Ik heb mijn Fjord nu al winterdeken om!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

redbutton

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 19:01

Sandeman schreef:
Snachts een zomerdeken, overdag met lekker weer gaat ie af. Beetje te warm voor winterdeken nu al.
We krijgen een koude winter, wat ga je dan doen

bij ons hetzelfde

mij is geleerd om pas onder de 12 graden een deken op te gaan doen, dus 's nachts voldoet nu een zomerdekentje. anders hebben ze er geen warmte van als het van de winter gaat vreizen!

hessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 19:02

jeetje dat is inderdaad erg vroeg, ik wacht er toch nog maar even mee, tot we ergens tussen de 0 en 10 graden zitten ofzo.

xsharonxx

hoeft toch niet voor een fjordje ik heb er zelf ook een

marleen_usar

Mee eens,wat moet je van de winter dan wel niet om doen als je er nu al mee begint.

Cassidy

Het zou 20 graden worden aankomend weekend.
Dat arme paard!

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 19:03

TS is 12 jaar, ik denk dat ze er zelf weinig verstand van heeft over dekens. Ik hoop dat ze hem er snel af haalt.

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 19:04

mijne heeft een 0 grams op ;)
word volgende week geschoren

Sandeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 19:04

Dat hoop ik ook, arm paardje.

Capriootje

Re: Ik heb mijn Fjord nu al winterdeken om!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 19:06

Mijne staat onder een 0 grams regendeken, die er op dagen als vandaag meteen vanaf gaat natuurlijk!

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 19:09

mijn arabier staat nog in z'n blootje :+

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 19:11

Hier nog geen deken hoor! En van de winter als t vriest ook niet meer als 100grams.

Lol.
Antropoformisme heet zoiets. 'Ik heb t koud, dus mijn paard ook!'

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 19:12

xxMaxx schreef:
KBTP schreef:
Die van mij staan al MAANDEN met een deken, een wollig laagje haren wel te verstaan. :) Die deken kunnen ze ook zelfstandig afdoen in de zomer, en als ze 't koud hebben doen ze deze zelf weer aantrekken. Echt ideaal, iedereen aan te raden! *D

Waar koop je die *\o/*

Ik heb ze gratis bij mijn paarden gekregen...jij niet dan?
En ook elk jaar nieuwe!!

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 19:15

Cowgirl schreef:
xxMaxx schreef:

Waar koop je die *\o/*

Ik heb ze gratis bij mijn paarden gekregen...jij niet dan?
En ook elk jaar nieuwe!!

Hahahahaha doe maar chique!!

xMalouu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 19:18

Ik zou als ik jou was snel die winterdeken eraf halen, doe dan hooguit een regendeken om. Ik heb vandaag juist de regendeken eraf gehaald omdat het zulk mooi weer wordt :)

Omdat je nog wel jong bent, en misschien niet zo heel veel verstand hebt van dekens, kan je ook goed kijken of andere paarden al dekens om hebben. Zo kan je ook bedenken of het voor jouw paard ook nodig is om een deken op te doen.
En de naam winterdeken zegt het al. Die gebruik je in de winter. (uitzonderlijke dagen uitgesloten) :brr:

FuegoJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 19:19

Hier alleen 1 paard onder een zomerdekentje snachts en 0 grams regendeken de afgelopen weken.
Dit paard heeft snel last van zijn spieren, een heel dun vachtje ( deze heeft alleen een zomerjas meegekregen bij aanschaf)

Anderen paarden alleen een regendeken als het nat weer/winderig weer is.

De 100 grams staldekens komen pas tevoorschijn als de tempraturen onder de 10 graden worden snachts.
Winterdekens pas wanneer het echt winter is.
Hier staan paarden ook nooit onder 400 grams , max = 300 grams.

Bij ons werkt de lampen wat langer laten branden uitstekend tegen ongewenst winterhaar.
Ondanks dat onze paarden niet dik in de dekens staan en in de sport worden gebruikt hoeven wij bijna nooit te scheren.

De pony's die geschoren moeten worden zijn de pony's die tot 1 november dag en nacht buiten staan en met de natuur mee zijn gegaan in een extra jasje aandoen

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 19:20

Mijn pony staat intussen ook onder een 100-grams, die werd erg stijf onder zn regendeken en met iets warmere deken was t over... Hij en de volwassen hengst krijgen met fris weer/regen deken op, als t lekker weer is of iig droog met een aangename temperatuur staan ze lekker in hun blootje :) Nu al een winterdeken is wel erg heftig idd.. Baal al dat die van mij onder een gevoerde deken staat nu, maar t was gewoon niet anders. De andere 3 paarden zitten overigens nog keurig strak in t pak (1 jaarling, 1 veulen en dan de volwassen die onder regendeken staat), zegt voor mij ook een hoop :) Winterdeken echt nog nergens voor nodig hoor! Fjordje snel dunnere deken opdoen!

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 19:20

Mijn paard staat altijd zonder deken..
Kan jouw fjord ook wel, lijkt me, maar nú al een winterdeken is echt veels te warm, jij gaat met 23 graden toch ook niet rondlopen in een hemd, een shirt met lange mouwen en een dikke coltrui + winterjas?
Dat wil je je paard ook niet aandoen.

Juud87

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 19:21

Voor TS: een comfortzone van een paard (dus een temperatuur waar een paard zich fijn bij voelt) is ruwweg tussen de -5 graden en de +15 graden. Kan iets afwijken, afhankelijk van het ras en paard zelf. Wij mensen leven het liefst tussen de +10 en +30 graden, ook weer afhankelijk van de persoon.
Dat is waarom jij het misschien al koud hebt, maar een paard nog lang niet.
Vergeet niet dat een paard een heerlijk vachtje heeft waarmee hij zonodig zijn lichaamstemperatuur kan regelen. Ik zou de deken er weer afhalen en pas weer opdoen als het overdag de temperatuur lager is dan tussen de 10-15 graden. Bij droog en windstil weer is het gevoelsmatig minder koud dan bij regen en wind, dus daar moet je ook rekening mee houden.
Sta je op een stal of staat je paard aan huis? Als hij op een stal bij iemand anders staat kan je vragen of de eigenaar een oogje in het zeil wil houden. Eventueel leg je de deken op een bereikbare plek (voor de stal o.i.d.) zodat hij het op kan doen mocht het weer zomaar omslaan voor langere tijd en jij kan niet komen.

Maar echt, doe die deken nu af, anders heeft je paard het straks juist koud in de winter, en dat wil je natuurlijk niet, toch?

netam12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 19:21

Die van mij staat nu ook nog bloot als het overdag kouder is dan 15 graden en het regent heeft hij een regen deken op...

Okielove75

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 20:48

Mijn d pony staat nu met een dun zomerdekentje op, omdat ze nogal snel in de wintervacht zit. :o Maar ik heb hem ook bijna alleen maar 's nachts om.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 20:55

Ik zag van de week ookal paarden staan met dekens op. Begint precies ook steeds vroeger. Ieder z'n ding maar komop het is zo'n 19 á 20 graden. Beste temperatuur voor paarden ligt ergens bij de 15 graden. En dan nog lekker een deken erop.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 23:27

Deken eraf halen, en dan wachten, binnen enkele weken zal zich een wonder aandienen!
Dan groeit ie namelijk zijn eigen winterdeken. :j

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 23:40

Hier staan ze overdag vaak zonder, snachts met regendeken met fleece. Als het veel regend houden ze overdag de dekens op.
Ze staan erg op de wind (wel met schuilstal) dus om zo laat mogelijk te kunnen scheren hebben we de dekens al op.

ponieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 23:43

Lijkt me niet erg bevorderlijk voor zijn weerstand. Straks kan ie nergens meer tegen en wordt ie ziek. Ik zou de deken nog even in de kast leggen als ik jou was. :j

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 23:45

niet echt slim. Ben benieuwd wat je straks gaat doen als het koud wordt, en wat ga je doen bij -10 of hoger. Leg je m dan bij je in bed ofzo?

Mijnes staat nog altijd lekker onder een ongevoerde winterdeken. Krijgt nu al wel een vachtje met de kou, maar als het even weer wat warmer is vliegen de haren er weer af.