Hengstenvlecht bij een merrie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

RDphoto

Re: Hengstenvlecht bij een merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 12:01

het mag idd gewoon!!!

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 12:08

paula_jan schreef:
de merrievlecht hangt inderdaad meer.
ik vlecht mijn tinker ook altijd hengstenvlecht (is een ruin dus klopt eigenlijk ook niet :P )
maar ik vlecht onderhands dan blijft die beter zitten. je pakt dan de plukjes die je steeds erbij pakt, onder de vlecht door in plaats van dat je ze erover heen legt.
de vlecht komt er dan bovenop te liggen.

mijn tinker heeft zo'n dikke bos dat ik zijn manen in tweeen verdeel en twee vlechten maak naast elkaar.
heb zelfs een keer iemand gezien die er drie had staat heel leuk (dit was ook op een officiele wedstrijd dus het is zeker toegestaan)
ze kunnen toch niet verwachten dat we die tinker manen in kleine knotjes krijgen 8)7

En dat is nou precies het verschil tussen een hengstenvlecht en een merrievlecht, de hengstenvlecht komt er bovenop te liggen doordat je idd onderhands vlecht, de merrievlecht vlecht je zoals je normaal vlecht zeg maar, dus komt ie wat meer te hangen.

Je mag er inderdaad gewoon mee starten, daarentegen mag je bij de tinker de manen ook los laten hangen als ik mij niet vergis. Dat is een van de rassen waarbij dat mag :)

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 18:21

Ik wist niet eens dat er een "merrievlecht" bestond! :+
Ik heb mijn Haflinger ook met een merrievlecht gereden, terwijl ik dacht dat het een hengstenvlecht was.. haha..
Vind het alleen heel lelijk, en slordig zo'n vlecht, de enige reden dat ik het deed was omdat het lekker snel zat, en als hij uitzakte je voor de proef nog even over kon vlechten... :o
Maar ik trek de manen altijd kort om de paarden toch te kunnen knotten, of ik maakte van de lange manen toch knotjes, als ze niet te dik waren.
Vind dat een sportpaard geen overtollig haar moet hebben, dus gewoon sport-coupe, en geschoren sokken!
Ik was altijd een enorme fan van de Friese ruin van M_rijn op bokt, die had een sportcoupe én geschoren sokken! Geweldig! <3

paula_jan

Re: Hengstenvlecht bij een merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 16:08

vind persoonlijk dat de sokken en lange manen juist horen bij een fries of tinker. zonde om het af te scheren, al kan ik het wel begrijpen hoor het is een hoop werk. ik vind het wat dat betreft niet zo erg dat mijn paardje niet veel sokken heeft. maar lange manen horen erbij vind ik dan maar wat meer werk ermee. al krijg ik een hengsten vlecht sneller voor elkaar dan knotjes. vind knotjes ook alleen mooi als ze niet zo dik zijn. dus dan heb je inderdaad korte (dunne) manen nodig

Amyy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 09:59

BIj onze friezen merrie's doen wij ook gewoon een hengstenvlecht, maar hun manen zijn zo ontzettend lang dat is (voor mij iedergeval :+ ) onmogelijk om te knotten