BE trekker ( auto) met NL trailer?????

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

hotchocolat

Re: BE trekker ( auto) met NL trailer?????

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 08:10

Als ik met mijn Duitse auto in NL of DLD rijd met mijn (nog steeds niet omgemelde) trailer met nog een NL kenteken welke dus niet verzekerd is.

Ik heb de trailer alleen voor nood mocht er iets gebeuren wat niet bij mij thuis behandeld kan worden.

tamoreliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-11 10:49

Vankje schreef:
@hotchocolat: Dus als jij in NL met NL trailer en Duitse auto rijdt, dan ben je niet verzekerd? Of geldt dit als je in DL met Duitse auto en NL trailer rijdt?

Zal mijn vader vragen om dit eens goed bij zijn verzekeringsagent na te vragen :j Hij rijdt dan met z'n BE auto met een NL trailer in NL.

Ik heb eens navraag gedaan bij kennissen. Die met BE auto rijden en met NL trailer in NL. En volgens hun mag dat wel. Natuurlijk moet de trailer appart verzekerd zijn. Dus niet verzekerd in combinatie met de wagen.

Ik had ook naar de Politie in BE een mail gestuurd met die vraag. Maar volgens mij hebben hun daar geen kaas van gegeten. Heb nog steeds geen mail terug gehad.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 11:01

Hotchocolate heeft wat Dld aangaat gelijk. Een Duits trekvoertuig met een NL trailer is niet verzekerd. Tenminste de trailer niet. Hier in Dld zijn nl alle aanhangers apart verzekerd, en in NL is de trailer verzekerd door middel van het trekkende voertuig.
Zolang je die trailer dus apart verzekerd hebt is het geen probleem. Maar dat hebben maar weinigen in NL.
Een NL trekvoertuig met een Dld trailer is dus geen enkel probleem, omdat die trailer van zichzelf toch al verzekerd is.

Dat zou je dus voor Belgie ook uit moeten zoeken. Is de trailer verzekerd in het trekkende voertuig of zit er een aparte verzekering op. En gezien dat het om een NL trailer gaat denk ik zomaar dat het niet zomaar kan omdat die trailer niet op zichzelf verzekerd is ;)

@Hot is het geen optie die trailer om te melden?? Is echt erg snel en makkelijk geregeld en kost ook echt niet zoveel. Ik heb dat al eens gedaan met een caravan die nog NL kenteken had.

Vankje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 11:05

@Rina: In mijn geval (NL trailer - BE auto) is het een gehuurde trailer, dus ik ga ervan uit dat het verhuurbedrijf de trailer apart heeft verzekerd. Of is dit niet de normale gang van zaken?

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 11:20

rina schreef:
Dat zou je dus voor Belgie ook uit moeten zoeken. Is de trailer verzekerd in het trekkende voertuig of zit er een aparte verzekering op. En gezien dat het om een NL trailer gaat denk ik zomaar dat het niet zomaar kan omdat die trailer niet op zichzelf verzekerd is ;)

in België zit je trailer in een uitbreiding op je autoverzekering.
je moet dit wel apart aanvragen bij je verzekeraar, standaard zit er alleen een aanhanger tot 750kg bij.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 12:33

@Vankje ik zou dat dan even specifiek navragen bij het verhuurbedrijf. Ik woon in Dld en heb een eigen trailer, ik heb dus geen idee hoe die dat regelen ;)

@Fojoe aha dat moet je dat dus apart aanvragen. Zou je dus "just to make sure" navragen bij je verzekering hoe die kwa verzekeren zijn met een BE auto en een NL trailer. Het is dan nl aan hun of zij uitkeren als er iets gebeurd. Sommige zullen dat niet willen doen omdat het om een trailer uit een ander land gaat. Maar goed dat is dan dus een kwestie van je verzekering bellen. In principe, als je verzekering er geen probleem mee heeft, kan een BE auto en een NL trailer dan, omdat die dan via de auto verzekerd is. Hier in Dld kan dat dus niet, een aanhanger moet hier altijd apart verzekerd worden.

Vankje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 12:41

Zal idd even contact opnemen met het verhuurbedrijf en mijn vader nog even laten navragen bij z'n verzekeringsagent, dan weten we het zeker :j

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 14:02

@rina: ik vraag het na, zodra ik antwoord heb zet ik het hier neer :)

leonie1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 16:45

Zelf heb ik deze vraag toevallig aan mijn verzekering voorgelegd, ik leen wel eens met de trailer van mijn moeder ( deze heeft een NL kenteken) en heb zelf een Belgisch kenteken op mijn auto.

Ik kreeg als antwoord dat ik de gegevens van de NL trailer moest doorgeven aan mijn belgische verzekering en dan behalve het NL kenteken ook een kopie van mijn belgische auto nummerbord achter op de trailer moet hangen. Er kan dan per keer worden doorgegeven wanneer ik ermee de weg op ga, maar ik kon ook kiezen om te zeggen regelmatig, zodat ik niet iedere week naar de verzekering hoef te bellen, aangezien ik de trailer nogal vaak leen van haar.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 16:57

een nederlandse trailer heeft heen eigen kenteken. Dus als je die achter een belgische auto doet, dan kraait er niemand naar, MAAR het kan dat hij dan niet verzekerd is, omdat je in belgie je trailer aan een auto gekoppelt moet hebben ivm verzekering.
In belgie is een trailer op zichzelf verzekerd doordat deze een kentekenplaat heeft, maar moet dus wel gekoppeld zijn aan een auto.
Het kan dus dat wanneer jij met je belgische auto met nederlandse trailer een ongeluk krijgt, de belgische verzekering dit niet verzekerd, omdat het een voor belgie niet legale combinatie is.

Je mag als nederlanders idd niet in een belgische auto op de nl wegen rijden, met uitzondering als het een bedrijfsauto is ) dus van je baas, of een auto is die het bedrijf voor jouw regelt. Huurauto´s vallen ook onder de soort van bedrijfsregeling, dus daar mag je altijd in rijden, omdat deze een andere soort van verzekering heeft.
Wanneer je in een auto tijd, die verzekerd is onder het maar bestuurd worden door 1 persoon, de eigenaar van de auto en iemand anders krijgt er een ongeluk mee, dan kan een verzekering ook erg moeilijk doen.
Ik zou persoonlijk zo wie zo niet met een combinatie rijden met een combinatie van twee landen, omdat je dan met twee verschillende verzekeringsmaatschappijen te maken hebt en ze het altijd naar de ander zullen doorspelen.
Maar omdat de trailer in nl geen eigen kenteken heeft, denk ik dat ze het op de weg niet gaan zien.
(of hebben trailers in nl tegenwoordig wel een eigen kenteken?)
Dit is zoals ik weet dat het in elkaar zit, maar kan het fout hebben. Info over dit soort dingen is niet altijd duidelijk.

leonie1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 17:12

De nederlandse trailer die ik heb heeft een eigen kenteken, daarom moest ik de gegevens van de trailer doorgeven aan de belgische verzekeringsmaatschappij van mijn auto, zodat ik geval van ongeluk e.d. zij ervan op de hoogte waren en het onder mijn belgische verzekering valt. ( dit is wat mijn belgische autoverzekering erover wist te vertellen)

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 17:45

ik heb de vraag zoals gezegd voorgelegd aan mijn verzekeringsmakelaar en die raadt mij aan om dit niet te doen, want
- je bent niet in orde met de verkeersbelasting
- je bent niet in orde met de inschrijving
- er is geen belgische keuring voor de trailer
- bij ongeval kan de maatschappij haar uitgaven terugvorderen bij gebrek aan keuring

jammer maar helaas.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 17:48

TS, wanneer heb je de trailer nodig? Kan je geen BE trailer lenen dan van iemand?
Anders mag je die van mij wel lenen, is wel maar een 1paards trailer en je moet er wel even een uurtje voor naar hier rijden ( bij Ronse/Brakel).

tamoreliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-11 20:30

LecyTinker schreef:
TS, wanneer heb je de trailer nodig? Kan je geen BE trailer lenen dan van iemand?
Anders mag je die van mij wel lenen, is wel maar een 1paards trailer en je moet er wel even een uurtje voor naar hier rijden ( bij Ronse/Brakel).

Dank je voor de reactie, maar ik het 1paard en half trailer heb ik zelf. Maar heb een 2paards trailer nodig voor één dag.

De mensen waarvan ik hun trailer ga lenen. Is een Nederlandse trailer, die volledig verzekerd is. En die verkoper van die trailer zei dat dit geen enkel probleem is, omdat BE wagen en NL trailer rond te rijden.
Dus ik weet het ook niet meer.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 09:49

als het over verzekeringen gaat, ben ik eerder geneigd een verzekeringsmakelaar met 30 jaar ervaring te geloven dan een verkoper van trailers ;)

kan je er geen huren?
dat kost ook geen fortuin en dan ben je meteen zeker dat je geen problemen krijgt.
deze zit niet al te ver uit je buurt: http://www.jstrailers.be/

tamoreliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-11 23:36

Ik heb een mail terug gekregen van de plaatselijke politiezone.

Je kan in Belgie met Nederlandse trailer rondrijden, mist er een nummerplaat extra ophang van je eigen trekkend voertuig. Dus ik veronderstel dat dit in Nederland niet anders zal zijn.
En aangezien ik zowel op Nederlandse als Belgische wegen moet rijden , moet die extra nummerplaat er toch op.
Natuurlijk voor de verzekering weet ik het niet.