Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
jes_sira schreef:Tja, als je het kudde gedag tussen paarden niet begrijpt en niet wil begrijpen.....
Hier krijgen ze ook trappen als ze bij een paard dat hoger in rang staat "brutaal" doen of te dicht bij komen of wat dan ook.
En jouw shet snapt het kuddegedrag niet omdat jij hem alleen hebt laten staan.... Heel simpel.
Die van mij krijgen ook wel een een trap. Dan hadden ze beter op moeten letten bij wie ze wat deden.
Dat is heel normaal.

Hij heeft zichzelf helemaal omgedoopt tot "beschermheer" van die andere 3 jarige, het is zo leuk om te zien hoe paarden in kuddeverband met elkaar omgaan. 
jes_sira schreef:Tja, als je het kudde gedag tussen paarden niet begrijpt en niet wil begrijpen.....
Hier krijgen ze ook trappen als ze bij een paard dat hoger in rang staat "brutaal" doen of te dicht bij komen of wat dan ook.
En jouw shet snapt het kuddegedrag niet omdat jij hem alleen hebt laten staan.... Heel simpel.
Die van mij krijgen ook wel een een trap. Dan hadden ze beter op moeten letten bij wie ze wat deden.
Dat is heel normaal.
tribeworld schreef:jes_sira schreef:Tja, als je het kudde gedag tussen paarden niet begrijpt en niet wil begrijpen.....
Dat is heel normaal.
omdat jij het niet erg vind dat jou paard trappen krijgt betekent niet dat iedereen dat vind.
die van mij staan lekker in 2 groepen van 2 en 3 paarden prima zo.
en als ze alleen had moeten staan jammer dan.
en wat jij zegt van hadden ze maar moeten opletten,
die van mij liep achter mijn shet langs terwijl ze met der kont naar haar toe stond alles verkennen en ze krijgt zo een trap van achteren op haar bovenbeen,
pony liep dus op 3 benen weg nou wat is kudde gedrag dan je paard laten inslapen omdat een ander paard het recht had om te trappen omdat dat kan in de kudde en ze maar had moeten opletten!!!!

Dat mensen hun paard dat aandoen, verschrikkelijk... Als er een paard aan de andere kant van t hek staat, a la, dat kan en is voor het paard prima. Maar helemaal alleen? Brr, nee. miss_lizje schreef:Als het mogelijk is zie ik paarden natuurlijk graag in een groep. Helaas ken ik wat gevallen waarbij dat absolut niet ging. Dat dier leek wel contactgestoord en kon niet samen met een ander in de paddock. Of hij trapte er vol op los of hij werd helemaal in elkaar getrapt. Natuurlijk is er een rangorde maar dit bleef niet bij 1 trap, ding ging gewoon net zo lang door totdat we ze uit elkaar moesten halen. Dat paard ging zelf gewoon stok en stok kreupel geschopt achter het andere paard aan.
Maar nu noem ik natuurlijk een echte uitzondering. Groepjes zijn natuurlijk veel beter.
? Sees schreef:Een paddock is, in gevallen van een dominant paard, vaak ook niet groot genoeg. Paarden moeten weg kunnen komen.
Hoe je het ook wendt of keert, rangorde is idd kuddegedrag. Dat heeft NIETS te maken met het ok vinden als je paard getrapt wordt. Over het algemeen zullen er geen ernstige ongelukken gebeuren maar het kán een keer tot een wond of kreupelheid leiden. Maar moet je dan je paard maar onthouden van sociaal contact uit angst daarvoor?
Sees schreef:Een paddock is, in gevallen van een dominant paard, vaak ook niet groot genoeg. Paarden moeten weg kunnen komen.
Hoe je het ook wendt of keert, rangorde is idd kuddegedrag. Dat heeft NIETS te maken met het ok vinden als je paard getrapt wordt. Over het algemeen zullen er geen ernstige ongelukken gebeuren maar het kán een keer tot een wond of kreupelheid leiden. Maar moet je dan je paard maar onthouden van sociaal contact uit angst daarvoor?
Mijn pony is dan altijd al heel zelfstandig geweest, die liep heel snel vrij makkelijk mee t erf af. Maar als we zijn wezen wandelen en we komen terug worden we luidkeels begroet door de andere paarden en als we weggaan staat sowieso de volwassen hengst flink te hinniken
jes_sira schreef:miss_lizje schreef:Als het mogelijk is zie ik paarden natuurlijk graag in een groep. Helaas ken ik wat gevallen waarbij dat absolut niet ging. Dat dier leek wel contactgestoord en kon niet samen met een ander in de paddock. Of hij trapte er vol op los of hij werd helemaal in elkaar getrapt. Natuurlijk is er een rangorde maar dit bleef niet bij 1 trap, ding ging gewoon net zo lang door totdat we ze uit elkaar moesten halen. Dat paard ging zelf gewoon stok en stok kreupel geschopt achter het andere paard aan.
Maar nu noem ik natuurlijk een echte uitzondering. Groepjes zijn natuurlijk veel beter.
Zeer waarschijnlijk heeft dit paard dus geen opvoeding genoten van een kudde en begrijpt het dus niet.
Daarom is het zeker voor jonge dieren heel belangrijk om met soortgenoten op te groeien.
De kans dat een paard in zijn verdere leven zich niet kan gedragen in een kudde is dan minimaal.
En het is vrij logisch dat een dier die dus "alleen" is opgegroeid heel veel moeite heeft met het aanpassen in een kudde.
Toch heb ik nu al meermaals gezien dat zelfs een paard die 0.0 gewent was, zich na een tijdje goed voelt in een kudde en volledig is geaccepteerd. In het begin is het dan altijd heel moeilijk voor het paard in kwestie, maar toch zie je ze na een paar weken helemaal opbloeien en gaan ze proberen hoger in rang te komen, want ze worden langzaam steeds zelfverzekerder.
miss_lizje schreef:Nee dit paard had geen opvoeding gehad. Was best wel sneu om te zien ook. Maar ik snap de andere eigenaren ook dat die het niet aandurfde om hun paarden erbij te zetten, wat ik zelf ook niet deed. Niet alleen als bescherming van mijn eigen paard (die stond vaak altijd bij zijn vaste paddock maatje) maar ook voor de bescherming van dat paard. Mijn paard was namelijk vele malen groter en drufde nog behoorlijk dominant uit de hoek te komen. De paddock was toen +- 20 bij 40.
, het is ook niet een pasklare oplossing voor ieder paard maar een rustige stabiele kudde met een duidelijke hierarchie doet vaak wonderen.
.