wat vinden jullie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

hoe zit het bij jullie?

ik heb een paard en dat staat alleen
3 (1%)
ik heb een paard en die staat samen met een ander paard
79 (41%)
ik heb een paard en daarnaast is een wei met een paard op
14 (7%)
ik heb een paard (in stal)en er staat naast hem een paard in de stal
24 (12%)
ik heb een paard en die staat helemaal alleen
1 (0%)
een paard mag alleen staan
7 (3%)
een paard MOET met 2 staan
64 (33%)

Totaal aantal stemmen: 192

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 17:55

Mijn optie staat er niet tussen.

Mijn biefstuk staat op de wei in een kudde van totaal 8 paarden. Vanaf oktober komen daar nog 4 tinkers bij.

tribeworld

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 18:52

jes_sira schreef:
Tja, als je het kudde gedag tussen paarden niet begrijpt en niet wil begrijpen.....

Hier krijgen ze ook trappen als ze bij een paard dat hoger in rang staat "brutaal" doen of te dicht bij komen of wat dan ook.
En jouw shet snapt het kuddegedrag niet omdat jij hem alleen hebt laten staan.... Heel simpel.

Die van mij krijgen ook wel een een trap. Dan hadden ze beter op moeten letten bij wie ze wat deden.
Dat is heel normaal.

omdat jij het niet erg vind dat jou paard trappen krijgt betekent niet dat iedereen dat vind.
die van mij staan lekker in 2 groepen van 2 en 3 paarden prima zo.
en als ze alleen had moeten staan jammer dan.
en wat jij zegt van hadden ze maar moeten opletten,
die van mij liep achter mijn shet langs terwijl ze met der kont naar haar toe stond alles verkennen en ze krijgt zo een trap van achteren op haar bovenbeen,
pony liep dus op 3 benen weg nou wat is kudde gedrag dan je paard laten inslapen omdat een ander paard het recht had om te trappen omdat dat kan in de kudde en ze maar had moeten opletten!!!!

_Marinke_

Re: wat vinden jullie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 21:15

Die van mij kan niet eens alleen staan.. :=
Ja op stal wel, of even in de bak / paddock, maar een hele dag of 24 uur op de weide alleen? Nee dat gaat niet, ook niet als er aan beide kanten andere paarden staan er een simpel draadje tussen zit. Hij gaat gewoon door het draad heen, zodat ze makkelijker bij elkaar kunnen komen. Hij wil gewoon bij de ander kunnen komen volgens mij.

Moet wel zeggen hij heeft nooit alleen gestaan, vanaf dat ie geboren is heeft ie in verschillende groepen gestaan variërend van kleine groepen met wisselende leeftijden tot een grote hengsten groep in de opfok tot 2 paarden. Nu staat ie samen met een ouder paardje (20+) en eentje van zijn leeftijd. :j Hij heeft zichzelf helemaal omgedoopt tot "beschermheer" van die andere 3 jarige, het is zo leuk om te zien hoe paarden in kuddeverband met elkaar omgaan. :j

Overigens kan die wel weer prima alleen op stal staan, 's nachts staan alle paarden dan op stal en heeft ie aan beide kanten naast zich andere paarden maar kan hem ook overdag op stal zetten wanneer de rest nog op de weide staat (is soms wel voorgekomen als ik hem even met hem bezig ging ofzo). :)

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 21:21

jes_sira schreef:
Tja, als je het kudde gedag tussen paarden niet begrijpt en niet wil begrijpen.....

Hier krijgen ze ook trappen als ze bij een paard dat hoger in rang staat "brutaal" doen of te dicht bij komen of wat dan ook.
En jouw shet snapt het kuddegedrag niet omdat jij hem alleen hebt laten staan.... Heel simpel.

Die van mij krijgen ook wel een een trap. Dan hadden ze beter op moeten letten bij wie ze wat deden.
Dat is heel normaal.

Bij ons op stal is er ook al 1 afgemaakt moeten worden met een gebroken voorbeen na een trap.

Het risico is dus heel reëel en ik snap eigenaren die dat liever niet willen nemen heel goed. Dat ontkennen is je kop in het zand steken. Kuddes zijn echt niet zaligmakend en ongevaarlijk.

Kleine stabiele groepjes, bij voorkeur merries en ruinen apart, zijn heel fijn voor een paard om in te staan, maar in grote gemengde kuddes wil ik de mijne ook niet hebben.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 21:29

Als het mogelijk is zie ik paarden natuurlijk graag in een groep. Helaas ken ik wat gevallen waarbij dat absolut niet ging. Dat dier leek wel contactgestoord en kon niet samen met een ander in de paddock. Of hij trapte er vol op los of hij werd helemaal in elkaar getrapt. Natuurlijk is er een rangorde maar dit bleef niet bij 1 trap, ding ging gewoon net zo lang door totdat we ze uit elkaar moesten halen. Dat paard ging zelf gewoon stok en stok kreupel geschopt achter het andere paard aan.

Maar nu noem ik natuurlijk een echte uitzondering. Groepjes zijn natuurlijk veel beter.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 22:40

Mijn paarden (2) staan in en vaste kudde van in totaal 6.......mijn paarden zijn niet anders gewent dan met minimaal 6/7 anderen te staan wat dat betreft is het met 6 in totaal dus rustig.

Iedereen moet helemaal zelf weten wat deze doet en hoe, maar mijn voorkeur gaat uit naar een kudde, het liefst met weinig veranderingen.(verloop)

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 22:41

Mijn paarden staan met z'n drieën op een grote paddock met schuilstal en weidegang. Ideaal naar mijn idee.

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 11:45

tribeworld schreef:
jes_sira schreef:

Dat is heel normaal.

omdat jij het niet erg vind dat jou paard trappen krijgt betekent niet dat iedereen dat vind.
die van mij staan lekker in 2 groepen van 2 en 3 paarden prima zo.
en als ze alleen had moeten staan jammer dan.
en wat jij zegt van hadden ze maar moeten opletten,
die van mij liep achter mijn shet langs terwijl ze met der kont naar haar toe stond alles verkennen en ze krijgt zo een trap van achteren op haar bovenbeen,
pony liep dus op 3 benen weg nou wat is kudde gedrag dan je paard laten inslapen omdat een ander paard het recht had om te trappen omdat dat kan in de kudde en ze maar had moeten opletten!!!!

Er is inderdaad een risico aan paarden in een koppel laten lopen. En ja, er wordt hier wel eens een trap uitgedeeld als er op een suptiele waarschuwing niet gereageerd wordt. Van jong tot oud lopen ze hier bij elkaar en dan vindt er opvoeding plaats.
Tuurlijk kan het fout gaan, maar hier is het in de 15 jaar dat ik er sta geen levensbedreigende of onherstelbare schade ontstaan.
En dat heb je met sociale paarden die de paardentaal in een kudde begrijpen......
Die snappen hoe wat waar en zullen opletten en respect hebben met paarden die hoger in rang staan.

Vergeet niet dat er elke dag, met rijden, of alleen in een paddoch, in stal enz enz net zo goed fout kan gaan. Alleen dan niet via een trap van een ander paard.

En ik vindt het vele malen belangrijker dat mijn paarden een sociale band hebben met de andere paarden.
Zelfs de paarden die mijn merrie niet zo heel leuk vindt, zal ze missen als ze bijv. een hele dag weggeweest zijn ivm een wedstrijd of iets. En deze wordt ook begroet als hij terugkomt. Want ook dat paard hoort erbij in de family.

Ik zou zeggen, ga eens een paar uur naar een bestaande en stabiele kudde kijken. Echt kijken.
Sta zelf geregeld te genieten van het gebeuren na het terugzetten van rijden of voeren.
Maakt niet uit van hoeveel paarden.
Dan zul je zien dat er niets "gevaarlijks" gebeurd.
Mits je natuurlijk stomme dingen gaat doen als voeren in het land e.d. Dit is een van de vele gemaakte fouten.
Dan krijg je strijd, want jij verstoord de rangorde in de kudde.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 12:01

Hoewel ik een groot fan en voorstander ben van paarden in kuddeverband/groep te houden staat mijn pony alleen. Wél met aan 2 kanten paarden aan de andere kant van t draadje :)
Situatie ligt vrij eenvoudig eigenlijk... Aan zn ene kant staan 2 jonge hengsten, een veulen en een jaarling. Aan zn andere kant staat een 4-jarige hengst, mijn eigen uk is een 2-jarige hengst. Die van mij en de volwassen samen zetten is gewoon vragen om ongelukken en voor de jonkies issie al net even te mans.. Op deze manier gaat het hartstikke goed, alle vier de paarden zijn vrolijk en komen lekker de hele dag buiten, iets wat voor een hengst sowieso al redelijk zeldzaam is... Natuurlijk zie ik hem liever in kuddeverband, en ik hoop mettertijd (wel langetermijnplan) een groot weiland te hebben met wat eigen merries, zodat ie daarbij kan lopen.. Maar voor nu ben ik tevreden met hoe hij staat, híj is ook tevreden, sinds ie daar staat ziet ie er weer beter uit, goed in zn vacht en in zn humeur :D

Een paard helemaal alleen vind ik gewoon misdadig.. Door omstandigheden (mensen die afspraken niet nakomen) heeft die van mij 5 dagen helemaal alleen gestaan, ik kende hem na 2 dagen al zowat niet meer terug... Toen ie aankwam op de stal waar we nu dus staan was hij echt extreem hengst, helemaal over zn theewater, niet normaal :n Dat mensen hun paard dat aandoen, verschrikkelijk... Als er een paard aan de andere kant van t hek staat, a la, dat kan en is voor het paard prima. Maar helemaal alleen? Brr, nee.

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 12:12

miss_lizje schreef:
Als het mogelijk is zie ik paarden natuurlijk graag in een groep. Helaas ken ik wat gevallen waarbij dat absolut niet ging. Dat dier leek wel contactgestoord en kon niet samen met een ander in de paddock. Of hij trapte er vol op los of hij werd helemaal in elkaar getrapt. Natuurlijk is er een rangorde maar dit bleef niet bij 1 trap, ding ging gewoon net zo lang door totdat we ze uit elkaar moesten halen. Dat paard ging zelf gewoon stok en stok kreupel geschopt achter het andere paard aan.

Maar nu noem ik natuurlijk een echte uitzondering. Groepjes zijn natuurlijk veel beter.

Zeer waarschijnlijk heeft dit paard dus geen opvoeding genoten van een kudde en begrijpt het dus niet.
Daarom is het zeker voor jonge dieren heel belangrijk om met soortgenoten op te groeien.
De kans dat een paard in zijn verdere leven zich niet kan gedragen in een kudde is dan minimaal.

En het is vrij logisch dat een dier die dus "alleen" is opgegroeid heel veel moeite heeft met het aanpassen in een kudde.

Toch heb ik nu al meermaals gezien dat zelfs een paard die 0.0 gewent was, zich na een tijdje goed voelt in een kudde en volledig is geaccepteerd. In het begin is het dan altijd heel moeilijk voor het paard in kwestie, maar toch zie je ze na een paar weken helemaal opbloeien en gaan ze proberen hoger in rang te komen, want ze worden langzaam steeds zelfverzekerder.

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 12:15

Mijn paard staat met nog 3 andere dus in totaal twee merrie's twee ruinen ieder weet zijn rang en gaat prima zo.
Wel zijn ze heel erg aan elkaar gehecht en plakkerig wat voor de eigenaren soms niet fijn is met rijden of eruit halen omdat de rest dan ook besluit mee te willen!Onafscheidelijk zeg maar!!

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 12:24

Een paddock is, in gevallen van een dominant paard, vaak ook niet groot genoeg. Paarden moeten weg kunnen komen.

Hoe je het ook wendt of keert, rangorde is idd kuddegedrag. Dat heeft NIETS te maken met het ok vinden als je paard getrapt wordt. Over het algemeen zullen er geen ernstige ongelukken gebeuren maar het kán een keer tot een wond of kreupelheid leiden. Maar moet je dan je paard maar onthouden van sociaal contact uit angst daarvoor :n ?

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 12:28

Sees schreef:
Een paddock is, in gevallen van een dominant paard, vaak ook niet groot genoeg. Paarden moeten weg kunnen komen.

Hoe je het ook wendt of keert, rangorde is idd kuddegedrag. Dat heeft NIETS te maken met het ok vinden als je paard getrapt wordt. Over het algemeen zullen er geen ernstige ongelukken gebeuren maar het kán een keer tot een wond of kreupelheid leiden. Maar moet je dan je paard maar onthouden van sociaal contact uit angst daarvoor :n ?

_/-\o_

Kort en bondig uitgelegd.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 12:59

Sees schreef:

_/-\o_
Helemaal mee eens. Al veel te vaak gezien dat een paard alleen staat 'want ik moet over 2 maanden op wedstrijd en oh oh oh wat als ze gaan stoeien???''.

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 13:01

Alleen op stal kunnen ze zich ook verwonden dmv trappen tegen de muur en met dikke hakken staan of vastrollen,hoofdstoten enz.
In een te kleine paddock vreemde paarden bij elkaar is inderdaad niet slim ivm in de hoek drijven en afslaan omdat ze niet wegkunnen.

Hier zijn ze in staat om bij het binnen halen samen in een stal te kruipen wat ook weer niet de bedoeling is,ze kunnen elkaar gewoon zien wanneer ieder in zijn eigen stal staat!
Ze hinniken de longen uit het lijf wanneer er 1 weggaat tot die uit het zicht is en na terugkomst net of ze elkaar een week niet gezien hebben!!
Klef zooitje is het geworden!!

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 14:37

:o

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 15:38

Hihi hier zijn ze toch ook wel vrij klef hoor := Mijn pony is dan altijd al heel zelfstandig geweest, die liep heel snel vrij makkelijk mee t erf af. Maar als we zijn wezen wandelen en we komen terug worden we luidkeels begroet door de andere paarden en als we weggaan staat sowieso de volwassen hengst flink te hinniken :D

conejo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 16:04

mijn verzorgpaardje staat met 1 ander paard en daaraan grenzen weien met andere paarden(gaan niet samen)

njiloj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 16:16

hier staan ze ook in de kudde. Op de hengst na. die staat wel alleen. (en soms vind ik dat idd. best jammer.)

Onze kudde bestaat uit 5 haflingers en 4 shetten. Dit is naar mijn idee toch het beste voor de dieren.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 19:25

jes_sira schreef:
miss_lizje schreef:

Zeer waarschijnlijk heeft dit paard dus geen opvoeding genoten van een kudde en begrijpt het dus niet.
Daarom is het zeker voor jonge dieren heel belangrijk om met soortgenoten op te groeien.
De kans dat een paard in zijn verdere leven zich niet kan gedragen in een kudde is dan minimaal.

En het is vrij logisch dat een dier die dus "alleen" is opgegroeid heel veel moeite heeft met het aanpassen in een kudde.

Toch heb ik nu al meermaals gezien dat zelfs een paard die 0.0 gewent was, zich na een tijdje goed voelt in een kudde en volledig is geaccepteerd. In het begin is het dan altijd heel moeilijk voor het paard in kwestie, maar toch zie je ze na een paar weken helemaal opbloeien en gaan ze proberen hoger in rang te komen, want ze worden langzaam steeds zelfverzekerder.

Nee dit paard had geen opvoeding gehad. Was best wel sneu om te zien ook. Maar ik snap de andere eigenaren ook dat die het niet aandurfde om hun paarden erbij te zetten, wat ik zelf ook niet deed. Niet alleen als bescherming van mijn eigen paard (die stond vaak altijd bij zijn vaste paddock maatje) maar ook voor de bescherming van dat paard. Mijn paard was namelijk vele malen groter en drufde nog behoorlijk dominant uit de hoek te komen. De paddock was toen +- 20 bij 40.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 10:57

miss_lizje schreef:
Nee dit paard had geen opvoeding gehad. Was best wel sneu om te zien ook. Maar ik snap de andere eigenaren ook dat die het niet aandurfde om hun paarden erbij te zetten, wat ik zelf ook niet deed. Niet alleen als bescherming van mijn eigen paard (die stond vaak altijd bij zijn vaste paddock maatje) maar ook voor de bescherming van dat paard. Mijn paard was namelijk vele malen groter en drufde nog behoorlijk dominant uit de hoek te komen. De paddock was toen +- 20 bij 40.

En tóch hebben ze dat af en toe wél nodig, een dominant paard die een ongeleid projectiel even weer een pas op de plaats laat maken en zijn plek in de hierarchie duidelijk maakt. En ik snap heel goed dat er eigenaren zijn die dat risico niet willen nemen :j, het is ook niet een pasklare oplossing voor ieder paard maar een rustige stabiele kudde met een duidelijke hierarchie doet vaak wonderen.

Een paddock van 20 bij 40 vind ik trouwens nog steeds véél te klein om nieuwe, dominante of heropvoedpaarden bij elkaar te zetten :o.