Orun, niet voor iedereen mogelijk.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 19:28

Susyb schreef:
Ik heb een startkaart maar door mijn knieen mag ik niet meeer rijden :') alleen heb ik dat nooit gewijzigd.. hij staat al 2 jaar zo *\o/*

_O- _O- _O-

Susyb

Re: Orun, niet voor iedereen mogelijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 19:30

Ja zo doe ik dat altijd.. ik zoek mensen op waar ik potentie in zie.. en ik vraag inderdaad alleen maar; wat voel jenou.. en als ze het dan zeggen antwoord ik: ja goed goed zol hoort het ;) :P dat zou makkelijk verdienen zijn

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 19:30

Jasmijn: eerst zeg je
"Niet iedere Z ruiter kan goed lesgeven. Maar in mijn ogen moet een goed instructeur wel in staat zijn een paard netjes minimaal tot Z niveau op te leiden. Zolang je dat niet kunt, moet je niet in de bak gaan staan. Goede didactische vaardigheden compenseren nooit een gebrek aan rijkunst/ervaring."

Vervolgens zeg je:
"Sorry, maar dat zegt mij nog niks... Als je af en toe ziet wat er in het Z beland? Z starten of op Z niveau RIJDEN/TRAINEN is nog een heel verschil."

Ik ben het 200% met je eens hoor! Maar hoe meet je dan of iemand een paard netjes tot Z-niveau heeft getraind? De enige objectieve maatstaf, is of iemand die klasse heeft gehaald. Ongeacht hoe slecht de jurering af en toe is... Hoe controleren we dan of iemand voldoende ervaring en rijkunst heeft? De enige objectieve maatsaf is de klasse waarin men start.

Je kunt (helaas) nu eenmaal niet zo gauw op een andere manier vaststellen of iemand geschikt is om les te geven. Vandaar dat er denk ik een minimum eis is gesteld, qua wedstrijdniveau. Of iemand vervolgens geschikt is om les te geven, dat zouden ze tijdens de ORUN-cursus moeten zien. beschikt iemand dan niet over voldoende didactische vaardigheden of rijkunst, dan zou diegene geen diploma moeten krijgen.

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 19:31

Ilzas schreef:
Susyb schreef:
Ik heb een startkaart maar door mijn knieen mag ik niet meeer rijden :') alleen heb ik dat nooit gewijzigd.. hij staat al 2 jaar zo *\o/*

_O- _O- _O-

Ja ergens is het heel zielig :') daarom moeten mijn lesklanten ook altijd lachen..
Maar ergens baal ik er ook wel van want mijn paard is nu samen met mijn bijrijder al wel M2 en dat had ik misschien wel kunnen zijnn.. maarjah dat zal ik nooit weten

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 19:32

Susyb schreef:
Ja zo doe ik dat altijd.. ik zoek mensen op waar ik potentie in zie.. en ik vraag inderdaad alleen maar; wat voel jenou.. en als ze het dan zeggen antwoord ik: ja goed goed zol hoort het ;) :P dat zou makkelijk verdienen zijn

Oh oke, dus dat is het. Maar ja, ik wilde dus niet (primair) naar de Orun om les te kunnen gaan geven, maar om beter te leren rijden. Maar weet je, jasmijn woont bij mij in de buurt, dus ik ga gewoon naar jasmijn. Doet ze wel voor me, he jasmijn?

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 19:33

Ilzas schreef:
Susyb schreef:

Oh oke, dus dat is het. Maar ja, ik wilde dus niet (primair) naar de Orun om les te kunnen gaan geven, maar om beter te leren rijden. Maar weet je, jasmijn woont bij mij in de buurt, dus ik ga gewoon naar jasmijn. Doet ze wel voor me, he jasmijn?

Maar bij mij krijg je te horen wat je wil horen ;) dat is veel beter

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 19:34

Susyb schreef:
Ilzas schreef:

Maar bij mij krijg je te horen wat je wil horen ;) dat is veel beter

Of ... je laat mij het ook proberen op jouw M paard! En ik heb ook vrij beroerde knieen, dus als het dan niet lukt, geven we mijn knieen gewoon de schuld en niet jou! Oke?

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 19:36

maar even serieus he...
ik ken genoeg instructeurs die boven de Z rijden(een eis van jasmijn geloof ik?)
die hun orunpapiertje fase 4 al hebben gehaald...
die nog niet eens fatsoenlijk aan een L ruiter kunnen lesgeven :?
die met de meest absurde dingen aan komen waarvan ik (als paardenhouderij student en basis orun instructeur) zelfs al weet dat het nooit gaat werken :+

en dan het volgende...
ik heb mijn basisorun gehaald, dit omdat ik toen nog niet mijn L wp had gehaald maar wel veel ervaring heb...
met jonge paarden :) ik maak al sinds mijn 9de jonge paarden mak en rij ze door...
ik ben aardig handig met jonge paarden door mijn ervaring. en ook door mijn ervaring heb ik al heel veel gezien...
maar volgens de meeste hier (jasmijn ?) kan ik dan niet fatsoenlijk lesgeven omdat ik nog nooit Z heb gereden?
grappig... ik ken veel Z ruiters die hun paard bij mijn oude werk gekocht hebben...
een paard die ik mak heb gemaakt...
aardig wat Z ruiters/instructeurs kopen een paard die al wat meer kan aan zodat ze sneller hun niveau weer kunnen bereiken/handhaven...
die missen dus de ervaring die ik wel heb :)
maar schijnbaar kunnen zij dan beter lesgeven aan de mensen met jonge paarden dan ik want zij zijn natuurlijk al Z geweest :+

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 19:37

TS misschien kun je je eerst vantevoren eens de vraag stellen,wat heb jij een leerling te bieden?
Welke kwaliteiten heb jij die toepassing zijn op het lesgeven en het overbrengen van de juiste kennis waar een ander mee gebaat is?
Dus in hoeverre is jouw kennis die je over wilt brengen op een ander?

Wil je een beetje leuk kindjes les gaan geven in de leeftijd van 6j tot 10jaar kun je net zo goed de fnrs cursus gaan doen,dat is op manegeniveau.

Wil je hogerop dan zou ik toch eerst eens een paar jaar goed les gaan nemen bij een lesgever op minimaal ZZ-licht niveau a 60,=per uur een goed dressuurpaard kopen en wedstrijdervaring gaan opdoen.

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 19:38

Ilzas schreef:
Of ... je laat mij het ook proberen op jouw M paard! En ik heb ook vrij beroerde knieen, dus als het dan niet lukt, geven we mijn knieen gewoon de schuld en niet jou! Oke?

Deal is ook goed..mijn knieen mag je ook hebben ;) dan kom je niet eens op het paard

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-11 19:39

jasmijn78 schreef:
Dus max. 6 wedstrijden en je bent L + 1 wp en je kunt toegelaten worden. De kosten van 6 wedstrijden en evt. huur van een trailer zijn nog te overzien. En tussen oktober en december heb een startkaart voor half geld (is 20,-). Is ook nog te overzien. Als je eigen paard het niet kan, dan kun je vast een paard lenen? Veel mensen vinden het niet erg om hun paard even uit te lenen aan een heel goed ruiter. Als je namelijk heel goed kunt rijden wordt hun paard er ook beter van. Maar dan moet je dus wel heel goed kunnen rijden....

trailer huren is inderdaad nog te overzien.. maar ik heb geen passende auto. (dus ook maar een auto huren?) en ook geen E rijbewijs (daar ook iemand voor inhuren?) en een paard lenen... ?? ik ken eerlijk gezegd niemand die zo makkelijk even het paard uitleen. ik sta ook op een kleine stalling en dat is voor mij echt geen optie. Ik vind het een beetje een vervelende zin:
Citaat:
Veel mensen vinden het niet erg om hun paard even uit te lenen aan een heel goed ruiter. Als je namelijk heel goed kunt rijden wordt hun paard er ook beter van. Maar dan moet je dus wel heel goed kunnen rijden....
dus wat wil je daar mee zeggen? als ik geen paard kan lenen ben ik dus geen goede ruiter? hmmzz... maargoed

dat is het probleem niet. ik ken mensen die thuis trainen op Z niveau en oefeningen als piaffe en passage goed beheersen en ook nog hun paarden zelf hebben opgeleid. Zij hebben enkel geen wedstrijdambitie omdat ze zich niet prettig voelen in dat competitie gerichte wereldje en slechts hun paard willen trainen en gymnastiseren en genieten van hun paard.
en aan de andere kant ken ik mensen die wedstrijden rijden op Z niveau en een heel goed paard onder hun kont hebben en overal puntjes aan het sprokkelen zijn maar die ik persoonlijk helemaal niet fantastisch vind rijden. kortom, ik vind een wedstrijdruiter dus niet per definitie beter dan een niet-wedstrijdruiter

Ik heb wel kennis van het wedstrijdwereldje, maar ik deel je mening niet dat je je daar ook in moet begeven om bv kinderen te leren paardrijden. Aan de andere kant, ik ben weer opgeleid in de sociale sector, ik heb veel ervaring in het coachen en onderwijzen van mensen.. iets wat ook niet iedere wedstrijdruiter heeft.

probleem is dus niet om die B wedstrijdjes door te komen. Ik beheers alle L oefeningen goed met mijn paard. het probleem is enkel het vervoer naar de wedstrijdlocaties, daarom rij ik dus geen wedstrijden. op onze stal worden geen wedstrijden georganiseerd en er is ook geen stal op loopafstand.

maar de discussie of ik wel of niet les zou kunnen/mogen geven is hier niet op zijn plaats. daarvoor opende ik dit topic niet. ben dus enkel opzoek naar meer info over cursussen. ik wil namelijk een cursus volgen om te leren en dat zegt al heel wat volgens mij. ookal heb ik dat papiertje in de toekomst niet nodig, wettelijk gezien voor dat land, maar voor mijn eigen kenis en vaardigheden wil ik deze wel halen.

enkel heb ik niet de welvaart en materiaal om met de trailer op stap te gaan, maar nogmaals, dit vind ik niets zeggen over talent en vaardigheden.

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 19:39

M_D_H schreef:
maar even serieus he...
ik ken genoeg instructeurs die boven de Z rijden(een eis van jasmijn geloof ik?)
die met de meest absurde dingen aan komen waarvan ik (als paardenhouderij student en basis orun instructeur) zelfs al weet dat het nooit gaat werken :+

en dan het volgende...
ik heb mijn basisorun gehaald, dit omdat ik toen nog niet mijn L wp had gehaald maar wel veel ervaring heb...
met jonge paarden :) ik maak al sinds mijn 9de jonge paarden mak en rij ze door...
ik ben aardig handig met jonge paarden door mijn ervaring. en ook door mijn ervaring heb ik al heel veel gezien...
maar volgens de meeste hier (jasmijn ?) kan ik dan niet fatsoenlijk lesgeven omdat ik nog nooit Z heb gereden?
grappig... ik ken veel Z ruiters die hun paard bij mijn oude werk gekocht hebben...
aardig wat Z ruiters/instructeurs kopen een paard die al wat meer kan aan zodat ze sneller hun niveau weer kunnen bereiken/handhaven...
maar schijnbaar kunnen zij dan beter lesgeven aan de mensen met jonge paarden dan ik want zij zijn natuurlijk al Z geweest :+

Jij bent in ieder geval nog hoger als mij :')

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 19:40

Paddenpad schreef:
TS misschien kun je je eerst vantevoren eens de vraag stellen,wat heb jij een leerling te bieden?
Welke kwaliteiten heb jij die toepassing zijn op het lesgeven en het overbrengen van de juiste kennis waar een ander mee gebaat is?

Wil je een beetje leuk kindjes les gaan geven in de leeftijd van 6j tot 10jaar kun je net zo goed de fnrs cursus gaan doen,dat is op manegeniveau.

Wil je hogerop dan zou ik toch eerst eens een paar jaar goed les gaan nemen bij een lesgever op minimaal ZZ-licht niveau a 60,=per uur een goed dressuurpaard kopen en wedstrijdervaring gaan opdoen.

Ja en dat is dus de stelling van de TS, dat dat financieel gezien niet voor iedereen mogelijk is. En daar ben ik het wel mee eens.

Overigens zijn mijn beste instructeurs nog altijd de instructeurs van Deurne (oude stempel) geweest. Een aantal meiden in mijn omgeving die de ORUN gedaan hebben, schat ik helaas niet veel hoger in qua rijden dan mijn eigen niveau.

Overigens mee ik een leerling nu niet zo veel te bieden te hebben, maar je moet het toch ergens kunnen leren? Niemand is toch geboren als topruiter/instructeur?

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 19:42

Susyb schreef:
M_D_H schreef:
maar even serieus he...

en dan het volgende...

Jij bent in ieder geval nog hoger als mij :')

maar jou klanten zijn al M2 :') _O-

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-11 19:43

gummie schreef:
[

Mee eens.... Al zijn er briljante ruiters die totaal niets weten over te brengen op leerlingen, en andersom ook mindere (minder ervaren) ruiters die dat wel kunnen. Goed lesgeven is een vak apart, goed paardrijden ook. De combinatie ervan is des te moeilijker te vinden. Wat mij betreft is de markt al aardig verzadigd,

mee eens!

alleen wil ik met dit soort cursussen mezelf dus beter ontwikkelen en uiteindelijk vertrekken naar het buitenland, waar het niveau echt vele malen lager is en ook de markt nog heel magertjes is. (want dat de nederlandse markt verzadigd is en het niveau vrij hoog ligt dat snap ik, daarom heeft ons project ook geen kans hier in NL en willen we dus vertrekken)

maar als ik mijn orun heb gehaald wil ik deze natuurlijk wel tijdelijk gebruiken, maar slechts bij mij op stal in de beginnerslessen, puur om meer ervaring op te doen.

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 19:43

M_D_H schreef:
maar jou klanten zijn al M2 :') _O-

Ja maar die kies ik alleen maar uit joh.. dat heeft niks met mij te maken want ik kan geen les geven.. snap da dan!

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 19:45

oh doe je dat zo suus? :oo
vroeg me al of hoe je dat voor elkaar kreeg met jou ervaring en niveau :+ :')

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 19:47

M_D_H schreef:
oh doe je dat zo suus? :oo
vroeg me al of hoe je dat voor elkaar kreeg met jou ervaring en niveau :+ :')

Tja dat lees je hier ik zoek mensen uit op concours en dan ga ik vervolgens alleen maar vertellen wat ze willen horen dus alleen maar ja en amen knikken.. dat werkt.. blijkbaar tot de M2 en dan gaan ze over naar de Z maar daar horen ze niet ;) dus dat komt allemaal wel weerdoor mij

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 19:48

och arm wijfie toch :+

maar even serieus, het is toch banaal om te zeggen dat je met een orun basis geen instructie hoort te geven? :(

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 19:49

M_D_H schreef:
och arm wijfie toch :+

maar even serieus, het is toch banaal om te zeggen dat je met een orun basis geen instructie hoort te geven? :(

noujah blijkbaar is dat toch zo...
:')

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 19:50

jameyskatje schreef:
gummie schreef:
[

Mee eens.... Al zijn er briljante ruiters die totaal niets weten over te brengen op leerlingen, en andersom ook mindere (minder ervaren) ruiters die dat wel kunnen. Goed lesgeven is een vak apart, goed paardrijden ook. De combinatie ervan is des te moeilijker te vinden. Wat mij betreft is de markt al aardig verzadigd,

mee eens!

alleen wil ik met dit soort cursussen mezelf dus beter ontwikkelen en uiteindelijk vertrekken naar het buitenland, waar het niveau echt vele malen lager is en ook de markt nog heel magertjes is. (want dat de nederlandse markt verzadigd is en het niveau vrij hoog ligt dat snap ik, daarom heeft ons project ook geen kans hier in NL en willen we dus vertrekken)

maar als ik mijn orun heb gehaald wil ik deze natuurlijk wel tijdelijk gebruiken, maar slechts bij mij op stal in de beginnerslessen, puur om meer ervaring op te doen.

Dat is een mooi streven :) Meer ervaring opdoen :) Denk echter dat de criteria om een cursus "lesgeven" te volgen specifiek gericht zijn op het verwerven van mensen die "in staat zijn op een correcte manier les te geven" en niet alleen mensen die gewoon ervaring en kennis op willen doen voor zichzelf.

misschien een gat in de markt? Een cursus voor mensen die geen dilpoma willen om mee te kunnen of mogen lesgeven, maar simpewel om hun eigen kennis te vergroten?

Ik zie een beetje een dubbel doel in jouw verhaal. enerzijds ervaring en kennis opdoen. Maar anderzijds geef je toch aan dat je beginners wilt gaan lesgeven. En in dat geval is de discussie die tot nu toe gevoerd is wel relevant geloof ik :) Wat mij betreft moeten juidt de beginners de allerbeste instructeurs hebben! Een goed begin is het halve werk. Jong geleerd is oud gedaan. De basis is belangrijk. Dus juist voor beginnerslessen ben ik van mening dat de criteria zeer strikt moeten zijn, om te voorkomen dat andere instructeurs later de fouten moeten herstellen.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 19:52

Amen Gummie! Juist daar gaat het mis.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-11 19:57

Paddenpad schreef:

bedankt voor je reactie,

mijn toekomstplannen liggen dus in het buitenland.
Omdat daar de markt erg mager is, kennis zeer gering maar toch paarden een belangrijke rol spelen in het leven en de cultuur wil ik dus daar mijn bedrijf gaan vestigen.

Nederland heeft zeer veel goede paardenlui, de markt ik verzadigd, daar ben ik me van bewust.
Ik ben ook niet de nieuwe anky, daar ben ik me bewust van. maar ik heb al wel 17 jaar paardenervaring en een passie voor onderwijs.
Daarom er dus ook bewust voor gekozen om naar het buitenland te gaan.
1 omdat ik geen toekomst voor mezelf zie in de nederlandse markt
2 omdat ik veel mogelijkheden zie in de buitelandse magere markt
3 omdat ik sowieso al wilde emigreren
4 omdat ik het belangrijk vind kennis uit nederland mee te nemen de wijde wereld in.

wat dat betreft heb ik de markt daar veel/genoeg te bieden, vooral als westerling. Er moet begonnen worden bij de basis. Hier in Nederland heeft men mijn kennis inderdaad niet nodig, voor mij 1000 anderen. :D

dat dure dressuurpaard zit ik helaas niet in haha. Die lessen heb ik al gehad, momenteel zit dat er niet meer in door de leeftijd en slijtage van mijn pony. maar ik heb gegroomd en getraind bij mensen met 4 paarden in de Z en daar dus ook veel les gevolgd. daarnaast heb ik ook nog lange tijd springles gevolgd van een Z springer en dresuur les van 2 Z ruiters. maar nogmaals, ik vind dat niet altijd wat zeggen, want mijn ene instructrice reed ZZ licht en haar methoden werkte absoluut niet voor mij en mijn pony en ik kon me niet vinden in haar rijstijl. Tegenwoordig een instructrice die al jaren niet meer intensief paardrijd en we gaan met sprongen vooruit.

fnrs cursussen? dus voor manegelessen heb je geen orun nodig maar kan je ook met een fnrs cursus af? ik ga gelijk even zoeken op google! bedankt!

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 19:59

gummie schreef:
Wat mij betreft moeten juidt de beginners de allerbeste instructeurs hebben! Een goed begin is het halve werk. Jong geleerd is oud gedaan. De basis is belangrijk. Dus juist voor beginnerslessen ben ik van mening dat de criteria zeer strikt moeten zijn, om te voorkomen dat andere instructeurs later de fouten moeten herstellen.

Op zich helemaal mee eens, want als ikzelf vroeger al eens wat beter les had gehad, was ik nu wel wat verder geweest. Ik heb gewoon op een boerenmanege op een dikke shetlander achter elkaar rondjes leren rijden... Nou ja rijden, zitten...

Maar goed, hoeveel echt beginnende kinderen "willen" (voor zover ze wat te willen hebben natuurlijk) dat en hoeveel ouders willen daarvoor betalen? Meeste ouders vinden paardrijden nu (a 15 euro per les, schat ik zo in) al duur...

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 20:00

dat vindt ik dus niet :n
kijk een manege stelt hele andere eisen dan een wedstrijdruiter...
en speelt daar ook heel anders op in!
een manege kan de leerlingen de basis aanleren en willen ze daarna verder moeten ze iets zoeken wat daarop aansluit :)

ik heb vroeger op een manege leren rijden wat heel anders met paarden omging(en gaat) als wat ik nu bij de meeste maneges zie.
je leerde daar de beginselen van het rijden(een goede basis zit, sturen met je houding ec etc tot in de puntjes geperfectioneerd) je leerder precies en op de letter te sturen(erg handig voor de proefen etc) maar nageefelijk rijden? nee hoor, daar werd niet aan gedaan :n
de eigenarrese vond dat je gevoel niet kon aanleren, dat moest je ontwikkelen, ze had geen zin om haar paarden met bijzet oid in de les te laten lopen zodat ze braaf nagevelijk liepen(waarbij de ruiter dan ook nog niks leert oid) en ze was bang dat, omdat een ruiter gevoel moet kunnen ontwikkelen, haar paarden daardoor soms te hardhandig in de krul werden getrokken...
daarom koos zij er voor om het zo te doen.
ze zij ook altijd, ik leer jullie de basis van het paardrijden(zitten en sturen) wil je meer? dan moet je dat ergens anders gaan leren :)

en dit vindt ik een goed streven/manier voor een manege!!
mijn zit en sturen is altijd perfect geweest(tot ik mijn ongeluk kreeg maar goed, daar is niks aan te doen)
ik heb nooit een paard in de weg gezeten, ik heb nooit met mijn handen oid gestuurd...
en het gevoel? voor het nagevelijk rijden oid? dat heb ik bij een andere instructeur geleerd :)

dus om even een lang verhaal kort te maken.
ik ben van mening dat een instructeur, waar iemand voor het eerst leert rijden, echt geen Z hoeft te rijden hoor :n
als of die beginner begrijpt wat er bedoelt wordt met "van achter naar voren rijden" oid...
nee zo'n kind is meer gebaad bij het leren zitten en bij het leren sturen dan dat het meteen bij de top begint :)