Paard van je ouders

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Paard van je ouders

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 20:34

En je vader heeft nee gezegd. Had hij vast zijn redenen voor. Dus ik zou het accepteren.
Waarom zoek je niet gewoon een leuk verzorgpaard?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 20:35

Er zijn meer paarden dan kerktorens, dus staar je niet blind op deze als het geld er niet voor is. Het onderhoud is ook duurder dan de aanschaf, en ik neem aan dat als je, excuse my language, een paard koopt van 'maar' 1800 euro je hem niet op de foto laat zetten, rondom verzekerd dus dat betekent dat er nog van alles aan blessures uit kan komen. Hoe ga je dat betalen?

sophie1818

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-11 20:37

Omdat aan een verzorgpaard altijd weer een eigenaar zit, die altijd zijn eigen regeltjes heeft, je dan bepaalde dagn hebt om te komen. En altijd maar moet doen wat zij willen. Heb het 7jr gedaan, en heb dat zo onderhand wel gezien.

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 20:39

niet alle verzorgpaarden over één kam scheren hoor. Als je heel goed zoekt en met een beetje geluk vind je een verzorgpaard waar je heel vrij gelaten wordt. :j

sophie1818

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-11 20:40

Dan moet je dat al via marktplaats vinden, geen idee where else..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 20:41

Maar wat zoek je nu precies? Een oplossing zodat je het paard dat je op 't oog hebt, kan kopen?

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 20:41

of een papier ophangen bij ruitershops of op maneges. Niet alle paardeneigenaren zoeken een verzorgster via internet

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 20:43

Hoeveel kan je dan sparen per maand? als je nu al geen 1800 gespaard kan hebben, hoe denk je dan dat geldbedrag aan je ouders terug te kunnen betalen wanneer je, zodra je dat paard eenmaal hebt, nog eens 200+ euro bóvenop je maandelijkse kosten krijgt? Persoonlijk denk ik dat 200 euro per maand niet eens haalbaar is, maar wie ben ik ^_^ In mijn regio betaal je al 240 euro voor een stal waarop je ALLES zelf moet doen, daar zit DA, voer en alles nog niet eens bij. Dan kom je eerder uit op 350+- per maand. En dan is in het gunstige geval dat je paard gezond blijft.

Kan je 350 euro per maand aan, met risico dat dat bedrag een keer een uitschieter heeft van duizend(en) euro's, én daarbij genoeg kunnen sparen om die lening bij je ouders af te betalen?

Dit bedoel ik overigens op een normale manier te zeggen, omdat je hier misschien nog niet over nagedacht hebt, niet om je af te kraken of iets dergelijks.

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 20:43

Maar als je het aankoop bedrag (wat maar 1 malig is) niet kan betalen, hoe kan je dan de terugkomende kosten dan betalen?
Er kunnen echt ineens heel veel onverwachte onkosten bijkomen en voor spullen als daar het woordje paard voor staat betaal je er vaak al veel voor.

Hoe veleidelijk ook, als je het aankoopbedrag nu niet kan bekostigen zou ik het je afraden omdat terwijl je aan het terugbetalen bent je nog meer andere kosten krijgt en het bedrag dus dan ongehoopt omhoog gaat.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 20:44

Met alle respect, maar als je al geen 1800 kan sparen voor de aanschaf kun je er maar beter helemaal geen aanschaffen.

sophie1818

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-11 20:44

Nu weet ik het wel, ik heb daar ook over nagedacht ja.
Ook nog positieve reacties?
Zoals ik al zei vroeg ik ook naar mensen die hetzelfde meegemaakt hebben, niet naar 10x hetzelfde bericht.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 20:51

wat wil je horen, hoe anderen zomaar een paard hebben gekregen? Er is gewoon geen geld. geen geld, geen dier. Ja of verzorgen dus.. maar als je dat niet wilt.. tijdje sparen:) Zit je ook niet met zorgen als je met da zit:)

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 20:52

sophie1818 schreef:
Nu weet ik het wel, ik heb daar ook over nagedacht ja.
Ook nog positieve reacties?
Zoals ik al zei vroeg ik ook naar mensen die hetzelfde meegemaakt hebben, niet naar 10x hetzelfde bericht.

Maar er valt naar mijn idee niets positiefs over te zeggen.

Ja, ja kan je kop in het zand steken maar ooit kom je dan toch de realiteit weer tegen.

Het word hier allemaal door iedereen vast alleen maar goed bedoeld.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 21:00

Ik heb voor mijn eerste paard de helft zelf gespaard, door te werken en de andere helft van mijn moeder. Ik ben daarnaast altijd blijven werken om het paard te kunnen bekostigen. Als ik een keer een maandje niet uitkwam door DA/kosten of hoefsmid dan mocht ik het lenen maar moest het altijd weer tot op de cent terugbetalen. Zo heb ik dat in die tijd afgesproken met mijn ouders en was ze daar erg dankbaar voor, al heb ik weinig op ze terug hoeven vallen!

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 21:10

Het klinkt misschien niet leuk, maar het is wel de waarheid. Als jij voor 200 euro in de maand je paard kan stallen (bij mij in de buurt kan ik beter 500 rekenen voor alles bij elkaar+potje voor dierenarts) en daar ook nog geld bij voor een spaarpotje, nieuw zadel, keer een vliegenspray'tje hier, dekje daar, kan je beter rekenen op €300,= per maand. En stel dat jij "slechts" 100 euro in de maand kan terug betalen, dan duurt het dus nog anderhalf jaar voordat jij je paard hebt terug betaald. En dan moet je het geluk hebben dat je paard gezond blijft en dat je al die tijd bij die vriendin kan staan, want ergens anders zal je waarschijnlijk veel meer betalen.

Bereken je in je kosten trouwens ook hoefsmit, inentingen en ontwormen mee? Die kosten vergeet je vaak als je graag een paard wilt (ik in ieder geval).

sophie1818

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-11 10:03

ja die had ik wel meegeteld ja. Evengoed bedankt voor iedereens reacties!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 10:12

Misschien een stomme vraag maar heb je nagedacht over dat je en je paard dus moet afbetalen en wel een maandelijks bedrag moet betalen. Klinkt nu heel leuk dat je hem bij een vriendin mag stallen. Maar ik heb vaak genoeg gezien dat dat uiteindelijk fout gaat door onenigheid dus dan moet je wel opzoek naar een stalling wel even rekening mee houden. Verder zou ik eerder gewoon lekker sparen nu en pas als je het volledige bedrag hebt een paard kopen wie weet wat voor leuke paarden er dan te koop zijn.
Het blijft lastig omdat je ook met onvoorziene kosten zit en als je je paard nog niet afbetaald hebt zou ik mezelf niet lekker bij voelen.
Moet je trouwens het volledige bedrag lenen? Als het maar een klein deel is zou ik daar anders tegenover staan dan als het om het hele bedrag gaat.

strovrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 10:16

Sterkte ermee! ik denk dat je er best samen met je ouders uit gaat komen en ik hoop voor je dat het een positieve oplossing wordt, hoe dan ook, waar je ook later nog tevreden op terug kunt kijken.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 10:18

Ik wilde ook altijd dolgraag een eigen pony/paard maar kreeg het niet van mijn ouders. Zij vonden het ook niet eerlijk tegenover mijn zus en broertje en daarnaast was er het geld niet voor. Vanaf mijn 12e heb ik gewerkt en gespaard, op mijn 15e kocht in mijn eerste pony die ik grotensdeels zelf heb onderhouden. En ik vind het niet erg dat ik er zelf voor heb moeten werken en sparen, de waardering is des te groter.

Nu ben ik 28 en heb ik 3 paarden staan. Altijd allemaal zelf betaald. Helemaal van mij, niemand die iets over ze te zeggen heeft. Waar een wil is, is een weg :)

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 10:28

Van mijn 9de tot mijn 15e jaar hielp ik mee in de manege en mocht in ruil af en toe eens gratis gaan wandelen of mee de jonge paarden zadelmak maken. Rond mijn 15e ben ik gaan helpen bij een klaggenootje die thuis paarden hadden en mocht ik gratis rijden en deelnemen aan wedstrijden.
In de manege waar ik ging waren we heel vrij en mochten we zo een paard uit stal nemen om eens lekker te poetsen ofzo. Ik moet zeggen dat dit een heel rijke leerschool voor me geweest was.

Ik heb er wel veel voor moeten doen, ik zat er de zondag van 's morgens tot 's avonds en hielp mee met het mesten, voederen, buiten zetten, eens los laten in de piste, de hele resem hoofdstellen oppoetsen...noem maar op.

Een eigen paard konden mijn ouders me ook niet geven en ik had daar respect voor...ik was al reuzeblij als ze me naar de manege brachten, anders was het met de fiets te doen (1uur rijden)

Op mijn 24ste ben ik gaan werken en beginnen sparen voor een veulen en een jaar later kwam mijn droom uit. Dankzij de vele jobs in mijn beginjaren was de ervaring lekker meegenomen en dat heb ik tenslotte aan mijn ouders te danken ;)
Dus niet wanhopen, als de tijd er rijp voor is komt alles dik voor mekaar :(:)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 10:30

Als je nu al geen 1800 bij elkaar kunt sparen, heb je straks zeker niet genoeg geld om je paardje te onderhouden. Heb je de kosten voor de verzorging en alles wat daarom heen komt wel goed berekend?

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 10:35

ik zat wel in het zelfde schuitje als ts.
ik had me droom paard gezien, en had de helft gespaard de andere helft nog niet. maar als zo'n paard op je pad komt dan ga je wat bedenken.
mijn ouders hadden financieel ook niet de ruimte om het me te lenen.
gelukkig was mijn lieve oma er toen nog, en die wilde het me graag lenen omdat ze me goed genoeg kende dat ze het ook op de afgesproken termijn terug kreeg.
oma was gelukkig ook mega trots dat ze op de 87 nog een paard kocht :D en heeft ook aan al der vriendinnen en op de knutselclub enzo trots de foto laten zien van ''haar'' paard.

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 10:36

Toen ik mijn eerste paard kocht had ik er ook 1 op het oog maar had nog niet het hele bedrag gespaard. Mijn ouders zeiden toen dat we toch erheen gingen omdat dat gewoon het beestje was wat ik zocht. Uiteindelijk restant geleent en in termijnen terug betaald.

Nu ook met mijn rijbewijs. Heb het eerste deel zelf betaald, en nu leen ik bij mijn ouders om het vervolgens straks weer terug te betalen.

Zolang het kan, en je genoeg verdiend om het terug te betalen, waarom niet. :)

sophie1818

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-11 10:43

Zie je, het bestaat wel.. T is misschien niet de ultieme droom om nu al 1800euro in het rood te staan. Maar het zijn wel je ouders. Overigens verdien ik genoeg om hem te onderhouden. Dus hoop altijd nog op het lichtpuntje dat het toch gebeurd! :)) Keep on dreaming!

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 10:50

sophie1818 schreef:
Zie je, het bestaat wel.. T is misschien niet de ultieme droom om nu al 1800euro in het rood te staan. Maar het zijn wel je ouders. Overigens verdien ik genoeg om hem te onderhouden. Dus hoop altijd nog op het lichtpuntje dat het toch gebeurd! :)) Keep on dreaming!

Je krijg altijd reacties van "hoe kun je een paard onderhouden als je niet eens de aanschafkosten kan betalen". Of dat je per paard wel 400 euro per maand kwijt bent en noem maar op.

Ik ben het daar niet mee eens. Heb vanaf mijn 16e altijd mijn eigen pony bekostigd met een bijbaantje, en nooit hebben mijn ouders hoeven bijspringen buiten de aanschafkosten om.