Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
sjonnie48 schreef:Onze pony heeft ook al veel vacht , en wordt ook kletsnat gereden , van de winter als het echt koud is wordt dit weer minder , maar goed op adem stappen , en als hij koud is , gewoon de wei op , ook bij vriezend weer , daar worden ze niet verkouden van , en ze krijgen het ook niet koud , we doen dit al jaren zo , wel als het kan ff laten rollen in zand , maar als het vriest is de bak ook hard en dan gaat ie zonder rollen naar buiten .
je moet niet met mensen vergelijken , als wij bezweet in de kou staan worden we ziek , bij paarden werkt dit anders , de huid is onder de natte vacht droog .
Als de pony zoveel binnen staat is scheren mischien een optie , maar ze worden dus niet ziek van nat buiten staan in de winter , als ze maar niet warm meer zijn
Shettepret schreef:Mag ik hier ook een vraag stellen?
Ik heb een shetmerrie die 6 okt 1 jaar word. Ze rent zo nu en dan lekker door de wei
en staat momenteel 's nachts op de paddock. Als ze wil (en dat wil ze graag want ze is gek op stro!) kan ze de stal in. Overdag staat ze buiten.
Anyway, ze heeft alweer een enorme dikke baby vacht. Ze zweet de hele dag door vreselijk.
Van het voorjaar (toen was ze net 5 à 6 maanden) heeft ze door die vacht een hitte toeval gehad en heb ik haar geschoren. Beestje was helemaal happy en galoppeerde weer in het rond.
Ik hou haar nu goed in de gaten, maar ze is erg sloom, hijgt veel en zweet dus continue.
Laten wennen en afspoelen, borst scheren, helemaal scheren....
Wat moet ik doen? Maak me zorgen om haar gezien afgelopen voorjaar.
aadburg schreef:Wij hebben diverse Fjorden gehad die onder het zadel en ook aangespannen werden gebruikt (binnen en buiten), nooit geschoren en ja dan worden ze flink bezweet en dat is misschien niet mooi maar om voor die ene dressuurproef van 6 minuten maar te gaan scheren ging ons veel te ver. Na het rijden gewoon een fleece deken er op en zodra de vacht droog is de deken er af.
De paarden die we nu hebben worden behoorlijk intensief gebruikt met dressuur, springen en SGW maar ze worden nooit geschoren en staan in een open kapschuur waar het bijna net zo koud is als buiten. Na het rijden krijgen ze ook een fleecedeken op en zodra de vacht droog is gaat de deken er af, zelfs bij min 10 gaan ze gewoon zonder deken naar buiten zonder dat ze een noemenswaardige wintervacht krijgen.
Ik moet er wel bij vermelden dat onze paarden net zoveel ruwvoer krijgen als ze willen en weinig brok, daarnaast brand de verlichting in de stal tot een uur of elf s'avonds. Met kunstlicht schijn je de de natuur een beetje in de maling te nemen want door de dagen niet korter te laten worden krijgen ze die prikkel niet om een vacht te laten groeien (of het waar is weet ik niet maar bij ons lijkt het te werken)