nu al scheren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jendemen25

Re: nu al scheren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-11 23:02

ik ga morgen een scheermachine huren, als ze braaf is en denk dit is nog wel te doen om d`r na de eerste scheerbeurt nog 1 of 2 keer te moeten doen dan koop ik zelf een machine, kan ik andere mensen ook helpen en heb ik er zelf lekker een bij de hand! ik wil 15 oktober met een fit paard bij de endurance rit 15 oktober aankomen en niet met een hijger die niet meer droog te krijgen is

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 08:00

succes met scheren,wel ff foto plaatsen van het eindresultaat he!Het is vandaag trouwens wel lekker weer om te scheren!

fjord100

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 22:02

Gisteren de hals en borst van mijn Fjord geschoren. Kwam al een hele vracht af. Hij zweet zich rot na een 10 minuten is hij drijfnat en hijgerig. Hoop dat het nu beter wordt. Gisterenmiddag nog voor de kar gehad, maar was wel doorweekt. Afwachten dus.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 22:02

Mijn verzorg ijslander is ook al geschoren, die had zoon dikkevacht dat je een half uur moest uitstappen en nog was hij nat. Alleen een deken moet je nu wel op doen.

jendemen25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-11 21:14

@ catalist11 ik moet nog een foto maken, maar dat komt goed!

ze was eerst heeel bang... en ik dacht oliebol waar ben ik aan begonnen... maar met enig geduld en wennen kon ik al snel beginnen. op een gegeven moment stond ze zelfs te slapen! tot ik bij de oren kwam dat wilde ze absoluut niet!! ze ging bijna zitten van angst... dus die heb ik maar gelaten. verder het hoofd wel. de benen heb ik er ook in gelaten.
daarna een heerlijke rit gemaakt van 2, 5 uur en kwam met een droog paard terug (we hadden wel een flinke plensbui op ons kop gehad....) heerlijk!

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 22:23

Catalyst1 komt morgen ook 1 van mijn paarden scheren. Het is gewoon geen doen meer om met hem te rijden :n Tsja, liever had ik nog langer gewacht (of nog liever helemaal niet laten scheren) maar dat lukt gewoon niet. Paard geeft aan er last van te hebben dus scheermachine erover. Hij is daarna altijd helemaal happy :D

Vorig jaar had ik hem overigens ook rond deze tijd laten scheren. Daarna in april nog 1 keertje, dus dat je blijft scheren als je nu al scheert hoeft echt niet zo te zijn :n

jendemen25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-11 21:45

@ horseware: hoeveel grams deken doe jij je paard op nu hij geschoren is? ik heb een 100 grams stal deken met daar overheen een 0grams regendeken. heb nog een 200 grams liggen, een 350 grams, een 400grams en een 450 grams deken liggen, mijne zal het niet koud krijgen!!
vind die 200 grams misschien nog iets te warm....

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 22:24

jendemen25 schreef:
@ horseware: hoeveel grams deken doe jij je paard op nu hij geschoren is? ik heb een 100 grams stal deken met daar overheen een 0grams regendeken. heb nog een 200 grams liggen, een 350 grams, een 400grams en een 450 grams deken liggen, mijne zal het niet koud krijgen!!
vind die 200 grams misschien nog iets te warm....

Nu overdag 0 tot 100 gram (afhankelijk van wind, temperatuur en zon) en 's nachts 200 gram omdat het hier koud is 's nachts en we buitenstallen hebben. Maar als het 's nachts bewolkt en dus warmer is en windstil is houdt hij 's nachts ook gewoon de 100 gram op.
Nu wisselen de temperaturen nog behoorlijk, vooral het verschil tussen dag en nacht is erg groot op onbewolkte dagen en nachten. Dat maakt het wat lastiger. Als de temperatuur straks wat minder uiteenloopt houdt hij overdag en 's nachts dezelfde deken op.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 07:57

Ik ga die van mij ook deze week of volgende week scheren. Hij heeft het ook erg warm en krijgt ook snel last van zijn huid.

Zit alleen even met de dekens. Hij heeft het echt heel snel warm, ook geschoren. Wat voor deken zal ik op doen?
Hij staat 24/7 buiten, met de keuze uit open wei, bak die redelijk beschut is met bomen, uitloop of stal.
Hij kan dus zelf gaan staan waar het nodig is.
Ik heb een ogr regendeken, gevoerde regendeken (100gr), 200gr waterdichte en nog een 200gr onderdeken.
Ik zat zelf te denken aan de gevoerde, tot de temperatuur 's nachts onder de 10 graden komt.

jendemen25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-11 11:10

ik dacht het zo; de paarden die een dikke vacht nu al hebben, hebben die niet voor niets aangemaakt, wij scheren hem er weer af voor ons gemak. ik kijk ernaar hoe dik de vacht was en bekijk aan de hand daarvan welke dikte de deken moet hebben. ik weet dat ik waarschijnlijk nog wel 1 of 2 keer moet scheren, maar als je goed kijkt naar het weer en een warme deken op legt zal ie minder snel weer vacht aan gaan maken. als je paard moeilijk is met scheren zou ik zo wie zo nog even wachten met scheren en dan een iets te dikke deken opleggen en als jou paard niet moeilijk is gewoon doen wat jij denkt dat goed is. maar minder dan 100 gram zou ik in elk geval nu niet doen. ik heb nu ook een bodywarmer over m` n vest aan bijvoorbeeld.... het wordt toch echt wat frisser ook overdag.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 11:24

Mijn pony is al midden Augustes gaan verharen, vind het heel vroeg..
Maarja, volgende week gaat er ook een scheerapparaat overheen, mijn pony is heel makkelijk met scheren, oren doet hij ook zonder probleem :)
Dan gaat er gewoon een 100 grams of 200, moet ik ff kijken want Amigo is echt een koukleum..

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 11:59

jendemen: ik scheer niet voor mijn plezier hoor, liever niet ;)
Hij is begin augustus al begonnen met verharen en is echt teddy nu.
Mijn pony geeft aan dat hij het warm heeft. Na een rondje stappen met lange teugel heeft hij al een natte hals en zie je zweet achter zijn oren. Ik vind het niet eerlijk.
Vorig jaar stond hij een maand later te zweten op de wei. Hij heeft het duidelijk te warm.
Ik heb hem toen een dekenmodel geschoren, maar dat was lastig. Toen stond hij begin maart overigens al zonder deken omdat een 0gr regendeken al te warm was.
Daarom nu helemaal scheren.

En moeilijk is hij niet hoor, dat heb ik ook nergens gezegd. Of was deze opmerking niet voor mij?

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 12:11

Mijn shetters hebben gewoon al een volledige wintervacht :+ veeeeeeeeeeeeels te dik :+ niet normaal :D
Zijn beide makkelijk te scheren :) dus ik denk dat ik zelf prima in kan schatten wanneer mijn pony geschoren moet worden :)

jendemen25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-11 21:27

@ amanda nee hoor was niet speciaal voor jou bedoeld, maar voor het geval dat... scheren is nou eenmaal een langdurig precies werkje... een hekel heb ik er niet aan maar ik maak in die tijd liever een lekker ritje! en als je paard dan ook nog lastig is is het best vervelend als je het vaker dan 1x moet doen per seizoen....
ik heb wel eens paarden geschoren waarbij ik m` n cap maar heb opgezet :(

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 21:29

Ben ik met je eens :j
Maar Jim is makkelijk en oogt zoveel happier zonder al dat haar.
Ik hoop wel dat we het bij 1x kunnen houden, maar dat is even afwachten.
Volgende week dinsdag is hij aan de beurt.

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 21:38

Sommige wedstrijdpaarden worden tegenwoordig ook in de zomer geschoren.
Die plekjes komen vaak doordat het haar aan het verstikken is , er kan niet genoeg lucht bij.
Heb deze zomer een paar Shetjes moeten scheren omdat hun vacht ook geen lucht meer doorliet.