Stelling: Meerderheid mensen niet de baas over hun paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

idefix4

Re: Stelling: Meerderheid mensen niet de baas over hun paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 12:02

In mijn omgeving is grondwerk best goed ingeburgerd. Hier zijn de meesten hun paard wel de baas. Alleen bij de kinderen zie ik het wel eens anders, maar dat wijt ik aan de leeftijd en onervarenheid.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 12:20

Ben het er helemaal mee eens idd... En dan roepen ''ja maar hij heeft zo'n moeilijk karakter''. Ja, nee, deal with it of koop een paard wat je aandurft :+

Ik ben voor wederzijds respect. Komt miss ook ergens wel door een zekere voorliefde en ervaring voor en met Arabieren, die trappen namelijk terug als je ze onterecht een mep geeft :+ Althans, je hebt ze erbij zitten en ik heb ze meegemaakt. Is denk ik toch een fijne basis geweest hoor... Wederzijds respect betekent namelijk niet dat t paard mij omver mag lopen, betekent juist dat t paard respect heeft voor mij als leider en dat ik respect heb voor de ideëen van t paard. Maar inderdaad, eindbeslissing ligt áltijd bij mij.
Ik wandel heel veel en heb best wel eens m een beetje geknepen hoor hihi, met een jonge hengst langs merries lopen kan soms best een heel avontuur zijn en ja, niet meelopen = mep. Basta. Dan zijn er nog wel eens van die langsfietsende mensjes die je stom aankijken want ''hij doet toch niks''. Nee, ga jij er maar eens mee op pad dan := Resultaat is overigens wel dat ik een inmiddels 2,5-jarige, erg brave hengst heb. Hij heeft enorm veel respect voor mijn ruimte en beslissingen en hij is over all erg lief.
Ik denk dat veel mensen zichzelf ook gewoon overschatten. Kopen een pittig paard maar durven er niet mee overweg. Of kopen een veulen en zijn vervolgens niet consequent, want ''ach, t is zo schattig''. Ik ben bijv erg blij dat ik een pony heb gekocht, ben ergens toch kennelijk een beetje angstig met die groters en ik vraag me ernstig af of ik een jaarling van 1,40m een mep had durven verkopen in de ''steigeren-is-leuk''-fase. Om overigens nog maar te zwijgen over alle kindertjes die van papa en mama een pony krijgen waar dan niet meer naar omgekeken wordt en waar goede begeleiding niet meer in het kostenplaatje past..

Denk iig dat het gebrek aan respect vaak te wijten is aan een foute keuze/combinatie. Een paard wat bij je past durf je te corrigeren. Een paard dat je koopt om een foute reden (sportpaard voor onervaren ruiter, jonkie voor beginner, dat soort combinaties, in meer of mindere mate) zal je gewoon minder feeling mee hebben en dus niet kunnen aanvoelen. Met mijn uk weet ik precíes wat ie wil gaan uitspoken en vaak is een blik of woord dan ook meer dan genoeg, dan weet ie dat ik zn plannen heb doorzien :+

sillyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 16:15

Het gros van de mensen in mijn omgeving weet hoe ze met een paard om moeten gaan of zijn bereid dit te leren. Ik merk echter wel m.n. bij de jongere ruiters dat ze al snel een tik uitdelen 'omdat het paard anders niet luistert'. Hier komt dan het gebrek aan kennis over lichaamstaal om de hoek kijken. Ik hoef mijn paard eigenlijk nooit een tik te geven omdat ik duidelijk genoeg ben (en mijn paard inmiddels mijn regels kent), maar ook paarden die ik niet ken hoef ik zelden met een tik te corrigeren.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 16:23

Je kan wel vriendjes zijn met je paard, mits het spelletje zo wordt gespeeld zoals jij dat bepaald en niet anders.
Op gelijk niveau functioneren gaat hem gewoon niet worden.

Wij hebben een 3 jarige arabier staan, super lief en braaf diertjes. Mits je heel consequent bent, nee is nee en niet misschien wel!
Maar braaf is ook duidelijk braaf, ik vind goed gedrag belonen nog belangrijker.

M'n moeder doet haar ook af en toe en eigenlijk zie je het daar mis gaan, zij sluit compromissen. Djunnah is niet braaf met grondwerk, dus dan gaan we maar wandelen, want dat vind ze wel leuk :Y) Maar je ziet dus ook bij het grondwerk dat m'n moeder alleen tegen haar moppert of niks zegt, dus het paard weet nooit wanneer ze het nou eigenlijk goed heeft gedaan.
Als m'n zusje of ik met haar bezig zijn is een vinger opsteken als waarschuwing of een korte "uhh" al meer dan voldoende, maar bij bij een duidelijke "braaafff" zie je haar groeien.
Dus zeer bij een jong paard zal je heel duidelijk moeten wezen (positief/negatief) om latere problemen uit de weg te gaan. Maar is je rol duidelijk, dan kan je zeker vriendjes wezen :)

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 19:16

Je noemt nu 3 verschillende dingen:
vriend-vijand
baas of niet
leider of niet

Ik wil een vriendschap met mijn pony's sluiten waarbij ik zorg voor de veiligheid en dus eindverantwoordelijke ben, daarbij hebben ze inspraak en gaan we met respect met elkaar om. Dendert er een over me heen heeft die een probleem, dat is niet respectvol.

Wat betreft voor lopen, mijn pony's mogen best voor zolang ik de eindverantwoordelijke mag zijn en dus richting en snelheid bepaal, ik heb alleen een hekel een duwe en trekken, maar binnen de grenzen is er veel mogelijk.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 21:17

Letizia schreef:
Maar braaf is ook duidelijk braaf, ik vind goed gedrag belonen nog belangrijker.

Klopt, belonen/bevestigen van gewenst gedrag is minstens zo essentieël voor een duidelijke opvoeding als corrigeren van ongewenst gedrag.

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-11 21:55

lailapri schreef:
vriend-vijand
baas of niet
leider of niet

Ik wil een vriendschap met mijn pony's sluiten waarbij ik zorg voor de veiligheid en dus eindverantwoordelijke ben, daarbij hebben ze inspraak en gaan we met respect met elkaar om. Dendert er een over me heen heeft die een probleem, dat is niet respectvol.

Wat betreft voor lopen, mijn pony's mogen best voor zolang ik de eindverantwoordelijke mag zijn en dus richting en snelheid bepaal, ik heb alleen een hekel een duwe en trekken, maar binnen de grenzen is er veel mogelijk.

Ik ben wel vrienden met mijn paarden, maar wel op een bepaalde manier.

Ik zorg dat ik de baas ben over mijn paarden, ze moeten ook geen dingen doen die buiten mijn grenzen vallen
want dan krijgen ze op hun donder. Ze hebben dan ook respect voor me, en het belangrijkste, ze vertrouwen
me en vertrouwen dat ik hun de goede weg wijs. Daarmee ben ik voor hun dus ook een vriend.
En aangezien zij mij zoveel liefde geven, zijn ze ook mijn beste vriendjes.
Dus op die manier ben ik dan vrienden met mijn paarden.

Maar naar mijn mening kun je niet echt een compromis sluiten, want dan zal er altijd een strijd zijn wie
er de leiding heeft. :)

Winner91

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 22:02

Ik ben het volledig eens met DeEiken!

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 12:25

De meerderheid van de mensen met paarden zijn inderdaad niet de baas over hun paard en de oorzaak zit hem, volgens mij,
in het feit dat er maar weinig mensen zijn die zich echt verdiept hebben in de leef- en denkwereld van paarden.
Alleen als je je verdiept in hun wereld begrijp je paarden en kan je ze van daar uit opvoeden zodat ze jou als hun leider zien.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 12:29

Ik ben het eens met de stelling, ben nog eens met de neus op de feiten gedrukt toen ik enkele jaren geleden 'voor de lol' grondwerkles ging volgen met een vriendin. We dachten dat het wel goed zat tussen ons en onze paarden, niet dus :') In het algemeen luisterden ze wel, maar het kon véél beter. Na deze lessen ben ik veel consequenter geworden en daar pluk ik nu de vruchten van, altijd consequent zijn komt soms misschien wat hard over, maar je hebt er zoveel profijt van in de omgang met je paard :)

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 12:43

De basis van een goede opvoeding ligt bij de fokker. Deze heeft gemiddeld vijf maanden de tijd, om het veulen zoveel mogelijk te leren. Mee lopen aan halster en touw, hoefsmid en mee geweest met de merrie op de trailer. Blijft het paard dan staan, totdat het met drie beleerd is, dan is de opvoeding klaar.
Het ligt hierna bijna altijd aan de nieuwe eigenaar.
Veel mensen willen een veulen, zodat ze deze naar hun eigen hand kunnen zetten. Dat al het geleerde, als sneeuw voor de zon verdwijnt, ligt aan deze nieuwe bazen. Deze echter, denken dat het veulen niet is opgevoed.
Het zelfde geldt voor het oudere paard. Zowel onder de man, als aan de hand. Een goed gereden Z paard, zwakt heel gauw af, als er een onkundige ruiter op zit.
Het is bijna altijd de nieuwe eigenaar, die gewoon niet met een paard kan omgaan.
De kusjes en snoepjes gevende baas, is de oorzaak van het ongehoorzame paard.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 12:52

DeEiken schreef:
Maar idd, ik werd gister nog zelf door iemand aangesproken die voorbij kwam joggen, dat ik mn pony niet moest slaan,
want hij deed toch niks? Nee, voor haar aanzicht niet, maar hij was mij de hele tijd aan het uitproberen om iedere
keer weer voor me uit te lopen en als ik hem corrigeerde met t touw om rondjes om me heen te gaan lopen.
Toen was ik er even klaar mee. :+ Ja dan krijg hij van mij een mep.

Ik denk vooral dat mensen het niet durven toegeven dat ze de baas niet zijn, of sterker nog, dat ze
het zelf niet in de gaten hebben. :j

Dat is dus het probleem. Leken interpreteren paarden niet goed.
Als ik zie wat mijn moeder bv soms voor domme opmerkingen maakt van wat mijn paarden wel of niet leuk zouden vinden of zouden denken/voelen/willen volgens haar....
Als zij een paard had, zou het niet goed aflopen.
Ze vind veel te veel zielig en is ook eigenlijk een beetje bang. Nou heb ik timide paarden, maar een ander paard zou daar onmiddelijk misbruik van maken.

Daar tegenover staat het type dat denkt dat je ze moet overmeesteren met een geweld en die meppen er maar op los bij elke beweging die het paard niet naar de zin maakt. Die zijn feitelijk ook niet een leider, maar een "bully". En er zijn tegenwoordig heel veel leken die paarden hebben.

EJV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 14:04

loveidefix schreef:
Ben ik zeker mee eens. Ik vind dit altijdheel storent. De paarden die ik af en toe uit de wei moet halen zijn ook zo, verschrikkelijk is dat. Die lopen je gewoon omver :(:) ik heb toen wel even gelijk duidelijk gemaakt dat dat niet de bedoeling was ( }:) ) maarja.. als een paard dat al 12 jaar mag doen...

Herken hier veel in!
Ben het er helemaal mee eens. Heb je, je eigen paard zo opgevoed dat hij ontzach voor je heeft en dan springt de ander je onderste boven.
Ik heb dit helaas wel eens mee gemaakt, en ook met losse achterbenen. Erg vervelend maar ja, inderdaad ze zijn meestal nooit anders gewend.

Ik vind dat je ook een vriendschap kunt sluiten als jij de baas bent. :)

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 14:13

lailapri schreef:
vriend-vijand
baas of niet
leider of niet

Ik ben zelf toch ook wel een beetje vriend, omdat ik ook het vertrouwen van mijn paard wil. Dan ben ik wel leider, hij zal nooit op me springen, maar ik ben ook vriend, hij vertrouwt mij dat wat ik hem vraag veilig is voor hem.
Die onkunde zie ik ook. Veel jongeren krijgen het niet meer mee in de opvoeding om met een dier om te gaan en dat zie je terug in hun rijden en hun gedrag met dieren. Die kijken er naar of het een behaarde fiets is.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 15:23

Lusitana schreef:
DeEiken schreef:
Maar idd, ik werd gister nog zelf door iemand aangesproken die voorbij kwam joggen, dat ik mn pony niet moest slaan,
want hij deed toch niks? Nee, voor haar aanzicht niet, maar hij was mij de hele tijd aan het uitproberen om iedere
keer weer voor me uit te lopen en als ik hem corrigeerde met t touw om rondjes om me heen te gaan lopen.
Toen was ik er even klaar mee. :+ Ja dan krijg hij van mij een mep.

Ik denk vooral dat mensen het niet durven toegeven dat ze de baas niet zijn, of sterker nog, dat ze
het zelf niet in de gaten hebben. :j

Als ik zie wat mijn moeder bv soms voor domme opmerkingen maakt van wat mijn paarden wel of niet leuk zouden vinden of zouden denken/voelen/willen volgens haar....
Ze vind veel te veel zielig en is ook eigenlijk een beetje bang. Nou heb ik timide paarden, maar een ander paard zou daar onmiddelijk misbruik van maken.

Daar tegenover staat het type dat denkt dat je ze moet overmeesteren met een geweld en die meppen er maar op los bij elke beweging die het paard niet naar de zin maakt. Die zijn feitelijk ook niet een leider, maar een "bully". En er zijn tegenwoordig heel veel leken die paarden hebben.

Als ik iemand zijn paard zie slaan zal ik daar ook een opmerking over maken want dit is fout.

Bij een paard dat goed opgevoed is, zodat het zijn begeleider als zijn leider ziet, is het nooit nodig om te slaan, een correctie geef je door je stem, lichaamshouding of handeling.
Opvoeden van een paard doe je met kennis en nooit met geweld.
Als onze trainers mij ooit ons paard zagen slaan dan vrees ik dat ik bont en blauw buiten gegooid word.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 16:04

MarcR schreef:
Als ik iemand zijn paard zie slaan zal ik daar ook een opmerking over maken want dit is fout.

Bij een paard dat goed opgevoed is, zodat het zijn begeleider als zijn leider ziet, is het nooit nodig om te slaan, een correctie geef je door je stem, lichaamshouding of handeling.
Als onze trainers mij ooit ons paard zagen slaan dan vrees ik dat ik bont en blauw buiten gegooid word.

:)) Want als een paard bijt is foei zeggen genoeg.

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 16:23

Johanna59 schreef:
De basis van een goede opvoeding ligt bij de fokker. Deze heeft gemiddeld vijf maanden de tijd, om het veulen zoveel mogelijk te leren. Mee lopen aan halster en touw, hoefsmid en mee geweest met de merrie op de trailer. Blijft het paard dan staan, totdat het met drie beleerd is, dan is de opvoeding klaar.
Het ligt hierna bijna altijd aan de nieuwe eigenaar.
Veel mensen willen een veulen, zodat ze deze naar hun eigen hand kunnen zetten. Dat al het geleerde, als sneeuw voor de zon verdwijnt, ligt aan deze nieuwe bazen. Deze echter, denken dat het veulen niet is opgevoed.
Het zelfde geldt voor het oudere paard. Zowel onder de man, als aan de hand. Een goed gereden Z paard, zwakt heel gauw af, als er een onkundige ruiter op zit.
Het is bijna altijd de nieuwe eigenaar, die gewoon niet met een paard kan omgaan.

Hier ben ik het niet mee eens. Mijn paard krijgt best wel is een snoepje en een kusje, maar ze hoeft het niet in dr hoofd te halen dat ze over mij heen loopt. Als ik naast haar loop/op haar zit is ze er grotendeels van de tijd van bewust dat ik er ben. Zoniet, dan corrigeer ik haar daarin. Vaak is een vinger in de lucht en een duidelijke "Uhh!" al genoeg, maar soms ook niet.

Ik ben van mening dat je best je paard een snoepje/appel/brokje mag geven. Als je paard braaf is geweest waarom niet? Ik ga haar absoluut niet volproppen met brokjes op het moment dat ze mij omver loopt/tegen de vlakte schuurt/etc en ook niet bij alles wat ze goed doet. Een simpele "braaaaf!" doet wonderen en een kriebel over de hals ook.

edit: Ik krijg soms ook reacties omdat ik mn paard wel is wat uit de hand voer, omdat ze dan zou gaan bijten. Als jij je paard consequent behandelt doen ze dat niet hoor. Mijn hond krijgt ook wel is een brokje los, heb ik dan tandafdrukken staan in mijn hand? Nee. Kwestie van je grenzen aangeven.
Laatst bijgewerkt door Mette op 06-09-11 16:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 16:32

Johanna59 schreef:

Compleet mee oneens, mijn paard krijgt heel regelmatig voedselbeloningen uit de hand maar heeft zeker respect voor mij en weet wie de baas is.

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-11 17:13

MarcR schreef:
Lusitana schreef:

Daar ben ik het niet mee eens.
Beide van mijn pony's heb ik onopgevoed gekocht, ze hadden totaal geen respect voor me en zijn nooit
op hun plek gezet of gestraft voor iets wat ze fout deden. Hun eigenaar zei hoogstens foei! als er eentje
beet of trapte.
Nou, sorry hoor, maar als ik dit zo had gelaten en foei had blijven zeggen als ze me getrapt hadden,
had ik er nu niet meer geweest! :n
En nu trappen ze ook niet meer hoor, af en toe moet ik ze nog corrigeren met een tik, maar het meeste
gaat met stem.

Opvoeden doe je met kennis en niet met geweld, en (her)opvoeden doe je zo goed als het gaat
en zo kwaad als het nodig is. ;)

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 17:14

Nah denk dat het iets extremer bedoeld is dan af en toe een snoepje of kusje :+

En tsja, ik heb het heel erg lang vol kunnen houden mn pony geen tik te geven... Maar op een gegeven moment ontkom je er niet aan. Toen ie op een dag (heeft ook echt letterlijk maar een dag geduurd := ) besloot dat steigeren heel goed paste bij zijn hengst-zijn heeft ie meerdere tikken gekregen, elke keer dat ik m zag verzamelen om omhoog te komen... Resultaat: hij haalt het niet in zn hóófd om het nog eens te proberen. Had ik met ''lief ponybeest, wil je dat alsjeblieft niet doen?'' niet bereikt denk ik... Soms moet je gewoon even spijkers met koppen slaan... Een tik is bij mij best een uiterste, maar ergens ook afhankelijk van de situatie. Ben het ermee eens; een goed opgevoed paard zou je niet moeten hoeven slaan (al vind ik slaan een verkeerd gekozen term, dat zou je nooit moeten doen. Tik is wat anders dan slaan). Maar; íemand moet dat goed opgevoede paard bewerkstelligen. Mag je dan ook in dat proces geen tik geven? Ik ben en blijf toch van mening dat het soms gewoon nodig kan zijn. Als mijn pony langs merries moet en begint te muiten, kan ie een tik verwachten. Weet ie ook. Want ik weet dat hij weet hoe het hoort. Als ie straks volwassen en groot en sterk is wil ik nog steeds normaal met hem overal langs kunnen lopen, dus geef ik m nu op zn sodemieter. Gedragsregels die hij nog niet kent, ja, das een ander verhaal. Je kunt een paard niet straffen omdat hij iets doet dat hem is geleerd/instinctmatig wordt ingegeven. Dan is het niet een tik die op zn plaats is, maar goed gedrag aanmoedigen en belonen. Met als uitzondering gedrag dat gevaar op kan leveren voor de 2-benige begeleider :+
Maar, eerlijk is eerlijk, ik probeer ook altijd alles op te lossen op een vriendelijke manier. De eerste keer dat ik hem een flinke tik heb moeten geven kwam ik huilend thuis :')

Heel andere oorzaak overigens van je paard niet de baas kunnen... Kan zijn dat je niet luistert naar je paard. Heb met mijn pony een heeeeeeele tijd gehad dat ie hapte. Veel, echt veel. En ik maar consequent tikken geven, hielp voor geen meter. Tot ik mn oren openzette en naar hem ging luisteren, sindsdien is het happen gereduceerd tot zo goed als 0 (t blijft een jonge hengst dus er zit nog wat werk in :+ ). Hoe vaak zal het niet voorkomen dat een paard uiteindelijk uit pure frustratie recht omhoog komt oid, mensen erop in gaan meppen, terwijl al wat ze hoeven te doen is luisteren?

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 17:15

H_Nalanta schreef:
MarcR schreef:

:)) Want als een paard bijt is foei zeggen genoeg.

een paard dat bijt is niet goed opgevoed. Een lagere in rang bijt geen hogere in rang.
En dan nog, er zijn andere (duidelijkere en betere) correctiemethoden dan slaan.
Het is niet zielug eens je paard een mep te geven als hij het echt te bont maakt (maar dan heb je alweer te maken met een niet-opgevoed paard) maar als dat een enige is wat de baas weet van opvoeden dan is die slecht bezig.

edit; ik krijg trouwens vaak complimentjes over mijn paarden, dat ze zo goed opgevoed zijn. En ik geef eigenlijk nooit een tik.
Laatst bijgewerkt door Hananas op 06-09-11 17:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 17:16

Mijn paard is erg braaf, blijft staan waar ik haar neer zet, rent niet zomaar weg, wacht met eten tot ik aangeef dat het mag, is niet opdringerig, bijt niet, slaat niet, is lief en charmant. Kortom, het ideale paard.

Veel mensen schijnen te denken dat ze zo geboren is. Wat ze niet zien is dat het een extreem dominante dame is die zo lief is omdat ze een consequente opvoeding heeft gekregen waar, oké mea culpa, ook wel eens een schoenmaat 37 en een knal voor kop aan te pas is gekomen.

Ik ben geen voorstander van fysiek geweld tegen paarden maar als het nodig is doe het dan snel en hard en vergeet het daarna weer. Mijn snoezige dametje had toen ze als 4-jarige vers uit het land kwam, bedacht dat je het baasje best tegen de stalwand kon pletten als ze aan je kop zeurde terwijl je wilde eten. Baasje moest dan ook maar accepteren dat ze een flinke mep toe kreeg. Nou, snoezig dametje heeft een week met 2 afdrukken maat 37 op haar bevallige ribbenkast en derrière rondgelopen maar het nooooooit meer geprobeerd! Daarna ben ik ook de beroerdste niet en toen ze het goed kwam maken heb ik acuut gedaan alsof er niks was voorgevallen.

Paarden zijn grote, sterke dieren en ik vind het eerlijk gezegd levensgevaarlijk dat er zoveel onopgevoede exemplaren tussen zitten. Ik doe ook geen paarden meer van mensen die slecht opvoeden. Het irriteert me gewoon te veel plus dat ik geen zin heb om letsel op te lopen omdat een paard denkt dat het normaal is om op de tenen van je baas te gaan staan.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 17:19

Dorienn schreef:
een paard dat bijt is niet goed opgevoed. Een lagere in rang bijt geen hogere in rang.
En dan nog, er zijn andere (duidelijkere en betere) correctiemethoden dan slaan.
Het is niet zielug eens je paard een mep te geven als hij het echt te bont maakt (maar dan heb je alweer te maken met een niet-opgevoed paard) maar als dat een enige is wat de baas weet van opvoeden dan is die slecht bezig.

Dat klopt, maar stel hij bijt wel, hoe leer je dat dan af? Als diegene zo tegen het slaan is, gaat ze het negeren?
Negeren werkt alleen goed als het paard het doet als spelletje. (ik bijt, ik krijg klap en probeer deze te ontwijken.)
Paarden in de kudde zetten elkaar ook op de plaats door een mep te geven. Niet altijd, wel vaak.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 17:20

Ik vind on opgevoedde paarden levensgevaarlijk. Dat hij over zijn eigen eigenaar heen walst ala maar wanneer ik bij de buitenbak op een stoel zit en dat beest stormt met een rotvaart op me af, stopt niet en draait ook niet af en vervolgens nog een pootje uithaald wanneer ik hem een knal verkoop uit zelfverdediging ben ik niet van gecharmeerd. Eigenaresse dan nog zo mooi, nee je mag hem niet slaan want daar kan ze niet tegen, en dan slaat ze terug. PARDON 8)7 . Ik krijg altijd te horen dat mijn paarden aan de hand zo braaf en goed opgevoed zijn en dat heb ik echt niet voor elkaar gekregen met alleen knuffelen :D . Lopen ze te zieken dan krijgen ze op hun lazer, doen ze het daarna goed dan prijs ik ze de hemel in. Meeste paarden proberen het maar twee keer en snappen dan precies wat wel of niet kan :).

Citaat:
Mijn paard is erg braaf, blijft staan waar ik haar neer zet, rent niet zomaar weg, wacht met eten tot ik aangeef dat het mag, is niet opdringerig, bijt niet, slaat niet, is lief en charmant. Kortom, het ideale paard.

Veel mensen schijnen te denken dat ze zo geboren is. Wat ze niet zien is dat het een extreem dominante dame is die zo lief is omdat ze een consequente opvoeding heeft gekregen waar, oké mea culpa, ook wel eens een schoenmaat 37 en een knal voor kop aan te pas is gekomen.

heel herkenbaar :D

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-11 17:21

Dorienn schreef:

Klopt, maar ik moest mijn paarden nog opvoeden en ik moest mij zéker opwerken naar het leiderschap, want
ze liepen gewoon over me heen en accepteerden en respecteerden me totaal niet.
Schoppen, ervandoorgaan en negeren was heel normaal voor ze toen ik ze net had.

En geloof me, met 'hee paard, zou je even kunnen stoppen en mij leider laten zijn?' hadden we dit echt niet bereikt.
Het zijn hengsten, het mogen dan wel Shetlanders zijn maar ze zijn sluw genoeg om samen te werken.

En nú, met wat we nú samen bereikt hebben, bijten ze inderdaad mij niet, omdat ik de hogeren in de rang
ben, en hoef ik ze geen mep meer te geven omdat ze het te bont maken, want dat doen ze niet meer.
(okee af en toe even de dolle 5 minuten maargoed, dat kan ik ze nog vergeven. :+ )