dure caps veiliger?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LK_2312

Re: dure caps veiliger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 16:26

EN1384 is hier in nederland verplicht. Als ik mij niet vergis ook wanneer het op verzekeringen aan komt.
Ik ken een verhaal van een jongen die net begon met rijden en iedereen het belachelijk vond dat hij een dure GPA cap op zijn hoofd kreeg van zijn ouders. Een paar weken later is hij van zijn pony gevallen en is de pony op zijn hoofd komen te staan. Hij had ook daarmee nog een heel spinnenweb aan scheurtjes in zijn schedel. Zijn ouders en de doktoren waren het er wel over eens dat als hij een andere goedkopere cap (bijvoorbeeld zonder harde schaal) op had gehad, dit veel erger had kunnen zijn.
Persoonlijk vind ik dat er op een cap niet bezuinigd moet worden.

LoverHorses0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 14:23

nee hoor er bestaan ook hele veilige goedkope laarzen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 18:28

Je hebt toch een keurmerk?
Meestal betaal je voor het merkje ;)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 22:11

passieAppel schreef:

Juist. De mensen die de marketing voor de grote/dure merken verzorgen moeten ook betaald worden.

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-11 18:30

hestejente schreef:
passieAppel schreef:

Juist. De mensen die de marketing voor de grote/dure merken verzorgen moeten ook betaald worden.

Nee, dat is juist niet waar. sommige merken zijn dus hoger gecertificeerd van EN1384

CharissaLy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 01:52

Ik heb zelf een gpa pikeur cap en ik moet eerlijk zeggen dat ik hem toch beter vind dan mijn vorige (harry's horse)
Deze cap vind ik lichter op me hoofd en er zitten meer luchtgaten in
Maar ik wil niet zeggen dat een goedkopere cap niet goed is want die zijn ook
gewoon goedgekeurt maar ik denk wel dat een duurdere cap meer kwaliteit hebt
Maar ach.. Als je 1 keer goed op je hoofd valt moet je toch wel eigenlijk een nieuwe kopen
al is die €60 of €450 dat maakt dan toch niet uit! Haha

Deejay1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 15:05

Nee hoor, dat denk ik niet.. Als ze een veiligheidsmerk hebben zijn ze heus wel veilig tochh?

ILU

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 12:02

volgens mij zijn ze alleen duurder omdat ze meer comfort bieden :j

linerfa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 12:07

Dan hebben we nog de helmpies van Decathlon.. Ik zie de kinderen bij ons op de manege, ouders die het natuurlijk niet weten.. HOE KUNNEN DIE IN GODSNAAM?! goedgekeurd worden? Ik zou mn kind er niet eens mee op een fiets durven wegsturen, laatstaan op een paard!

jasmijn89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 08:21

nee, alle caps moeten gekeurd zijn dus als er een goed keurmerkje op zit zouden alles caps net zo veilig moeten zijn.
alhoewel de pasvorm en materialen wel per prijs verschild, waardoor de cap leuker/mooier en soms ook lekkerder zit.

over het vallen is natuurlijk eigen keus, na een flinke val zal je toch een nieuwe moeten..
dure hobby als je maandelijks weer 500 euro moet betalen voor een nieuwe cap.
maar je kan je cap ook laten nakijken na een val, om te kijken of hij nog veilig is.. (weet eigenlijk niet of dat bij alle caps kan maar bij GPA wel, heb ik een keer ergens gelezen.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 08:42

Ik denk niet dat ze per definitie veiliger zijn.
Mijn budget laat het niet toe om bijv. een GPA cap te kopen.
Heb een tijd gereden met een cap van €34.95.
Cap heeft letterlijk mijn leven gered, dus in mijn ogen veilig genoeg :j
Voordeel was dat ik maar €34.95 kwijt was aan een nieuwe.
Beetje zonde als je een GPA bijv. hebt, want die had evengoed vervangen moeten worden.

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-11 22:17

Als je mijn vorige Posts leest zie je links naar artikelen. Daar staan veiligheidsnormen in. Er is maar 1 cap die aan het hoogste voldoet snel2001 vervolgens enkele daaronder zoals Charles Owens, sommige gpa, troxel, champion. En de rest voldoet aan en1384 hh, br, kep italia, etc. Dat is niet slecht maar gewoon minder.

Noukie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 19:52

Ik denk dat hoe lekkerder de cap zit hoe duurder de cap is.

Stephaniexh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 00:36

Bij een duurdere cap betaal je ook wel een deel voor het merk hoor! Veiliger zal het niet zijn, maar misschien mooier en fijnerzittend.

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 13:23

idefix4 schreef:
En dat komt omdat de onderzoeken uit Engeland komen... :D Ik heb ooit eens iemand gesproken die zei dat een cap zowiezo een wassen neus is. Maar ik rijd nooit zonder. Eerst die cap en dan mijn hersenpan. Mijn simpele horka voldoet aan mijn eisen. Officieel moet je een cap vervangen als ie valt of als je er mee valt. Dan is een cap een dure hobby voor sommige mensen. Veiligheidseisen zijn volgens mij europees, dus alle caps moeten daar aan voldoen.

Nou, ik zou hem wel vervangen als je een keer de bakrand terug gekopt hebt. Je kunt net zo goed geen cap op zetten als je schaal beschadigd is.

Afgelopen zomer heb ik zelf een ernstig ongeluk gehad waarbij ik met m'n hoofd als eerste de grond raakte. Mijn cap was doormidden gebroken, je kon de schaal zelfs verbuigen. Uiteraard heb ik toen wel een nieuwe gekocht. Ik had toen trouwens een Kalvakade cap op (rond de €70 zijn die geloof ik). Ik heb er een zware hersenschudding en licht hersenletsel aan over gehouden, maar liever die cap doormidden, dan m'n hoofd.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 13:47

Echt flauwekul dat de duurdere caps veiliger zijn. Er is een paar jaar geleden een grote test geweest door de duitse consumentenbond en daar kwam uit dat de goedkope cap van de Aldi en de Horka airstream (geloof ik) beduidend beter waren dan de GPA.
Ze hebben allemaal hetzelfde veiligheidskeurmerk.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 14:11

goedkoop is net zo veilig, voldoen ook aan die en standaard immers.

En die decathloncaps zijn echt goed hoor. Voor 15 euro en voldoen aan de normen met een uitstekende pasvorm.

Linndatbenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 14:14

Ik weet niet precies wat jij 'duur' noemt. Maar ik heb een Horserider cap. Hoofdmaat enz. Geweldig goede cap. Super sterk en alle nodige veiligheids kenmerken.
40 euro. :) Dat noem ik zelf goedkoop.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 16:50

Ik heb zelf nu trouwens een Uvex. Is niet veiliger dan mijn oude cap van 40 euro maar zit wel veel lekkerder! Ik snap wel waarom hij veel duurder is. Het is bizar lichtgewicht spul en een supermooi model.

Daar zit natuurlijk ook wat meer geld in de ontwikkeling van materiaal en ontwerp en dat berekenen ze door. Ja, en een stukje marketing natuurlijk...

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 18:42

Ja, en pasvorm is ook heel wat waard. Vooral als je meer paarden op een dag rijdt. :)

MissyM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 16:31

Lijkt mij niet als hij maar goedgekeurd is volgens zo,n wetje

HappyRiding1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 16:49

De helmen in Nederland moeten volgens mij allemaal voldoen aan bepaalde veiligheidsnormen. Dus volgens mij zijn ze allemaal even veilig.

jasmijn89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 19:54

HappyRiding1 schreef:
De helmen in Nederland moeten volgens mij allemaal voldoen aan bepaalde veiligheidsnormen. Dus volgens mij zijn ze allemaal even veilig.

idd alle goedgekeurde caps moet een keurmerk hebben, ze zijn wel of niet goed gekeurd.
wel ben ik van mening dat niet alle caps bij iedereen goed zitten, door de vorm van je hoofd en een pasvorm van een bepaalt merk. als een cap niet perfect zit is hij nog niet veilig.
per persoon verschild dus wat voor jou veilig is..

ben van de week van mijn paardje gestuiterd met een GPA titium die bij mij perfect zit, en toch een hersenschuddig! dus het is ook maar net hoe je valt.
als ik een cap van 60 euro op had gehad, gewoon mijn titium of een nog duurdere kep italia ofzoo..
was ik nog zo gevallen en waarschijnlijk het zelfde gehad.

DearLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 22:03

Ik hoorde eens dat de duurdere caps ook ander materiaal gebruiken net zoals bij auto's onze Renault megane is bijv. een stuk minder stevig dan een of andere BMW e zijn beide toegestaan op de weg.

Daphne1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 17:25

Iedere cap die word verkocht voldoet aan de veiligheidsnorm van nu, dus de ene is niet zo zeer veiliger als de ander. Ik denk inderdaad dat je betaald voor het draagcomfort, zo als al meermaals is gezecht