mijn paard verandert !! help.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 23:38

Noord Limburg. Je schrijft Drum horse, dat is toch een soort Irish Cob? :o Ik ken wel mensen in de omgeving Eindhoven, maar Limbo's ken ik weinig. Mijn paardje komt uit Maasbree. :+ Volgens mij is daar toch ook ruimte genoeg? Ik zou het niet zo maar opgeven hoor! En zoals je het nu omschrijft, lijkt het me duidelijk: Hij voelt zich daar niet thuis en jij ook niet.

Netjes dat je je zadel op maat hebt laten maken. Daar kan het dus niet aan liggen. Neem de tijd in elk geval voor hem. Zo te lezen ben je ondanks je omgeving goed bezig.

eszsie86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-11 23:41

oh en ... misschien kan het ook wel zijn dat die me uitprobeert...zal niet zeggen dat het niet kan...maar zou die dit dan niet op een andere manier doen ? bedoel lastig worden omdat die eten voorbij ziet komen waar die erg behoefte aan heeft staat toch los van mij...om even een voorbeeldje te noemen dan he

idefix4

Re: mijn paard verandert !! help.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 23:44

Een paard denkt niet: "Ik ga mijn baas pesten en kijken wat ie doet." Een paard denkt eigenlijk zo wie zo weinig. Zoek het daar niet in. Echt niet. Hij zal best een beetje kunnen puberen, omdat er op gaan zitten door mensen is bedacht en niet door paarden, maar je schrijft al dat hij het juist erger heeft als je hem niet rijdt. Hij wil je duidelijk vertellen dat waar hij nu is, daar voelt hij zich niet fijn. Daar moet je niet zo maar overheen stappen.

eszsie86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-11 23:48

idefix4 schreef:
Noord Limburg. Je schrijft Drum horse, dat is toch een soort Irish Cob? :o Ik ken wel mensen in de omgeving Eindhoven, maar Limbo's ken ik weinig. Mijn paardje komt uit Maasbree. :+ Volgens mij is daar toch ook ruimte genoeg? Ik zou het niet zo maar opgeven hoor! En zoals je het nu omschrijft, lijkt het me duidelijk: Hij voelt zich daar niet thuis en jij ook niet.

Netjes dat je je zadel op maat hebt laten maken. Daar kan het dus niet aan liggen. Neem de tijd in elk geval voor hem. Zo te lezen ben je ondanks je omgeving goed bezig.

dankjewel...en ik geef ook niet op hoor. Maar ik wilde wel graag mijn verhaal kwijt. En tips krijgen.
Aangezien ik maandag ga beginnen met mijn nieuwe werk , wil ik gaan proberen om het anders aan te gaan pakken , mits het die dag toelaat zal me niet elke dag lukken want ik werk in de zorg.

Maar als ik vroeg klaar ben ga ik er al eerder naartoe, dan is het rustiger en dan kan ik al met hem werken...en dan geef ik hem al eerder een portie voer. Die andere portie krijgt die dan later tijdens de voerronde....zo is het verdeelt.
helaas kan ik dit niet elke dag waarmaken....maar wel zo vaak mogelijk.

Zolang ik nog niks vind wil ik wel voor een oplossing zoeken.

eszsie86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-11 23:51

idefix4 schreef:
Een paard denkt niet: "Ik ga mijn baas pesten en kijken wat ie doet." Een paard denkt eigenlijk zo wie zo weinig. Zoek het daar niet in. Echt niet. Hij zal best een beetje kunnen puberen, omdat er op gaan zitten door mensen is bedacht en niet door paarden, maar je schrijft al dat hij het juist erger heeft als je hem niet rijdt. Hij wil je duidelijk vertellen dat waar hij nu is, daar voelt hij zich niet fijn. Daar moet je niet zo maar overheen stappen.

Nee erover heen stappen doe ik ook niet, anders zat ik niet op mijn vrije zaterdagavond me alweer de kop te breken hoe ik dit aan ga pakken en alweer rondzoeken voor iets wat beter bij ons past, vooral bij hem.

En ik dacht laatst van achja het gaat wel goed, dus had dit al een keer aangekaart ook bij zijn oude eigenaresse die is heel betrokken.
En uiteindelijk dachten we ach IK moet wennen en het gaat wel goed met hem.
Maarja dan ben je weer een paar weken verder en dan denk je nee, ik zie wel degelijk zijn gedrag veranderen..want het verergert alleen maar, dus ik heb het toch goed gezien.
Ik weet wat me te doen staat.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 23:52

Realiseer je, dat je nu ook samen leert. Welliswaar hoe je het niet wil, maar dan nog kan je er samen het beste van maken. Het vertrouwen van je paardje zal behoorlijk kunnen groeien als je hem het vertrouwen geeft. Daar kun je in de toekomst heel veel plezier van hebben. Als de nood het hoogst is, is de redding meestal nabij. Gewoon je ogen open houden. ;)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 00:41

Je paard heeft dus wel vertrouwen in jou maar niet in de rest van zijn wereld op dit moment, datzie je aan zijn paniek als jij de bak verlaat. Dit is geen pubergedrag meer, dit is zich absoluut niet prettig en vooral veilig voelen op die plek. daar kun je ook het vervelende gedrag onder het zadel van krijgen.
Zo snel mogelijk naar een rustige plek ( is moeilijk, ik weet het) Je paard is nog jong, kun je hem niet voorlopig lekker bij iemand in de wei gooien met een maatje. Laat je het rijden gewoon een half jaar achterwege en hij krijgt de rust weer terug in z'n hoofd en heb je ook ruim de tijd om een stalling te kiezen die wel bij hem past, veel succes.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 08:04

Een paard heeft nu eenmaal geen stem gekregen dus zijn gedrag is het enige waarmee hij jou kan vertellen dat hij zich niet prettig voelt. Manege's zijn prachtig voor de ruiter, welzijnstechnisch zijn ze vaak een hel voor de paarden. Een paard is een kuddedier, gemaakt om in een kudde buiten te leven, wij vinden het gemakkelijk om ze in hokjes te stoppen. Zoek gauw een andere stal waar je paard weer lekker paard kan zijn en je zult zien dat hij wel weer rustig wordt.

eszsie86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-11 13:21

ik werk eraan en ik zal zeker mijn best doen om zo'n rustige plaats voor hem te zoeken. Ik geef het niet zomaar op.
Ik wil alleen het beste voor hem , en ik vindt het ook niet leuk om bijvoorbeeld zoals op een mooie dag als vandaag te weten dat hij binnen staat.... vindt het vreselijk.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 15:31

Dat lijkt me idd echt een hel... Prachtig weer, paardjes moeten lekker buiten! Hoop dat je snel een plekje vindt waar jullie allebei tot rust komen :)

Devitootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 21:28

Hoi, heel vervelend voor jullie deze situatie. Ik denk dat je alle mogelijke adviezen en tips inmiddels wel hebt gehad, en hoop dat je snel een andere plek vindt. Heel goed dat je luistert naar je paard en twijfel niet te veel aan jezelf, je kent je eigen paard immers het beste.

Het enige wat ik nog niet echt terug lees is hoe het contact met de andere paarden is. Heeft hij voldoende sociaal contact en past hij ook in de groep? Of is hij het laagst in rang en voelt hij zich opgejaagd als ze overdag buiten staan en levert dat veel stress op en wil hij daarom terug naar zijn veilige stal? De meeste paarden die na de zomer op stal komen en graag meer naar buiten willen zijn onrustig in de box, rondjes draaien, schoppen tegen de deur, etc., maar als ik je goed begrijp is de stal juist zijn "veilige" plek waar hij rustig wordt.

Veel succes en laat ons weten als je een nieuwe stal hebt en hoe het gaat!

eszsie86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-11 22:30

@ devitootje.

Ik persoonlijk zie hem nooit in de wei staan, ik zie wel steeds vaker schrammen en zijn gedrag kennende , ja je moet ver gaan voor die van zich af bijt, hij maakt zich niet zo druk als de rest van de paarden hij wil gewoon vreten haha en als een ander paard hem wegjaagt ja dan gaat hij gewoon weg. En ik krijg wel te horen dat hij wat andere tinkers en haflingers als vriendjes heeft , en er is nog 1 paardje waar die het altijd goed mee kan vinden.
Het is normaal wel een heel rustig paard, dus in stal is die ook rustig , als die maar wat te bikken heeft en anders dan staat die maar wat voor zich uit te staren. Maar als het in stal druk is of in de bak heel druk is ja dan wordt die wel onrustig, al die kinderhandjes die altijd maar willen aaien en iedereen altijd zo aan komt rennen , het is er gewoon weg druk..Maar het is wel zo..hij komt niet graag uit zijn stal als ik hem kom halen...maar hij loopt 5 x zo hard terug naar de stal en dan moet ik er wel bij zeggen dat hij dan zijn voer al heeft gehad.

Devitootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 22:44

Misschien eens een dagje vrij nemen en uitgebreid observeren in de groep. Ook al gaat hij "gewoon" weg en zoekt hij de confrontatie niet op, als hij continue weg wordt "gestuurd" (en dat kan heel subtiel gaan in een kudde) of regelmatig wordt opgejaagd kan dat toch veel stress veroorzaken. Afgezien van het feit dat hij ook vriendjes heeft in de groep. En is de ruimte/wei/paddock wel groot genoeg, kan hij ook echt weg lopen en de ruimte zoeken?

Anders misschien een bordje bij zijn stal hangen met de vraag of ze hem met rust willen laten of wellicht een andere box in de hoek van de stal waar minder mensen (langs)komen?
Geen idee of dit tot de mogelijkheden behoort, maar denk graag met je mee.

natje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 22:17

Hey
Ik was wel benieuwd hoe het nu gaat met je paardje
Voelt hij zich al wat beter? Heb je al een plekje kunnen vinden?