Is scheren nodig?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

maureen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 19:13

Ook mijn wat oudere merrie wordt vanwege aanmaak van mega teddyvacht deels geschoren in de winter. Niet vanwege wedstrijden, we rijden alleen nog recreatief, maar ze maakt zoveel haar aan dat ze er last van heeft. Zelfs in de zomer behoudt ze wat meer haar dan de meesten en dat is altijd al zo geweest, en dit ondanks veel bloed. Ze staat nu nog dag en nacht buiten en in de winter 's nachts in een buitenbox, maar heeft nu al het haar wat voor sommige anderen een wintervacht is :D
Zodra ze haar jachtmodelletje weer heeft zie je haar opfleuren :D

Pianogek

Re: Is scheren nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 20:20

Om de warmte kwijt te raken als je een paard aan het werk zet is in mijn ogen de enoge reden om te scheren.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 01:14

Ik scheer hem ook, gewoon voor mezelf eigelijk...
In de winter is het echt niet te doen, na 10 minuten werken zweet hij al, en na het rijden helemaal nat..
Uitstappen heeft hij een hekel aan, dan wil hij naar stal/paddock dus gaat hij steeds bij de uitgang stilstaan :')
Door het scheren word hij bijna niet nat :)

princesmax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 01:28

of scheren nodig is?
Als je je paard rijdt wel denk ik of je moet het met dekens oplossen.
Paard kan zijn warmte beter kwijt en raakt niet zo snel vermoeid.
Als een paard niet bereden word denk ik dat het niet nodig is.

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 05:12

Ik scheer mijn sportpaarden en de niet sportpaarden staan onder dek.
Dan mag het nog zo natuurlijk zijn dat ze hun eigen wintervachtje kweken, daar ben ik het mee eens, maar zelfs dan kunnen ze het wel degelijk koud krijgen. Onze veulens/enters/twenters hebben geen deken op in de winter maar staan toch echt te rillen bij de ijzige wind die er zo vaak staat in de winter.

Helaas is het klimaat in nl niet het stabielste.
Je kan me niet wijsmaken dat een doorweekt paard die buiten word gezet na fanatiek gereden te zijn, het niet koud krijgt bij het ijzige weer wat er in de winter is, omdat hij een natuurlijke winter deken heeft.

Als je paard natuurlijk gaat denken, gaat het ook om paarden die niet gereden worden die niet gebruikt worden voor recreatief/dressuur/springen/mennen enz. Dan hoeven ze ook NIET bezweet in de weide te staan.

Waarom scheer ik: Omdat de paarden met een natuurlijke wintervacht van het stappen al zweten, maar vervolgens eerder hun warmte niet kwijt kunnen wanneer de training van stap naar draf en galop gaat.
Wat scheer ik: Alles, wanneer we eenmaal trainen zweten ze niet alleen in de hals of buik/flank, maar overal, om het "mooi"af te werken scheer ik ook het hoofd.

maureen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 08:23

newt schreef:
Ik scheer mijn sportpaarden en de niet sportpaarden staan onder dek.
Dan mag het nog zo natuurlijk zijn dat ze hun eigen wintervachtje kweken, daar ben ik het mee eens, maar zelfs dan kunnen ze het wel degelijk koud krijgen. Onze veulens/enters/twenters hebben geen deken op in de winter maar staan toch echt te rillen bij de ijzige wind die er zo vaak staat in de winter.

Helaas is het klimaat in nl niet het stabielste.
Je kan me niet wijsmaken dat een doorweekt paard die buiten word gezet na fanatiek gereden te zijn, het niet koud krijgt bij het ijzige weer wat er in de winter is, omdat hij een natuurlijke winter deken heeft.

Als je paard natuurlijk gaat denken, gaat het ook om paarden die niet gereden worden die niet gebruikt worden voor recreatief/dressuur/springen/mennen enz. Dan hoeven ze ook NIET bezweet in de weide te staan.

Waarom scheer ik: Omdat de paarden met een natuurlijke wintervacht van het stappen al zweten, maar vervolgens eerder hun warmte niet kwijt kunnen wanneer de training van stap naar draf en galop gaat.
Wat scheer ik: Alles, wanneer we eenmaal trainen zweten ze niet alleen in de hals of buik/flank, maar overal, om het "mooi"af te werken scheer ik ook het hoofd.

_/-\o_

Missmoonie86

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 21:29

Ik scheer mijn paard nooit. Lekker puur natuur.. Jij scheert je hoofd toch ook niet kaal om een muts te kunnen dragen :+
Daarbij loopt mijn paard elk jaar intochten van sinterklaas en is het banketstaaf voor mijn paard om dat in zijn nakie te doen :o

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 21:36

Het liefst scheer ik niet. Ik vind het echt heel lelijk. Probeer te zorgen dat ze haar eigen velletje mooi dun houdt. Waarom. praktische redenen,.... dat ze eerder droog zijn.
Mocht mijn paard toch een dikke vacht kweken...ja dan pak ik toch echt de tondeuse....

Linsey_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 16:56

Ik heb me pony vorig jaar ook geschoren.
Hij was na een halfuurtje les van oor tot staart nat,
was niet droog te krijgen met 4 zweetdekens.
En hij kwam niet op adem, moest langer dan een halfuur stappen om
hem redelijk op adem te hebben.
Daarom hebben we besloten hem te scheren.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 21:25

Mijn paard train ik de hele winter door in de buitenbak en het bos. Hij wordt niet geschoren. Na het werk mag hij altijd even rollen in de bak, dan is hij gelijk weer droog.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 21:27

Ik heb een shetlander die ik aangespannen rij. Dat ze nat wordt zal me een worst zijn, maar ze krijgt het tijdens het werk gewoon veel te warm. Ik zweer dus bij scheren :j

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 21:36

ik scheer niet, maar doe wel een dun dekentje om als het onder de 10*C word, en een 100grams als het gaat vriezen... paard laat ik het liefst zo lang mogelijk zonder deken staan, maar rond half oktober begint voor ons de dekenperiode wel. Scheren kan pony prima zonder, hij maakt geen dikke vacht aan, en die paar druppels dat hij zweet op de hals en flanken stappen we binnen 5 minuten droog.

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 14:35

newt schreef:

Daar ben ik het 200% mee eens !! _/-\o_

Ik heb mijn paard overigens nog nooit geschoren. Ondanks dat ik mijn paard 2x in de maand uitbracht in de dressuursport. Maar dat is omdat mijn paard nooit echt een wintervacht kreeg. (Hij stond in een grote loods waar het licht tot 23u brandde) Maar als mijn paard wel een teddy beer had geworden, had ik hem ook geschoren.

Nu hij in een buitenstal bij een boer staat krijgt hij wel een bere vacht ondanks de dekens. Dit omdat het nu gewoon normaal donker word 's avonds omdat hij in een buitenstal staat. Maar nu word hij nog zo weinig echt bereden dat ik het onzin vind om hem te scheren. Ik let gewoon op dat ik hem niet echt in het zweet rij.

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 14:39

Ik scheer mijn pony omdat ze zo'n dikke vacht krijgt dat het na een beetje zweet allemaal aan elkaar gaat klitten. Dat doet natuurlijk hartstikke pijn, en ze word er ook hartstikke nukkig van. Ze heeft gewoon zóveel haar dat het niet meer te doen is. Ja, of ik moet haar stilzetten tijdens de winter maar het spreekt voor zich dat ik dat niet ga doen. Je ziet haar altijd weer helemaal opbloeien als dat pak haar er af is. :D Dus ja, HEEL nodig.

Hartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 12:18

Ik scheer mijn fries ook (ook de benen en het hoofd). Tijdens het trainen krijgt hij het veel te warm. Ook tijdens de wedstrijden in de binnenbaan is het te warm. Zonder wintervacht gaat het super en voelt hij zicht top. Warm dekentje op en daarmee staat hij overdag gewoon buiten.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 12:20

sowiezo zouden mensen zich eens wat minder druk moeten maken om wat een ander doet. Als persoon A wil scheren, moet ie lekker scheren, als persoon B ze zeiknat op de wei klapt, moet die dat lekker doen, als persoon C een tussenweg zoekt, ook prima :j

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 13:15

stef schreef:
sowiezo zouden mensen zich eens wat minder druk moeten maken om wat een ander doet. Als persoon A wil scheren, moet ie lekker scheren, als persoon B ze zeiknat op de wei klapt, moet die dat lekker doen, als persoon C een tussenweg zoekt, ook prima :j

Daar heb je ook helemaal gelijk in :) Ik neem aan dat iedereen ook het beste wilt voor zijn paard, of dat nu wel of niet geschoren is. Voor de mijne is het niet nodig, maar ik denk als ik regelmatig in een binnenbak zou rijden, dit wel eens anders zou kunnen zijn.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 13:22

Voornamelijk voor het drogen na een training en warmte-afvoer tijdens training.
Mijn pony stond soms wel 3 of 4 uur te drogen en dat is ook niet goed :n

Bij mijn paard is het scheren nog niet nodig (blijft dunner in vacht) maar wanneer ook zij te lang moet drogen gaat het haar er af.

Overigens scheer ik ze altijd helemaal kaal :j