Paard zonder deken: slecht voor spieren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

RomySjaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 21:31

Dees schreef:
conejo_ schreef:
kan me niet voorstellen dat een(gezond) paard last heeft van zonder deken te staan, in de natuur is het toch immers niet anders? als je paard het prima doet zonder, kan dat geen kwaad in mijn ogen.

In de natuur worden de zwakkere paarden vernietigt door alom aanwezige poema's.
In onze tegenwoordige tijd staan paarden dus helemaal niet zo dicht meer bij de natuur.

WIJ houden zwakkere paarden ook in leven. Dus moet je accepteren dat ze lang niet allemaal 'sterk' genoeg zijn om bloot te houden.

Ja, zo denk ik er ook over. Sommige paarden vinden het helemaal niet erg om zonder deken te staan, maar mijne heeft het altijd koud. Daar worden de paarden tegenwoordig natuurlijk ook een beetje naar gemaakt.

Popstra

Re: Paard zonder deken: slecht voor spieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 10:29

ik weet niet of dit zo een onzin is!
onze paarden kun je niet vergelijken met de paarden in de natuur vind ik. Onze paarden worden gereden, staan vaker stil in stal, paddock of weitje.
Paarden in de natuur lopen de hele dag vele kilometers en blijven zo in goede regelmatige beweging.
Ik zou er wel voor kiezen een paard dat verder ,,stil,, staat (buiten dat ene uurtje beweging per dag) wel in de dekens te zetten om de boel een beetje op temperatuur te houden mits ze in een buitenstal staan of welke stal dan ook die wat fris is.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 10:43

Het ligt er aan op welk niveau je traint met je paard of je hem wel of niet zonder dek kunt houden. Als je weinig verlangt van je paard kan het prima.

Ik verlang van mijn paarden zwaar werk, train regelmatig zwaar waarbij ze flink in het zweet raken. Bij een gerichte goede training krijgt je paard mooie droge spieren, waarmee hij het werk goed aankan. Droge spieren hebben minder vet en dus zijn die gevoeliger voor kou. Daarom is dan een dikke wintervacht nadelig. Want het duurt lang voordat die droog is. Het is bewerkelijk en onpraktisch ook als je bijvoorbeeld indoorwedstrijden rijdt. (bij benauwde binnenlocaties zit je paard met een dikke vacht zo in het zweet. Jij vind het toch ook niet lekker om flink te moeten sporten met een dikke winterjas aan?)

Ik scheer daarom mijn paarden en ze krijgen dus dekens op. Wat goed of slecht is voor de spieren van jouw paard is dus geheel afhankelijk van het werk wat je met hem doet en ook de verdere omstandigheden waarin je hem houdt. Paarden zonder dek hebben bij kou beschutting nodig, en voldoende ruwvoer en ze moeten de hele dag kunnen eten en bewegen om warm te blijven bij kou. Als je paard nauwelijks vacht aan maakt en het wordt in jouw stal snachts heel koud en hij kan dan niet bewegen: dat is ook niet goed voor hem.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 10:56

arabieren kunnen vaak niet tegen nattigheid, en dat heb je in ons klimaat natuurlijk wel in tegenstelling tot hun oorspronkelijke (woestijn)klimaat, daarin zit hem vaak het verschil. De vacht van een arabier is juist erg bijzonder! Want in zomervacht kunnen ze (naar ik weet) zelfs tot -10 staan, maar dan moet het dus wel 'droge koud' zijn. In de woestijn wordt het snachts immers erg koud!

Een paard krijgt geen last van zijn spieren door de kou, maar je moet wel zorgen dat hij genoeg afgekoeld is na het trainen, en dat ze voldoende ruwvoer krijgen om zich warm te houden.
Ze hebben zo ontzettend veel manieren om zich warm te houden!

Als de aanpassing of acclimatisering onvoldoende blijkt heeft het paard een heel scala aan "noodvoorzieningen" om snel de lichaamstemperatuur omhoog te krijgen.

Bibberen (of rillen). Bibberen is niets anders dan snel opeenvolgende spiercontracties. Spiergebruik produceert veel warmte, en met hun enorme spiermassa's zijn paarden uitstekende "bibberaars". Ze kunnen dit makkelijker en efficienter dan de mens.

Countercurrent heat exchange. Normaal gesproken stroomt het bloed vlak onder de huid alvorens naar de longen te gaan. Tijdens koud weer echter worden de bloedvaten vlak onder de huid afgesloten en stroomt het bloed dieper door de huid, de teruggaande bloedstroom wordt bovendien omgeleid en stroomt om de slagaderen heen (waardoor het bloed stroomt dat uit het hart komt). Het gevolg is dat het terugkerende bloed eerst wordt opgewarmd alvorens het terug gaat naar hart en longen.

Pilo-erection. Het paard zet (bijna onzichtbaar) de vachtharen ietwat rechtop, zodat ze meer isolerende lucht omsluiten.

Circulation shunts. Om de benen tegen bevriezing te beschermen, en tegelijkertijd het warmteverlies te beperken, kan het paard het bloed van de slagaderen rechtstreeks naar de aderen laten terugstromen. De lichaamscellen in de benen krijgen dan tijdelijk geen voeding meer (een paard kan dat doen omdat er in de benen zelf nauwelijks spieren zitten), het bloed wordt dan alleen gebruikt om de benen op te warmen, en zodra de benen weer warm genoeg zijn stroomt het bloed weer gewoon via de haarvaten.

Verhoogd metabolisme. Blijft het koud, dan produceert het paard meer cortisol, de bloeddruk, hartslag, en algeheel metabolisme gaat omhoog.

Acclimatisering
De hierboven beschreven noodvoorzieningen werken prachtig, maar kosten veel energie. Voor de langere termijn (het winterseizoen) treft het paard andere maatregelen. In de herfst maakt het paard een wintervacht, die in dikte wordt aangepast aan het temperatuurverloop. Deze wintervacht kan tot midden December nog worden aangepast aan de heersende temperaturen.
De wintervacht van een paard overtreft onze beste winterkleding! Er zitten verschillende soorten haren in de vacht: Fijne haren om te isoleren, stugge haren om de fijnere isoleerharen overeind te houden, haren om de regen te weren. Een paard waarbij de structuur van de vacht niet door borstelen wordt verwoest, en waarbij de vetlaag niet door shampo's en dergelijke wordt weggespoeld is zeer goed bestand tegen regen en zorgt ervoor dat de huid altijd droog blijft.
Wanneer de temperatuur omlaag gaat krijgt het paard meer honger. Hij gaat een isolerend vetlaagje opbouwen, en bovendien gaat zijn metabolisme langzaam omhoog.
Het resultaat is een juweeltje van temperatuurregulatie: Het paard gaat meer warmte produceren en bouwt tegelijkertijd een paar extra lagen isolatie.

http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/index.htm

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 11:08

opisop_shop schreef:
Ze hebben zo ontzettend veel manieren om zich warm te houden!

Dat klopt, maar dat kost veel energie. En als je op hoog niveau sport met een paard dan wil je dat hij zijn energie voor het werk bewaard en niet verspilt aan het zichzelf warmhouden. Daarom gaat je betoog waarom paarden geen dek nodig zouden hebben niet altijd op.

opisop_shop schreef:
Wanneer de temperatuur omlaag gaat krijgt het paard meer honger. Hij gaat een isolerend vetlaagje opbouwen, en bovendien gaat zijn metabolisme langzaam omhoog.

En voor een sportpaard wil je dat isolerende vetlaagje dus juist niet, want daar worden de spieren trager van. En in de sport wil je snelle reacties van je paard, dus moeten de spieren in sportconditie verkeren, en niet in 'winter' conditie.

De info die hier hebt geplakt komt van 'paardnatuurlijk'. De bekijken alles vanuit 'natuurlijk' en recreatief oogpunt. Dus in die zin klopt je info. Alleen niet iedereen heeft hetzelfde doel met zijn paard. Sommige hebben hun paard echt voor de sport. En als je wilt dat je paard zich prettig voelt bij sport, dan moet je voor de juiste omstandigeden zorgen. En die zijn anders als wanneer je in de winter enkel een buitenritje kachelt met je paard.

moonvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 11:14

Ben het met je eens dat niet ieder dier sterk genoeg is maar vind ook wel dat er van veel paarden watjes worden gemaakt hoor met getuttel waardoor ze meer moeite hebben met koude en hun spieren.

Wat betreft de spieren heet het met rijden warming up en cooling down. Dat laatste bedoel ik dan niet cooling down dmv een zweetdeken erop te leggen en hop zijn stal in. Als het koud is en je dier warm red je dat echt niet met vijf minuten uitstappen. Dan worden spiertjes stijf en niet prettig.

Edit; heeft ook zeker te maken met hoe en waarvoor je je paard gebruik. Verschilt ook.
Maar als ik sommige zie lopen in een land met 20graden en een deken dan breekt mijn klomp....

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 11:18

moonvw schreef:
maar vind ook wel dat er van veel paarden watjes worden gemaakt hoor met getuttel waardoor ze meer moeite hebben met koude en hun spieren.

Je paard inzetten voor sport, en dat zo prettig mogelijk voor hem maken door hem een dek op te doen heeft NIETS met getuttel te maken. Kun jij aangeven waarom dat volgens jou wel zo is?

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 11:22

Ik sluit mij helemaal aan bij jasmijn78..

moonvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 11:30

Dat getuttel heeft niet met sport te maken. Daar wordt over nagedacht en heeft een functie. Maar meer over de opmerking in mijn laatste zin.

Geef trouwens ook aan dat het te maken heeft waar je je dier voor inzet. Maar zeg nou zelf met 20 graden een deken op?

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 11:35

Afhankelijk van hoe je paard gehouden wordt. Staat het paard veel op stal en is hij met kou snel stijf, ja dan is een deken wel een uitkomst. Staat hij altijd buiten met ruim voldoende ruwvoer dan is het niet nodig. Tenzij het dagen achtereen regent met harde wind of tenzij het paard wat ouder is. Als je paard vorig jaar zonder problemen is door gekomen zal die nu ook geen deken nodig hebben.

Wat betreft de vachten van volbloeden of arabieren die kunnen inderdaad een klein beetje anders zijn, zelf heb ik een anglo arabier waarbij de dekharen veel minder lang worden waardoor ze bij erg langdurige regen vaak wel wat sneller last heeft van kou die dus ook op de spieren kan slaan. Met 3 dagen regen en harde wind achter elkaar waarbij ze dus altijd buiten staat gaat er wel een deken op. Het is dus vooral een kwestie van kijken naar je paard, maar naar mijn mening is het in heel weinig gevallen nodig.

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 11:43

Ligt aan het paard, is het een sportpaard, of het een oudje is etc etc

Mijn paard (recreatie) heeft in haar hele leven nog geen dekens op gehad (muv vliegendeken). Ze is nog nooit, maar dan ook nog nooit ziek geweest of last van haar spieren gehad. Ook heeft ze altijd 24/7 buiten gestaan. Laatste jaar dan niet ivm verandering naar nieuwe stal (nu s'nachts op stal).

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 11:46

moonvw schreef:
Geef trouwens ook aan dat het te maken heeft waar je je dier voor inzet. Maar zeg nou zelf met 20 graden een deken op?

Dat komt bij mij wel eens voor hoor. Zeker met dat wisselvallige weer van de laatste tijd lopen mijn paarden standaard met een ongevoerde lichte waterdichte zomerdeken op. Want mijn paarden lopen dus ondanks dat ze ingezet worden voor sport wel elke dag de gehele dag buiten.

morelia schreef:
Met 3 dagen regen en harde wind achter elkaar waarbij ze dus altijd buiten staat gaat er wel een deken op. Het is dus vooral een kwestie van kijken naar je paard, maar naar mijn mening is het in heel weinig gevallen nodig.

Dus jij denkt dat je sportpaarden prima in de kou en regen kunt zetten zonder dek?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 11:48

klopt, mijn stuk gaat ook over recreatiepaarden (of althans ook basissport, want t/m de M vind ik het zeker niet nodig om ze onder de noemer sportpaard te plaatsen en kunnen ze best "natural" gehouden worden vind ik).
Maar dat geldt voor de meeste mensen, het grootste deel van de paardeneigenaren valt met hun paard in die categorie :)

jasmijn, vanaf wanneer vind jij een paard een sportpaard?

Overigens staat die van mij bij winterdag ook onder deken hoor, dus ik wil hier niet preken ofzo, deel alleen wat info waar ik het wel mee eens ben :)

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 11:58

opisop_shop schreef:
Maar dat geldt voor de meeste mensen, het grootste deel van de paardeneigenaren valt met hun paard in die categorie

Dat is maar net hoe je sport beleefd. Sommige ruiters zijn ook op L/M niveau al serieus met sport bezig en gericht aan het trainen. Voor hun zijn die klassen geen eindstation, maar zij richten op hoger. Daarom zal hun training ook anders zijn dan tina die met haar fjord in de L uitkomt en dat voldoende vindt.

opisop_shop schreef:
jasmijn, vanaf wanneer vind jij een paard een sportpaard?

Zodra jij hem gericht gaat trainen om hem in sportconditie te krijgen en je ambities hoger liggen dan B of L. Want dan probeer je van het begin af aan al je paard zo goed mogelijk in de juiste conditie te brengen. Dan laat je hem niet in 'winter/vet' conditie tot hij een keer Z loopt en ga je dan eens bedenken dat het toch wel beter is als hij drogere spieren heeft. Dan loop je achter de feiten aan.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 12:03

mwah, mijn ambities liggen ook hoger dan de L, maar ik ben van mening dat je elk gezond paard met normaal talent, en gereden door een kundige ruiter tot de Z moet kunnen rijden.
Ik ben gericht aan het trainen en probeer hem in sportconditie te krijgen, maar vind dat dit ook wel kan zonder de stempel 'sportpaard' met bijbehorende dingen.

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 12:05

Ik snap eerlijk gezegd niet zo goed wat het niveau ermee te maken heeft?

Ik behandel mijn B paard hetzelfde als mijn M2 paard. Voor het B paard kan een training net zo zwaar zijn, op zijn niveau, dan voor een M2 paard. Ik snap niet waarom dat niveau invloed zou moeten hebben op het wel of niet gebruiken van een deken?
Kun je me dat uitleggen?

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 12:37

opisop_shop schreef:
mwah, mijn ambities liggen ook hoger dan de L, maar ik ben van mening dat je elk gezond paard met normaal talent, en gereden door een kundige ruiter tot de Z moet kunnen rijden.

Welk paard wel of niet de Z zou moeten kunnen halen is niet de discussie.

opisop_shop schreef:
Ik ben gericht aan het trainen en probeer hem in sportconditie te krijgen, maar vind dat dit ook wel kan zonder de stempel 'sportpaard' met bijbehorende dingen.

Wat zijn volgens jou die 'bijbehorende dingen' dan?

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 12:48

Waarom zou? Paarden in het wild leven toch ook dag en nacht zonder? Mijn paard heeft daar trouwens totaal geen last van.
;)

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 17:54

Mocht een paard de hele dag op de wei staan zonder beschutting van bomen of schuilstal en het regent dagen achter elkaar én de temperatuur ligt onder of rond de 10 graden.. ja dan zou ik zelfs een deken op gaan doen.
Ik vind dat je als eerste behoefte toch zeker moet zorgen voor schuilmogelijkheid voor je paard dat buiten staat. Net als dat je het in de zomer niet in de volle zon moet laten staan zonder schuilmogelijkheid.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 18:07

jij noemt als bijbehorend ding bijvoorbeeld dekens met als reden ook het verbruik van energie wat je niet wilt bij een sportpaard, maar dan kun je toch je voerbeleid aanpassen?

Maar goed, is allemaal nogal offtopic natuurlijk.

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 21:02

Zou je misschien antwoord willen geven op mijn vraag opisop_shop?
Gewoon uit interesse hoor!

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 21:48

maf dat er nog steeds mensen zijn die wilde paarden met onze gedomesticeerde paarden vergelijken 8)7

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 22:09

oh sorry ik wist niet dat je die vraag aan mij stelde, ik reageerde namelijk op de posts van Jasmijn :)

Uitgaande van een basisconditie denk ik niet dat een B-paard het heel zwaar heeft als hij op B (og beginnend L) niveau getraind wordt. Natuurlijk is het wel dat hoe hoger je rijdt/traint, hoe meer conditie het paard krijgt, toch denk ik wel dat het inspannender is dan op lager niveau.

Ik vind echter niet dat een basissport-paard perse onder deken zou moeten, daarin zou ik dus geen verschil maken qua niveau.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 22:37

rapido schreef:
maf dat er nog steeds mensen zijn die wilde paarden met onze gedomesticeerde paarden vergelijken 8)7

Wat vind je daar zo maf en zo 8)7 aan?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 22:43

dat kun je zelf toch wel bedenken hoop ik!?

(wild versus gedomesticeerd)