Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Althans, je hebt ze erbij zitten en ik heb ze meegemaakt. Is denk ik toch een fijne basis geweest hoor... Wederzijds respect betekent namelijk niet dat t paard mij omver mag lopen, betekent juist dat t paard respect heeft voor mij als leider en dat ik respect heb voor de ideëen van t paard. Maar inderdaad, eindbeslissing ligt áltijd bij mij.
Resultaat is overigens wel dat ik een inmiddels 2,5-jarige, erg brave hengst heb. Hij heeft enorm veel respect voor mijn ruimte en beslissingen en hij is over all erg lief.

Maar je ziet dus ook bij het grondwerk dat m'n moeder alleen tegen haar moppert of niks zegt, dus het paard weet nooit wanneer ze het nou eigenlijk goed heeft gedaan.
lailapri schreef:Je noemt nu 3 verschillende dingen:
vriend-vijand
baas of niet
leider of niet
Ik wil een vriendschap met mijn pony's sluiten waarbij ik zorg voor de veiligheid en dus eindverantwoordelijke ben, daarbij hebben ze inspraak en gaan we met respect met elkaar om. Dendert er een over me heen heeft die een probleem, dat is niet respectvol.
Wat betreft voor lopen, mijn pony's mogen best voor zolang ik de eindverantwoordelijke mag zijn en dus richting en snelheid bepaal, ik heb alleen een hekel een duwe en trekken, maar binnen de grenzen is er veel mogelijk.
In het algemeen luisterden ze wel, maar het kon véél beter. Na deze lessen ben ik veel consequenter geworden en daar pluk ik nu de vruchten van, altijd consequent zijn komt soms misschien wat hard over, maar je hebt er zoveel profijt van in de omgang met je paard
DeEiken schreef:Maar idd, ik werd gister nog zelf door iemand aangesproken die voorbij kwam joggen, dat ik mn pony niet moest slaan,
want hij deed toch niks? Nee, voor haar aanzicht niet, maar hij was mij de hele tijd aan het uitproberen om iedere
keer weer voor me uit te lopen en als ik hem corrigeerde met t touw om rondjes om me heen te gaan lopen.
Toen was ik er even klaar mee.Ja dan krijg hij van mij een mep.
Ik denk vooral dat mensen het niet durven toegeven dat ze de baas niet zijn, of sterker nog, dat ze
het zelf niet in de gaten hebben.
loveidefix schreef:Ben ik zeker mee eens. Ik vind dit altijdheel storent. De paarden die ik af en toe uit de wei moet halen zijn ook zo, verschrikkelijk is dat. Die lopen je gewoon omverik heb toen wel even gelijk duidelijk gemaakt dat dat niet de bedoeling was (
) maarja.. als een paard dat al 12 jaar mag doen...
lailapri schreef:Je noemt nu 3 verschillende dingen:
vriend-vijand
baas of niet
leider of niet
Ik wil een vriendschap met mijn pony's sluiten waarbij ik zorg voor de veiligheid en dus eindverantwoordelijke ben, daarbij hebben ze inspraak en gaan we met respect met elkaar om. Dendert er een over me heen heeft die een probleem, dat is niet respectvol.
Wat betreft voor lopen, mijn pony's mogen best voor zolang ik de eindverantwoordelijke mag zijn en dus richting en snelheid bepaal, ik heb alleen een hekel een duwe en trekken, maar binnen de grenzen is er veel mogelijk.
Lusitana schreef:DeEiken schreef:Maar idd, ik werd gister nog zelf door iemand aangesproken die voorbij kwam joggen, dat ik mn pony niet moest slaan,
want hij deed toch niks? Nee, voor haar aanzicht niet, maar hij was mij de hele tijd aan het uitproberen om iedere
keer weer voor me uit te lopen en als ik hem corrigeerde met t touw om rondjes om me heen te gaan lopen.
Toen was ik er even klaar mee.Ja dan krijg hij van mij een mep.
Ik denk vooral dat mensen het niet durven toegeven dat ze de baas niet zijn, of sterker nog, dat ze
het zelf niet in de gaten hebben.
Dat is dus het probleem. Leken interpreteren paarden niet goed.
Als ik zie wat mijn moeder bv soms voor domme opmerkingen maakt van wat mijn paarden wel of niet leuk zouden vinden of zouden denken/voelen/willen volgens haar....
Als zij een paard had, zou het niet goed aflopen.
Ze vind veel te veel zielig en is ook eigenlijk een beetje bang. Nou heb ik timide paarden, maar een ander paard zou daar onmiddelijk misbruik van maken.
Daar tegenover staat het type dat denkt dat je ze moet overmeesteren met een geweld en die meppen er maar op los bij elke beweging die het paard niet naar de zin maakt. Die zijn feitelijk ook niet een leider, maar een "bully". En er zijn tegenwoordig heel veel leken die paarden hebben.
MarcR schreef:Als ik iemand zijn paard zie slaan zal ik daar ook een opmerking over maken want dit is fout.
Bij een paard dat goed opgevoed is, zodat het zijn begeleider als zijn leider ziet, is het nooit nodig om te slaan, een correctie geef je door je stem, lichaamshouding of handeling.
Opvoeden van een paard doe je met kennis en nooit met geweld.
Als onze trainers mij ooit ons paard zagen slaan dan vrees ik dat ik bont en blauw buiten gegooid word.
Want als een paard bijt is foei zeggen genoeg. Johanna59 schreef:De basis van een goede opvoeding ligt bij de fokker. Deze heeft gemiddeld vijf maanden de tijd, om het veulen zoveel mogelijk te leren. Mee lopen aan halster en touw, hoefsmid en mee geweest met de merrie op de trailer. Blijft het paard dan staan, totdat het met drie beleerd is, dan is de opvoeding klaar.
Het ligt hierna bijna altijd aan de nieuwe eigenaar.
Veel mensen willen een veulen, zodat ze deze naar hun eigen hand kunnen zetten. Dat al het geleerde, als sneeuw voor de zon verdwijnt, ligt aan deze nieuwe bazen. Deze echter, denken dat het veulen niet is opgevoed.
Het zelfde geldt voor het oudere paard. Zowel onder de man, als aan de hand. Een goed gereden Z paard, zwakt heel gauw af, als er een onkundige ruiter op zit.
Het is bijna altijd de nieuwe eigenaar, die gewoon niet met een paard kan omgaan.
De kusjes en snoepjes gevende baas, is de oorzaak van het ongehoorzame paard.
MarcR schreef:Lusitana schreef:
Dat is dus het probleem. Leken interpreteren paarden niet goed.
Als ik zie wat mijn moeder bv soms voor domme opmerkingen maakt van wat mijn paarden wel of niet leuk zouden vinden of zouden denken/voelen/willen volgens haar....
Als zij een paard had, zou het niet goed aflopen.
Ze vind veel te veel zielig en is ook eigenlijk een beetje bang. Nou heb ik timide paarden, maar een ander paard zou daar onmiddelijk misbruik van maken.
Daar tegenover staat het type dat denkt dat je ze moet overmeesteren met een geweld en die meppen er maar op los bij elke beweging die het paard niet naar de zin maakt. Die zijn feitelijk ook niet een leider, maar een "bully". En er zijn tegenwoordig heel veel leken die paarden hebben.
Als ik iemand zijn paard zie slaan zal ik daar ook een opmerking over maken want dit is fout.
Bij een paard dat goed opgevoed is, zodat het zijn begeleider als zijn leider ziet, is het nooit nodig om te slaan, een correctie geef je door je stem, lichaamshouding of handeling.
Als onze trainers mij ooit ons paard zagen slaan dan vrees ik dat ik bont en blauw buiten gegooid word.

) besloot dat steigeren heel goed paste bij zijn hengst-zijn heeft ie meerdere tikken gekregen, elke keer dat ik m zag verzamelen om omhoog te komen... Resultaat: hij haalt het niet in zn hóófd om het nog eens te proberen. Had ik met ''lief ponybeest, wil je dat alsjeblieft niet doen?'' niet bereikt denk ik... Soms moet je gewoon even spijkers met koppen slaan... Een tik is bij mij best een uiterste, maar ergens ook afhankelijk van de situatie. Ben het ermee eens; een goed opgevoed paard zou je niet moeten hoeven slaan (al vind ik slaan een verkeerd gekozen term, dat zou je nooit moeten doen. Tik is wat anders dan slaan). Maar; íemand moet dat goed opgevoede paard bewerkstelligen. Mag je dan ook in dat proces geen tik geven? Ik ben en blijf toch van mening dat het soms gewoon nodig kan zijn. Als mijn pony langs merries moet en begint te muiten, kan ie een tik verwachten. Weet ie ook. Want ik weet dat hij weet hoe het hoort. Als ie straks volwassen en groot en sterk is wil ik nog steeds normaal met hem overal langs kunnen lopen, dus geef ik m nu op zn sodemieter. Gedragsregels die hij nog niet kent, ja, das een ander verhaal. Je kunt een paard niet straffen omdat hij iets doet dat hem is geleerd/instinctmatig wordt ingegeven. Dan is het niet een tik die op zn plaats is, maar goed gedrag aanmoedigen en belonen. Met als uitzondering gedrag dat gevaar op kan leveren voor de 2-benige begeleider
). Hoe vaak zal het niet voorkomen dat een paard uiteindelijk uit pure frustratie recht omhoog komt oid, mensen erop in gaan meppen, terwijl al wat ze hoeven te doen is luisteren? H_Nalanta schreef:MarcR schreef:Als ik iemand zijn paard zie slaan zal ik daar ook een opmerking over maken want dit is fout.
Als onze trainers mij ooit ons paard zagen slaan dan vrees ik dat ik bont en blauw buiten gegooid word.Want als een paard bijt is foei zeggen genoeg.
Dorienn schreef:een paard dat bijt is niet goed opgevoed. Een lagere in rang bijt geen hogere in rang.
En dan nog, er zijn andere (duidelijkere en betere) correctiemethoden dan slaan.
Het is niet zielug eens je paard een mep te geven als hij het echt te bont maakt (maar dan heb je alweer te maken met een niet-opgevoed paard) maar als dat een enige is wat de baas weet van opvoeden dan is die slecht bezig.
. Ik krijg altijd te horen dat mijn paarden aan de hand zo braaf en goed opgevoed zijn en dat heb ik echt niet voor elkaar gekregen met alleen knuffelen
. Lopen ze te zieken dan krijgen ze op hun lazer, doen ze het daarna goed dan prijs ik ze de hemel in. Meeste paarden proberen het maar twee keer en snappen dan precies wat wel of niet kan
.Citaat:Mijn paard is erg braaf, blijft staan waar ik haar neer zet, rent niet zomaar weg, wacht met eten tot ik aangeef dat het mag, is niet opdringerig, bijt niet, slaat niet, is lief en charmant. Kortom, het ideale paard.
Veel mensen schijnen te denken dat ze zo geboren is. Wat ze niet zien is dat het een extreem dominante dame is die zo lief is omdat ze een consequente opvoeding heeft gekregen waar, oké mea culpa, ook wel eens een schoenmaat 37 en een knal voor kop aan te pas is gekomen.
Dorienn schreef:een paard dat bijt is niet goed opgevoed. Een lagere in rang bijt geen hogere in rang.
En dan nog, er zijn andere (duidelijkere en betere) correctiemethoden dan slaan.
Het is niet zielug eens je paard een mep te geven als hij het echt te bont maakt (maar dan heb je alweer te maken met een niet-opgevoed paard) maar als dat een enige is wat de baas weet van opvoeden dan is die slecht bezig.
)