Topic voor holistisch instructeurs

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 13:44

ik meld me ook, maar moet later bijlezen, het werk roept.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 13:56

"Holistisch" is een vrij waardeloze buzz term naar mijn bescheiden mening.

Ik houdt paarden, rij mijn eigen rijpaarden in, heb drie van de acht zelf gefokt, drie andere als jaarling aangekocht. Ik besla zelf, mijn vrouw is dierenarts, dus castraties en alle andere medische zorg regelen we zelf. We wonen op een boerderij, hooien zelf, houden trouwens ook schapen.

Dus vertel mij niets over het "hele plaatje", of het "totaalbeeld", maar noem me alsjeblieft géén "holistische" paardenhouder....brrr.

timokyana

Re: Topic voor holistisch instructeurs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 16:32

Voor mij valt holisme onder : kijken naar het geheel.Alles is met elkaar verbonden, de gezondheid geestelijk en fysiek van je paard,zit en houding van de ruiter maar ook het gevoel,huisvesting en voedingetc.
Ik geloof om goed te kunnen 'presteren'en 'gezond te blijven/worden'deze dingen met elkaar verbonden zijn.

Ik persoonlijk ben bezig met Tteam/ttouch, klassieke dressuur,centered riding en o.a. maak ik gebruik van bloesems en celzouten.
verder komt er indien ik vind dat het nodig is een osteo of fysio of tandarts.
paar kleine voorbeelden van hoe ik het zie ;-)

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 16:59

meld zich! ben benieuwd hoe de rest het doet!
Timokyana: Kijken naar het geheel 'probeer' ik ook te doen, maar ik denk dat het voor iedereen geld (ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat mensen dat niet doen :).
Verder probeer ik mijn paard ook zo 'fijn' mogelijk te houden!

SanneHylke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 17:55

Ik krijg ook les op de holistische manier en het bevalt mij uitstekend.
:D

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 17:58

meldt zich (na een tip voor dit topic) ik doe de opleiding tot holistisch instructrice, zit nu in het eerste jaar maar er is al een wereld voor me open gegaan. Ik ga nu eerst eten, straks meer!

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 18:00

Caira ik ben erg benieuwd naar welke opleiding je volgt en wat je zoal leert :-)

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-11 18:00

@Kuggur: geen nood, het woord 'autarkisch' (geheel zelfvoorziend) komt eerder bij me op bij het lezen van je post ;)
Gebruik je wel verschillende methodes in je werken met paarden?

@Timokanya: mooi verwoord!

@ Caira: hier nog iemand die benieuwd is

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 18:08

Caira schreef:
meldt zich (na een tip voor dit topic) ik doe de opleiding tot holistisch instructrice, zit nu in het eerste jaar maar er is al een wereld voor me open gegaan. Ik ga nu eerst eten, straks meer!

Dan ben ik erg benieuwd waar je dat doet? :D :o

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 20:05

allemaal geinteresseerde mensen, whahaa.

Ik doe de opleiding bij http://www.dressuurnatuurlijk.nl en dan paard en school. Met alls vakkenpakket:

De vakken en onderwerpen die aanbod komen

Vak / onderwerp
Docent
Onderwerpen

Huisvesting
Dierenarts Maaike van Schie
•Huisvesting: de verschillende huisvestingsmethoden, afmetingen, bodembedekking en ventilatie, eten- en drinken, veiligheid, hygiene, gemak, sociaal gedrag en rust.
•Dagelijkse verzorging.
•Natuurlijke behoeften paard vs veiligheid/ prestatie/doel beweging, sociaal gedrag en fourageergedrag.
•Ontwormen en vaccineren.
•Veel voorkomomende gezondheidsproblemen in relatie tot huisvesting en verzorging.

Voeding
•Basisvoedingsleer.
•Verschillende soorten ruwvoer en krachtvoer.
•Veel voorkomende problemen in relatie tot voeding.

Paardengebit en gebitsproblemen
Dierenarts/ paardentandarts Daan Staller
•Anatomie van de mond.
•Mondproblemen.
•Invloed op het rijden en rij-technische problemen gerelateerd aan de mond.
•Het werk van de tandarts.
•Praktijk.

Holistische diergeneeskunde
Dierenarts Annika ten Napel
•Wat wordt verstaan onder holistische diergeneeskunde.
•Uitleg over de toegepaste behandel methoden.
•Hoe verloopt een onderzoek en behandeling.
•Uitleg over de 5 elementen, gekoppelt aan fysieke problemen, training, eigenaar.

Hoefverzorging in de praktijk
Rijksgediplomeerd Hoefsmid Jan Grootenhuis
•Evolutie.
•Het belang van de hoefsmid.
•De opbouw van de hoef.
•Hoefverzorging.
•Voorbereidingen op de komst van de smid.
•Wel of geen ijzers.
•Het kiezen van een hoefsmid.
•Warm of koud beslag.
•Afwijkende hoefvormen.
•Beenstanden en voetas.

Medische verzorging en EHBO
•Anatomie en fysiologie basis.
•Algemeen onderzoek.
•Veel voorkomende problemen, wanneer wel/ niet de dierenarts.
•Eerste hulp en verbandleer.
•Toedienen medicijnen.

NLP
Elles de Boer
•Hoe communiceren we?
•Basisprincipes van persoonlijk leiderschap.
•Universele circel van verandering.
•Waarnemen vanuit meerdere perspectieven.

Freestyle Emiel Voest / Astrid van der Ploeg
•Uitleg kuddegedrag.
•Uitleg loswerken.
•Loswerken in de praktijk.
•Grondwerk.
•Dubbele lange lijnen.
•Schrik en obstakeltraining.

Veiligheid verschillende docenten
•Veiligheid mbt het het rijden / trainen van paarden en instructie.
•Hoe kan ik rekening houden de veiligheid op stal en op het erf.
•Hoe zit het met BHV, veiligheidscertificaten en EHBO en wat is verplicht.
•Veiligheidskleding.

Zadels en het passen van zadels
Helen van Dijk
•Uitleg over alles wat met zadels te maken heeft.
•Zadels bekijken zonder paard.
•Zadels passen op een paard, in stilstand en beweging.

TTeam Angèle van Tilburg
•TTeam en TTouch. Door aanraak en grondwerkoefeningen het bewustzijn en het leervermogen van het paard aanspreken en verbeteren.
•Theorie en praktijk.

Centered Riding Angèle van Tilburg
•Zachte ogen, ademhaling, centreren, bouwblokken van je zit en aarden/ gronden zijn onderwerpen die aanbod komen.
•Theorie en praktijk.

Werken aan de hand
Astrid van der Ploeg
•Theorie rechtrichtende buigingsarbeid.
•Werken aan de hand.
•LVO, schouder binnenwaarts, travers, renvers, appuyementen.
•Oefenen in de praktijk.

Rechtrichten
Astrid van der Ploeg
•Verschillende scheefheden.
•d.m.v. training het paard in evenwicht en balans laten lopen.
•Rechtrichten in de praktijk dmv verschillende trainingsonderdelen

Rijden Astrid van der Ploeg
•Basis freestyle rijsysteem
•Academische rijkunst
•Probleemoplossend rijden

Fysiotherapie en osteopathie
Fysiotherapeut en osteopaat voor dieren Heleen Sleebos
•Uitleg over Osteopathie.
•Uitleg over Fysiotherapie.
•Het herkennen van problemen bij paarden.

Erg uitgebreid dus, het is een 3 jarige HBO opleiding en ik ben nu bijna aan het einde van mijn 1e jaar. 1 oktober moet ik mijn overgangspresentatie geven voor het 2e jaar. Ik geniet van elke seconde en merk dat mijn paard zich enorm verbetert, we zijn beiden aan het leren, stuntelen en genieten.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 20:30

Wat leuk,angele is mijn instructrice ;-)

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 21:29

@caira: is dit echt een erkende hbo opleiding? Lijkt me een nuttige cursus, maar Freestyle, nlp, centered riding... Enz. Lijkt me nou niet bepaald hbo niveau te noemen.

Ik ga de website eens bekijken. Ik ben heel benieuwd.
Laatst bijgewerkt door Anoeska op 06-09-11 21:45, in het totaal 1 keer bewerkt

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-11 21:44

@Caira: Dat is een mooi vakkenpakket. De hoeveelste jaargang gaat deze opleiding in?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 21:46

Jup het is een erkende opleiding. En met alle theorie echt wel een HBO opleiding. De opleiding gaat nu in januari het derde jaar in.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 21:48

Ik zie het al. Het is een erkende opleiding. Met theorie vakken op hbo denkniveau. Ook mooi, maar het leek me al stug dat het een echte hbo opleiding was. Desalniettemin een mooie opleiding, die je waarschijnlijk tot een goede instructeur zal maken.
Laatst bijgewerkt door Anoeska op 06-09-11 21:51, in het totaal 1 keer bewerkt

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 21:50

Klinkt goed!!
Voor een zeer prettige totale opleiding is Akasha rijkunst ook een zeer grote aanrader.
Vrij veel van de zelfde stof als de opleiding van Caira.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 21:51

Laten we het hopen, al duizelen de termen me nu af en toe: links en rechtszit, LVO, travers, schouderbinnenwaarts, schoudervoor. Ik dacht dat ik een redelijke ruiter was, maar ik moet weer helemaal opnieuw beginnen.

Dit is mijn 3e HBO opleiding, en het is absoluut niet van minder niveau dan mijn eerdere opleidingen (STOAS en PABO)

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 22:02

Zo ik heb ook even tijd om me voor te stellen.
Ik ben mandy 24 jaar en vind het erg leuk om met pony's om te gaan. Ik ben een beetje in mijn pennytijd blijven hangen.

Momenteel fok ik sportpony's en gebruik deze om kinderen een leuke (mid)dag te bezorgen. Mijn pony's zijn bij mij in dienst tegen kost en inwoning en samen moeten we het doen en samen doen we het ook.
Ik heb net mijn diploma in huis en mag mij dus ook hollistisch instructeur noemen, maar eerlijk gesteld ben ik ook een beetje allergisch voor die titel. Ik wil niet beter zijn dan andere, of boven ze staan door een titel/opleiding. Zo ook niet bij mijn pony's en zeker niet bij mijn kinderen die hier komen.

Echter ben ik natuurlijk wel eind verantwoordelijke en zal dus de leiding moeten nemen. Ik heb zeer veel geleerd van mijn oude merrie. Gelukkig mag ik nog altijd van haar genieten. Zij heeft me letterlijk een schop onder mijn hol verkocht als ik weer eens te grof of ongeduldig was. Als ik dacht dat ik het wist, wist zij het weer te ontkrachten. Maar door die tegendraadsheid nu een mooie schat aan ervaring gekregen. Momenteel ging het wat minder met haar, ze zit ookal in haar reserve tijd na 2x een zeer zware koliek. Ze at wat slechter en had heel erg diaree. Na sinasappel olie in haar voer ging het eten beter. Heb haar tevens weer eens ontwormt en ook dat lijkt haar goed gedaan te hebben. Ze likt heel erg aan mijn nieuwe minerale blok (wissel ze af). Woensdag komt de dierenarts bloed nemen. De dag naar haar verjaardag (13-9-1975)
Afbeelding
Laila 2009, 34 jaar.

Vorig jaar is mijn nieuwe leermeester geboren. Een dier dat vanuit zachtheid en rust toch duidelijkheid en leiding nodig heeft. Een dier wat volgens een karakter beschrijving onder verkeerde omstandigheden in zichzelf zal keren om vervolgens te gaan vechten en dan levensgevaarlijk kan worden. Eigenschappen die ik wel in hem herken maar iets wat andere niet van hem zien. Hij staat bekent omdat het zo'n schat en zo'n knuffel is. Op hem kan ik dingen testen, hij neemt de moeite het te proberen. Zo heb ik mogen ontdekken dat als je een paard een doel geeft en de tijd (iets wat het kent uiteraard) je ze zelf kun laten denken. Dat je ze leiding kunt geven en erop kunt vertrouwen dat het goed komt zolang jij de eindverantwoordelijke blijft. Hij heeft me geleerd om nog meer open te staan voor dingen die niet normaal zijn en die niet zouden kunnen. Met zijn nog geen 1,5 jarige leeftijd ben ik hem daar heel dankbaar voor.
Afbeelding

En dan een heel speciaal plekje voor een kanjer die ons morgen gaat verlaten. Hemmie blijft mijn hemmie ookals is hij uiteindelijk in eigendom gekomen van een stichting. Mijn schatje heeft helaas teveel mankementen en teveel pijn om een paardwaardig leven te kunnen blijven leiding.
Ik hoop dat hij nog eens bij me langs komt en kennis kan maken met Laila en Delano. En ik hoop dat hij Ria terug vind. Lieve schat ik wens je alle moois toe in de paardenhemel en hoop je ooit nog eens te zien!
Afbeelding

Hasjam_Poe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 14:07

Caira schreef:
Ik doe de opleiding bij http://www.dressuurnatuurlijk.nl en dan paard en school.<snap>het is een 3 jarige HBO opleiding

Hoi, de opleiding is géén *erkende* HBO opleiding! De opleiding is erkend door het CRKBO als "korte beroepsopleiding". Erkenning heeft te maken met de belastingvrijstelling. Iedere ZZP-er met een eigen opleiding kan zo'n erkenning aanvragen.

Er zit verschil tussen de schrijfwijze: "HBO-opleiding" en "opleiding op HBO-niveau".
Het lijkt hetzelfde, maar het verschil is groot...

Een échte "HBO-opleiding" is door het Ministerie van Onderwijs (!) erkend en garandeert een bepaald niveau. (Bsa/Msc). Voor die opleidingen krijg je studiefinanciering. Maar de term "opleiding op HBO-niveau" mag iederéén gebruiken. (En dat gebeurt dan ook steeds meer en meer :D ). Een "opleiding-op-HBO niveau" mag zichzelf echter géén "HBO-opleiding" noemen. Je zal ook zien (bij goed lezen) dat dat niet gebeurt ;)

Krijg je voor je opleiding studiefinanciering Ciara?

"Erkenning CRKBO
De erkenning door het register CRKBO heeft enkel betrekking op beroepsonderwijs en niet op andere activiteiten, zoals bijvoorbeeld algemeen vormend onderwijs, advieswerkzaamheden, hobbycursussen, etc. De feitelijke beoordeling of sprake is van beroepsonderwijs vindt plaats door de Inspecteur van Belastingen."

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 02:08

Ik vind de moderne namen van tegenwoordig wel wat lastig soms. Ik heb zelf prima les gehad vroeger waar ook goed op alles werd gelet, zowel bij ruiter als paard.
Op die manier ben ik zelf gaan lesgeven. Ik wilde orun doen, maar toch niet gedaan.
Ik heb les gegeven op 2 maneges naar volle tevredenheid en daarna priveles.
Door omstandigheden heb ik een tijd geen les gegeven. En zelf rijd ik alweer 16? jaar western zo ongeveer.
Na verhuizing vroeg iemand me om les en zo is het balletje weer gaan rollen. Vond geen werk in het Noorden, dus paardenvoer gaan verkopen en officieel les gaan geven. Training gedaan bij bekende westernstal gericht op lesgeven, dus veel didactische vaardigheden.

Nu geef ik nog engels en westernles, maar western is meer vraag naar bij mij. Logisch, daar is minder aanbod in en ik kom daar meer mee naar buiten.

Tijdens het lesgeven ben ik met alles bezig. Ik controleer altijd hoe de tack/uitrusting is, hoe het paard oogt, zie snel hoe de ruiter zich voelt etc etc.
Ik werk veel aan de houding, laat mensen de zitbeenknobbels voelen en gewicht verplaatsen. Trek gerust eens aan het been om te laten zien wat voor effect dat heeft.
Ik leg altijd uit hoe het kwartje valt bij een paard. Als je iets vraagt, moet het gebeuren. Goed laten voelen; dit wil ik wel, dit wil ik niet door heel simpel hand te sluiten of vast te houden en te ontspannen.
Kijken waar je heen gaat, nooit waar je niet heen wilt. Kijkerige paarden aan het werk zetten, koppie erbij laten houden, ipv andere toestanden. Jij bent leider en belangrijkste. paard moet wachten op jouw commando en jou volgen, niet andersom. Als mens teveel naar paard kijkt ( met name de oren ) gaan ze het paard volgen en neemt het paard beslissingen omdat het niet gestuurd wordt.
Blijf ademen. Ik laat mensen weleens adem inhouden en voelen hoeveel spanning dat geeft. Buitenom dat het heel onhandig is als je blauw wordt en naast je paard terecht komt uiteindelijk als je telang je adem inhoudt natuurlijk.
Ik doe veel aan buigen van het paard, zowel naar binnen als naar buiten. paard moet van achter naar voren lopen. Ik beeld uit dat een paard met kont eronder rug kan bollen en hals makkelijk laat zakken. Kont eruit, rug hol trekken en hemel kijken. Paard moet sterk zijn, maar wel soepel. Ik leg altijd uit hoe het werkt etc etc

Dit zijn maar enkele voorbeelden, maar ik vind dat het allemaal bij een les hoort. Het hangt wel van de persoon af. Ik pas me wel aan hoe serieus en gedreven iemand is, of waar iemands problemen liggen etc etc.

Ik zie vaak genoeg dure clinics, lessen, etc met namen zoals centered riding, balanced riding, rechtrichten etc etc. Ik weet wel dat ze daar nog verder op dingen ingaan en sommige mensen dat net even nodig hebben, maar ik kan me niet voorstellen dat je houding eeuwig slecht blijft als je les hebt.

Ik ben niet perfect en dus geen diploma in lesgeven op zak, maar schrik wel van het niveau van lesgeven als ik mensen krijg die al hebben gelest elders. Ook nu al die dure namen ''hot'' zijn en men dat maar gelooft en doet. Want je kan wel iets leren op een cursus, je moet het ook ECHT begrijpen en kunnen overbrengen met passie, alsof je het zelf voelt. Ik ben ook altijd enthousiast als een klant iets lukt en doe helemaal mee.

Daarom is er ook geen kant en klare opleiding in lesgeven die mij past. Ik sta nog niet zo achter de standaard opleidingen en zie wat daar vandaan komt.
Ik ben geen natural, maar heb wel hele brave pony's die luisteren en waar we alles mee kunnen, behalve trucjes.

Heb gekeken naar de opleiding van de freestyle academy Emiel Voest, puur ook uit interesse, maar men wat een geld. En ik denk haast niet dat ik overal achter sta.

Vind bovenstaande opleiding ook erg vaag. zal wel goed zijn, maar in de paardensport kun je de beste opleiding doen, als de persoon het niet oppakt, wordt het nooit iets. Alles er omheen is ook zo belangrijk. Niet klakkeloos een goeroe volgen, maar ook je eigen ervaring meepakken. Overal kijken en luisteren. Meenemen wat je aanstaat en laten liggen wat je niet past. Juist door jaren ervaring weten wat voor jou werkt of niet. Ik neem veel aan van anderen, als ze het kunnen onderbouwen of als ik het probeer ook effect heeft. zal nooit denken dat ik niet meer hoef te leren.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 07:45

grappig dat mensen zich daar speciaal voor aanmelden, vind ik altijd wat verdacht. De opleiding is idd geen openbare standaard HBO opleiding, sorry als ik die suggestie gewekt heb. Ik kan echter wel deze opleiding opgeven bij de belastingdienst en zo een gedeelte van de belasting terugkrijgen. De opleiding stelt mij ook in staat om mij na 3 jaar volledig als instructeur te kunnen verzekeren. Beide dingen zijn voor mij voldoende. Bij een deeltijd openbare HBO krijg je echter ook geen Stufi. Dit krijg je enkel bij voltijd studies. Tenminste toen ik de PABO in deeltijd deed was dit niet mogelijk. Maar genoeg gezeur hierover, verder met het onderwerp.

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-11 07:46

Citaat:
Niet klakkeloos een goeroe volgen, maar ook je eigen ervaring meepakken. Overal kijken en luisteren. Meenemen wat je aanstaat en laten liggen wat je niet past. Juist door jaren ervaring weten wat voor jou werkt of niet. Ik neem veel aan van anderen, als ze het kunnen onderbouwen of als ik het probeer ook effect heeft. zal nooit denken dat ik niet meer hoef te leren.

Hier ben ik het zó mee eens!

Hasjam_Poe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 00:54

Caira schreef:
grappig dat mensen zich daar speciaal voor aanmelden, vind ik altijd wat verdacht.

8)7 :+
Je rekent jezelf iets teveel eer toe ;). Toevallig viel de aanmelding samen met je posts :) .
Gaaf trouwens dat NLP óók in je opleiding zit.
Je gaat veel hebben aan de hoofdstukken:"aannames" en "meningen als feiten verkondigen" :j

Active

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 01:10

BBreedveld schreef:
Zijn er op bokt nog meer holistisch instructeurs aanwezig? Ik zou graag eens van gedachte wisselen over graag gebruikte technieken, oefeningen en methodes.

Ben je meer ''van 1 leest en er nog wat bij' of werk je echt over de gehele linie holistisch? Hou je je met specifieke zaken bezig of ben je veelzijdig?

Onder holistisch versta ik in deze : gericht op het hele plaatje (dus bijvoorbeeld niet alleen de correctheid van de gereden oefeningen, maar ook het lichaamsbewustzijn van de ruiter, de voeding van het paard, de emotionele vaardigheden van de ruiter etc) en gebruikmakend van diverse methodes/stromingen.

Wie biedt?

Dat heeft toch niets met holistisch te maken? Gewoon normaal gezond verstand om je leerlingen te adviseren over het rijden en paarden.

Afschuwelijk dat jij uit commercieel oogpunt er weer een naampje aan hangt. Wanneer stopt dit soort kwakzalverij eens!!!!!!!!!!!!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 08:17

Ik trek me hier terug, de toon van de reacties en het feit dat iemand zich speciaal aanmeld om mij een hak te zetten staan me niet zo aan. Zonde van mijn energie.