Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Cassidy schreef:Zien jullie niet dat het niet mee willen wandelen een symptoom is voor een groter probleem?

liljebo schreef:Cassidy schreef:Zien jullie niet dat het niet mee willen wandelen een symptoom is voor een groter probleem?
Het paard vindt er niets aan. Dat lijkt me duidelijker. Dat kan vele redenen hebben, zoals onzekerheid, eigenwijsheid, gebrek aan motivatie etc etc.
Voor mij doet dat er verder niet toe
Je kunt dan werken vanuit het principe: hij heeft maar te doen wat ik zeg
of
je maakt het gewoon leuk.

) want we gaan eigenlijk bijna altijd wat leuks doen. Alleen dan zonder snoep. Dat krijgt hij pas wanneer we klaar zijn (gewoon zijn koek, en als hij rijpaard heeft gespeeld ook een appel) Zo werkt het voor ons het beste
Hij hinnikt nog wel eens als we dicht langs een stal lopen, of een ander paard, maar geen getrek en gesjor meer, geen gebler elke 3 meter, geen paard die ik bij de stal in de buurt weer kon ophalen omdat ie zich los gebroken had. Ik merk aan hem dat ie nu genoegen neemt om mij als leider en veiligheidspunt te nemen.
Daarin behoord ie te reageren, en zo niet, komt de volgende stap (uiteraard eventuele uitzonderingen in een situatie daar gelaten, snapt je pony het nog niet, gun hem dan even de tijd om er ook over na te denken)hestejente schreef:Het eerste waar ik aan dacht was: blokkeer je je paardje niet onbewust met je eigen lichaamshouding? Waar loop je ten opzichte van haar, en hoe loop je er dan bij?
En ik zie ook wel wat in wat liljebo schrijft. Zij lost het dan op op een manier die voor mijn paard totaal niet zou werken - van de combi wandelen en voer wordt 't een heeeel vervelend paard - maar hij voelt zich fijn in een groepje, dus gaan er andere paardjes mee. Of een troepje mensen. Hoe meer hoe beter. Zou het wat zijn om je merrie achter je ruintje aan te laten hobbelen?

Cassidy schreef:Tjongejonge, wat heeft die pony je in je zak zitten.
Ga grondwerk doen om de verhoudingen recht te zetten. Doorloop de fases en als jij beslist dat ze iets moet doen, dan moet ze het doen. Het liefst nog met oortjes erop....en meteen als je dat vraagt. Zonder zuur gezicht vooraf.

IggyPop schreef:Ik vond mijn paardje ook maar traag (zelfde leeftijd als de jouwe) maar toen bleek hij korte beentjes te hebben![]()
Ze zijn natuurlijk niet zo groot en moeten harder lopen om onze grote stappen bij te houden, die van mij gaat automatisch in een drafje als hij op mijn tempo moet lopen. Als we gewoon lekker gaan wandelen loop ik dan ook niet te trekken we lopen op een tempo wat ons beide schikt. Hij hoeft niet de longen uit zijn lijf te lopen omdat ik zo nodig wil wandelen alsof ik met een groot paard loop.
En hij mankeert niks hoor, dat weet ik 100% zeker.
Cassidy schreef:Goed zo, het is iig al een eerste stap in de goede richting dat je dat ziet.
Maak je hart hard, en ga op je strepen staan.
Ook al krijg je een pony die voor het oog vreselijk in paniek raakt: als jij duidelijk bent en leiderschap toont, gaat ze je er alleen maar meer om respecteren.
Succes !
IggyPop schreef:Ik vond mijn paardje ook maar traag (zelfde leeftijd als de jouwe) maar toen bleek hij korte beentjes te hebben![]()
Ze zijn natuurlijk niet zo groot en moeten harder lopen om onze grote stappen bij te houden, die van mij gaat automatisch in een drafje als hij op mijn tempo moet lopen. Als we gewoon lekker gaan wandelen loop ik dan ook niet te trekken we lopen op een tempo wat ons beide schikt. Hij hoeft niet de longen uit zijn lijf te lopen omdat ik zo nodig wil wandelen alsof ik met een groot paard loop.
En hij mankeert niks hoor, dat weet ik 100% zeker.

janflicka schreef:Word een leerproces voor ons allebei,ik moet mezelf wat harder opstellen en de opvoeding ter hand nemen,en zij zal moeten leren dat ik bepaal wat er gebeurd als wij samen bezig zijn,en dat als ze niet luisterd daar maatregelen aan zitten.

IggyPop schreef:Mijn paardje is ook een net gebouwd dier en kan mij ook makkelijk voorbij maar ik vind het niet helemaal eerlijk een dier constant op zijn max te laten lopen in stap. Tuurlijk kunnen ze het maar wat is het nut er van?
Cassidy schreef:Als jij wilt dat ze draaft, dan moet ze draven.
Idd, zou even lekker worden als zij bepaalt wat je gaat doen en wat de regels zijn.
Jij bent baas, jij bent leider.
Geef duidelijke grenzen, en duidelijke opdrachten.
En je paard gaat je er alleen maar meer om respecteren.
Want als jij geen leider voor hem kunt zijn, gaat een paard het zelf invullen.
En dat resulteert niet altijd in een pony die jij wilt.