paard zweet ontzettend.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 22:38

Onze pony heeft ook al veel vacht , en wordt ook kletsnat gereden , van de winter als het echt koud is wordt dit weer minder , maar goed op adem stappen , en als hij koud is , gewoon de wei op , ook bij vriezend weer , daar worden ze niet verkouden van , en ze krijgen het ook niet koud , we doen dit al jaren zo , wel als het kan ff laten rollen in zand , maar als het vriest is de bak ook hard en dan gaat ie zonder rollen naar buiten .
je moet niet met mensen vergelijken , als wij bezweet in de kou staan worden we ziek , bij paarden werkt dit anders , de huid is onder de natte vacht droog .

Als de pony zoveel binnen staat is scheren mischien een optie , maar ze worden dus niet ziek van nat buiten staan in de winter , als ze maar niet warm meer zijn

onley

Re: paard zweet ontzettend.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 23:30

als je je paard goed instapt en uitstapt word die niet ziek nee
het werkt bij paarden indd anders als bij mensen.
Wel zorgen uiteraard dat hij niet op de tocht staat..
er is ook een bokker die gewoon een halsstreep scheert en haar paarden staan ook gewoon buiten zonder deken en dit gaat gewoon prima zonder dat ze ooit ziek zijn geweest :)

je hoeft ook niet direkt alles te scheren maar een deel van de hals zou ik toch wel doen :)

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 23:39

Als je 'm niet helemaal scheert, heeft ie het niet zo snel koud hoor. Een fjord heeft ook een dikke huid en als ie gezond is kunnen ze best wat frisse lucht hebben, lekker zelfs! Als ze het koud krijgen kunnen ze gaan lopen/ spelen om het warm te krijgen of ruwvoer eten, daarvan gaat het interne kachetlje ook aan. 6uur buiten kan zeker hoor.
Mijn fjord staat decembert/m maart 's nachts binnen, verder altijd buiten. Ik scheer haar hals en boeg (flanken niet), gister de eerste keer gedaan. Ze had het zoooo warm, zweette ook met stappen al. Dat is echt niet lekker voor haar. Ze voelt zich altijd veel lekekrder als ze de warmte een beetje kwijt kan.

Opie1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 07:36

Mijn fjord scheer ik elk jaar. Gewoon helemaal kaal omdat hij erg dik in zijn vacht zit en hem niet meer droog krijg. Hij krijgt een winterdeken op met daaroverheen een ongevoerde regendeken. Overdag staat hij altijd buiten en in de namiddag komt hij naar binnen. Onze stallen zijn best fris in de winter (veel beton) en hij is gewoon lekker warm onder zijn deken. Als ik ga rijden rij ik met uitrijdeken en als het echt gaat vriezen doe ik een dikkere deken op. Wel in de gaten houden of er geen witte plekken in je deken komen want dan heeft je paard het te warm. Doe dit al 12 jaar en het gaat prima.

Wendie1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-11 08:11

in de winter is het op stal juist niet koud. De paarden die een deken om hebben die geven zo veel warmte af, en de paarden in onze gang zorgen er voor dat het warm is in de gang. er is geen verwarming alleen een afzuiging om de warmte aftevoeren. Maar in de winter houden de paarden elkaar warm, dus ze staan niet ijskoud op stal...

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 08:17

sjonnie48 schreef:
Onze pony heeft ook al veel vacht , en wordt ook kletsnat gereden , van de winter als het echt koud is wordt dit weer minder , maar goed op adem stappen , en als hij koud is , gewoon de wei op , ook bij vriezend weer , daar worden ze niet verkouden van , en ze krijgen het ook niet koud , we doen dit al jaren zo , wel als het kan ff laten rollen in zand , maar als het vriest is de bak ook hard en dan gaat ie zonder rollen naar buiten .
je moet niet met mensen vergelijken , als wij bezweet in de kou staan worden we ziek , bij paarden werkt dit anders , de huid is onder de natte vacht droog .

Als de pony zoveel binnen staat is scheren mischien een optie , maar ze worden dus niet ziek van nat buiten staan in de winter , als ze maar niet warm meer zijn

Ook ik doe dit al jaaaarreeen zo. Paarden zijn nooit ziek geweest. Nu heb ik een Groninger die erg zweet die scheer ik gedeeltelijk in de winter. Zonder deken of wat dan ook gaat hij overdag gewoon naar buiten ook in de afgelopen winter (hij heeft niet eens een winterdeken :-)).

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 15:27

Als je je paard ZONDER deken wilt laten staan kun je een smalle streep scheren. Gewoon de luchtpijp eruit en stukje borst. Verder zou ik het niet doen. Een meer geschoren paard kan in de winter NIET zonder deken.

Wanneer je WEL een deken op doet maakt het niet zoveel uit.

Ik heb mijn paard 15 jaar lang, 3x per jaar helemaal kaal geschoren ( sportpaard) en het heeft altijd in dikke dekens gestaan. Sinds 2 jaar staat hij aan huis en loopt 24/7 in en uit zijn box, in de wei en in de bak.
Ik scheer hem al 2 jaar NIET en hij heeft GEEN deken op.
Stap hem gewoon goed op adem en hij gaat zonder deken ( wel nog nat) gewoon weer naar buiten.
Hij doet het prima.

Wanneer je paard deels binnen/ deels buiten staat is het lastiger, toch kun je gewoon zonder deken staan naar mijn mening, vooral wanneer je een streep eruit scheert.

Vergeet niet dat de vacht van een paard heel apart werkt. Duidelijke uitleg staat op paardnatuurlijk.nl

Gilalh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 16:22

Heb je de PaardenSport? Toevallig staat er een artikel in over dekens en scheren deze maand. Misschien anders wel op internet terug te vinden. Elk paard is anders en vooral ook elke stal, staat hij helemaal binnen of is het een deels open stal.

Wendie1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-11 08:07

dus dan is scheren dé oplossing? :)

Moubs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 08:34

Wij hebben ons paardje ook geschoren.. daardoor zweet hij idd minder ! :D

Shettepret

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 09:05

Mag ik hier ook een vraag stellen?
Ik heb een shetmerrie die 6 okt 1 jaar word. Ze rent zo nu en dan lekker door de wei
en staat momenteel 's nachts op de paddock. Als ze wil (en dat wil ze graag want ze is gek op stro!) kan ze de stal in. Overdag staat ze buiten.
Anyway, ze heeft alweer een enorme dikke baby vacht. Ze zweet de hele dag door vreselijk.
Van het voorjaar (toen was ze net 5 à 6 maanden) heeft ze door die vacht een hitte toeval gehad en heb ik haar geschoren. Beestje was helemaal happy en galoppeerde weer in het rond.
Ik hou haar nu goed in de gaten, maar ze is erg sloom, hijgt veel en zweet dus continue.
Laten wennen en afspoelen, borst scheren, helemaal scheren....
Wat moet ik doen? Maak me zorgen om haar gezien afgelopen voorjaar.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 10:11

Mijn fjord merrie van 21 stond gister al gewoon in de wei te zweten van dit weer.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 19:44

De temp. van nu zijn wel heel erg extreem. Maar vanaf maandag gaat de temp weer kelderen en word het zo rond de 15 graden en gaat het ook weer regenen.

Mijn fjord met zijn winterjas heeft het nu ook warm maar geen haar op mijn hoofd die denkt aan scheren.
Kun je ze beter overdag in een koelere stal zetten of in een wei waar ze wat beschutting hebben.
Ze gaan die vacht straks weer hard nodig hebben.
Mijn fjord gedeid ook prima bij temp onder de -5.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 20:14

Rijd je voornamelijk binnen of buiten? Als je voornamelijk binnen rijdt, dan is het wel zo fair om te scheren, dat is echt te warm om te werken in een winterjas. Ik rijd mijn paard altijd buiten en deze wordt dan ook niet geschoren. Hij zweet nu tijdens het rijden ook flink, maar ik stap hem goede uit tot hij op adem is en afgekoeld is, daarna laat ik hem in de bak rollen en gaat hij weer de wei op. Zweten kan echt geen kwaad hoor, zolang ze goed op adem zijn en afgekoeld zijn, worden ze niet ziek.

monicees

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 20:19

lekker laten zitten, goed uitstappen en evt ergste zweet weghalen door afdrogen met stro/handdoek
zorg ook voor een zoutblok,.. paarden passen zich vanzelf aan aan het klimaat, duurt alleen soms wat langer dan wij zouden willen

mijn paard zweet rond deze tijd zelfs in stilstand!
ze dronk te weinig, waarom?
pieste te weinig, zweette te veel,

zoutblok neergegooid, madam is weer gaan zuipen, probleem opgelost

Wendie1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-11 21:56

Oke! Ja hij heeft wel een zoutsteen in z'n hok hangen. Ja, ik rijd altijd buiten.

aadburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 23:20

Wij hebben diverse Fjorden gehad die onder het zadel en ook aangespannen werden gebruikt (binnen en buiten), nooit geschoren en ja dan worden ze flink bezweet en dat is misschien niet mooi maar om voor die ene dressuurproef van 6 minuten maar te gaan scheren ging ons veel te ver. Na het rijden gewoon een fleece deken er op en zodra de vacht droog is de deken er af.

De paarden die we nu hebben worden behoorlijk intensief gebruikt met dressuur, springen en SGW maar ze worden nooit geschoren en staan in een open kapschuur waar het bijna net zo koud is als buiten. Na het rijden krijgen ze ook een fleecedeken op en zodra de vacht droog is gaat de deken er af, zelfs bij min 10 gaan ze gewoon zonder deken naar buiten zonder dat ze een noemenswaardige wintervacht krijgen.
Ik moet er wel bij vermelden dat onze paarden net zoveel ruwvoer krijgen als ze willen en weinig brok, daarnaast brand de verlichting in de stal tot een uur of elf s'avonds. Met kunstlicht schijn je de de natuur een beetje in de maling te nemen want door de dagen niet korter te laten worden krijgen ze die prikkel niet om een vacht te laten groeien (of het waar is weet ik niet maar bij ons lijkt het te werken)

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 23:38

Wat bij die van mij erg heeft geholpen is in de winter een dekentje (van maar 150 gram) op. Ik heb haar nu 2 jaar, de eerste winter ging ze lekker in haar blote kont op de wei, maar haar wintervacht werd zo dik dat ze zich met rijden inderdaad helemaal rot zweette, en die zomer kwam ze niet goed door die vacht heen en stond ze zwetend op de wei. Nu heb ik het afgelopen winter anders aangepakt en haar toen het ging vriezen een deken op gedaan. Ze is veel korter in de vacht gebleven en daar heeft ze heel de zomer profijt van gehad.

Nu met dit gekke weer is ze wel weer in de war hoor, want ze was al begonnen aan haar wintervachtje en dan wordt het in eens stikheet, maar ik duim gewoon dat de winter er weer aankomt. Dan zijn koudbloedjes toch op hun best :D

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 18:13

Shettepret schreef:
Mag ik hier ook een vraag stellen?
Ik heb een shetmerrie die 6 okt 1 jaar word. Ze rent zo nu en dan lekker door de wei
en staat momenteel 's nachts op de paddock. Als ze wil (en dat wil ze graag want ze is gek op stro!) kan ze de stal in. Overdag staat ze buiten.
Anyway, ze heeft alweer een enorme dikke baby vacht. Ze zweet de hele dag door vreselijk.
Van het voorjaar (toen was ze net 5 à 6 maanden) heeft ze door die vacht een hitte toeval gehad en heb ik haar geschoren. Beestje was helemaal happy en galoppeerde weer in het rond.
Ik hou haar nu goed in de gaten, maar ze is erg sloom, hijgt veel en zweet dus continue.
Laten wennen en afspoelen, borst scheren, helemaal scheren....
Wat moet ik doen? Maak me zorgen om haar gezien afgelopen voorjaar.

tot je ermee aan het werk gaat niets opdoen en ook niet scheren, juist omdat ie nog zo jong is moet ie het zelf oplossen met zn vacht, anders breek je zn weerstand af, vergelijk het maar met een kind die allerlei kinderziektes krijgt om een weerstand op te bouwen, als je het echt niet vertrouwt zou ik de DA om advies vragen, mijn paarden hebben tot ze beleerd werden nooit een deken opgehad of geschoren

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 16:48

aadburg schreef:
Wij hebben diverse Fjorden gehad die onder het zadel en ook aangespannen werden gebruikt (binnen en buiten), nooit geschoren en ja dan worden ze flink bezweet en dat is misschien niet mooi maar om voor die ene dressuurproef van 6 minuten maar te gaan scheren ging ons veel te ver. Na het rijden gewoon een fleece deken er op en zodra de vacht droog is de deken er af.

De paarden die we nu hebben worden behoorlijk intensief gebruikt met dressuur, springen en SGW maar ze worden nooit geschoren en staan in een open kapschuur waar het bijna net zo koud is als buiten. Na het rijden krijgen ze ook een fleecedeken op en zodra de vacht droog is gaat de deken er af, zelfs bij min 10 gaan ze gewoon zonder deken naar buiten zonder dat ze een noemenswaardige wintervacht krijgen.
Ik moet er wel bij vermelden dat onze paarden net zoveel ruwvoer krijgen als ze willen en weinig brok, daarnaast brand de verlichting in de stal tot een uur of elf s'avonds. Met kunstlicht schijn je de de natuur een beetje in de maling te nemen want door de dagen niet korter te laten worden krijgen ze die prikkel niet om een vacht te laten groeien (of het waar is weet ik niet maar bij ons lijkt het te werken)

Zo gaat het bij ons op stal ook, de paarden weten niet beter en hebben hierdoor ook nooit wat gemankeerd (afkloppen!). ;) Lekker laten zitten, scheelt je een hoop ellende met deken-op-deken-af (waar een paard juist weer wel verkouden van kan worden omdat je zijn biologische systeem in de war schopt). ;)

mijnvlinder

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 16:55

Ik zou je aanraden geen streep model te scheren. De plekken die je warm moet houden bij je pony als hij geschoren is zijn eigenlijk alleen de borst en buik ( dit omdat daar alle organen vrij dicht onder de huid liggen) , dus als je een streep model scheert scheer je juist de plekken die warm horen te zijn.
In de benen, hals, hoofd billen etc. zitten alleen spieren en pezen. De spieren houden deze delen zelf goed warm door beweging, (ook al is dit bij stil staan minimaal). Als je, je pony scheert moet je nu eenmaal een deken op doen om hem warm te houden, dit geldt bij ieder patroon.
Als je hem scheert kun je hem dus net zo goed helemaal scheren. De deken moet toch op en volledig ziet hij er ook nog eens mooier uit.

missliessje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 13:42

je kan je paard gewoon scheren, ik heb bijvoorbeeld alles geschoren behalve de benen en hoofd want dat is wel fijn omdat ze overdag buiten staat.

Myrthe_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 21:10

Wij hebben besloten om onze shetlander te scheren, we doen gewoon een deken op als hij binnen en buiten staat :)

shannakraai

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 16:10

ik zou hem helemaal scheren , veel fijner voor je paardje, alleen zou je wel een deken moeten aanschafen en als je echt actief rijd en springt dan ook in de winter met inrijden een fleecedekentje er op en ook met uitstappen.

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 16:51

Wendie1992 schreef:
Is het verstandig om hem zo te scheren? zo vlak voor de winter?

Is prima. :j
Mijn paard heeft ook 2 jaar met een jachtpatroon (dus de helft geschoren) rondgelopen, en dat was heel fijn!