buitenrit in donker

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sabien88

Re: buitenrit in donker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-11 18:20

Waar koop je een reflecterende deken met uitsparing voor zadel?? wat is de prijs

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 19:01

leuk al die kerstboomverlichting aan je paard, ik kom ze in de winter dagelijks tegen, als ik in de auto zit. Maar..... mijn koplampen schijnen niet op de hoogte waar al die reflecterende dingen (dekens, hesjes enz.) gehangen worden, dus ik zie ze niet, tenzij ik wat extra schijnwerpers aanzet, maar daar worden de paarden weer niet blij van. Ik zie met gewoon dimlicht alleen wat er aan de benen zit aan reflectiemateriaal en de zwakke al dan niet knipperende fietslampjes.

Ik weet waar ik ze tegenkom (in de buurt van de bak van de rijvereniging) dus ik ben er op bedacht,maar veel medeweggebruikers zijn dat niet en schrikken zich een hoedje als die rare dansende lampjes aan een paard blijken te zitten.

Zelf haal ik het niet in m'n hoofd om in het donker te gaan rijden, ik ga het liefst in het donker de deur helemaal niet uit, helaas ontkom ik er niet aan in de winter (voor en na mijn werk uitmesten,voeren, vegen enz.) Zal ook wel iets van generatiekloof zijn: mijn vader zei vroeger altijd dat ik in het donker niets buiten de deur te zoeken had en de problemen niet moest opzoeken.

suz_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 19:50

Waratje schreef:
108078 schreef:
[Als jij je gewoon normaal gedraagt is er niets aan de hand. Tenzij die redenen er uit veiligheid zijn natuurlijk, maar meestal slaan die regels nergens op.
Nouja ieder zijn eigen mening ;)

Als je je normaal gedraagt dan rij je daar niet, want dan hou je je aan gestelde regels van de terreineigenaar..... Maar goed, dat is mijn interpretatie van "normaal" natuurlijk maar. Iets met generatiekloof ofzo }>

Heb je zelf een eigen paard en rij je wel eens in de bossen of in het donker! Dan zou je ons snappen en dan zou ook jij waarschijnlijk gewoon lekker het bos in gaan in het donker..
Ik snap ook niet helemaal het probleem wat je er van maakt.. Als we nou de boel kapot gaan maken of door tuinen heen banjeren dan snap ik het nog... :D

Maar, diegene die nog nooit een avond ritje heeft gemaakt, cker een DIKKE aanrader... :D Paarden zien zoveel in het donker en lopen ook keurig netjes, ik zie soms geen steek en vertrouw volkomen op haar..
Ik kan niet wachten om weer lekker in het donker te rijden, ook de thermolaarzen heb ik binnen, want koud is het wel op die avonden in de winter....

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 19:53

_O- Waratje heeft idd paarden en ze staan praktisch in het bos :') En ja ze rijdt in het donker
Dan blijft het verder nog steeds onbeschoft om net te doen alsof je de bordjes niet ziet.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 20:00

Ik zie hier veel dingen langskomen die niet veilig zijn en/of niet mogen.
Allereerst: Je bent verplicht naar voren wit of geel licht te hebben en naar achteren rood. Dit moet constant licht zijn, dus NIET knipperen.
Maar wat misschien nog wel het allerbelangrijkste is: Zorg dat je herkenbaar ben voor wat je bent. Je kan jezelf helemaal volhangen met van die kleine lichtjes, maar daarmee ben je niet veilig. Mensen herkennen dan in het donker niet wat zich daar voortbeweegt en gaan dus zitten turen. Met als gevolg het risico dat ze zomaar ineens bovenop je zitten. Zorg daarnaast ook dat lampjes stabiel hangen. Lampjes aan de benen van je paard bevestigen zorgt alleen maar voor onduidelijkheid!

Dus, zorg voor verlichting die duidelijk maakt wát je bent. Neem voldoende grote verlichting die niet knippert en stabiel hangt, bijvoorbeeld een lamp met wit en rood licht aan je eigen benen. Reflectors aan de benen van je paard. Hesje is altijd goed, beter is hestje met verlichting.
Reflecterend spul kan je nooit te veel van dragen, dus gebruik die zoveel je wilt/kunt.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 20:25

IndianLady schreef:
_O- Waratje heeft idd paarden en ze staan praktisch in het bos :') En ja ze rijdt in het donker
Dan blijft het verder nog steeds onbeschoft om net te doen alsof je de bordjes niet ziet.

Nou ja, dat dus :D En ik zie het verschil niet tussen andermans tuin en andermans bos, dat jij vindt dat je geen schade doet is daarbij niet van belang. Je bent te gast binnen de gestelde regels, buiten die regels ben je een "ongenode gast" wat meestal geen positieve benaming is.
Maarre, ik rij liever niet in het donker, ik probeer toch zoveel mogelijk met de schemer weer terug te zijn, maar dat lukt niet altijd even goed 8-)
Laatst bijgewerkt door Waratje op 26-09-11 20:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 20:27

ik heb voor het wandelen zo'n groot licht gekocht wat om je arm of been kan, voor wit licht achter rood licht.
en voor erbij reflectie hesje, bandages en band voor in de staart.

DameBlanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 08:35

Morrie schreef:
leuk al die kerstboomverlichting aan je paard, ik kom ze in de winter dagelijks tegen, als ik in de auto zit. Maar..... mijn koplampen schijnen niet op de hoogte waar al die reflecterende dingen (dekens, hesjes enz.) gehangen worden, dus ik zie ze niet, tenzij ik wat extra schijnwerpers aanzet, maar daar worden de paarden weer niet blij van. Ik zie met gewoon dimlicht alleen wat er aan de benen zit aan reflectiemateriaal en de zwakke al dan niet knipperende fietslampjes.

Ik merk ook vaak dat mensen ons wel zien (bewegende kerstboom zie je niet snel over het hoofd!), maar geen idee wat ze zien zeg maar! En daar moet je dus wel op bedacht zijn!
Je kunt nooit genoeg zichtbaar zijn en de zijkant en boeg van het paard worden nog wel eens vergeten! Ik zorg er ook altijd voor dat zowel ik als paard wit en rood licht dragen, je zal maar een keer af moeten stappen dan moet je dus beide licht dragen en niet alleen reflectie. Lichtjes mogen ook niet knipperen officeel!

Deze deken heb ik http://www.horze.nl/Reflecterende-rijde ... ctivehorse

Donna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 08:46

Wat rijden er hier veel mensen in het donker! Ik moet er (helaas) deze winter ook aan geloven, we hebben nu geen bak meer op het terrein.
Gelukkig is het maar een klein stukje, waarvan het grootste gedeelte door het bos dus minder risico wb. verkeer :)

Merken jullie niets aan jullie paarden s'avonds? Dat ze sneller schrikken bijvoorbeeld?

DaisyE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 21:06

Zelf doe ik dit nooit aangezien ik nachtblind ben.
Maar er bestaan hier inderdaad wel tips voor.
Veel plezier en succes!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 21:48

d0nnaa_dan schreef:
Merken jullie niets aan jullie paarden s'avonds? Dat ze sneller schrikken bijvoorbeeld?

In de schemer is mijn paard wat schrikkeriger, maar als het dan echt donker is weer niet. Kennelijk heeft zij moeite met de schaduwen van de schemer.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 21:52

Vandaag voor het eerst in het donker gereden met mijn paard. In het begin vond ik het dood eng en had mijn paard nergens last van, later draaide dat om :+ In de bak is voor ons beide geen lolletje dus we zullen er deze winter vaker aan moeten geloven :)

Later werd ie wat voorzichtiger en zenuwachtiger. Maar dit was ook ons eerste buitenritje in het donker OOIT, dus dan is dat niet zo raar.

Heb zelf een reflecterend vestje en lichtjes.

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 22:03

Mijn paard is ook wat schrikkeriger in de schemer. Echt in het donker heb ik nooit gereden. In de bossen hier mag je idd niet komen na zonsondergang en ik zou het ook niet graag doen, grote kans dat je dan wilde zwijnen tegenkomt en zowel mijn paard als ik worden daar wat nerveus van.

Iljatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 18:42

op zoveel mogelijk plekken van die fietslampjes hangen :(:)

Grooming_Mom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 18:04

Als ik met mijn dochter op pad ga naar de ponyclub in het donkder (ik op de fiets er naast )
Dan heeft mijn dochter een mijnwerkerslamp op haar cap en daar klemmen we dan aan de achterkant aan het elastiek nog een rood lampje aan .
We hebben lichtgevende elastieken met klittenband (breed) die kunnen over de peesbeschermers .
Natuurlijk veiligheidsvestjes en we hebben een lichtgevende deken .
Dan heb ik natuurlijk het licht van mijn fiets aan en kunnen we bijna naar de parade van euro disney zo zijn we verlicht wahahahaha .
Je hebt ook lichtgevende peesbeschermers en springschoenen weet ik .

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 00:15

Ik verbaas me over de mensen die " gewoon" in het bos gaan rijden terwijl je daar tussen zonsondergang en zonsopkomst niet dient te komen op welke manier dan ook!

ooit aangedacht aan dieren die alleen S' nachts leven die je dan ernstig verstoord?! Of denk je: Hey wat leuk, wild S'nachts?! Hoe bekrompen kan je zijn...

Die regels zijn er niet voor niets. Ik weet dat je wel degelijk een boete daarvoor kan krijgen en ja, er zijn idd mensen die s'nachts een ronde lopen om te zien of de " rust" niet verstoord wordt.

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 00:33

weet je wat ik me afvraag!
in het donker rijden lijkt me super maar hoe zit het met struikelen van je paard??
bv in de berm of bos.. daar is de grond echt niet even gelijk, kunnen de paarden di zien??
vind het gewoon eng, rijden jullie ook gewoon in de bak in het donker?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 00:55

Ik moest eerst ook altijd door het donker, had van die reflecterende speciale banden voor om de benen van paarden. Dan had ik gewoon zo'n reflecterend vesje aan en had ik op m'n cap zo'n koplampje met een elastieke band, aan de achterkant hing ik met zo'n 'haakje' een fietslampje daarnaast had ik aan m'n binnenste arm nog een armlamp (wit en rood licht), de buitenste reflecterende band en had ik ook reflecterende banden om m'n benen. Soms had ik ook een fietslampje (een witte) aan de frontriem ook gedaan. Ik wou ook nog zo'n reflecterende deken, dat is er echter nooit van gekomen (en tegenwoordig kan ik m'n paard niet meer berijden).

Een kerstboom is er niks bij :Y)

[BRT] Zo ga je goed verlicht de weg op!

dit was mijn eerste probeersel van mijn uiteindelijk beter uitgewerkte lampje. Gewoon superfel lampje bij de expo oid gekocht en op dat elastiek dus een fietslamp gezet (dit zijn 2 fietslampjes op een postelastiek)

zo eentje had ik http://www.vanhelden.nl/productinfo/4807-00.jpg die op m'n cap wit licht voor hang ik nog achter een rood fietslampje (zoals hierboven in het topic)

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 15:38

vind het wel handig om OOK een lampje op je cap te doen , dan heb je op stukken waar het iets minder verlicht is toch iets om op terug te vallen, ook handig met aan-singelen als net het licht van 1 kant komt en dan net b.v. je zweetblad omhoog te tilt verdwijnt je lichtbron en met die koude vingers of handschoenen voel je net het gaatje niet!

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 15:40

jentel schreef:
weet je wat ik me afvraag!
in het donker rijden lijkt me super maar hoe zit het met struikelen van je paard??
bv in de berm of bos.. daar is de grond echt niet even gelijk, kunnen de paarden di zien??
vind het gewoon eng, rijden jullie ook gewoon in de bak in het donker?

in het donker rijden op een oneven grond zou ik zeker niet doen, alleen rijden op de goed verlichte verharde paden dan kan het prima.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 23:04

paarden kunnen sowieso de grond voor hun voeten niet zien ;) en ik heb er nooit geen probleem gehad met door het donker rijden hoor :+

shyso2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 23:16

Ik ga ook regelmatig in het donker naar buiten.... Wij zitten vlakbij een camping en mensen die laten de hond uit en moeten altijd lachen hihi

StefenFrens

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 10:02

Maartje1990 schreef:
paarden kunnen sowieso de grond voor hun voeten niet zien ;) en ik heb er nooit geen probleem gehad met door het donker rijden hoor :+

Natuurlijk kan een paard de grond voor zijn voeten wél zien.
Goed bedoeld, maar informeer je beter.. ;)
Een paard kan bijna 360 graden om zich heen kijken.
Zijn neus en wat zich daarvoor bevind, kan het met beide ogen zien.
De blinde vlek zit recht vooruit, voor de ogen van het paard en ook op die hoogte.
Een paard kán dus ziet waar het z'n voeten neer zet!
In het donker kan een paard zelfs béter zien dan de mens!
Een paard is immers niet voor niets een vluchtdier..

Wat verlichting betreft moet je indd zorgen dat je duidelijk maakt wàt je bent en zorg voor
constant licht, d.m.v. een goede ruiterlamp!
Dat heet als je in het donker naar buiten moet, want ik zou het niet
continu extra gaan opzoeken.
Niks mis met een schemerrit natuurlijk, maar let wel dat paarden dan extra allert zijn!

Ik ben het dus eens met wat al eerder gezegd werd: gebruik de juiste verlichting! Een knipperende kerstboom kan juist gevaarlijk zijn!

Succes!!

StefenFrens

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 10:07

Lalidan schreef:
Ik zie hier veel dingen langskomen die niet veilig zijn en/of niet mogen.
Allereerst: Je bent verplicht naar voren wit of geel licht te hebben en naar achteren rood. Dit moet constant licht zijn, dus NIET knipperen.
Maar wat misschien nog wel het allerbelangrijkste is: Zorg dat je herkenbaar ben voor wat je bent. Je kan jezelf helemaal volhangen met van die kleine lichtjes, maar daarmee ben je niet veilig. Mensen herkennen dan in het donker niet wat zich daar voortbeweegt en gaan dus zitten turen. Met als gevolg het risico dat ze zomaar ineens bovenop je zitten. Zorg daarnaast ook dat lampjes stabiel hangen. Lampjes aan de benen van je paard bevestigen zorgt alleen maar voor onduidelijkheid!

Dus, zorg voor verlichting die duidelijk maakt wát je bent. Neem voldoende grote verlichting die niet knippert en stabiel hangt, bijvoorbeeld een lamp met wit en rood licht aan je eigen benen. Reflectors aan de benen van je paard. Hesje is altijd goed, beter is hestje met verlichting.

Reflecterend spul kan je nooit te veel van dragen, dus gebruik die zoveel je wilt/kunt.

Helemaal mee eens!!

Jilzet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 10:16

nou een soort van lichtgevend hesje aan. en voor je pony bandages in ook die kleur. en met lichtjes.