel stuk omdat je benen dan ook niet zo afkoelen. Thermo ondergoed en een paar laagjes aan en ik kon er echt wel goed tegen. Ook een goede muts en handschoenen zijn volgens mij geen overbodige luxe, als je hoofd en je handen beginnen met afkoelen dan volgt de rest vanzelf.

xSimonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 19:40

Jas; Kingsford bomberjack misschien?

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 19:46

lekker veel dunne laagjes.. ik heb een dunnere jas bodywarmer en een dikkere winterjas over elkaar aan plus trui/shirt/hemd.. als je bezig bent kun je de dikke jas bijvoorbeeld uit doen..

zo loop ik vaak met bodywarmer en een dun trainingjack door de stal.. tot ik weer na buiten moet.. de wei in ofzo als het waait of regent..

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 19:56

Ik heb ook ervaring met kou :+

Ik heb vorig jaar dubarry laarzen gekocht, deze zijn idd wel even investering, maar 100% waterdicht en zolang je in beweging bent blijven ze warm. Moet toegeven dat ze als je stil gaat zitten wel koud worden.

Dan heb ik gewoon rijbroek aan (eventueel kan je nog thermo onderbroek of legging eronder doen) en daaroverheen een ski-broek van de Aldi (15/20 euro). Indien nodig kan je hier ook prima mee rijden.

Aan de bovenkant een dunne strakke bodywarmer (harrys horse, heel oud) met daarover een ski-jas. Deze was wel duur, maar je kan ze ook goedkoop (40/50 euro) halen bij Decathlon (zeker aanrader!!) en daaroverheen nog een wat grotere dikkere bodywarmer.
Paar skihandschoenen (van broertje gejat :+ ) eventueel met dunne zwarte handschoentjes eronder.
En op m'n hoofd zo'n mooie bont muts met oren

Ik loop er bij als een michellin poppetje, maar blijf heerlijk warm!

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 00:44

Ik doe vaak een maillot onder m'n rijbroek of gewone spijkerbroek bij de koude dagen. Heerlijk warm!
Op de scooter had ik altijd een skibroek aan, ook een echte aanrader. Vaak nog eens 2 dikke sokken en zorgen voor goede schoenen. ;) Had altijd skihandschoenen aan op de scooter met vaak nog eens m'n rijhandschoenen eronder. Heerlijk! Een goede warme lange sjaal zodat m'n nek, kaak en mond (en vaak ook nog neus) goed en dik bedekt waren. Muts niet nodig, had m'n helm op. Heel af en toe als ik dus bij de paarden was, of gewoon eens niet op de scooter dan had ik wel een lekkere warme muts op (die ook over je oren heen valt).

Goede dikke jas, en vaak meerdere dunne laagjes kleding eronder. Zo had ik al snel 4 a 5 lagen aan. Zorgde wel dat ik goed soepel blijf, heb er een hekel aan als ik me niet goed kan bewegen op het paard. ;)

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 16:40

missLJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 16:42

fleece geeft lekker warmte vind ik, dus een fijne fleecetrui scheelt al veel denk ik, verder een maillot/dikke panty onder je rijbroek en kan je om je paard te halen niet bijv bergschoenen aandoen met lekker dikke sokken en dan voor t rijden omwisselen voor laarzen?

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-11 17:52

Ik kan dus echt niet op die dingen lopen, Amigo := Daar gaan mijn voeten aan kapot. En let wel. Die 1,5 is alleen héén of terug. Dus als ik mijn paard haal en terugloop, ben ik al 3 KM verder en als ik haar weer terugzet en weer terugloop zijn we ook alweer 3KM verder. 6KM in totaal dus :oo Die gaan dus echt geen winter mee :P

Bomberjassen zijn ook niet voor mij weggelegd :n

Thanks iig!

missLJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 18:19

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 02:09

Ik heb in de winter altijd mijn wolfskinbergschoenen aan, door de blub en de kou, nooit kouwe voeten in die dingen, en ze dateren toch echt van 2005.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 04:12

Is het niet handiger om aparte laarzen te kopen om mee door de bagger te sjouwen en een paar, eventueel goedkope, laarzen om mee te rijden? Zo doe ik het ook. Op deze manier doe ik al jaren met m'n thermo-rijlaarzen. En van die fleeceachtige kniekousen erin, eventueel met nog een paar gewone sokken eronder.

Verder heb ik in de winter vooral heel veel laagjes aan. Dikke Panty, een (thermo) legging erover, rijbroek daarover en indien nodig ook nog een thermobroek of skibroek. En als bovenkleding heb ik ook tien lagen over elkaar. (thermo) Longsleeve, T-shirt, trui, fleecevest en winterjack. Als het heel koud is nog een extra longsleeve of T-shirt. Dit meisje heeft het de afgelopen winter niet koud gehad! Terwijl ik het altijd stervenskoud heb.

Volgens m'n vriend ben ik in de winter net een ui, zoveel lagen die je af moet pellen. Hij heeft een punt.

steenbok1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 09:29

Ik zou dan gewoon goede waterdichte bergschoenen aan doen hoor! En een skibroek aan is ook al genoemd, werkt prima.
En niet te vergeten: handschoenen. Ik heb een paar leren van sectolin, gevoerd met fleece, heerlijk! Zijn niet te dik, zodat je er alles mee kunt blijven doen.
Oja, een lekkere muts op je hoofd, liefst met oorflappen en fleece gevoerd, tegen de gemene wind!

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 09:42

Ik zou schoenen zoeken. Ariat is duur maar zit goed en gaat lang mee. Mountainhorse heeft ook fijne warme schoenen waar ik ook prima op loop. Of bergschoenen.
Een paar chaps erbij (neopreen chaps zijn lekker warm!) en je kunt de winter door. Of bij het opzadelen je schoenen wisselen voor rijlaarzen.
Er bestaan trouwens ook 'cap-mutsjes', een dun fleece-ding voor om je hoofd onder je cap. En als je je cap niet op hebt een warme muts.

Wel sportief trouwens zeg, 2x 3km lopen als je je paard gaat rijden! Is vast een mooie plek, zo 'onbereikbaar'. Kun je niet iets bedenken met een bolderkar ofzo, dat je je zadel en spullen lopend mee kunt nemen en dus maar 2x 1,5km hoeft te lopen?

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 09:46

Qua warmte voor je benen: Neopreen chaps. En dan dus van die lange dingen. Echt heerlijk!!

mylene32

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 09:47

even naar de kringloop?