Hebben jullie een doel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

joyfortuna

Re: Hebben jullie een doel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 17:19

Ik rij meestal voor de punten, maar als hij fijn loopt, ben ik ook heel blij mee!

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-11 17:28

listiglistje :
Oké, ik vind je reactie's erg duidelijk, dankjewel.

Ach, ik was al zó trots dat ik op mijn eerste wedstrijd 168 en 170 had gereden! :D

Saphira1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 17:29

ik heb laatst een reactie geplaatst, ik heb echt heerlijk gereden, had 192 en 196 punten voor onze 2e keer M2!! ik heb me zelf er op betrapt dat ik zelf wel heel erg graag winst wilde hebben! dusja... het prijs winnen en het prijzengeld is natuurlijk super leuk!!

Splendesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 17:31

Ik denk dat je steeds een hoger doel voor ogen neemt.
Eerst rijd je voor ervaring, dan voor 1 winstpunt en zo verder.
Wedstrijden rijden kost geld dus wil je er ook wel wat voor terug zien.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 17:33

Splendesco schreef:

dat denk ik ook :j en niet alleen geld, ook veel tijd en energie :P

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 17:39

Mijn doel is om over twee jaar Z te starten (springen) met mijn nieuwe paard. Gewoon rustig aan. Twee jaar is best lang als je bijna elk weekend een springwedstrijd start waar je vaak foutloos gelijk vier winspunten kan rijden.

Ik rijd wedstrijden voor mijn plezier, maar ik wil er wel zo ver mogelijk in komen, dat is toch echt hetgeen waar ik wedstrijden voor rijd. Dat is eigelijk hetgeen waarom ik paardrijd. Paardrijden zonder wedstrijden vind ik zo doelloos.. Maargoed dat is gewoon mijn mening.

Splendesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 18:11

listiglistje schreef:
Splendesco schreef:

dat denk ik ook :j en niet alleen geld, ook veel tijd en energie :P

Ja daar heb je gelijk in, is ook leuk als je ziet dat je vooruit gaat. :)

KSB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 20:30

Wil mijn baby ( 4 jaar 3 mnd onder het zadel) op het gemakje in de L1 gaan starten voor de ervaring en als hij straks 5 is vanaf de M1 selectiewedstrijden gaan rijden om te kijken hoe we het doen! :P Heb nergens haast mee, wil hem opleiden tot een goed Z/ZZ paard als hij straks een jaar of 8 is, dus lekker opleiden en ervaring op doen! :D

dvfotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 21:25

Neem het wel serieus maar blijf er natuurlijk wel van genieten. Kijk je kan wel een doel hebben van 2x 170 punten te halen maar als je bv er geen plezier in heb dan is dat ook niet leuk. Verlies het plezier er van hebben niet uit het oog. Dat is mijn doel;)

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 14:17

Ik heb moeten leren om elke dag/wedstrijd een ander subdoel voor ogen te hebben wat uiteindelijk leidt tot een in de toekomst gesteld groter doel. Dat grote doel bereik je niet in 1x maar met tussenstations dat zijn de subdoelen.

Ik heb nu een 'probleempje' dat m'n paard niet flitsend genoeg blijft lopen tijdens de proef dus heb ik als doel mn volgende wedstrijd dat ik m flitsend blijf rijden in de proef, als dat gelukt is, is het doel gehaald, wel of geen winstpunt rijker. Als het flitende 'opgelost' is, komt er vanzelf weer een nieuw doel naar boven om daar aan te werken.

Verder ben ik voorstander om pas op wedstrijd te gaan als je er ook klaar voor bent, ik heb geen zin om tijd/geld en moeite te steken in een wedstrijd terwijl ik weet dat ik er in mn training nog niet helemaal klaar voor ben. Dan kan ik mn energie beter gebruiken door thuis nog even verder trainen.

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 15:19

Tegen mei 2014 1 of 2 x in de M kunnen starten.
Ik start in maart met wedstrijden en ik begin met A...

Natuurlijk rijd ik niet alleen om winstpunten te krijgen, ik wil er vooral ervaring opdoen, en vind het ook fijn dat je zo een overzicht krijgt over waar je nog aan moet werken, en wat al goed is.

Daarom heb ik ook een ruim doel genomen, zodat we het rustig aan kunnen doen!

(A is L in Nederland, M is Z in Nederland)

sanowa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 21:20

Mijn doel is om gewoon te kunnen genieten van mijn paardjes.

Ik ben heel veelzeidig, rij dressuur wedstrijden, cros lekker door het bos heen en af en toe spring ik wat.

Als ik geen winst rij baal ik wel eens, maar leg dat heel makkelijk naast me neer en denk volgende keer beter.
Met Samantha wil ik wel heel graag het M halen (we zijn nu L2) dat is toch wel een beetje mijn doel, maar dat mag ook pas over 5 jaar heb zeker geen haast. :P
Met Noa zie ik wel hoe ver we komen, laat het allemaal wel op me af komen en dan zien we het wel.

corrina1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 21:28

Ik rijd nog geen dressuur wedstrijden maar mijn doel voor de onderlinge wedstrijd zondag is om deze fijn uit te rijden en mijn paard netjes te laten galopperen (vind hij heel moeilijk) en mn uiteindelijke doel is 175 punten rijden in een dressuur proef.

Voor mijn endurance wedstrijd 15 oktober is mijn doel om hem goed uitterijden :P

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 21:43

Mijn doel op dit moment is om Z te starten in mei op de onderlinge wedstrijd. En ik geloof dat ik daarna stop met doelen stellen en lekker ga hobbelen!

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 16:52

Met dressuur ben ik nooit zo strijdlustig, maar als we gaan springen of crossen, dan gaan we voor de 1e plaats. Natuurlijk staat het voorop dat we fijn rondkomen, maar een beetje competitie is ook wel leuk :) . Qua doelstellingen, met Goldy wil ik het Z in, en dat is wel een realistische doelstelling als je kijkt waar we nu staan. Met Wolder start ik veel minder vaak, M vind ik voor hem prima, maar misschien dat we in jaren ook een x Z zijn, daar heb ik geen einddoelstelling voor, we starten gewoon af en toe, en het is nu even het doel om normaal rond te komen :+ .

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 14:44

Mijn doel is om dit binnenseizoen nog L2 te starten. moet nog 2 winstpunten en heb aardig wat wedstrijden staan. Hoop volgende week mijn laatste 2 punten te pakken en dan nog 1 wedstrijd L1 en daarna naar de L2. Veel rustiger enzo.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 14:55

Ja, ik stel doelen.
Mijn hoofddoel is altijd om op verplaatsing net zo fijn te kunnen rijden als op wedstrijd thuis, dus met een ontspannen, swingend paard een nette proef neer te zetten.
Natuurlijk is het daarbij fijn om selectiepunten bij elkaar te rijden, maar omdat het nog altijd een jurysport is en je soms weleens "pech" kan hebben, stel ik mijn puntendoelen per seizoen. Het eerste jaar dat ik Willow had was mijn doel om naar B2 te gaan (ik moest met hem in B1 starten omdat ik nooit LRV gereden had). Helaas is hij na twee wedstrijden aan koliek geopereerd en was ons doel niet realiseerbaar. Echter, het seizoen erop zijn we op twee wedstrijden naar B2 geraakt. Dit seizoen was mijn doel naar L1 gaan, en dat is ons gelukt, we hebben zelfs nog 4 puntjes bij elkaar weten te sprokkelen.
Nu is mijn doel voor de winter:
- LRV: dressuurdagen meerijden, daar goed presteren en dan naar de provinciale dressuurdag mogen in april om daar een mooie proef neer te zetten
- Federatie: een aantal wedstrijden meerijden, netjes rond de binnenbakken geraken en wat ervaring opdoen

Kirov

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 12:17

Mijn uiteindelijke doel is om met mijn beide paardjes Z te mogen starten. Waarschijnlijk duurt dat nog wel even, want heb met vriendlief de afspraak dat ik maar 1 wedstrijd per maand rijd. Ben in februari begonnen met mn 5-jarige en die is nu L2+3. Mn andere paardje wil ik in januari mee gaan beginnen in de L1. Hij is al 10, maar pas een jaar onder het zadel.

EvelienH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 23:39

Mijn doel in de dressuur is op het moment ontspanning in de proef, hij heeft erg veel spanning in de ring. Daarnaast is het natuurlijk altijd leuk om winstpunten te rijden maar voor mij blijft het een oefening voor de sgw wedstrijden.
In de springen wil ik de laatste punten voor het Z en in de cross hetzelfde, ook de punten voor het Z. :)

mieke0264

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 11:11

Als ik iets heb wat in de training niet lukte en op de wedstrijd gaat het goed heb ik mijn doel bereikt.
Maar als mijn paard heel ontspannen liep ben ik zeker ook tevreden.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 11:22

Ik rij voor de winstpunten (bij dressuur dan). Ik heb totaal 0 ambities in de dressuur, maar het is natuurlijk wel goed voor basis van je paard. Daarnaast is het natuurlijk mooi als je tot een bepaald niveau (bewezen) ervaring hebt. Ik heb hier de paarden in de rij staan, dus ga ook vrij snel over naar volgende klasse. Ik denk dat als ik 1 of 2 paarden voor de hobby zou hebben, dus niet voor verkoop of iets anders, dan zou ik wel alle klasse helemaal uitrijden, je hebt dan toch geen 'haast'.

Mijn doel is volgend jaar toch een keer Z1 te starten, of dit haalbaar is geen idee. Maar wil tot 31dec 2012 dit paard iig starten. Als ik volledig hersteld ben wil ik van de winter springen weer oppakken, en hoop ik aan het einde toch wel L springen te zijn. Wil ik van de winter enkele (2 of 3) jachten rijden. En wil ik volgend jaar een heel voor en na seizoen crossen rijden. Niveau maakt niet zoveel uit waar ik eindig, maar wil iig stuk meer ervaring erin krijgen!

Daarnaast is de planning zoals het er nu uitziet. Dat ik als ik eindexamen heb gedaan er 2 bij krijg. 1 3jarige hengst (die vriend doet zadelmak maken waarschijnlijk en anders zelf) deze wil ik hele zomer goed doorrijden om hem in het najaar wat te gaan starten (dressuur/springen waarschijnlijk).
En een 7 jarige merrie die is dragend, gaat waarschijnlijk vd winter al paar keer zo mee naar het bos, en wil ik komende zomer doortrainen om toch IBOP te doen in september (lastige is alleen dat ze veulen krijgt, en zich 'weggeeft' dus zal erg hard moeten voeren).

Dan is er nog een 5jarige die vanaf volgende week weer word opgepakt door mijn vader, die is ook dragend, en willen we waarschijnlijk doorrijden (en evt tuigen) voor verkoop.
En is er nog een 3,5 jarige merrie die nog niks kent en ook nog zadelmak gemaakt moet worden.

paarden zat dus. Geen idee hoe ik het allemaal rond ga breien %)

joyfortuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 17:23

Ik had van het weekend toch wel door dat ik ook graag het geld zie, was 3de maar die prijs viel weg omdat er 2 2de waren. :(

Rohol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 19:27

Vind jou doel een veel beter doel dan die van menig ander. Reed vroeger F-proefjes en mensen baalden verschrikkelijk als ze onder de 200 punten belandden. Het was ook altijd het paard z'n schuld, nooit die van zichzelf.
Als je gewoon wedstrijden rijdt om je paard en jezelf te verbeteren is dit alleen maar goed.

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 14:09

_Esther_87_ schreef:
Tip voor ts (en wie zich aangesproken voelt) Lees je eens in over de SMART-methode. Kan je heel goed gebruiken bij het wedstrijdrijden.

De SMART methode zou inderdaad een methode kunnen zijn, maar als je het meetbaar wilt maken moet je toch vaak met winstpunten gaan kijken. Want of je paard wel of niet ontspannen is, is niet meetbaar genoeg. Net als bij een goed uitgevoerde oefening, dat is zo op het oog niet meetbaar.
Dan zijn de winstpunten juist handig om het meetbaar te maken. Ookal verschilt een jury ook van wat goed is en wat niet, maar de punten zijn wel meer meetbaar als de juiste ontspanning.

Zelf ben ik met de dressuur meer bezig met het fijn ontspannen over de rug laten lopen, dan ben ik tevreden. Met springen is dit wel hetzelfde, hij moet fijn over de rug springen. Maar ik merk dat dit beter wordt naarmate die hoger mag springen, dus mijn doel is dan ook om van de winter L te springen.
Met eventing heb ik wel het doel om zo hoog mogelijk te komen, ik hoop dit jaar de punten voor het M bij elkaar te rijden.

Ik zou echter geen wedstrijden kunnen rijden zonder dat ik winstpunten rij, een half jaar/ jaar door hobbelen in 1 klasse zonder winstpunten/ prijzen te rijden zou voor mij niets zijn. Daar ben ik ook heel eerlijk in. Ik vind het wedstrijdgericht rijden juist leuk, wil graag het beste uit mezelf en uit mijn paard halen. Dat dat beloond wordt door winstpunten en prijzen is dan fijn. Een keer een slechte wedstrijd werkt voor mij juist motiverend.
Zie wel eens mensen een jaar in het B rijden en dan nog geen wp rijden, dat zou ik niet kunnen.

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 17:14

Ik rijd om winstpunten te halen, en ergens toch altijd om te winnen, (dat zit gewoon in mij).
Verder natuurlijk ook voor mijn plezier.
Ik wil met m'n paardje zowel in de dresuur als in het springen ver komen in de wedstrijdsport het liefst Z!
Ik heb hem nu in januari '12 een jaartje en dan hoop ik hem L2 dressuur en L springen te starten, dus we zijn lekker onderweg!
Dat is echt wel een doel dat ik wil halen!