Paard vast laten staan, hoe leren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

opisop_shop

Re: Paard vast laten staan, hoe leren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 17:10

touw koop je erbij. De hoeveelheid druk die nodig is om hem te laten vieren, kun je instellen :)

Clairetjuhz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 17:21

Ik zou zelf voor aussie tie ring gaan :j

Toen ik 2 weken stage liep bij http://all-around-western.nl/wordpress/ was er ook een veulen net van de wei die kon ook nog niet vaststaan trok zichzelf continu los.
2 weken lang hebben ze haar 2 uurtjes per dag vastgezet in de stal. De eerste dagen was dit een groot gevecht steigerend door de box proberen los te komen en ik daar als penny meisje dat is toch zielig :oo
Hun deden dat dus altijd op die manier als een paard niet kon stilstaan vastgebonden bijvoorbeeld tijdens het poetsen deden ze het op die manier opbouwend steeds 1 uurtje per dag vastbinden in de stal na een tijdje geven ze dan vanzelf op en blijven ze rustig staan daarna begonnen ze buiten de stal op de poetsplaats en het veulen bleef gewoon netjes stilstaan die kon je na deze manier zo 2 uur laten staan zonder dat ze een stap zetten.

Het is zelf misschien niet de manier waavoor ik als eerste zou gaan maar ik snap de logica er wel achter het moet je manier maar zijn verder worden er ook veel goede tips genoemd hier! :)

Flo123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 21:32

Hmm.. werd hij dan in zn uppie vastgezet in een stal, een uur lang? Want dat vind ik nog wel wat zeg, nee, voor die manier zou ik niet gaan. Geef mij maar die safe-clip en anders gewoon zelf je paard leren te wijken voor druk, maar nooitnooit, zomaar in zijn eentje het uit laten zoeken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 23:52

Er is niets mis mee om een paard geduld te leren als hij vast staat. En als je om het hoekje staat, en je niet kan zien en horen, is hij echt niet alleen, ben je er snel genoeg bij als het wel fout mocht gaan.
Mijn paarden kan ik na het rijden vastzetten in hun box. Ze gaan na het rijden al - ook al ligt er eten in hun voerbak, gewoon met hun hoofd in de hoek staan waar ze vastgezet worden.

Clairetjuhz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 12:24

Flo123 schreef:
Hmm.. werd hij dan in zn uppie vastgezet in een stal, een uur lang? Want dat vind ik nog wel wat zeg, nee, voor die manier zou ik niet gaan. Geef mij maar die safe-clip en anders gewoon zelf je paard leren te wijken voor druk, maar nooitnooit, zomaar in zijn eentje het uit laten zoeken.

Zoals Cassidy zegt.
Er was altijd iemand in de stal aanwezig mocht het fout gaat maar het touw werd ook kort vastgemaakt zodat ze zichzelf niet kon ''ophangen''
Vaak gebeurde het als ik de stallen aan het vegen was of de paarden in de stal aan het poetsen was dat ik toezicht had en zo om hulp kon roepen en ingrijpen.