Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Waratje schreef:108078 schreef:[Als jij je gewoon normaal gedraagt is er niets aan de hand. Tenzij die redenen er uit veiligheid zijn natuurlijk, maar meestal slaan die regels nergens op.
Nouja ieder zijn eigen mening
Als je je normaal gedraagt dan rij je daar niet, want dan hou je je aan gestelde regels van de terreineigenaar..... Maar goed, dat is mijn interpretatie van "normaal" natuurlijk maar. Iets met generatiekloof ofzo

Paarden zien zoveel in het donker en lopen ook keurig netjes, ik zie soms geen steek en vertrouw volkomen op haar..IndianLady schreef:Waratje heeft idd paarden en ze staan praktisch in het bos
En ja ze rijdt in het donker
Dan blijft het verder nog steeds onbeschoft om net te doen alsof je de bordjes niet ziet.
En ik zie het verschil niet tussen andermans tuin en andermans bos, dat jij vindt dat je geen schade doet is daarbij niet van belang. Je bent te gast binnen de gestelde regels, buiten die regels ben je een "ongenode gast" wat meestal geen positieve benaming is.
Morrie schreef:leuk al die kerstboomverlichting aan je paard, ik kom ze in de winter dagelijks tegen, als ik in de auto zit. Maar..... mijn koplampen schijnen niet op de hoogte waar al die reflecterende dingen (dekens, hesjes enz.) gehangen worden, dus ik zie ze niet, tenzij ik wat extra schijnwerpers aanzet, maar daar worden de paarden weer niet blij van. Ik zie met gewoon dimlicht alleen wat er aan de benen zit aan reflectiemateriaal en de zwakke al dan niet knipperende fietslampjes.

In de bak is voor ons beide geen lolletje dus we zullen er deze winter vaker aan moeten geloven

jentel schreef:weet je wat ik me afvraag!
in het donker rijden lijkt me super maar hoe zit het met struikelen van je paard??
bv in de berm of bos.. daar is de grond echt niet even gelijk, kunnen de paarden di zien??
vind het gewoon eng, rijden jullie ook gewoon in de bak in het donker?
en ik heb er nooit geen probleem gehad met door het donker rijden hoor
Maartje1990 schreef:paarden kunnen sowieso de grond voor hun voeten niet zienen ik heb er nooit geen probleem gehad met door het donker rijden hoor

Lalidan schreef:Ik zie hier veel dingen langskomen die niet veilig zijn en/of niet mogen.
Allereerst: Je bent verplicht naar voren wit of geel licht te hebben en naar achteren rood. Dit moet constant licht zijn, dus NIET knipperen.
Maar wat misschien nog wel het allerbelangrijkste is: Zorg dat je herkenbaar ben voor wat je bent. Je kan jezelf helemaal volhangen met van die kleine lichtjes, maar daarmee ben je niet veilig. Mensen herkennen dan in het donker niet wat zich daar voortbeweegt en gaan dus zitten turen. Met als gevolg het risico dat ze zomaar ineens bovenop je zitten. Zorg daarnaast ook dat lampjes stabiel hangen. Lampjes aan de benen van je paard bevestigen zorgt alleen maar voor onduidelijkheid!
Dus, zorg voor verlichting die duidelijk maakt wát je bent. Neem voldoende grote verlichting die niet knippert en stabiel hangt, bijvoorbeeld een lamp met wit en rood licht aan je eigen benen. Reflectors aan de benen van je paard. Hesje is altijd goed, beter is hestje met verlichting.
Reflecterend spul kan je nooit te veel van dragen, dus gebruik die zoveel je wilt/kunt.